
ISBN: 978-80-244-6336-0 | ISBN online: 978-80-244-6337-7 | DOI: 10.5507/pdf.23.24463360
Bezpečnost v kontextu osob se specifickými potřebami
- Adéla Hanáková, Eva Urbanovská, Tereza Hrudová, Bianka Hudcová, Kristýna Krahulcová, Kateřina Kroupová, Barbora Perczynská, Miloň Potměšil, Veronika Růžičková, Kristina Šimůnková, Gabriela Špinarová, Veronika Vachalová, Tereza Vrbková, Jana Zvědělíková
Je možné stávající prostředí modifikovat či upravit tak, aby bylo subjektivně hodnoceno jako bezpečné pro osoby se specifickými potřebami? Jaké jsou atributy bezpečného prostředí pohledem vybraných studentů, rodičů dětí se specifickými potřebami, odborníků pracujícími s klienty se specifickými potřebami či samotnými klienty se specifickými potřebami? Je v tématu bezpečnosti možné nalézt prostor pro speciálněpedagogickou intervenci? Na tyto a mnoho dalších otázek se snaží odpovědět tato publikace.
1. vydání, Publikováno: 2023, online: 2023, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- Adamčíková, Z., Bernoldová, J. & Strnadová, I. (2015). Mateřství žen s mentálním postižením pohledem sociálních pracovníků: Bezmoc, ale čí? Sociální práce / Sociálna práca, 15(5), 28-40
- Adamčíková, Z., Bernoldová, J., Strnadová, I., et al. (2017). Připravenost sociálních pracovníků v terénních službách pro práci s rodiči s mentálním postižením. Fórum sociální politiky, 1(5), 2-11
- Ahmed, T., Shaffer, P., Connelly, K., Crandall, D., Kapadia, A. (2016). Addressing Physical Safety, Security, and Privacy for People with Visual Impairments. Symposium on Usable Privacy and Security (SOUPS) 2016, June 22-24, 2016, Denver, Colorado.
- Ali, A., Scior, K., Ratti, V., Strydom, A., King, M., & Hassiotis, A. (2012). Discrimination and other barriers to accessing health care: Perspectives of patients with mild and moderate intellectual disability and their carers. PLoS ONE, 7(8), e43855.
Přejít k původnímu zdroji...
- Allik, H., Larsson, J. O., & Smedje, H. (2006). Sleep patterns of school-age children with Asperger syndrome or high-functioning autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(5), 585-595.
Přejít k původnímu zdroji...
- Altenmüller-Lewis, U. (2017). Designing Schools for Students on the Spectrum. The Design Journal, 20:2215-2229. doi: 10.1080/14606925.2017.1352738
Přejít k původnímu zdroji...
- Angelini, C. (2005). Calpainopathy. In M. P. Adam (Eds.) et. al., GeneReviews®. University of Washington, Seattle.
- Antia, S. D., Stinson, M. S., & Gaustad, M. G. (2009). Developing membership in the education of deaf and hard-of-hearing students in inclusive settings. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 14(3), 293-311.
Přejít k původnímu zdroji...
- APA - American Psychiatric Association. (2022). APA Dictionary of Psychology. https://dictionary.apa.org/mental-disorder
- ASHA - American Speech-Language-Hearing Association. (2005). Speech-Language Pathologists Providing Clinical Services via Telepractice: Technical Report [online].
- ASHA - American Speech-Language-Hearing Association. (2015). Code of ethics. https://www.asha.org/siteassets/publications/et2016-00342.pdf
- Autis centrum-průkaz osob s PAS [online]. Copyright, 2022 [cit. 2022-12-05]. Dostupné z: https://autiscentrum.cz/prukaz-osoby-s-pas/
- Babtie, P. & Emerson, J. (2018). Dítě s dyskalkulií ve škole (přeložil Marie TĚTHALOVÁ). Portál.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
- Bankovská, L., Dragomirecká, E., Blabolová, A., Španiel, F. & Slováková, A. (2015). Psychoeducation for Schizophrenia in the Czech Republic: Curriculum Modification Based on Opinions of Service. Academic Psychiatry. 39(2), 186-190. doi: 10.1007/s40596-014-0234-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Barker, R. L. (ed.). (1995). The social work dictionary. Washington: National Association of Social Workers.
- Bartlett, D. & Moody, S. (2004). Dyslexia in the Workplace. London, Philadelphia: Whurr.
- Bártlová S., Sadílek, P. & Tóthová, V. (2005). Výzkum a ošetřovatelství. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
- Barton, J., Hine, R., & Pretty, J. (2016). The health benefits of walking in greenspaces of high natural and heritage value. Journal of Integrative Environmental Sciences, 6(4), 261-278.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bartoňová, M. (2012). Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Paido.
- BE.SAFE. (2019). Průvodce pro policii - Jak pracovat s lidmi s mentálním postižením. Dostupné z: http://besafe-project.eu/wp-content/uploads/2019/10/%C4%8CJ-O5-BeSafe.pdf
- Bednářová, I. (2011). Člověk s mentálním postižením a rodičovství. (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci. Fakulta pedagogická. Ústav speciálněpedagogických studií. Vedoucí práce Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D.
- Beha, A., Kurtalic, S. C. & Petrovic, A. (2022). Workplace Stressors of Deaf and Hearing Workers. Technium Social Sciences Journal, 27, 706-716.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bekkema, N., Veer, A. J. E., Hertogh, C. M. P. M. & Francke A. L. (2015). From activating towards caring: shifts in care approaches at the end of life of people with intellectual disabilities; a qualitative study of the perspectives of relatives, care-staff and physicians. BMC Palliative Care, 14(1), 1-10. doi: 10.1186/s12904-015-0030-2
Přejít k původnímu zdroji...
- Bělík, V., Svoboda Hoferková, S., & Kraus, B. (2017). Slovník sociální patologie. Grada.
- Bernoldová, J. (2012). Mateřství žen s mentálním postižením. (Diplomová práce). Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta. Katedra speciální pedagogiky. Vedoucí práce doc. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D.
- Bernoldová, J., Adamčíková, Z. & Strnadová I. & Klusáček, J. (2016). Zkušenosti, postoje a znalosti zdravotníků o rodičovství žen s mentálním postižením. Česká gynekologie, 81(1), 41-46.
- Bjelica, M., Levine, I. C. & Nova, A. C. (2021). Increasing the contrast of tread edge highlighters improves stair descent safety in older adults with simulated visual impairment. Applied Ergonomics [online]. [cit. 2022-01-14]. doi: 10.1016/j.apergo.2021.103525
Přejít k původnímu zdroji...
- Boyd, B. A., Conroy, M. A., Mancil, G. R., Nakao, T., & Alter, P. J. (2007). Effects of circumscribed interests on the social behaviors of children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37(8), 1550-1561.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brandt, Å., Iwarsson, S., & Ståhle, A. (2011). Older people's use of powered wheelchairs for activity and participation. Journal of Rehabilitation Medicine, 43(2), 181-185.
- Bravou, V., Oikonomidou, D., Drigas, A. (2022). A review, Retos, 45, 779-785.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brennan, D., Brown, J., Campbell, M., Cason, J., Christiana, D., Lee, A., Smith D., Theodoros, D. & Tindall L. (2010). A Blueprint for Telerehabilitation Guidelines. International Joural of Telerehabilitation. 2(2): 31-34. doi: https://doi.org/10.5195/ijt.2010.6063
Přejít k původnímu zdroji...
- Brown, C., Tollefson, N., Dunn, W., Cromwell, R., & Filion, D. (2016). The adult sensory profile: Measuring patterns of sensory processing. American Journal of Occupational Therapy, 55(1), 75-82.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bugala, M. et al. (2016). Hodnocení kurzu sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením jejími účastníky - The Evaluation of Self-Defense for People with Visually Impairment by its Participants. Studia Kinanthropologica. České Budějovice: Jihočeská Univerzita, 17(1), 7-14.
Přejít k původnímu zdroji...
- Buhera, Y. & Kurytsia, A. (2022). Formation of psychological space as a factor of successful adaptation to school of children with speech disorders. ScienceRise: Pedagogical Education, 2(47), 62-65. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.255327
Přejít k původnímu zdroji...
- Bunning, K., Heath, B., Minnion, A., & Ockelford, J. (1999). Communication and empowerment: A place for rich and multiple strategies of communication with people with learning disabilities? Journal of Intellectual Disabilities Research, 43(6), 481-492.
- Burden, R. & Burdett, J. (2005). Factors associated with successful learning in pupils with dyslexia: motivational analysis. British Journal of Special Education, 32(2), 100-104. doi: https://doi.org/10.1111/j.0952-3383.2005.00378.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Burden, R. (2008). Is dyslexia necessarily associated with negative feelings of self-worth? A review and implications for future research. Dyslexia, 14(3), 188-196.
Přejít k původnímu zdroji...
- Burke, L., Bedard, Ch. & Ludwig, S. (1998). Dealing with sexual abuse of adults with a developmental disability who also have impaired communication: supportive procedures for detection, disclosure and follow-up. Sieccan Newsletter, in Canadian Journal of Human Sexuality, 7(1), 79-92.
- Cacan.cz. (2022). [online]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: www.cacan.cz
- Carlton, T. O. (1984). Clinical social work in health settings: A guide to professional practice with exemplars. New York: Springer.
- Carroll, J. M., Maughan, B., Goodman, R., & Meltzer, H. (2005). Literacy difficulties and psychiatric disorders: evidence for comorbidity. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(5), 524-532.
Přejít k původnímu zdroji...
