
ISBN online: 978-80-244-6640-8 | DOI: 10.5507/pdf.25.24466408
Hodnota chyby
Chyba a její místo v životě, v učení a ve škole
- Adéla Antlová
Tato kniha představuje pokus o vytvoření uceleného přehledu teoretických poznatků vztahujících se k tématu chyby, a to od terminologického ukotvení a popisu chyby jako součásti procesu učení, přes její vymezení v rámci edukační reality, až po vymezení významu a hodnoty chyby pro člověka. Autorka se přitom opírá o výzkumy světových odborníků zejména z oblasti psychologie a pedagogiky. Pro komplexnější náhled jsou však doplněny i poznatky z dalších oborů. Chybu můžeme vnímat dvěma způsoby, jako náš neúspěch, nebo jako příležitost k růstu. V každém případě jsou chyby přirozenou součástí našich životů, a proto je výhodnější naučit se s nimi pracovat jako s příležitostmi. Lidskou přirozeností je chyby v procesu učení využívat a škola by tento přirozený proces měla podporovat a rozvíjet. Ne ho tlumit nástroji vnější motivace. Jak by mělo vypadat školní prostředí, v němž budou chyby efektivně využívány? Odpověď není snadná. Teoretická východiska i praktické příklady pro každodenní činnost učitele i jakéhokoli vychovatele naleznete v této knize. Zároveň však knihou upozorňujeme na hlubší problémy, které si žádají komplexní systémové změny.
1. vydání, online: 2025, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- AINSWORTH, Larry. Power Standards: Identifying the Standards that Matter the Most. Englewood: Advanced Learning Press, 2003. 121 s. ISBN 0-9709455-4-X
- ANDERSON, Lorin W. a KRATHWOHL, David R., eds. A Taxonomy for Learning; Teaching and Assessment: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman, 2001. 384 s. ISBN 0-321-08405-5
- ANTLOVÁ, Adéla. Hodnota chyby pro studenty učitelských oborů na PdF UPOL [online]. Olomouc, 2022 [cit. 23.8.2022]. Dostupné z: https://theses.cz/id/j3z2a8/. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D.
- ANTLOVÁ, Adéla. Východiska pro realizaci výzkumu hodnotového systému jedince. In: Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů XI: Recenzovaný sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1. vyd. 2016, s. 178-185. ISBN 978-80-244-4990-6
- ARONSON, Joshua, FRIED, Carrie B. a GOOD, Caterine. Reducing the Effects of Stereotype Threat on African American College Students by Shaping Theories of Intelligence. Journal of Experimental Social Psychology [online]. Academic Press Inc., 2002, 38(2), s. 113-125 [cit. 12.9.2018]. ISSN 0022-1031. Dostupné z: DOI 10.1006/jesp.2001.1491
Přejít k původnímu zdroji...
- ATKINSON, John W. Some general implications of conceptual developments in the study of achievement-oriented behavior. In: Jones, M. R. Human motivation: A symposium [online]. Lincoln: University of Nebraska Press, 1965, s. 3-29. [cit. 7.1.2018]. Dostupné z: DOI 10.1037/e685262012-008
Přejít k původnímu zdroji...
- BABAEVA, Yuliya D. et al. Contribution of Oleg K. Tikhomirov to the methodology, theory and experimental practice of psychology. Psychology in Russia: State of the Art [online]. Moscow: Lomonosov Moscow State University, 2013, 6(4), s. 4-23 [cit. 13.3.2015]. ISSN 2307-2202. Dostupné z: DOI: 10.11621/pir.2013.0401
Přejít k původnímu zdroji...
- BANDURA, Albert. Social-foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs; NJ: Prentice Hall, 1986. 617 s. ISBN 978-0-13-815614-5
- BAUMMEISTER, Roy F., ed. Self-Esteem: The Puzzle of Low Self-Regard. Boston: Springer, 1993. 286 s. ISBN 978-0-306-44373-2
Přejít k původnímu zdroji...
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5
- BLACKWELL, Lisa S., TRZESNIEWSKI, Kali H. a DWECK, Carol Sorich. Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development [online]. 2007, 78(1), s. 246-263 [cit. 30.5.2018]. ISSN 1467-8624. Dostupné z: DOI: 10.1111/j.1467-8624.2007.00995.x
Přejít k původnímu zdroji...
- BOALER, Jo. When Even the Winners are Losers: Evaluating the Experiences of 'top set' Students. Journal of Curriculum Studies [online]. 1997, 29(2), s. 165-182 [cit. 28.7.2020]. ISSN 0022-0272. Dostupné z: DOI 10.1080/002202797184116
Přejít k původnímu zdroji...
