
ISBN: 978-80-244-6306-3 | ISBN online: 978-80-244-6307-0 | DOI: 10.5507/pdf.23.24463063
Didaktika elektrotechniky
Rozvíjení kompetencí k řešení problémů
- Čestmír Serafín
Publikace se tematicky věnuje oblasti oborové, resp. předmětové didaktiky, konkrétně didaktice elektrotechniky, která má mimořádný význam pro odborné technické vzdělávání, neboť tvoří jeho klíčovou část jak v praxi, tak v přípravě učitelů takto zaměřených disciplín.
Publikace svým obsahem nastiňuje myšlenkový systém, který čtenáře uvede do vymezené vědní oblasti a svou logikou utřídění látky i vhledem do soustavy jejího výkladu poskytuje potřebné teoreticko-praktické poznání. Rozšiřuje tak základ, který je učiteli dán obecnou didaktikou, o oborovou/předmětovou didaktiku, která své poznatky čerpá z obecné pedagogiky a didaktiky, ale především z příslušné odborné dimenze přípravy učitele elektrotechnických předmětů. Kromě rozboru témat spojených s předmětovou didaktikou jsou součástí publikace rovněž výsledky několikaletého výzkumu v oblastech moderních technologií, nástrojů rozvíjejících technologickou a zároveň digitální gramotnost.
Publikace je z hlediska svého zaměření unikátní, nemající v rámci středoevropského regionu obdoby. Je určena především studentům učitelství odborných předmětů, ale také začínajícím i praktikujícím učitelům a všem ostatním, kteří mají zájem promýšlet své dosavadní zkušenosti v oboru elektrotechniky v souvislosti se vzděláváním dalších generací v rámci technologických možností 21. století.
1. vydání, Publikováno: 2023, online: 2023, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- ANDERSON, Lorin W. a David R. KRATHWOHL. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Complete ed. New York: Longman, 2001, xxix, 352 s. ISBN 08-013-1903-X.
- ASZTALOS, Ondřej. Konstituování oborové didaktiky (OD) jako pedagogické disciplíny. In Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání: sborník příspěvků z 2. konference partnerství TTnet ČR. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-05-7.
- BAREŠOVÁ, Andrea. E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: 1. VOX, 2011. ISBN 978- 80-87480-00-7.
- BIOLEK, Dalibor (1). Respektování didaktických principů při využívání počítačových programů ve výuce elektrických obvodů [on-line]. ELEKTROREVUE, 1999 [cit. 2021-12- 13]. ISSN 1213-1539. Dostupné z: http://www.elektrorevue.cz/clanky/99008/index.htm.
- BIOLEK, Dalibor (2). Využití programů pro symbolickou a semisymbolickou analýzu elektrických obvodů ve výuce i výzkumu[on-line].ELEKTROREVUE. 1999 [cit. 2021-12- 13]. ISSN 1213-1539.Dostupné z: http://www.elektrorevue.cz/clanky/99012/index.htm.
- BIOLEK, Dalibor. Výuka obecných metod analýzy lineárních obvodů[on-line]. STO-5, VA Brno, 1994. Dostupné z:http://www.vabo.cz/Stranky/biolek/veda/articles/STO5_2.pdf.
- BRABAZON, Tara. Time for a digital detox? From information obesity to digital dieting. Fast Capitalism, 9(1), 2012. [cit. 2021-09-08]. Dostupné z: https://fastcapitalism.journal.library.uta.edu/index.php/fastcapitalism/article/view/266.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRDIČKA, Bořivoj. Konektivizmus - teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí. Metodický portál RVP [on-line], 2008, [cit. 2021-12-13]. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/10357/.
- BRDIČKA, Bořivoj. Hybridní modely vzdělávání pro podzim 2020 [on-line], 2020, [cit. 2020- 11-06]. Dostupné z https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22574/.
- BROCKMEYEROVÁ-FENCLOVÁ, Jitka, ČAPEK, Vratislav a Jiří KOTÁSEK. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, roč. 50, č. 1, s. 23-37.
Přejít k původnímu zdroji...
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno: Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0519-X.
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
- DAHL, Timothy. 3-D Design for Idiots: An Interview With Tinkercad Founder Kai Backman[on-line]. 2012, [cit. 2022-02-03]. Wired.com. Dostupné z: https://www.wired.com/2012/06/interview-with-tinkercad-founder-kai-backman/.
- DAVE, R. H. Psychomotor Levels. In R. J. Armstrong, Developing and Writing Behavioral Objectives. Tucson AZ: Educational Innovators Press, 1970.