- Caselli, N., Pyers, J. & Lieberman, A. M. (2021). Deaf Children of Hearing Parents Have Age-Level Vocabulary Growth When Exposed to American Sign Language by 6 Months of Age. The Journal of Pediatrics, 232, 229-236. doi: https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2021.01.029
Přejít k původnímu zdroji...
- Clark, T. (2020). The 4 stages of psychological safety. Oakland: Berret-Koehler Publishers.
- Cooper, R., Dvorznak, M., O'Connor, T., Boninger, M. & Jones, D. (1998). Braking electric-powered wheelchairs: Effect of braking method, seatbelt, and legrests. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 79(10), 1244-1249. doi: https://doi.org/10.1016/S0003-9993(98)90269-6
Přejít k původnímu zdroji...
- Corbett, B. A., Schupp, C. W., Levine, S., & Mendoza, S. (2011). Comparing cortisol, stress, and sensory sensitivity in children with autism. Autism Research, 4(1), 32-39.
Přejít k původnímu zdroji...
- Corrigan, P. W., Druss, B. G., & Perlick, D. A. (2014). The impact of mental illness stigma on seeking and participating in mental health care. Psychological Science in the Public Interest, 15(2), 37-70.
Přejít k původnímu zdroji...
- Čechová, M., Čechová, J., Hořínková, A. & Mrázková, Z. (2006). Bílá místa v péči o oběti domácího násilí: Analýza systému pomoci obětem domácího násilí s výstupy monitoringu domácího násilí v Jihomoravském kraji, [online], [cit. 2020-12-27]. Dostupné z: http://ww.persefona.cz/download/analyza bila mista.pdf
- Černá, A. (2013). Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. Psyché.
- Česká asociace nevidomých a slabozrakých (2017). Péče o zrak. Retrieved from https://www.nevidomi.cz/pece-o-zrak/
- Česká republika 2030 - Udržitelná ČR 2030 [online]. [cit. 11. 01. 2022]. Dostupné z: https://www.cr2030.cz/strategie/wp-content/uploads/sites/2/2018/05/11_Bezpe%C4%8Dnost.pdf
- Českénoviny.cz. (2021). Psychiatrům za 10 let stoupl počet pacientů o 80 %, lékařů je ale málo [online]. ČTK. Dostupné z: https://www.ceskenoviny.cz/systém/psychiatrum-za-10-let-ssystém-počet-pacientu-o-80-lekaru-je-ale-%20malo/2113731?fbclid=IwAR23Gw5bcvZcJJW_y2JC3go1cJ04F3QmKLEI4KpxleKxvE1eCoDzuDSsRoc
- Čevela, R. et al. (2014). Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. 1. vyd. Praha: Grada, 238 s.
- Čihounková, J., Skotáková, A., Bugala, M. & Šenkýř, J. (2015). Different approach analysis of self-defence for people with physical disability. In: Is.muni.cz [online], [cit. 2020-12-21]. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1451/podzim2016/bk2294/um/ppt vozickari seb.pdf
- ČLS JEP. (2017). Malý průvodce reformou psychiatrické péče. Praha: Psychiatrická společnost ČLS JEP. Dostupné z: https://www.psychiatrie.cz/images/stories/MZ_psychiatrie_pruvodce_final.pdf
- ČT24. (2021). Děti izolací trpí a nerovnosti se zvyšují, varuje speciální pedagožka Laurenčíková. Česká televize. ©1996-2001.
- Dalhousie University and Capital Health. (2021). Wheelchair Skills Program (WSP) Manual and Forms. [cit. 2022-03-15]. Dostupné z: https://wheelchairskillsprogram.ca/en/skills-manual-forms/
- Dammeyer, J., Crowe, K., Marschark, M. & Rosica, M. (2019). Work and Employment Characteristics of Deaf and Hard-of-Hearing Adults. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 24(4), 386-395-395. doi: https://doi.org/10.1093/deafed/enz018
Přejít k původnímu zdroji...
- Davies, A., Souza, L. & Frank, A. (2009). Changes in the quality of life in severely disabled people following provision of powered indoor/outdoor chairs. Disability and Rehabilitation, 25(6), 286-290. doi: https://doi.org/10.1080/0963828021000043734
Přejít k původnímu zdroji...
- Day R. (1993). Mouth care in an intensive care unit: a review. Int Crit Care Nursing. doi: https://doi.org/10.1016/S0964-3397(05)80007-2
Přejít k původnímu zdroji...
- Dědinová, T. (2013). Braňte se překvapením násilníka. In: Vozickar.com [online], [cit. 2020-12-21]. Dostupné z: http://www.vozickar.com/brante-se-prekvapenim-nasilnika/
- Dědková, M. (2016). Partnerství a rodičovství osob s mentálním postižením. (Diplomová práce). Univerzita Hradec Králové. Vedoucí práce PhDr. Lenka Neubauerová.
- Deklarace OSN o právech lidí s mentálním postižením (1971). Organizace spojených národů.
- Deklarace práv zdravotně postižených osob. (1975).
- Del Castillo, G., Skaar, S., Cardenas, A. & Fehr, L. (2006). A sonar approach to obstacle detection for a vision-based autonomous wheelchair. Robotics and Autonomous Systems, 54(12), 967-981. doi: https://doi.org/10.1016/j.robot.2006.05.011
Přejít k původnímu zdroji...
- DesGeorges, J. (2016). Avoiding Assumptions: Communication Decisions Made by Hearing Parents of Deaf Children. AMA J Ethics. 18(4):442-446. doi: 10.1001/journalofethics.2016.18.4.sect1-1604
Přejít k původnímu zdroji...
- Dezort, J. (2019). Koktavost - návrh komplexního diagnosticko-terapeutického programu prodospělé s koktavostí s důrazem na desenzibilizaci, recidivu a následnou péči. (Disertační práce). Univerzita Karlova.
- Didden, R., Korzilius, H., & Curfs, L. M. G. (2002). Sleep problems in individuals with Angelman syndrome. American Journal on Mental Retardation, 107(4), 275-284.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dlabal, M. (2021). Komunikace v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
- Durdilová́, L. (2014). Telepractice terapie a jejî využitî v logopedické praxi. Speciálnî pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciálnî pedagogiky.
- Dušek, K. & Večeřová-Procházková, A. (2015). Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada Publishing, Psyché (Grada).
- Dykens, E. M. (2000). Psychopathology in children with intellectual disability. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41(4), 407-417.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dykens, E. M., & Lense, M. (2011). Intellectual disabilities and mental health: A research review. In R. Fletcher (Ed.), International Review of Research in Developmental Disabilities (Vol. 40, pp. 61-91). Elsevier.
- EAC - Evaluation Advisory CE. (2021). Evaluace projektů Reformy psychiatrické péče - ČÁST A - Evaluace projektu "Podpora vzniku Center duševního zdraví I". Ministerstvo zdravotnictví ČR. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/2021/07/210503_CDZI_Z%C3%A1v%C4%9Bre%C4%8Dna_zprava_FINAF.pdf
- E-bezpečí. (2021). Kybergrooming - nebezpečné seznamování v online prostředí [YouTube video]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=mn0Fzgh_1tg
- E-bezpečí. (2021). Kybergrooming - Triky sexuálních útočníků na internetu [YouTube video]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=4HOZwYnvamo
- E-bezpečí. (2022). Druhy kyberšikany [YouTube video]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=3zkbk4FllRA
- E-bezpečí: Portál E-bezpečí [online]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/
- Ekberg, O. & Feinberg M. J. (1991). Altered swallowing function in elderly patients without dysphagia: radiologic findings in 56 cases. American Journal of Roentgenology. 156: 1181-1184. doi: 10.2214/ajr.156.6.2028863
Přejít k původnímu zdroji...
- Emerson, E., Hatton, C., Robertson, J., Roberts, H., Baines, S., Evison, F., & Glover, G. (2012). People with learning disabilities in England 2011: Services & supports. Durham: Improving Health & Lives: Learning Disabilities Observatory.
Přejít k původnímu zdroji...
- Engelman, A., Ivey, S. L., Tseng, W., Dahrouge, D., Neuhauser, L. & Brune, J. (2013). Responding to the deaf in disasters: Establishing the need for systematic training for state-level emergency management agencies and community organizations. BMC Health Services Research, 13(1). doi: https://doi.org/10.1186/1472-6963-13-84
Přejít k původnímu zdroji...
- Etický kodex Asociace klinických logopedů České republiky z.s. (2018). Asociace klinických logopedů - sdružení odborníků z oblasti logopedie - AKL. https://www.klinickalogopedie.cz/res/file/2020/eticky-kodex-nove-body.pdf
- Faltus, F. & Janečková, E. (2008). Vliv duševních chorob na pracovní výkonnost. Česká a slovenská psychiatrie. 104(6), 313-319.
- Felce, D., & Perry, J. (1995). Quality of life: Its definition and measurement. Research in Developmental Disabilities, 16(1), 51-74.
Přejít k původnímu zdroji...
- Finková, D., Růžičková, V., Stejskalová, K. (2011). Edukační proces u osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Firth, N., Frydenberg, E., Steeg, C., & Bond, L. (2003). Coping successfully with dyslexia: An initial study of an inclusive school-based resilience programme. Dyslexia, 9(2), 122-139.
- Fischer, S. & Škoda, J. (2014). Sociální patologie: Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada.
- Fleming, A. et al. (2013). Putting the "Tele" in Telepractice. Perspectives on Telepractice [online].
- Foltová, L., Portešová, Š. & Kukla, L. (2013). Behaviorální, Emoční a Sociální Potíže Dyslektických Dětí Během Školní Docházky 7-15 let) - Longitudinální Výzkum. Ceskoslovenska Psychologie, 57(6), 505-520.
- Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 4, přeložil Karel BALCAR). Portál.
- Frank, A. O., Ward, J., Orwell, N. J., McCullagh, C. & Belcher, M. (2000). Introduction of a new NHS electric-powered indoor/outdoor chair (EPIOC) service: benefits, risks and implications for prescribers. Clinical rehabilitation, 14(6), 665-673.
Přejít k původnímu zdroji...
- Frank, A., Neophytou, C., Frank, J. & De Souza, L. (2009). Electric-powered indoor/outdoor wheelchairs 'EPI'Cs): 'sers' views of influence on family, friends and carers. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 5(5), 327-338. doi: https://doi.org/10.3109/17483101003746352
Přejít k původnímu zdroji...
- Fraser, M. (1999). Samoliečba zajakavosti. Bratislava: Renoma.
- Fučík, P. & Chromková-Manea, B. E. (2011). Kde hledat bariéry rodičovství? Sociální Studia
- Gaines, K. S., Curry, Z., Shroyer, J., Amor, C., & Lock, R. H. (2014). The perceived effects of visual design and features on students with autism spectrum disorder. Journal of Architectural and Planning Research, 31(4), 282-298
- Ganz, J. B., Earles-Vollrath, T. L., Heath, A. K., Parker, R. I., Rispoli, M. J., & Duran, J. B. (2012). A meta-analysis of single case research studies on aided augmentative and alternative communication systems with individuals with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(1), 60-74.
Přejít k původnímu zdroji...
- Garcia, D., Dukes, C., Brady, M. P., Scott, J., & Wilson, C. L. (2016). Using modeling and rehearsal to teach fire safety to children with autism[J]. Journal of Applied Behavior Analysis, 49, 699-704. doi:10.1002/jaba.331]
Přejít k původnímu zdroji...
- Gerber, P. J., Ginsberg, R., & Reiff, H. B. (1992). Identifying alterable patterns in employment success for highly successful adults with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 25(8), 475-487.
Přejít k původnímu zdroji...
- Geruschat, D. R., & Smith, A. J. (1997). Low vision and mobility. In Foundations of orientation and mobility (pp. 60-102). AFB Press.
- Gianotti J., T. Kahl J. M. Harper & J. K. Luiselli. (2021). Behavioral Safety Assessment and Intervention among Residential Care Providers of Students with Intellectual and Developmental Disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities [online]. 33(5), 789-798 doi:10.1007/s10882-020-09773-7
Přejít k původnímu zdroji...
- Gilemkhanova, E. N. (2021). Types of school students based on the individualized risks of socio-psychological safety of the sports and educational environment[J]. Journal of Human Sport and Exercise, 16(3),1188-1196. https://doi.org/10.14198/jhse.2021.16.Proc3.35
Přejít k původnímu zdroji...
- Giles S. J., Panagioti, M., Riste, L. et al. (2021). Visual impairment and medication safety: a protocol for a scoping review. Systematic Reviews. [online]. 10(1), 1-6 [cit. 2022-01-14]. doi:10.1186/s13643-021-01800-8
Přejít k původnímu zdroji...
- Gillespie-Lynch, K., Brooks, P. J., Someki, F., Obeid, R., Shane-Simpson, C., Kapp, S. K.... & Smith, D. S. (2015). Changing college students' conceptions of autism: An online training to increase knowledge and decrease stigma. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(8), 2553-2566.
Přejít k původnímu zdroji...
- Glickman, N. S. (2003). Culturally affirmative mental health treatment for deaf people: What it looks like and why it is essential. In N. S. Glickman & M. A. Harvey (Eds.), Culturally affirmative psychotherapy with deaf persons (pp. 1-34). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Přejít k původnímu zdroji...
- Green, S. A., Hernandez, L., Bookheimer, S. Y., & Dapretto, M. (2015). Salience network connectivity in autism is related to brain and behavioral markers of sensory overresponsivity. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 54(7), 604-611.
Přejít k původnímu zdroji...
- Griffiths J. & Lewis D. (2002). Guidelines for the oral care of patients who are dependent, dysphagic or critically ill. Journal of Disability and Oral Health. 3/1 30-33. https://www.stephenhancocks.com/download.php?op=view_article&article_id=57https://www.stephenhancocks.com/view.php?journal_id=24
- Gupta, A., Ghosh, T., Kumar, P., & Bhawna, S. (2017). Development of Android Based Powered Intelligent Wheelchair for Quadriplegic Persons. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 225. https://doi.org/10.1088/1757-899X/225/1/012127
Přejít k původnímu zdroji...
- Guyer, B. (1997). The pretenders: Gifted People Who Have Difficulty Learning. Homewood: High Tide Press.
- Gwynnyth L., D. McConnell, A. Honey, R. Mayes, & D. Russo. (2003). Promoting health and home safety for children of parents with intellectual disability: a randomized controlled trial[J]. Research in Developmental Disabilities, 24:405-431. doi:10.1016/j.ridd.2003.06.001]
Přejít k původnímu zdroji...
- Hadj-Moussová, Z. (1997). Psychologie handicapu. Část 2, Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita.
- Hanáčková, V. & Masopustová, Z. (2020). Pojetí kontaktního rodičovství v České republice: Tematická analýza. Československá Psychologie, 64(1), 102-117.
- Hanáková, A. a kol. (2021). Přístupnost v kontextu osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- Harčáríková, T. (2014). The Importance of the School Success in the Self-Assessment of a Pupil with the Learning Disability. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 4(1), 21-24.
- Hartl, P. & Hartlová, (2010). Velký psychologický slovník. Praha: Portál.
- Hartl, P. & Hartlová, H. (2015). Psychologický slovník. Praha: Portál.
- Hastings, R. P., Allen, R., Baker, P., Gore, N. J., Hughes, J. C., McGill, P.... & Toogood, S. (2005). A conceptual framework for understanding why challenging behaviours occur in people with developmental disabilities. International Journal of Positive Behavioural Support, 3(2), 5-13.
- Helgadottir F. D., Menzies R. G., Onslow M., Packman A., & O'Briana S. (2014). Safety Behaviors and Speech Treatment for Adults Who Stutter. Journal of Speech, Language, and Hearing Research: vol. 57, 1308-1313. American Speech-Language-Hearing Association. DOI: 10.1044/2014_JSLHR-S-13-0041
Přejít k původnímu zdroji...
- Hemsley, B., Balandin, S., & Togher, L. (2017). Narrative analysis of the hospital experience for older parents of people who cannot speak. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 42(1), 19-31.
- Hersh, M. A., & Johnson, M. A. (2008). Assistive technology for visually impaired and blind people. Springer Science & Business Media.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hindmarsh, G., Llewellyn, G. & Emerson, E. (2015). Mothers with Intellectual Impairment and Their 9month-old Infants. Journal of Intellectual Disability Research, 59(6), 541‒550. DOI: 10.1111/jir.12159.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hirasawa, N., Fujiwara, Y., & Yamane, M. (2009). Physical arrangements and staff implementation of function-based interventions in school and community settings. Japanese Journal of Special Education, 46(6), 435-446.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hofmann, S. G., Asnaani, A., Vonk, I. J., Sawyer, A. T., & Fang, A. (2012). The efficacy of cognitive-behavioral therapy: A review of meta-analyses. Cognitive Therapy and Research, 36(5), 427-440.
Přejít k původnímu zdroji...
- Höglund, B. & Larsson, M. (2018). Ethical dilemmas and legal aspects in contraceptive counselling for women with intellectual disability - Focus group interviews among midwives in Sweden[J]. J Appl Res Intellect Disabil. 32:1558-1566. DOI: 10.1111/jar.12651
Přejít k původnímu zdroji...
- Holeček, T., & Kolář, P. (2015). Chodítka s čtyřmi nohami - pomocník pro seniory. Rehabilitace a fyzikální lékařství, 22(3), 129-135.
- Hollá, K. (2013). Kyberšikana. Bratislava: IRIS.
- Holman, J. A., Hornsby, B. W. Y., Bess, F. H. & Naylor, G. (2021). Can listening-related fatigue influence well-being? Examining associations between hearing loss traté tratégyivity levels and well-being. International Journal of Audiology. Advance online publication. doi: https://doi.org/10.1080/14992027.2020.1853261
Přejít k původnímu zdroji...
- Holman, J. A., Naylor, G., Drummond, A. & Hughes, S. E. (2019). Hearing impairment and daily-life fatigue: a qualitative study. International Journal of Audiology, 58(7), 408-416-416. doi: https://doi.org/10.1080/14992027.2019.1597284
Přejít k původnímu zdroji...
- Holmes, E. A., O'Connor, R. C., Perry, V. H., Tracey, I., Wessely, S., Arseneault, L.... & Ford, T. (2015). Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: a call for action for mental health science. The Lancet Psychiatry.
- Hosák, L., & Hrdlička, M., et al. (2016). Psychiatry and pedopsychiatry. Prague: Charles University, Karolinum Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hrudová, T., Hanáková A., & Šimůnková, K. (2021). Poskytování tel practice v logopedii. Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hudcová, B. (2022). The concept of readiness by employees of selected residential social services in the Czech Republic. Journal of exceptional people. (in print).
Přejít k původnímu zdroji...
- Hughes, S. (2014). Bullying: What Speech-Language Pathologists Should Know[J]. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 45: 3-13. Https//doi.org/10.1044/2013_LSHSS-13-0013.
Přejít k původnímu zdroji...
