ISBN: 978-80-244-6396-4 | DOI: 10.5507/ff.23.24463964

Slepá cesta k socialistické detektivce

Koncept socialistické detektivky a jeho (ne)realizace v českém filmu

Michal Sýkora, a kolektiv


The term "socialist detective fiction" was coined in the late 1950s and early 1960s in the countries of the so-called Eastern Bloc as a reaction to contemporary Western genre production, particularly the "police procedural", and was intended to signify a qualitatively higher artistic form of the genre based primarily on a class-determined depiction of criminal activity and a celebratory portrayal of the work of the security forces as defenders of the socialist establishment and its construction. The book traces the circumstances and context of the promotion of the concept of the "socialist detective story" and the various forms of both the definition of the official doctrine and its submission. While in the 1960s, which are now perceived by both the professional and lay public as the imaginary golden age of Czech detective film, the theory of the socialist detective story was more or less rejected by the filmmakers, in the following normalisation period, the detective and crime genre fully submitted to the ideological service of the regime.

1. edition, Published: 2023, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. Altman, Rick. Film/Genre. London: British Film Institute, 1999. Go to original source...
  2. Bílek, Petr A., ed. James Bond a major Zeman. Ideologizující vzorce vyprávění. Příbram - Litomyšl: Pistorius & Olšanská, 2007.
  3. Bren, Paulina. Zelinář a jeho televize. Kultura komunismu po pražském jaru 1968. Praha: Academia, 2013.
  4. Čápová, Tereza. Žánrové proměny v českém kriminálním filmu mezi léty 1970 až 1980. Olomouc, 2015. Diplomová práce. Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, Katedra divadelních a filmových studií.
  5. Cigánek, Jan. Umění detektivky. Praha: SNDK, 1962.
  6. Eco, Umberto. Teorie sémiotiky. Praha: Argo, 2009.
  7. Fialová, Alena. Poučení z krizového vývoje. Praha: Academia, 2014.
  8. Frow, John. Genre. London: Routledge, 2006.
  9. Grygar, Mojmír. Terminologický slovník českého strukturalismu. Brno: Host, 1999.
  10. Halliday, M.A.K. Jazyk jako sociální sémiotika: společenská interpretace jazyka a významu. Brno: Vysoké učení technické v Brně, nakladatelství VUTIUM, 2021.
  11. Hrabák, Josef. Napínavá četba pod lupou. Ze studií o paraliteratuře. Praha: Československý spisovatel, 1986.
  12. Huang, Yan. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2019.
  13. Hulík, Štěpán. Kinematografie zapomnění. Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968-1973). Praha: Academia, 2011.
  14. Janáček, Pavel. Literární brak. Brno: Host, 2004.
  15. Janoušek, Pavel a kol. Dějiny české literatury 1945-1989. 4 svazky. Praha: Academia, 2007-2008.
  16. Jansová, Iveta - Jedličková, Jana. Ženské hrdinky a jejich zobrazování v českých krimi seriálech. Olomouc: Univerzita Palackého, 2019. Go to original source...
  17. Jareš, Michal - Mandys, Pavel. Dějiny české detektivky. Praha: Paseka, 2019.
  18. Kolář, Pavel - Pullman, Michal. Co byla normalizace? Studie o pozdním socialismu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny - Ústav pro studium totalitních režimů, 2016.
  19. Kopal, Petr, ed. Film a dějiny 2. Adolf Hitler a ti druzí. Filmové obrazy zla. Praha: Casablanca - Ústav pro studium totalitních režimů, 2009.
  20. Kopal, Petr, ed. Film a dějiny 4: Normalizace. Praha: Casablanca - Ústav pro studium totalitních režimů, 2014.
  21. Kopal, Petr. Naplánovaná kinematografie: Český filmový průmysl 1945 až 1960. Praha: Academia, 2012.
  22. Korda, Jakub. České kriminální série a jejich žánrové souvislosti (1989-2009). Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
  23. Marek, Tomáš. Proměny českého kriminálního filmu v počátcích normalizace (1970-1975). Brno, 2014. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a audiovizuální kultury.
  24. Mišúr, Martin. V tratolišti: Detektivka a její produkční cykly mezi různými aktéry zestátněné československé kinematografie (1945-1965). Praha, 2021. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií.
  25. Mukařovský, Jan. Studie (II). Brno: Host, 2001.
  26. Priestman, Martin, ed. Cambridge Companion to Crime Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. Go to original source...