- Doporučení evropského parlamentu a rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení. [online]. [cit. 2021-12-26]. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/RVP/KK/Evropsky_referencni_ramec.pdf.
- DOSTÁL, Jiří. Experiment jako součást badatelsky orientované výuky. Trends in Education. 2013. s. 9-19. ISSN 1805-8949.
- DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4515-1.
Přejít k původnímu zdroji...
- FEE, Kenneth. Delivering E-Learning: A complete strategy for design, application and assessment. Development and Learning in Organizations. 2013, 27(13), [cit. 2022-05-05]. ISSN 1477-7282. Dostupné z: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/dlo.2013.08127aaa.013/full/html.
Přejít k původnímu zdroji...
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2641-3.
- GEIGER, Karl. Methodik der Lehre der Wechselstromtechnik. Berlin:VEB Verlag Technik, 1956.
- HAWKRIDGE, David. Who needs computers in school, and why? [online]. Computers & Education, 1990, 15(1-3), pp. 1-6. [cit. 2021-12-15]. Dostupné z: https://www.academia.edu/23269138/Who_needs_computers_in_schools_and_why.
Přejít k původnímu zdroji...
- HODGES, Charles, MOORE, Stephanie, LOCKEE, Barb, TRUST, Torrey a Aaron BOND. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning [online]. 2020. [cit. 2021-11-6]. Dostupné z: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.
- HRUŠKOVÁ, Lenka a Gabriela MARKOVÁ. Improving the Quality of Foreign Language Teaching Using Modern Communication and Information Technologies at Secondary Schools. Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives. 2012, 10(2), 190-200. ISSN 1313-2571.
- HRUŠKOVÁ, Lenka. Komplexní výukové metody z pohledu studenta vysoké školy. In Humanizace ve výchově a vzdělávání: sborník příspěvků z konference. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 58-69. ISBN 978-80-7435-068-9.
- HRUŠKOVÁ, Lenka. Online výuka jako komplexní výuková metoda. AUSPICIA: recenzovaný časopis pro otázky společenských věd. 2009, 6(3). ISSN 1214-4967.
- CHI-YIN YUEN, Steve, YAOYUNEYONG, Gallayanee and Erik JOHNSON. Augmented Reality: An Overview and Five Directions for AR in Education [online]. AQUILA, University of Southern Mississippi 2011. 4(1). [cit. 2022-04-06]. Dostupné z: http://aquila.usm.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1022&context=jetde.
Přejít k původnímu zdroji...
- JANÍČEK, Přemysl. Technický experiment. Vybrané kapitoly[online]. Brno: VUT, 2004 [cit. 2022-04-06]. Dostupné z: http://www.ean2011.fme.vutbr.cz/img/fckeditor/file/opory/TE/TE.pdf.
- JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2.
- JANÍK, Tomáš. Didaktika obecná a oborová: pokus o vymezení a systematizaci pojmů[online]. Centrum pedagogického výzkumu PdF MU Brno, [cit. 2021-12-26]. Dostupné z: http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/279/didaktika_obecna_a_oborova_Janik.pdf.
- JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7.
- JEŘÁBEK, Tomáš, RAMBOUSEK, Vladimír a Petra, VAŇKOVÁ. Digitální gramotnost v kontextu současného vzdělávání. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání[online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. 2(2), [cit. 2021-10-22]. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/01/01_Jerabek.pdf.
- KALHOUS, Zdeněk; OBST, Otto a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178- 253-X.
- KLEMENT, Milan a Jiří, DOSTÁL. Využívání a role e-learningu v současném vysokoškolském vzdělávání[online]. AULA: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku, 2012, 20(1), 93-110.
- KLEMENT, Milan, Jiří DOSTÁL, Jan KUBRICKÝ a Květoslav BÁRTEK. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5092-6.
- KNECHT, Petr (ed.). Výzkum aktuálních problémů pedagogiky a oborových didaktik: (v disertačních pracích studentů doktorských studijních programů) : sborník z konference konané dne 30. listopadu 2006 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Brno: Masarykova univerzita pro Centrum pedagogického výzkumu PdF MU a Katedru pedagogiky, 2006. ISBN 80-210-4163-3.
- KNECHT, Petr. (2007). Didaktická transformace aneb od "didaktického zjednodušení" k "didaktické rekonstrukci". ORBIS SCHOLAE, 2007. ISSN 1802-4637. Koncepce klíčových kompetencí v RVP středního odborného vzdělávání[online]. [cit. 2021-12- 26]. Dostupné z:http://www.nuov.cz/koncepce-kk.