- Humphrey, N., & Lewis, S. (2008). 'Make me normal': The views and experiences of pupils on the autistic spectrum in mainstream secondary schools. Autism, 12(1), 23-46.
Přejít k původnímu zdroji...
- Humphrey, N., & Mullins, P. M. (2004). Self-concept and self-esteem in developmental dyslexia. Journal of Research in Special Educational Needs, 2(2). https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2002.00163.x.
Přejít k původnímu zdroji...
- Humphrey, N., & Mullins, P. M. (2007). Self-concept and self-esteem in developmental dyslexia. Journal of Research in Special Educational Needs, 7(1), 1-13.
- Charta práv osob s autismem. (1992). [online], [cit. 2022-09-21]. Dostupné na: Charta_prav_osob_s_autismem.pdf (autismusprocit.cz)
- Chrastina, J. (2019). Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu = Case study - a Method of Qualitative Research Strategy and Research Design. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chrastina, J., Špatenková, N., & Hudcová, B. (2020). Náročné, krizové a mimořádné situace v kontextu rezidenčních služeb: umírání, doprovázení a smrt uživatelů se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics. (n.d.). ICD-11. https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/334423054
- Inan F., A., Namin, A., S., Pogrund, R., L. & Jones K., S. (2016). Internet use and cybersecurity concerns of individuals with visual impairments. Journal of Educational Technology & Society; Palmerston North Sv. 19, Čís. 1, 28-40.
- International Disabled Self-Defense Association, (2020.) In: NATIONAL CENTER ON HEALTH, PHYSICAL ACTIVITY AND DISABILITY (NCHPAD). Nchpad.org [online], [cit. 2020-12-21]. Dostupné z: https://www.nchpad.org/Directories/Qrganizations/2687/International~Disabled~Self-Defense~Association
- Internetem bezpečně. (2022). [online]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: https://www.internetembezpecne.cz/
- J. Danker, I. Strnadová, & T. M. Cumming (2019). "They don't have a good life if we keep thinking that they're doing it on purpose!": Teachers' Perspectives on the Well-Being of Students with Autism[J]. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49:2923-2934.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jandourek, J. (2001). Sociologický slovník. Praha: Portál.
- Jasenovcová, H. (2007). Historie výcviku vodících psů. Svět psů, 60-61.
- Jesenský, J. (2000). Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Jihočeské centrum pro zdravotně postižené a seniory o.p.s., (2014). Praktická sebeobrana pro osoby se zdravotním postižením a seniory. Jczps.webnode.cz [online], [cit. 2020-12-21]. Dostupné z: https://jczps.webnode.cz/projekty/prakticka-sebeobrana-pro-osoby-se-zdravotnim-postizenim-a-seniory/
- Jöreskog, K. & Starke, M. (2013). Professionals' Perceptions of and Approach to Parents with Intellectual Disability: A Question of Knowledge? International Journal of Social Science Studies, 1(2), DOI: 10.11114/ijsss.v1i2.134.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2008). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Portál.
- Kalvach, Z. (2011). Křehký pacient a primární péče. Grada.
- Karemaker, M., Ten Hoor, G. A., René R. Hagen, R. R., M. van Schie, C. H., Boersma, K. & Ruiter, R. A. C. (2021). Elderly about home fire safety: A qualitative study into home fire safety knowledge and behaviour. Fire Safety Journal [online]. 124 [cit. 2022-01-14]. doi: 10.1016/j.firesaf.2021.103391
Přejít k původnímu zdroji...
- Kars, C., Hofman, M., Geertzen, J. H. B., Pepping, G. J., & Dekker, R. (2009). Participation in sports by lower limb amputees in the Province of Drenthe, The Netherlands. Prosthetics and Orthotics International, 33(4), 356-367.
Přejít k původnímu zdroji...
- Karst, J. S., & Van Hecke, A. V. (2012). Parent and family impact of autism spectrum disorders: A review and proposed model for intervention evaluation. Clinical Child and Family Psychology Review, 15(3), 247-277.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kašáková, E., Vokurka, M., & Hugo, J. (c2015). Výkladový slovník pro zdravotní sestry. Maxdorf.
- Kawaguchi, A., Wei, J., Noda, Y., Miyoshi, T., & Terashima, K. (2009). A Study on the Safety and Drivability Enhancement of Mobile Wheelchairs. In 2009 International Conference on Computing, Engineering and Information (pp. 384-387). IEEE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kearney, K. B., M. P. Brady, K. Hall, & T. Honsberger. (2018). Using Peer-Mediated Literacy-Based Behavioral Interventions to Increase First Aid Safety Skills in Students With Developmental Disabilities[J]. Behav Modis, 42(5): 639-660 doi: 10.1177/0145445517725866
Přejít k původnímu zdroji...
- Keeler, L., Kirby, R. L., Parker, K., McLean, K. D., & Hayden, J. A. (2018). Effectiveness of the Wheelchair Skills Training Program: a systematic review and meta-analysis. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kejřová, K., & Krejčová, L. (2015). Výskyt dyslexie u osob ve výkonu trestu odnětí svobody v České republice. Psychologie pro praxi, 50(3), 75-85.
- Khajeei, D., Smith, D., Kachur, B. & Abdul, N. (2019). Sexuality and Disability 37:41-61 https://doi.org/10.1007/s11195-018-09556-1
Přejít k původnímu zdroji...
- Khanna, R., Jariwala, K., & Bentley, J. P. (2014). Social support and mental health in adults with self-reported autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(5), 334-341.
Přejít k původnímu zdroji...
- King, S., Werther, K., Ruelling, A., & Kim, E. (2020). Taking the classroom to camp: The facilitators' role in creating an impactful interprofessional experiential learning opportunity. Journal of Interprofessional Care, 34(6), 791-798. https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1693355.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kinnaer, M., Baumers, S., & Heylighen, A. (2016). Autism-friendly architecture from the outside in and the inside out: An explorative study based on autobiographies of autistic people[J]. Journal of Housing and the Built Environment, 31(2), 179-195
Přejít k původnímu zdroji...
- Klenková, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
- Kocurová, M. (2002). Emocionální a sociální aspekty specifických poruch učení. DSpace Home [online]. [cit. 20. 11. 2022]. Dostupné z: http://dspace.specpeda.cz/handle/0/684
- Kodymová, P., & Vlčko, P. (2014). Probace a domácí násilí na jedincích se zdravotním postižením [online], [cit. 2020-12-27]. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/97135/1397537 pavla kodvmova 88-94.pdf?sequence=l&isAllowed=y
- Kondo, E., ©2007. NOT-ME! Not-me.org [online], [cit. 2020-12-21]. Dostupné z: https://not-me.org/index.html
- Konečná, H., Kubínová, J., & Sudová, M. (2013). Současný rodičovský diskurz a jeho dopad na právní rodičovství. Proceedings of the Conference on Qualitative Approach & Methods in Human Sciences, 144-155.
- Kopecká, E. (2013). Volnočasové aktivity jako součást sociální rehabilitace osob s duševním onemocněním. [Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci]. https://theses.cz/id/q5q63w/.
- Kopecký, K., Krejčí, V. (2010). Rizika virtuální komunikace: (příručka pro učitele a rodiče). NET UNIVERSITY, s.r.o.
- Kowalski R. M., Limber S. E. & Agatston P. W. (2012). Cyberbullying: Bullying in the digital age. Malden, MA, Wiley-Blackwell.
- Kozáková, Z. (2007). Sexualita osob s mentálním postižením in Psychopedie. Praha, Parta.
- Kozáková, Z. (2013). Rodičovství osob s mentálním postižením. In: Lištiak Mendzáková, S. Postihnutie a sexualita. Prešov: Prešovská univerzita, 181-211.
- Kraus, J. (2014). Pět nejlepších nástrojů pro tvorbu myšlenkových map.
- Krejčiříková, I.. (2016). Bezpečnostní obavy osob na vozíku. Brno. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
- Krejčová, L. (2019). Dyslexie: psychologické souvislosti. Grada.
- Kroupová, K., Hanáková, A. a kol. (2020) Úprava prostředí pohledem osob se zdravotním postižením. Univerzita Palackého v Olomouci.
- Krupchanka, D., Chrtková, D., Vítková, M., Munzel, D., Čihařová, M., Růžičková, T., Winkler, P., Janoušková, M., Albanese, E., & Sartorius, N. (2018). Experience of stigma and discrimination in families of persons with schizophrenia in the Czech Republic. Social / Social Studies (1214813X), 8(4), 7-9. Https//doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.07.015.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kruse, L. G., Spencer, T. D., Olszewski, A., & Goldstein, H. (2015). Small Groups, Big Gains: Efficacy of a Tier 2 Phonological Awareness Intervention With Preschoolers With Early Literacy Deficits. American Journal of Speech-Language Pathology, 24, 189-205.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kucharská, A. (2014). Děti se specifickými poruchami učení ve školním prostředí. Pedagogická orientace, 24(3), 393-414.
- La Grow, S., Ebrahim, H., Towers, A., Yeung, P., Alpass, F., & Stephens, C. (2013). Factors affecting the impact of disability on daily life: Comparing the perceptions of older people with vision impairment and service providers in New Zealand. Journal of Visual Impairment & Blindness, 107(6), 467-478.
- Learmonth, Y. C., Pilutti, L. A., Herring, M. P., Motl, R. W., Chan, B., & Metse, A. P. (2021). Safety of exercise training in multiple sclerosis: a protocol for an updated systematic review and meta-analysis. Systematic Reviews [online]. 10(1), 1-10. Doi:10.1186/s13643-021-01751-0
Přejít k původnímu zdroji...
