ISBN: 978-80-244-6306-3 | ISBN online: 978-80-244-6307-0 | DOI: 10.5507/pdf.23.24463063

Didaktika elektrotechniky

Rozvíjení kompetencí k řešení problémů

Čestmír Serafín


The publication is thematically devoted to the field of subject didactics, specifically didactics of electrical engineering, which is of particular importance for vocational technical education, as it forms a key part of both practice and the preparation of teachers in such disciplines.
The content of the publication outlines a system of thought that introduces the reader to the defined field of science and provides the necessary theoretical and practical knowledge through the logic of the classification of the material and the insight into the system of its interpretation. In this way, it extends the basis given to the teacher by general didactics to include subject/subject didactics, which draws its insights from general pedagogy and didactics, but above all from the relevant professional dimension of teacher training in electrical subjects. In addition to the analysis of topics related to subject didactics, the publication also includes the results of several years of research in the areas of modern technologies, tools developing technological and digital literacy.
The publication is unique in terms of its focus, unparalleled in the Central European region. It is intended primarily for students of teaching vocational subjects, but also for beginning and practicing teachers and all others who are interested in reflecting on their current experience in the field of electrical engineering in the context of educating the next generation within the technological possibilities of the 21st century.

1. edition, Published: 2023, online: 2023, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. ANDERSON, Lorin W. a David R. KRATHWOHL. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Complete ed. New York: Longman, 2001, xxix, 352 s. ISBN 08-013-1903-X.
  2. ASZTALOS, Ondřej. Konstituování oborové didaktiky (OD) jako pedagogické disciplíny. In Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání: sborník příspěvků z 2. konference partnerství TTnet ČR. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-05-7.
  3. BAREŠOVÁ, Andrea. E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: 1. VOX, 2011. ISBN 978- 80-87480-00-7.
  4. BIOLEK, Dalibor (1). Respektování didaktických principů při využívání počítačových programů ve výuce elektrických obvodů [on-line]. ELEKTROREVUE, 1999 [cit. 2021-12- 13]. ISSN 1213-1539. Dostupné z: http://www.elektrorevue.cz/clanky/99008/index.htm.
  5. BIOLEK, Dalibor (2). Využití programů pro symbolickou a semisymbolickou analýzu elektrických obvodů ve výuce i výzkumu[on-line].ELEKTROREVUE. 1999 [cit. 2021-12- 13]. ISSN 1213-1539.Dostupné z: http://www.elektrorevue.cz/clanky/99012/index.htm.
  6. BIOLEK, Dalibor. Výuka obecných metod analýzy lineárních obvodů[on-line]. STO-5, VA Brno, 1994. Dostupné z:http://www.vabo.cz/Stranky/biolek/veda/articles/STO5_2.pdf.
  7. BRABAZON, Tara. Time for a digital detox? From information obesity to digital dieting. Fast Capitalism, 9(1), 2012. [cit. 2021-09-08]. Dostupné z: https://fastcapitalism.journal.library.uta.edu/index.php/fastcapitalism/article/view/266. Go to original source...
  8. BRDIČKA, Bořivoj. Konektivizmus - teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí. Metodický portál RVP [on-line], 2008, [cit. 2021-12-13]. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/10357/.
  9. BRDIČKA, Bořivoj. Hybridní modely vzdělávání pro podzim 2020 [on-line], 2020, [cit. 2020- 11-06]. Dostupné z https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22574/.
  10. BROCKMEYEROVÁ-FENCLOVÁ, Jitka, ČAPEK, Vratislav a Jiří KOTÁSEK. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, roč. 50, č. 1, s. 23-37. Go to original source...
  11. ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno: Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0519-X.
  12. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
  13. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  14. DAHL, Timothy. 3-D Design for Idiots: An Interview With Tinkercad Founder Kai Backman[on-line]. 2012, [cit. 2022-02-03]. Wired.com. Dostupné z: https://www.wired.com/2012/06/interview-with-tinkercad-founder-kai-backman/.
  15. DAVE, R. H. Psychomotor Levels. In R. J. Armstrong, Developing and Writing Behavioral Objectives. Tucson AZ: Educational Innovators Press, 1970.