- KOPECKÝ, Kamil. E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: HANEX, 2006. ISBN 80- 85783-50-9.
- KOSTOLÁNYOVÁ, Kateřina, ŠARMANOVÁ, Jana a Ondřej, TAKÁCS. Adaptation of teaching process based on a students individual learning needs. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science [online], 2011, 4(1), 3-17, [cit. 2022-02-06]. ISSN 1803-1617. Dostupné z: https://www.eriesjournal.com/index.php/eries/article/view/29.
- KRPÁLKOVÁ, KRELOVÁ, Katarína, BERKOVÁ, Kateřina, KRPÁLEK, Petr a Andrea, KUBIŠOVÁ. (2021). Attitudes of Czech College Students Toward Digital Literacy and Their Technical Aids in Times of COVID-109. International Journal of Engineering Pedagog (iJEP) [online]. 2021 11(4), 130-147 [cit. 2022-02-06] eISSN 2192-4880. Dostupné z: https://doi.org/10.3991/ijep.v11i4.20821.
Přejít k původnímu zdroji...
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
- LEVERT, Charles and Samuel, PIERRE, (2000) Towards a Design Methodology for Distributed Virtual Laboratories. In Bourdeau, J. & Heller, R. (Eds.) Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2000 [online]. Montreal, Canada: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2000, 592-597, [cit. 2021-12-13]. Dostupné z: https://www.learntechlib.org/primary/p/16131/.
- MALACH, Josef. Obecná didaktika pro učitelství odborných předmětů: studijní opora pro distanční studium. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 80-7042-235-1.
- MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-585-1.
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3123-9.
- MARTIN, Allan. (2008) Digital Literacy and the "Digital Society". In C. Lankshear, & M. Knobel (Eds.), Digital Literacies: Concepts, Policies, and Practices. New York: Peter Lang, 2008. ISBN 978-1-4331-0169-4.
- MICHAEL, Y. Kurt. The Effect of a Computer Simulation Activity versus a Hands-on Activity on Product Creativity in Technology Education. Journal of Technology Education [online], 2001, 13(1). [cit. 2022-03-04]. ISSN 1045-1064. Dostupné z: https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v13n1/michael.html.
Přejít k původnímu zdroji...
- MOJŽÍŠEK, Lubomír. Vyučovací metody. Praha, 1985.
- MUSIL, Vladislav, Pavel DOBROVOLNÝ a Vladimír STŘÍBRNÝ. Modelování a simulace: program PSpice. Brno: PC-DIR, 1997. Učební texty vysokých škol. ISBN 80-214-0859-6.
- OURODA, Stanislav a Vlastimil ŠVEC. Oborová didaktika. Vyd. 1. V Brně: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, 2000, 117 s. ISBN 80-715-7477-5.
- PEJŠA, Jan. E-learning [online]. Kontis, s.r.o. e-learn.cz, 2003, [cit. 2022-03-04]. Dostupné z: http://www.e-learn.cz/soubory/e-learning_trends_ROI.pdf.
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7. PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80- 262-0872-3.
- Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 26-41-M/01 Elektrotechnika [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, [cit. 2013-12-26]. Dostupné z: http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%202641M01%20Elektrotechnika.pdf.
- SEDLÁČEK, Tomáš. 2036: jak budeme žít za 20 let?. Praha: 65. pole, 2016. ISBN 978-80-87506-81-3.
- SELWYN, Neil. The Use of Computer Technology in University Teaching and Learning a Critical Perspective. Journal of Computer Assisted Learning [online]. 2007, 23, 83-94. [cit. 2021-09-15]. Dostupné z: https://on-linelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2729.2006.00204.x.
Přejít k původnímu zdroji...
- SIEMENS, George. Connectivism: A Learning Theory Forthe Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning [on-line], 2005, 2(1), [cit. 2021- 09-09]. Dostupné z: http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm.
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
Přejít k původnímu zdroji...
- SUP, Jan. K základním pojmům didaktik odborných předmětů (didaktika elektrotechniky). Brno: Vysoké učení technické, 1982.
- WARTHOVÁ, Věra. Rozšířená realita ve školství. Metodický portál RVP [online]. 2016, [cit. 2021-12-13]. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/17151/ROZSIRENA-REALITA-VE-SKOLSTVI.html.
- ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. 2., aktualizované vydání. Praha: WoltersKluwer, 2021. ISBN 978-80-7676-175-9.
- ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5123-2.