- Léblová, K. (2017). Vozíčkáři nemusí být bezbranní. Na kurzu se učili, jak zneškodnit agresora. Novinky.cz [online]. https://www.novinky.cz/domaci/clanek/vozickari-nemusi-byt-bezbranni-na-kurzu-se-ucili-jak-zneskodnit-agresora-40023628
- Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál.
- Lewis, C., Stenfert-Kroese, B. & O'brien, A. (2015). Child and Family Social Workers' Experiences of Working with Parents with Intellectual Disabilities. Advances in Mental Health and Intellectual Disabilities, 9(6), 327‒337. DOI: 10.1108/AMHID-03-2015-0013.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lindsay, G., Dockrell, J., Desforges, M., Law, J., & Peacey, N. (2014). Meeting the needs of children and young people with speech, language and communication difficulties. International Journal of Language & Communication Disorders, 49(4), 468-480.
- Linhart, J. a kol. (2003). Slovník cizích slov pro nové století. Litvínov: Dialog.
- Lištiak - Mandzáková, S. (2013). Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013.
- Litvak, A. G. (1979). Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Logemann, J. A. (1998). Evaluation and treatment of swallowing disorders. Pro-ed.
Přejít k původnímu zdroji...
- Logemann, J. A., Rademaker, A. W., Pauloski, B. R., & Kahrilas, P. J. (1994). Effects of postural change on aspiration in head and neck surgical patients. Otolaryngology-Head-Neck Surgery, 110:222-227.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lubetsky, M. J., Handen, B. L., Lubetsky, M., & McGonigle, J. J. (2011). Systems of care for individuals with autism spectrum disorder and serious behavioral disturbance through the lifespan. Child and Adolescent Psychiatric Clinics, 20(2), 163-170.
- Ludíková, L. (2015). Centrum podpory studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Palackého v Olomouci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- LUMOS (2013). Kniha pro rodiče. Dostupné z: http://nahradnirodina.cz/sites/default/files/kniha_pro_rodice.pdf
- Lysaker, P. H., Kukla, M., Dubreucq, J., Gumley, A., McLeod, H., Vohs, J. L.... & Dimaggio, G. (2018). Metacognitive reflection and insight therapy for early psychosis: A preliminary study of a novel integrative psychotherapy. Schizophrenia Research, 195, 428-433.
Přejít k původnímu zdroji...
- MacCormack J., & Freeman, J. (2019). The Virtual Environment Social Program for Youths With Autism Spectrum Disorder. International Journal of Play Therapy. 28(4): 218-237
Přejít k původnímu zdroji...
- Mahrová, G. & Venglářová, M. (2008). Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha: Grada.
- Mansell, J., & Beadle-Brown, J. (2004). Person-centred planning or person-centred action? Policy and practice in intellectual disability services. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 17(1), 1-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mareš, M. (2002) Bezpečnost. In Perspektivy vývoje bezpečnostní situace, vojenství a obranných systémů do roku 2015 s výhledem do roku 2025. Dostupné z: https://moodle.unob.cz/pluginfile.php/11277/course/section/3043/%C4%8Cesk%C3%A1%20bezpe%C4%8Dnostn%C3%AD%20terminologie.pdf
- Marešová, A. (2010). Sociálně-patologické jevy. In: Trestně-právní revue. Praha: C. H. Beck, s. 49-55.
- Margalit, M., Tur-Kaspa, H., & Most, T. (1991). Reciprocal relationships between loneliness, self-esteem, and social support among students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 24(4), 205-209.
- Marková, E., Venglářová, M., & Babiaková, M. (2006). Psychiatrická ošetřovatelská péče. Praha: Grada.
- Marschark, M., Lang, H. G., & Albertini, J. A. (2005). Educating deaf students: From research to practice. Oxford University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Martino, R., Knutson, P., Mascitelli, A., & Powell-Vinden, B. (2006). Management of Dysphagia in Acute Stroke: An educational manual for the dysphagia screening professional. Heart and Stroke Foundation of Ontario, 1-48.
- Mašínová-Krbcová, L., Pfeiffer, J., Papežová, S., Urbánková, M., Fišarová, Z., & Herbstová, H. (2020). Metodika zavádění multidisciplinárního přístupu v péči a pod oře lidí s duševním onemocněním. Ministerstvo zdravotnictví ČR. https://www.reformapsychiatrie.cz/sites/default/files/2021-03/metodika_MT_fin%20schv%C3%A1lena%20VV.pdf
- Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí (3., přeprac. vyd). H & H.
- Matějček, Z. (2004). Rodičům na hezčí cestu. Jinočany: H & H.
- Matějček, Z. (2006). Výbor z díla. 1. vyd. Praha: Karolinum.
- Matějček, Z., & Vágnerová, M. (2006). Sociální aspekty dyslexie. Karolinum.
- Matějček. Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada.
- Matoušek, O. et al. (2012). Podpora rodiny. Praha: Portál.
- McBride, H. E. A., Siegel, L. S. (2016). Learning Disabilities and Adolescent Suicide. Journal of Learning Disabilities, 30(6). https://doi.org/10.1177/00222194703000609.
Přejít k původnímu zdroji...
- McConnell, D., Aunos, M., Feldman, M., et al. (2011). Child Maltreatment Investigations Involving Parents With Cognitive Impairments in Canada. Child Maltreatment, 16(1), 21‒32. DOI: 10.1177/1077559510388843.
Přejít k původnímu zdroji...
- Michalík, J. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese. Portál.
- Michalová, Z. (2016). Specifické poruchy učení. Tobiáš.
- Missouri Coalition Against Domestic & Sexual Violence (2012). Understanding the Nature and Dynamics of Domestic Violence. Mocadsv.org [online]. Dostupné z: https://www.mocadsv.org/FileStream.aspx?FileID=2
- Mitra, S., Posarac, A., & Vick, B. (2011). Disability and poverty in developing countries: A snapshot from the World Health Survey. Washington DC: World Bank.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mohammadi, F., Rakhshan, M., Molazem, Z., Zareh, N. & Gillespie, M. (2019). Parents' Perspectives on Family Violence against Children with Autism. Archives of Iran Medicine, 22(9):505-510.
- Molton, I. R., & Yorkston, K. M. (2017). Growing older with a physical disability: A special application of the successful aging paradigm. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 72(2), 290-299.
- Monsen, K., Sanders F. A., Yu, F. et al. (2011). Family Home Visiting Outcomes for Mothers with and Without Intellectual Disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 55(5), 484‒499. DOI: 10.1111/j.1365-2788.2011.01402.x.
Přejít k původnímu zdroji...
- Morgan, C. (2020). The Unacknowledged Crisis of Vi olence Against Disabled People. In: Cdrnys.org [online]. Dostupné z: https://www.cdrnys.org/blog/advo-cacy/the-unacknowledged-crisis-of-violence-against-disabled-people/
- Mostafa, M. (2008). An architecture for autism: Concepts of design intervention for the autistic user. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research 2,1: 189-211.
- Mostafa, M. (2014). Architecture for autism: Autism ASPECTSSTM in School Design. International journal of Architectural Research, 8(1), 143-158.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mousa, G., Almaddah, A., & A. Aly, A. (2021). Design and Implementation of Wheel Chasystémtrol System Using Particle Swarm Algorithm. Computers, Materials & Continua, 66(2), 2005-2023. https://doi.org/10.32604/cmc.2020.012580
Přejít k původnímu zdroji...
- MSPV (2022). Práva pacientů ČR. https://www.mpsv.cz/prava-pacientu-cr
- Müller, E., & Sweeney, J. (2008). Communication and sensory issues in autism: A review of the literature. Journal on Developmental Disabilities, 14(2), 7-19.
- Musil, L. & Navrátil, P. (2000). Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. Sociální studia, č. 5, s. 105-141.
- MZČR (2019). Průvodce reformou psychiatrické péče. Reforma péče o duševní zdraví - Ministerstvo zdravotnictví České republiky. https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/18149/39439/Pr%C5%AFvodceReformou_komplet.pdf
- MZČR (2020). Národní akční plán pro duševní zdraví 2020-2030. Ministerstvo zdravotnictví České republiky. https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/2020/01/N%C3%A1rodn%C3%AD-ak%C4%8Dn%C3%AD-pl%C3%A1n-pro-du%C5%A1evn%C3%AD-zdrav%C3%AD-2020-2030.pdf
- Nagib, W. & Williams, A. (2017). Toward an autism-friendly home environment[J]. Housing studies,32(2), 1-28. Https//doi.org/10.1080/02673037.2016.1181719.
Přejít k původnímu zdroji...
- Národní institut pro autismus. (2018). Projekt Autismus - život v komunitě. Retrieved from https://www.autismus.cz/projekt-autismus-zivot-v-komunite
- NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracovánîm osobnîch údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařîzení o ochraně osobnîch údajů). (2016). https://www.uoou.cz/assets/File.ashx?id_org=200144&id_dokumenty=20112
- NATIONAL COUNCIL ON DISABILITY (2012). Rocking The Cradle: Ensuring The Rights Of Parents With Disabilities and Their Children [online]. Was National Council on Disability, Washington: DC National Council on Disability. [19. 8. 2022]. Dostupné z: https://www.ncd.gov/publications/2012/Sep272012
- Neal, K., McMahon, C. M., Hughes, S. E. & Boisvert, I. (2022). Listening-Based Communication Ability in Adults With Hearing Loss: A Scoping Review of Existing Measures. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, 13. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.786347
Přejít k původnímu zdroji...