  16. Doporučení evropského parlamentu a rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení. [online]. [cit. 2021-12-26]. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/RVP/KK/Evropsky_referencni_ramec.pdf.
  17. DOSTÁL, Jiří. Experiment jako součást badatelsky orientované výuky. Trends in Education. 2013. s. 9-19. ISSN 1805-8949.
  18. DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4515-1. Go to original source...
  19. FEE, Kenneth. Delivering E-Learning: A complete strategy for design, application and assessment. Development and Learning in Organizations. 2013, 27(13), [cit. 2022-05-05]. ISSN 1477-7282. Dostupné z: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/dlo.2013.08127aaa.013/full/html. Go to original source...
  20. FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2641-3.
  21. GEIGER, Karl. Methodik der Lehre der Wechselstromtechnik. Berlin:VEB Verlag Technik, 1956.
  22. HAWKRIDGE, David. Who needs computers in school, and why? [online]. Computers & Education, 1990, 15(1-3), pp. 1-6. [cit. 2021-12-15]. Dostupné z: https://www.academia.edu/23269138/Who_needs_computers_in_schools_and_why. Go to original source...
  23. HODGES, Charles, MOORE, Stephanie, LOCKEE, Barb, TRUST, Torrey a Aaron BOND. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning [online]. 2020. [cit. 2021-11-6]. Dostupné z: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.
  24. HRUŠKOVÁ, Lenka a Gabriela MARKOVÁ. Improving the Quality of Foreign Language Teaching Using Modern Communication and Information Technologies at Secondary Schools. Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives. 2012, 10(2), 190-200. ISSN 1313-2571.
  25. HRUŠKOVÁ, Lenka. Komplexní výukové metody z pohledu studenta vysoké školy. In Humanizace ve výchově a vzdělávání: sborník příspěvků z konference. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 58-69. ISBN 978-80-7435-068-9.
  26. HRUŠKOVÁ, Lenka. Online výuka jako komplexní výuková metoda. AUSPICIA: recenzovaný časopis pro otázky společenských věd. 2009, 6(3). ISSN 1214-4967.
  27. CHI-YIN YUEN, Steve, YAOYUNEYONG, Gallayanee and Erik JOHNSON. Augmented Reality: An Overview and Five Directions for AR in Education [online]. AQUILA, University of Southern Mississippi 2011. 4(1). [cit. 2022-04-06]. Dostupné z: http://aquila.usm.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1022&context=jetde. Go to original source...
  28. JANÍČEK, Přemysl. Technický experiment. Vybrané kapitoly[online]. Brno: VUT, 2004 [cit. 2022-04-06]. Dostupné z: http://www.ean2011.fme.vutbr.cz/img/fckeditor/file/opory/TE/TE.pdf.
  29. JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2.
  30. JANÍK, Tomáš. Didaktika obecná a oborová: pokus o vymezení a systematizaci pojmů[online]. Centrum pedagogického výzkumu PdF MU Brno, [cit. 2021-12-26]. Dostupné z: http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/279/didaktika_obecna_a_oborova_Janik.pdf.
  31. JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7.
  32. JEŘÁBEK, Tomáš, RAMBOUSEK, Vladimír a Petra, VAŇKOVÁ. Digitální gramotnost v kontextu současného vzdělávání. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání[online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. 2(2), [cit. 2021-10-22]. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/01/01_Jerabek.pdf.
  33. KALHOUS, Zdeněk; OBST, Otto a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178- 253-X.
  34. KLEMENT, Milan a Jiří, DOSTÁL. Využívání a role e-learningu v současném vysokoškolském vzdělávání[online]. AULA: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku, 2012, 20(1), 93-110.
  35. KLEMENT, Milan, Jiří DOSTÁL, Jan KUBRICKÝ a Květoslav BÁRTEK. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5092-6.
  36. KNECHT, Petr (ed.). Výzkum aktuálních problémů pedagogiky a oborových didaktik: (v disertačních pracích studentů doktorských studijních programů) : sborník z konference konané dne 30. listopadu 2006 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Brno: Masarykova univerzita pro Centrum pedagogického výzkumu PdF MU a Katedru pedagogiky, 2006. ISBN 80-210-4163-3.
  37. KNECHT, Petr. (2007). Didaktická transformace aneb od "didaktického zjednodušení" k "didaktické rekonstrukci". ORBIS SCHOLAE, 2007. ISSN 1802-4637. Koncepce klíčových kompetencí v RVP středního odborného vzdělávání[online]. [cit. 2021-12- 26]. Dostupné z:http://www.nuov.cz/koncepce-kk.
  38. KOPECKÝ, Kamil. E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: HANEX, 2006. ISBN 80- 85783-50-9.