  27. Růžička, Daniel. Major Zeman. Propaganda nebo krimi? Praha: Práh, 2005.
  28. Řezníčková Zuzana. Pátrání po neviditelném vrahovi. Podoby české rozhlasové detektivky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018. Go to original source...
  29. Scaggs, John. Crime Fiction. London and New York: Routledge, 2010.
  30. Schmarz, Vít. Země lyr a ocele. Subjekty, ideologie, modely, mýty a rituály v kultuře českého stalinismu. Praha: Academia, 2017.
  31. Skopal, Pavel, ed. Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945-1960. Praha: Academia, 2012.
  32. Stokhof, Martin. Význam, sémantika, Wittgenstein. Praha: Filosofia, 2018.
  33. Sus, Oleg. Metamorfózy smíchu a vzteku. Brno: Blok, 1965.
  34. Symons, Julian. Bloody Murder. London: Penguin, 1985.
  35. Sýkora, Michal a kol. Britské detektivky: od románu k televizní sérii. 2 svazky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, 2013.
  36. Szczepanik, Petr. Továrna Barrandov. Svět filmařů a politická moc 1945-1970. Praha: Národní filmový archiv, 2016.
  37. Szczepaniková, Zuzana. Hledání nové detektivky pro socialistický film. (Znovu)ustavování detektivního žánru v období 1948-1954. Brno, 2019. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a audiovizuální kultury.
  38. Šimůnková, Lucie. Případ Exner. Prohry českého kriminálního filmu v letech 1970-1982. Brno, 2015. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a audiovizuální kultury.
  39. Škvorecký, Josef. Nápady čtenáře detektivek a jiné eseje. Praha: Ivo Železný, 1998.
  40. Škvorecký, Josef. O nich, o nás. Hradec Králové: Kruh, 1968.
  41. Škvorecký, Josef. Podivný pán z Providence a jiné eseje. Praha: Ivo Železný, 1999.
  42. Škvorecký, Josef. Všichni ti bystří mladí muži a ženy. Praha: Horizont, 1991.
  43. Trenský, Pavel. Josef Škvorecký. Jinočany: H&H, 1995.
  44. Wögerbauer, Michal, ed. V obecném zájmu. Cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře 1749-2014. Praha: Academia, Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2015.
  45. Zýková, Veronika. Proměny trojice kriminálních filmů Vladimíra Čecha 105 % alibi (1959), Kde alibi nestačí (1961), Alibi na vodě (1965). Olomouc, 2011. Diplomová práce. Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, Katedra divadelních a filmových studií.
  46. Adamov, Arkadij. "Detektivka a životní pravda". Kruh. 1959, č. 1 (květen), s. 37-39.
  47. Boček, Jaroslav. "Detektivka aneb chvála rozumu." Film a doba. XII, 1966, č. 1, s. 33-36.
  48. Juráček, Pavel. "Detektivka není rekreace". Host do domu. VII, 1961, č. 7, s. 328.
  49. Qasemirezaa, Venus - Dowlatabadi, Hamidreza. "Sociolinguistic Structure of Artistic Language; with Emphasis on Nader and Simin - a Separation". Procedia Social and Behavioral Sciences. 98/2014, s. 1428-1437. Go to original source...
  50. Stamou, Anastasia. "A literature review on the mediation of sociolinguistic style in television and cinematic fiction: Sustaining the ideology of authenticity. " Language and Literature. 23(2), 2014, s. 118-140. Go to original source...
  51. Sus, Oleg. "Gramsci a - detektivky". Host do domu. VI, 1959, č. 6, s. 270-271.
  52. Sus, Oleg. "Slovo o detektivkách". Host do domu. VI, 1959, č. 8, s. 370-374.
  53. Šagiňanová, Marietta. "Obrana detektivky". Literární noviny. 9, 1960, č. 42, s. 4-5.
  54. Vavřík, Zdeněk. "Od Fantomase k spravedlnosti". Rudé právo [online]. 1960, 2. 3. 1960. [cit. 2022-08-15]. Dostupné z: archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1960/3/2/4.png
  55. Vavřík, Zdeněk. "Tajemství a pravda". Literární noviny. 8, 1959, č. 41, s. 2.
  56. Zaoral, Zdenek. "Kriminální film není filmová detektivka." Film a doba. 24, 1978, č. 3, s. 149-155.
  57. Zaoral, Zdenek. "Vzory a osobnosti. Český kriminální film." Film a doba. 24, 1978, č. 4, s. 218-225.
  58. Zaoral, Zdenek. "Vzory a osobitost. Český kriminální film - II. část." Film a doba. 24, 1978, č. 5, s. 249-261.
  59. Zaoral, Zdenek. "Hrdinou je bezpečnost." Film a doba. 24, 1978, č. 6, s. 326-334.
  60. Zýková, Veronika. "Alibi na vodě - scénáře a dobová recepce". 25fps [online]. [cit. 2011-04-25]. Dostupné z: http://25fps.cz/2011/alibi-na-vode-scenare-a-dobova-recepce/#footnote_21_14035
  61. Zýková, Veronika. "105 % alibi - proměny scénářů". 25fps [online]. [cit. 2011-04-25]. Dostupné z: http://25fps.cz/2011/105-alibi-promeny-scenaru/