- NEOBYČEJNÉ RODIČOVSTVÍ (2013). Sebevzdělávací materiály. Dostupné z: http://www.neobycejnerodicovstvi.cz/#
- Nepotřebuji, bojím se, nemám informace (2021). Dostupné z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=edsano&AN=edsano.VLSD20211125010008&authtype=shib〈=cs&site=eds-live≻ope=site
- Neubauer, K. (2018). Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál.
- Nouri et al. (2012). Stuttering: Genetic updates and a case report. Advanced Biomedical Research, 1(1):14. https://doi.org/10.4103/2277-9175.96070
Přejít k původnímu zdroji...
- Novosad, L. (2002). Zdravotní znevýhodnění a riziko sexuálního zneužití či napadení. In Ochrana zdravotně postižených před sexuálním zneužitím. Praha: ELÁN.
- Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
- Novosad, L. (2011). Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskursivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Portál.
- Novosad, L., Girgleová, L. (2013). Aplikace konceptusociálního fungování u dospělého klienta s mentálním postižením. Akademické statě 3: 59-66
- Novotná, V., & Honzák, R (2021). Krize v životě, život v krizi. Praha: Euromedia Group. Universum.
- NUDZ - Národní ústav duševního zdraví. (2016). Stigmatizace v České republice: Výzkumná zpráva. Výzkumný program Sociální psychiatrie. http://www.reformapsychiatrie.cz/wpcontent/uploads/2017/02/Stigmatizace-v-CR_zprava_NUDZ.pdf
- Nyokangi, D. & Phasha, N. (2016). Factors Contributing to Sexual Violence at Selected Schools for Learners with Mild Intellectual Disability in South Africa. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 29: 231-241
Přejít k původnímu zdroji...
- O'Connor, L. & Leonard, K. (2014). Decision Making in Children and Families Social Work: The Practitioner's Voice. British Journal of Social Work, 44(7), 1805-1822. DOI: 10.1093/bjsw/bct051.
Přejít k původnímu zdroji...
- O'Sullivan, G., & Harding, R. (2017). Transition: the experiences of support workers caring for people with learning disabilities towards the end of life. BMJ Supportive & Palliative Care, 7, 158-163. doi: 10.1136/bmjspcare-2014-000771.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ocisková, M., & Praško, J. (2015). Stigmatizace a sebestigmatizace u psychických poruch. Praha: Grada Publishing, Psyché.
- Opočenská, P. (2017). Podpůrné služby pro rodiče s mentá ním postižením v hl. m. Praze. Bakalářská práce. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta. Katedra speciální pedagogiky. Vedoucí práce PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
- PAQ Research. (2021). Život během pandemie - Jaké má pandemie dopady na duševní zdraví? Prokop Analysis and Quantitative Research, s.r.o. Dostupné z: https://zivotbehempandemie.cz/dusevni-zdravi#stories
- Park, M., Song, Y., Lee, J., & Paek, J. (2016). Design and Implementation systémmart chair system for IoT. In 2016 International Conference on Information and Communication Technology Convergence (ICTC) (pp. 1200-1203). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICTC.2016.7763406
Přejít k původnímu zdroji...
- Pasz, J., & Plechatá, A. (2020). Normální šílenství: rozhovory o duševním zdr ví, léč ě a přístupu k lidem s psychickým onemocněním. Brno: Host.
- Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti (2., přepracované a doplněné vydání). Grada
- Pěč, O., & Probstová, V. (2009). Psychózy: psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. Praha: Triton.
- Perczynská, B., & Hanáková, A. (2021). Psychosociální aspekty u dětí se specifickými poruchami učení.
- Perry, J., & Felce, D. (2002). Subjective and objective quality of life assessment: Responsiveness, response bias, and resident: Proxy concordance. Mental Retardation, 40(6), 445-456.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pfeiffer, J., Svačina, G., Povolná, K., Mikulenka, J., Loudová, M., & Řičánková, S. (2022). Centrum duševní o zdraví a jeho role v systému péče - Reforma péče o duševní zdraví. Ministerstvo zdravotnictví ČR.
- Piyasena, P., Olvera-Herrera, V. O., Chan, V. F., Clarke, M., Wright, D. M., Mackenzie, G., Virgili, G., & Congdon, N. (2021). Vision impairment and traffic safety outcomes in low-income and middle-income countries: a systematic review and meta-analysis. The Lancet Global Health, 9(10), e1411-e1422. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/S2214-109X(21)00303-X
Přejít k původnímu zdroji...
- Plačková, M. (2018). Bezpečnost osob se sluchovým postiže ím a možnosti pomoci v krizové situaci (Nepublikovaná diplomová práce). PdF UHK
- Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál.
- Pokorná, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Portál.
- Poláčková Šolcová, I., & Lašek, J. (2015). Tlak na výkon a rychlost ve školním prostředí: důsledky pro žáky se specifickými poruchami učení. Pedagogika, 65(5), 542-556.
- Poledňová, I. (2009). Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Masarykova univerzita.
- Polesná, E. (2020). Fenomén kyberšikany u mentálně postižených jedinců. Bakalářská práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. Vedoucí práce PhDr. Helena Skarupská, Ph.D. Dostupné z: https://theses.cz/id/g7ehhm/.
- Ponchillia, P. E., MacCuspie, J., Parker, A. T., & Hartman, E. C. (2005). The effectiveness of an electronic travel aid and an electronic orientation aid for persons who are blind or visually impaired: A comparative study of long-term use benefits. Journal of Visual Impairment & Blindness, 99(10), 621-634.
- Portešová, Š. (2009). Skryté nadání: psychologická specifika r zumově nadaných žáků s dyslexií. Masarykova univerzita.
- Pöthe, P., Matznerová, I. & Velemínský, M. (2002). Sexuální zneužívání dětí se zdravotním postižením. In Ochrana zdravotně postižených před sexuálním zneužitím. Praha: ELÁN.
- Požár, L., Jakabčic, I. (1997). Všeobecná patopsychológia. Bratislava: IRIS.
- Praško, J., Grambal, A., Šlepecký, M., & Vyskočilová, J. (2019). Obsedantně-kompulzivní porucha. Praha: Grada Publishing.
- Praško, J., Prašková, J., & Prašková, H. (2003). Deprese a jak ji zvládat: stop zoufalství a beznaději. Praha: Portál.
- Ptáček, M. (2022). Bezpečnost jízdy na elektrickém vozíku. Olomouc. Diplomová práce. Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
- Racek, J., Solařová, H. & Svobodová, A. (2014). Vyhodnocování potřeb dětí: praktický průvodce: metodika vyhodnocování. Praha: Lumos Foundation.
- Reiter, R. J., Tan, D. X., Erren, T. C., FuentesBroto, L., & Paredes, S. D. (2009). Lightmediated perturbations of circadian timing and cancer risk: a mechanistic analysis. Integrative Cancer Therapies, 8(4), 354-360.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rey-Galindo, J. A., Rizo-Corona, L., González-Muñoz, E. L., & Aceves-González, C. (2020). Environmental information for people with visual impairment in Mexico - or what they need and how they use it. Applied Ergonomics, 85. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2020.103079
Přejít k původnímu zdroji...
- Riddick, B. (2000). An examination of the relationship between labelling and stigmatisation with special reference to dyslexia. Disability & Society, 15(4), 653-667.
Přejít k původnímu zdroji...
- Robinson, S. & Graham, A. (2021). Feeling safe, avoiding harm: Safety priorities of children and young people with disability and high support needs. Journal of Intellectual Disabilities. 25(4), 583-602. doi:10.1177/1744629520917496
Přejít k původnímu zdroji...
- Rodriguez-Garcia, M., Medina.Moya, J. L., González-Pascual, J. L., & Cardenete-Reyes, C. (2018). Experiential learning in practice: An ethnographic study among nursing students and preceptors. Nurse Education in Practice, 29, 41-47. Https//doi.org/10.1016/J.NEPR.2017.11.001.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rodriguez-Garcia, M., Medina-Moya, J. L., Gonzalez-Pascual, J. L., &Cardenete-Reye, C. (2018). Experiential learning in practice: An ethnographic study among nursing students and preceptors[J]. Nurse Education and Practice, 29, 41-47. doi:10.1016/j.nepr.2017.11.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Rogers, V. (2011). Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Portál.
- Rozsíval, P. (2007). Trendy soudobé oftalmologie 4. Galén.
- Růžičková, V. & Kroupová, K. (2017). Zrakový trénink a jeho podmínky. Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- Růžičková, V. & Kroupová, K. (2020). Tyflografika: reliéfn grafika a její role v životě osob se zrakovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Růžičková, V. (2007). Integrace zrakově a kombinovaně postižených žáků: sborník příspěvků z kurzu Pokračující kurz pro učitele vzdělávající integrované zrakově postižené dítě na ZŠ v Olomouckém kraji. Univerzita Palackého v Olomouci.
- Saetra, H. S. & Fosch-Villaronga, E. (2021). Healthcare digitalisation and the changing nature of work and society. Healthcare (Switzerland), 9(8). https://doi.org/10.3390/healthcare9081007
Přejít k původnímu zdroji...
- Safety and Safety Promotion: Conceptual and Operational Aspects, Québec, October. (1998). Québec WHO Collaborating Centre for Safety Promotion and Injury Prevention, WHO Collaborating Centre on Community Safety Promotion, Karolinska Institutet, World Health Organization.
- Sánchez, P. A., Vázquez, F. S., & Serrano, L. A. (2011). Autism and the built environment. INTECH Open Access Publisher.
- Ścibisz, K., Węsierska, K. & Mrozková R. (2019). Quality of life of adults who stutter implications for clinical practice. Listy klinické logopedie. 3(2):90-98. doi: 10.36833/lkl.2019.033.