  39. KOSTOLÁNYOVÁ, Kateřina, ŠARMANOVÁ, Jana a Ondřej, TAKÁCS. Adaptation of teaching process based on a students individual learning needs. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science [online], 2011, 4(1), 3-17, [cit. 2022-02-06]. ISSN 1803-1617. Dostupné z: https://www.eriesjournal.com/index.php/eries/article/view/29.
  40. KRPÁLKOVÁ, KRELOVÁ, Katarína, BERKOVÁ, Kateřina, KRPÁLEK, Petr a Andrea, KUBIŠOVÁ. (2021). Attitudes of Czech College Students Toward Digital Literacy and Their Technical Aids in Times of COVID-109. International Journal of Engineering Pedagog (iJEP) [online]. 2021 11(4), 130-147 [cit. 2022-02-06] eISSN 2192-4880. Dostupné z: https://doi.org/10.3991/ijep.v11i4.20821. Go to original source...
  41. KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
  42. LEVERT, Charles and Samuel, PIERRE, (2000) Towards a Design Methodology for Distributed Virtual Laboratories. In Bourdeau, J. & Heller, R. (Eds.) Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2000 [online]. Montreal, Canada: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2000, 592-597, [cit. 2021-12-13]. Dostupné z: https://www.learntechlib.org/primary/p/16131/.
  43. MALACH, Josef. Obecná didaktika pro učitelství odborných předmětů: studijní opora pro distanční studium. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 80-7042-235-1.
  44. MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-585-1.
  45. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  46. MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3123-9.
  47. MARTIN, Allan. (2008) Digital Literacy and the "Digital Society". In C. Lankshear, & M. Knobel (Eds.), Digital Literacies: Concepts, Policies, and Practices. New York: Peter Lang, 2008. ISBN 978-1-4331-0169-4.
  48. MICHAEL, Y. Kurt. The Effect of a Computer Simulation Activity versus a Hands-on Activity on Product Creativity in Technology Education. Journal of Technology Education [online], 2001, 13(1). [cit. 2022-03-04]. ISSN 1045-1064. Dostupné z: https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v13n1/michael.html. Go to original source...
  49. MOJŽÍŠEK, Lubomír. Vyučovací metody. Praha, 1985.
  50. MUSIL, Vladislav, Pavel DOBROVOLNÝ a Vladimír STŘÍBRNÝ. Modelování a simulace: program PSpice. Brno: PC-DIR, 1997. Učební texty vysokých škol. ISBN 80-214-0859-6.
  51. OURODA, Stanislav a Vlastimil ŠVEC. Oborová didaktika. Vyd. 1. V Brně: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, 2000, 117 s. ISBN 80-715-7477-5.
  52. PEJŠA, Jan. E-learning [online]. Kontis, s.r.o. e-learn.cz, 2003, [cit. 2022-03-04]. Dostupné z: http://www.e-learn.cz/soubory/e-learning_trends_ROI.pdf.
  53. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  54. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
  55. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7. PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80- 262-0872-3.
  56. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 26-41-M/01 Elektrotechnika [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, [cit. 2013-12-26]. Dostupné z: http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%202641M01%20Elektrotechnika.pdf.
  57. SEDLÁČEK, Tomáš. 2036: jak budeme žít za 20 let?. Praha: 65. pole, 2016. ISBN 978-80-87506-81-3.
  58. SELWYN, Neil. The Use of Computer Technology in University Teaching and Learning a Critical Perspective. Journal of Computer Assisted Learning [online]. 2007, 23, 83-94. [cit. 2021-09-15]. Dostupné z: https://on-linelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2729.2006.00204.x. Go to original source...
  59. SIEMENS, George. Connectivism: A Learning Theory Forthe Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning [on-line], 2005, 2(1), [cit. 2021- 09-09]. Dostupné z: http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm.
  60. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  61. STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0. Go to original source...
  62. SUP, Jan. K základním pojmům didaktik odborných předmětů (didaktika elektrotechniky). Brno: Vysoké učení technické, 1982.
  63. WARTHOVÁ, Věra. Rozšířená realita ve školství. Metodický portál RVP [online]. 2016, [cit. 2021-12-13]. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/17151/ROZSIRENA-REALITA-VE-SKOLSTVI.html.
  64. ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. 2., aktualizované vydání. Praha: WoltersKluwer, 2021. ISBN 978-80-7676-175-9.
  65. ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5123-2.