Přejít k původnímu zdroji...
- Science & Medicine, 212, 129-135. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.07.015
Přejít k původnímu zdroji...
- Scior, K. (2011). Public awareness, attitudes and beliefs regarding intellectual disability: A systematic review. Research in Developmental Disabilities, 32(6), 2164-2182.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sharla King, Karin Werther, Andrea Ruelling & Esther Kim (2020). Taking the classroom to camp: The facilitators' role in creating an impactful interprofessional experiential learning opportunity[J]. JOURNAL OF INTERPROFESSIONAL CARE, 34(6), 791-798. https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1693355
Přejít k původnímu zdroji...
- Sherrard, J., Ozanne-Smith, J., & Staines, C. (2004). Prevention of Unintentional Injury to People with Intellectual Disability: A Review of the Evidence. Journal of Intellectual Disability Research, 48(7), 639-645.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shukla, A., Harper, M., Pedersen, E., Goman, A., Suen, J. J., Price, C., Applebaum, J., Hoyer, M., Lin, F. R. & Reed, N. S. (2020). Hearing Loss, Loneliness, and Social Isolation: A Systematic review. Otolaryngology-head and neck surgery : official journal of American Academy of Otolaryngology-Head and Neck Surgery, 162(5), 622-633. doi: https://doi.org/10.1177/0194599820910377
Přejít k původnímu zdroji...
- Schulz von Thun, F. (2005). Jak spolu komunikujeme? Překonávání nesnází při dorozumívání. Vyd. 1. Praha: Grada, Psyché.
- Simmons, J. & Dodd, T. ed., (2003). Crime in England and Wales 2002/2003 [online], [cit. 2020-12-27]. Dostupné z: https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20110218141841/http://rds.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs2/hosb703.pdf
- Slezáková, E., & Ševčíková Sladká, J. (2021). Multidisciplinární přístup a jeho význam pro duševní zdraví dětí a mládeže nejen u poruch příjmu potravy. Psychiatrie pro praxi. 22(e2): e37-e40. https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2021/02/14.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- Slowík, J. (2010). Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha: Portál,
- Smečková, G. (2013). Specifické poruchy školních dovedností - vstup do problematiky. Univerzita Palackého v Olomouci.
- Snowling, M. J., Adams, J., Bowzer-Crane, C., Tobin, V. (2000). Levels of literacy among juvenile offenders: The incidence of specific reading difficulties. Criminal Behaviour and Mental Health, 10(4), 229-241. Https//doi.org/10.1002/cbm.362.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sobotková, I. (2004) Intrapsychická ztráta. In Špaténková, N. Krizová intervence pro praxi. (s. 77-85). Praha: Grada.
- Soldanová, J. (2015). Primární zdravotní péče: Kojenecký screening sluchu z pohledu speciální pedagogiky. [diplomová práce]. Univerzita Palackého v Olomouci.
- Soyars, L. et al. (2009). Tomorrow's service delivery model: Telepractice and you [online].
- Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice. 2015. Už vím. http://www.uzvim.org/
- Srinivasan, V., Smits, M., Spence, W., Lowe, A. D., Kayumov, L., Pandi-Perumal, S. R., Parry, B & Cardinali, D. P. (2006). Melatonin in mood disorders. The World Journal of Biological Psychiatry, 7(3), 138-151. https://doi.org/10:2147/CPT.S41761
Přejít k původnímu zdroji...
- Stanschu, S. (2010). Metódy v klinickej dysfagiológii. Kalligram spol. s.r.o.
- Starke, M. (2011). Supporting Families With Parents With Intellectual Disability: Views and Experiences of Professionals in the Field. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 8(3), 163-171. https://doi.org/10.1111/j.1741-1130.2011.00306.x.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stárková, L. (2013). Stigmatizace v pedopsychiatrii. Psychiatrie pro praxi. 14(1), 10-13. https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2013/01/03.pdf
- Stevenson, J., Kreppner, J., Pimperton, H., Worsfold, S., & Kennedy, C. (2015). Emotional and behavioural difficulties in children and adolescents with hearing impairment: A systematic review and meta-analysis. European Child & Adolescent Psychiatry, 24(5), 477-496.
Přejít k původnímu zdroji...
- Strnadová, I., Bernoldová, J., Adamčíková, Z. & Klusáček, J. (2017b). Medical Personnel's Knowledge, Attitudes, and Experiences with Regard to Mothers with Intellectual Disability in the Czech Republic. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 1-11. https//doi.org/10.3109/13668250.2017.1294248.
Přejít k původnímu zdroji...
- Strnadová, I., Bernoldová, J., Adamčíková, Z. & Klusáček, J. (2017a). Good Enough Support? Exploring the Attitudes, Knowledge and Experiences of Practitioners in Social Services and Child Welfare Working with Mothers with Intellectual Disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(3), 563‒572. Https//doi.org/10.1111/jar.12307.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stypa, V. (2021). Bezpečnostní obavy osob s tělesným postižením. [diplomová práce]. Masarykova univerzita.
- Svačina, G., Svobodová, I., Protopopová, I. & Langins, M. (2021). Czechia: Community-based mental health services: a lifeline during COVID-19. World Health Organization. https://www.who.int/europe/publications/m/item/czechia-community-based-mental-health-services-a-lifeline-during-covid-19-(2021)
- Šabatová, A. (2018). Dostupnost sociálních služeb pro osoby s poruchou autistického spektra: Výzkum veřejné ochránkyně práv [online]. [cit. 2022-11-08]. Dostupné z: Vyzkum-autisti.pdf (ochrance.cz)
- Šamánková, M. et al. (2011). Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada.
- Šimoník, O. (2003). Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD Brno.
- Škodová, E. & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
- Štech, S. (2013). Životní spokojenost a sebepojetí dětí se specifickými poruchami učení. Pedagogika, 63(1), 96-106.
- Štěrbová, D. (2009). Sexualita osob s mentálním postižením není tabu! Psychologie dnes, 15(11), 52-54.
- TalebiFard, P., Sattar, J., & Mitchell, I. (2014). A risk assessment infrastructure for powered wheelchair motion commands without full sensor coverage. In 2014 IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (pp. 3592-3597). IEEE. https://doi.org/10.1109/IROS.2014.6943065
Přejít k původnímu zdroji...
- Tannenbaum-Baruchi, C., Feder-Bubis, P., Adini, B., & Aharonson-Daniel, L. (2014). Emergency situations and deaf people in Israel: Communication obstacles and recommendations. Disaster health, 2(2), 106-111. https://doi.org/10.4161/21665044.2014.989131
Přejít k původnímu zdroji...
- Tarleton, B., Ward, L., & Howard, J. (2006). Finding the Right Support?: A Review of Issues and Positive Practice in Supporting Parents with Learning Difficulties and Their Children. London: The Norah Fry Research Centre.
- Teachman, G., McDonough, P., Macarthur C. & Gibson, B. E. (2020). Interrogating inclusion with youths who use augmentative and alternative communication.Sociology of Health & Illness[J]. 42 (5). doi: 1108-1122doi: 10.1111/1467-9566.13087
Přejít k původnímu zdroji...
- Tedla M., Černý M. et al. (2018). Poruchy polykánî. Tiskárny Havlîčkův Brod: Tobiáš.
- Terras, M. M., Thompson, L. C., & Minnis, H. (2009). Dyslexia and psycho-social functioning: an exploratory study of the role of self-esteem and understanding. Dyslexia, 15(4), 304-27. https://doi.org/10.1002/dys.386.
Přejít k původnímu zdroji...
- Thorová, K., & Jůn, H. (2012). Vztahy, intimita a sexualita lidí s mentálním handicapem nebo s autismem. 1. vyd. APLA, Praha. Todd, S. (2013). The experiences of staff in dealing with matters of dying and death in services for people with intellectual disabilities, Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 26(3), 215-230. https//doi.org/10.1111/jar.12024.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tomlinson, C. A., & Imbeau, M. B. (2010). Leading and managing a differentiated classroom.
- Towey, M. (2012). Speech telepractice: Installing a speech therapy upgrade for the 21ST century. International Journal of Telerehabilitation [online].
Přejít k původnímu zdroji...
- Tuffrey-Wijne, I., & Rose, T. (2017). Investigating the factors that affect the communication of death-related bad news to people with intellectual disabilities by staff in residential and supported living services: An interview study. Journal of Intellectual Disability Research, 61(8), 727-736. https//doi.org/10.1111/jir.12375.
Přejít k původnímu zdroji...
- Turner, S., & Harder, N. (2018). Psychological safe environment:A concept analysis[J]. Clinical Simulation in Nursing, 18, 47-55. https//doi.org/10.1016/j.ecns.2018.02.004
Přejít k původnímu zdroji...
- Tyflopomůcky.cz (2022). Prodej pomůcek pro zrakově postižené. Dostupné z: http://www.tyflopomucky.cz/olomouc/elektronicke-pomucky/731-RAY-pomucka-pro-orientaci-8874585412983.html
- U. S. Department of Justice. (2017). Crime Against Persons with Disabilities, 2009-2015: Statistical Tables. https://www.bjs.gov/content/pub/pdf/capd0915st.pdf
- U.S. Department of Health and Human Services. (n.d.). Limb-girdle muscular dystrophy type 2a - about the disease. Genetic and Rare Diseases Information Center. Retrieved February 24, 2023, from https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/1057/limb-girdle-muscular-dystrophy-type-2a
- Ulrike Mwoma, T., Begi, N. & Murung, C. (2018). Safety and security in preschools: A challenge in informal settlements[J]. Issues in Educational Research, 28(3), 720-736.
- Úmluva o právech osob se zdravotním postižením. Organizace spojených národů. (2006).
- Úplné znění Ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky: Úplné znění Usnesení České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky: některé další související právní předpisy. (2022). Vydání: sedmnácté. Praha: Armex Publishing.
- Úvodní stránka | Vláda ČR [online]. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/udrzitelny-rozvoj/projekt-OPZ/Kvalita-zivota - shrnuti.pdf
- Vacková, J. (2020). Sociální práce v systému koordinované rehabilitace: u klientů po získaném poškození mozku (zejména (CMP) se zvláštním zřetelem na intervenci z hlediska sociální práce, fyzioterapie, ergoterapie a dalších vybraných profesí. Praha: Grada Publishing.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vágnerová, M. (1999). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- Vágnerová, M. (2000). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum.
- Vágnerová, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- Vágnerová, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál.
- Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vydání druhé, doplněné a přepracované). Karolinum.
- Vaindl, L. (2016). VIDEO: Box i bez kroků. V Plzni založili oddíl pro vozíčkáře. https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/vozickari-trenuji-box-parabox.A160405 154550 plzen-zpravy ban
- Valenta, M. & Müller, O. (2009). Psychopedie: Teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
- Valenta, M. (2003). Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Valenti-Hein, D., Schwartz, L. D. (1995). Sexual Abuse In terview for those With Developmental Disabilities. https://www.ncjrs.gov/App/Publica-tions/abstract.aspx?ID=153917
- Van Loock, K. & T. Geens. (2017). The Young Ones: How to Approach Young Adults With a Mental Disability Who Do Not Seem to Fit In[M]. EAMHID ABSTRACT BOOK:32Taylor & Francis
- Vas, V., Akeroyd, M. A. & Hall, D. A. (2017). A Data-Driven Synthesis of Research Evidence for Domains of Hearing Loss, as Reported by Adults With Hearing Loss and Their Communication Partners. Trends in Hearing, 21. doi: https://doi.org/10.1177/2331216517734088
Přejít k původnímu zdroji...
- Vašutová, M. (2008). Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostravská univerzita v Ostravě.
- Vašutová, M. (2010). Proměny šikany ve škole nových médií. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
- Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.
- Velký lékařský slovník. (2022). [online]. https://lekarske.slovniky.cz/pojem/kontraindikace
- Venglářová, M. (2013). Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál.
- Veřejný ochránce práv: Klient s autismem sociální službu prakticky nenajde: Tisková zpráva. ParlamentníListy.cz [online]. Praha: OUR MEDIA, 2018, 22. 11. 2018 [cit. 2022-10- 24]. Dostupné z: https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/tiskovezpravy/Verejny-ochranceprav-Klient-s-autismem-socialni-sluzbu-prakticky-nenajde-560441
- Vidurová, A. (2014). Seminář v Brně poradí, jak se bránit i na vozíku. http://www.vozickar.com/seminar-v-brne-poradi-jakse-branit-i-na-voziku/
- Viktorinová, S. (2010). Právo na informace. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci.
- Vít, M., Reguli, Z., Čihounková, J., & Bugala, M. (2013). Teorie sebeobrany. Inovace SEBS a ASEBS. https://www.fsps.muni.cz/inovace-SEBS-ASEBS/elearning/teorie-sebeobrany
- Vitásková K. (2005). Pomůcky a přístroje v logopedii. In: Vitásková K. & Peutelschmiedová, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 116-122.
- Vondráková, A. a kol. (2020). Tyflomapy - tyflografika - tyflokartografie: percepce prostoru prostřednictvím audio-taktilních 3D map. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vyhláška č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením.
- Vyhláška č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb. (2009). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-398Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. Praha: Grada Publishing.
- Vyhláška č. 92/2012 Sb. o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče.
- Vymlátilová, E. (2006). Koktavost (balbuties). In Říčan, P. & Krejčířová D. (Eds.) (2006). Dětská klinická psychologie (189-191). Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada).
- Wade, C., Llewellyn, G., & Matthews, J. (2008). Review of Parent Training Interventions for Parents with Intellectual Disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 21(4), 351-366. https//doi.org/10.1111/j.1468-3148.2008.00449.x.
Přejít k původnímu zdroji...
- Watchmen, K. (2005). Practitioner-raised issues and end-of-life care for adults with Down syndrome and dementia. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 2(2), 156-162. Https//doi.org/10.1111/j.1741-1130.2005.00026.x.
Přejít k původnímu zdroji...
- Weather Safety Information for Iowans Who are Deaf or Hard of Hearing. (2022, July 29). US Official News.
- Weidner, K., & J. Lowman (2020). Telepractice for Adult Speech-Language Pathology Services: A Systematic Review. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups.
Přejít k původnímu zdroji...
- WHO - World Health Organization (2019). The WHO special initiative for mental health (2019-2023). Universal health coverage for mental health. World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/special-initiative-for-mental-health-(2019-2023)
- WHO - World Health Organization (2021). Comprehensive Mental Health Action Plan 2013-2030. Geneva: World Health Organization.
- WHO - World Health Organization (2022). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems.
- Wiener, P. (2006). Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS].
- Wiese M., Roger, J., Balandin, S., Howarth, G., & Dew, A. (2012). End-of-life care and dying: issues raised by staff supporting older people with intellectual disability in community living services. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 25(6), 571-583. https//doi.org/10.1111/jar.12000
Přejít k původnímu zdroji...
- Wilczynski, S. M., Connolly, S., Dubard, M., Henderson, A. & Mcintosh, D. (2015). Assessment, prevention, and intervention for abuse among individuals with disabilities[J]. Psychology in the Schools, 52(1), 9-21. Https//doi.org/10.1002/pits.21808.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wilson, S., Mckenzie, K. & Quayle, E. (2014). A Systematic Review of Interventions to Promote Social Support and Parenting Skills in Parents with an Intellectual Disability. Child: Care, Health and Development, 40(1), 7-19. https//doi.org/10.1111/cch.12023.
Přejít k původnímu zdroji...
- Winkler, P., Krupchanka, D., Roberts, T., Kondratova, L., Machů, V., Höschl, C., ... & Sartorius, N. (2017). A blind spot on the global mental health map: A scoping review of 25 years' development of mental health care for people with severe mental illnesses in central and eastern Europe. The Lancet Psychiatry, 4(8), 634-642.
Přejít k původnímu zdroji...
- Winkler, P., Spaniel, R, Csémy, L., Janoušková, M., & Krejníková, L. (2013). Reforma systému psychiatrické péče: mezinárodní politika, zkušenost a doporučení. Psychiatrické centrum Praha. https://www.nudz.cz/files/common/reforma systému psychiat pece.pdf
- Wong, H. (1991). More Power to the Disabled: Self-Defense Project Gives Handicapped a Fighting Chance. https://www.la-times.com/archives/la-xpm-1991-08-30-vw-1444-story.html
- World Health Organization. (2022). https://www.who.int/health-topics/disability#tab=tab_1
- Woznicová, A., Hlavová, R., Daňsová, P., & Lacinová, L. (2019). Intenzivní rodičovství a jeho souvislost s kvalitou strategické pomoci (Scaffolding) Matky při společné hře s dítětem předškolního věku. E-Psychologie, 13(3), 25-41.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wright, P. A., Kloos, B., & Townley, G. (2016). Understanding the roles of neighborhoods in recovery from serious mental illness: A mixed-methods approach. Journal of Community Psychology, 44(7), 877-896.
- Wrzesińska M, Tabała K & Stecz P. (2016). The Online Behavior of Pupils with Visual Impairment: A Preliminary Report. Disability and Health Journal. 9(4), 724-7292016. https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2016.04.004
Přejít k původnímu zdroji...
- Zákon 108/2006 Sb., o sociálních službách.
- Zákon 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
- Zákon č. 110/2019 Sb., zákon o zpracování osobních údajů.
- Zákon č. 181/2014 Sb., Zákon o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti).
- Zákon č. 183/2006 Sb., Zákon o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) (2006). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-183
- Zákon č. 309/2006 Sb., Zákon o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotnîch službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách).
- Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů (2011). https://www.mpsv.cz/documents/20142/372793/zakon_329_2011.pdf/5581eb74-2743-d9e1-b2ef-ca9ef4084c12
- Zákon č. 40/2009 Sb., Trestní zákoník (2009). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-40
- Zákon č. 89/2012 Sb. - občanský zákoník
- Zaniboni, L., Marzi, A., Caniato, M. & Gasparella, A. (2021).Comfortable and safe environments for people with autism: preliminary analysis of risks and definition of priorities in the design phase. 8th International Building Physics Conference(IBPC 2021):1-8.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zatloukalová, M. (2019). Current telerehabilitation options in aphasia. Listy klinické logopedie.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zdařilová, R. (2019). Bezbariérové užívání staveb - základní principy přístupnosti. https://profesis.ckait.cz/dokumenty-ckait/tp-1-4/#5-9-6
- Zelinková, O. (2015). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD (Vyd. 12). Praha: Portál.
- Zondervan, D., Secoli, R., Darling, A., Farris, J., Furumasu, J., & Reinkensmeyer, D. (2015). Design and Evaluation of the Kinect-Wheelchair Interface Controlled (KWIC) Smart Wheelchair for Pediatric Powered Mobility Training. Assistive Technology, 27(3), 183-192. https//doi.org/10.1080/10400435.2015.1012607.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zvědělíková, J. (2021). Rodičovství vnímané osobami se sluchovým postižením. [disertační práce]. Univerzita Palackého v Olomouci.