- BOALER, Jo. Ability and Mathematics: The Mindset Revolution that Is Reshaping Education. The Forum [online]. 2013, 55(1), s. 143-152 [cit. 13.9.2019]. ISSN-0963-8253. Dostupné z: DOI 10.2304/FORUM.2013.55.1.143
Přejít k původnímu zdroji...
- BOEKAERTS, Monique a CORNO, Lyn. Self-regulation in the classroom: A perspective on assessment and intervention. Applied Psychology: An International Review [online]. Oxford: Blackwell Publishing, 2005, 54(2), s. 199-231 [cit. 18.1.2019]. ISSN 1464-0597. Dostupné z: DOI 10.1111/J.1464-0597.2005.00205.X
Přejít k původnímu zdroji...
- BOEKAERTS, Monique a NIEMIVIRTA, Markku. Self-regulation in Learning: Finding Balance between Learning Goals and Ego-Protective Goals. In: BOEKAERTS, Monique, PINTRICH, Paul R., a ZEIDNER, Moshe, eds. Handook of self-regulation. San Diego: Academic Press [online]. 2000, s. 417-450 [cit. 29.8.2018]. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50042-1
Přejít k původnímu zdroji...
- BOLICK, Kristina N. a ROGOWSKY, Beth A. Ability Grouping is on the Rise; but Should It Be? Journal of Education and Human Development [online]. American Research Institute, 2016, 5 (2), s. 40-51 [cit. 28.7.2020]. ISSN 2334-2978. Dostupné z: DOI 10.15640/jehd.v5n2a6
Přejít k původnímu zdroji...
- BORGHT, Van der, Liesbet, BRAEM, Senne, STEVENS, Michael a NOTEBAERT, Wim. Keep calm and be patient: The influence of anxiety and time on post-error adaptations. Acta Psychologica [online]. 2016, vol. 164, s. 34-38 [cit. 20.9.2018]. Dostupné z: DOI 10.1016/j.actpsy.2015.12.007
Přejít k původnímu zdroji...
- BOTVINICK, Matthew M., BRAVER, Todd S., BARCH, Deanna M., CARTER, Cameron S. a COHEN J. D. Conflict monitoring and cognitive control. Psychological Review [online]. Washington: American Psychological Association. 2001, 108(3), s. 624-652 [cit. 18.7.2018]. ISSN 1939-1471. Dostupné z: DOI 10.1037/0033-295X.108.3.624
Přejít k původnímu zdroji...
- BRANDEN, Nathaniel. The Six Pillars of Self-esteem. New York: Bantam, 1995. 341 s. ISBN 0-553-37439-7
- BRANDHORST, Sebastian, HARPUTLUGIL, Eylul, MITCHELL, James R. a LONGO, Valter D. Protective effects of short-term dietary restriction in surgical stress and chemotherapy. Ageing Research Reviews [online]. 2017, vol. 39, s. 68-77 [cit. 10.8.2019]. ISSN 1568-1637. Dostupné z: DOI 10.1037/0033-295X.108.3.624
Přejít k původnímu zdroji...
- BROŽÍK, Vladimír. Hodnoty a významy. Bratislava: Pravda, 1985.
- BROŽÍK, Vladimír. Hodnotenie a hodnoty. Prešov: Vydavatelstvo Michala Vaška, 2004. 250 s. ISBN 80-8050-680-9
- BROŽÍK, Vladimír. Hodnotové orientácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2000. 139 s. ISBN 80-8050-368-0
- BUONO, Roberta a LONGO, Valter D. Starvation, Stress Resistance, and Cancer. Trends in Endocrinology and Metabolism [online]. 2018, 29(4), s. 271-280 [cit. 8.6.2019]. ISSN 1043-2760. Dostupné z: DOI 10.1016/j.tem.2018.01.008
Přejít k původnímu zdroji...
- BURNS, Kathleen C. a ISBELL, Linda M. Promoting Malleability is Not One Size Fits All: Priming Implicit Theories of Intelligence as a Function of Self-Theories. Self and Identity [online]. 2007, 6(1), s. 51-63 [cit. 4.3.2019]. ISSN 1529-8876. Dostupné z: DOI 10.1080/15298860600823864
Přejít k původnímu zdroji...
- BUTLER, Ruth. Enhancing and undermining intrinsic motivation: The effects of task-involving and ego-involving evaluation on interest and performance. British Journal of Educational Psychology [online]. 1988, vol. 58, s. 1-14 [cit. 14.7.2020]. ISSN 0022-0663. Dostupné z: DOI 10.1111/J.2044-8279.1988.TB00874.X
Přejít k původnímu zdroji...
- CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Druhé, doplněné a přepracované vydání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2009. 376 s. ISBN 978-80-244- 2295-4
- CAMERON, Judy a PIERCE, David W. Reinforcement, Reward, and Intrinsic Motivation: A Meta-Analysis. Review of Educational Research [online]. 1994, vol. 64, s. 363-423 [cit. 1.6.2020]. ISSN 00346543. Dostupné z: https://doi.org/10.3102/00346543064003363
Přejít k původnímu zdroji...
- CARVER, Charles S. a SCHIER, Michael F. On the self-regulation of behavior. New York: Cambridge University Press, 1998. ISBN 9781139174794
Přejít k původnímu zdroji...
- CARVER, Charles S. a SCHIER, Michael F. Goals and emotion. In: ROBINSON, Michael D., WATKINS, Edward R. a HARMON-JONES Eddie, eds. Handbook of cognition und emotion. [online]. New York: Guilford publications, 2013, s. 176-194. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/301347957_Goals_and_emotion
- CIGLEROVÁ, Jana. Dělat chyby je potřeba, říká učitelka, jejíž nástěnka zaujala tisíce lidí. Deník N. [online]. Copyright © N Media a.s., 4. října 2019 0:08 [cit. 16.7. 2021]. Dostupné z: https://denikn.cz/206866/delat-chyby-je-potreba-rika-ucitelka-jejiz-nastenka-zaujala-tisice-lidi/
- CLARKE, Shirley. Formative Assessment: Culture and Practice. London: Hodder Education Putstanding, 2014. ISBN 978-1-471-82947-5
- CORDER, Pit S. Error Analysis and Interlanguage. 1.vyd. Oxford: Oxford Univeristy Press, 1981. 120 s. ISBN 19-437073-9
- CORNO, Lyn a KANFER, Ruth. The Role of Volition in Learning and Performance. Review of Research in Education [online]. 1993, vol 19, s. 301. [cit. 16.1.2019]. Dostupné z: DOI 10.2307/1167345
Přejít k původnímu zdroji...
- CROCKER, Jennifer a WOLFE, Connie T. Contingencies of self-worth. Psychological Review [online]. 2001, 108, s. 593-623 [cit. 26.1.2019]. ISSN 1939-1471. Dostupné z: DOI 10.1037/0033-295X.108.3.593
Přejít k původnímu zdroji...
- CROCKER, Jennifer, LEE, Shawna J. a PARK, Lora E. The pursuit of self-esteem: Implications for good and evil. In: MILLER, Arthur G., ed. The social psychology of good and evil. New York: Guilford Press [online]. 2014 [cit. 20.1.2019]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/224012626_The_pursuit_of_self-esteem_Implications_for_good_and_evil
- CYR, Andrée-Ann a ANDERSON, Nicole D. Mistakes as Stepping Stones: Effects of Errors on Episodic Memory Among Younger and Older Adults. Journal of Experimental Psychology Learning Memory and Cognition [online]. 2014, 41 (3) s. 841-850 [cit. 24.9.2016]. ISSN 1939-1285. Dostupné z: DOI 10.1037/xlm0000073
Přejít k původnímu zdroji...
- ČÁP, Jan a MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80_7178-463-X
- DAVIS, Elizabeth L. a LEVINE, Linda J. Emotion regulation strategies that promote learning: Reappraisal enhances children's memory for educational information. Child Development [online]. 2013, 84(1), s. 361-374 [cit. 2.6.2021]. ISSN 1467-8624. Dostupné z: DOI: 10.1111/j.1467-8624.2012.01836.x
Přejít k původnímu zdroji...
- DECI, Edward L. Effects of externally mediated rewards on intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology [online]. 1971, vol. 18, s. 105-115 [cit. 1.6.2020]. ISSN 0022-3514. Dostupné z: DOI 10.1037/H0030644
Přejít k původnímu zdroji...
- DECI, Edward L., KOESTNER, Richard, a RYAN, Richard M. A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychological Bulletin [online]. 1999, 125(6), s. 627-668 [cit. 6. 6. 2020]. ISSN 1939-1455. Dostupné z: DOI 10.1037/0033-2909.125.6.627
Přejít k původnímu zdroji...
- DECI, Edward L. a RYAN, Richard M. The "What" and "Why" of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry [online]. 2000, 11(4), s. 227-268 [cit. 16.6.2020]. ISSN 1532-7965. Dostupné z: DOI 10.1207/S15327965PLI1104_01
Přejít k původnímu zdroji...
- DEVERS, Allyson. Thinking about Intelligence: How Student Mindsets Influence Academic Performance. A Rising Tide [online]. 2014, vol. 7 [cit. 2.10.2018]. Dostupné z: http://www.smcm.edu/mat/wp-content/uploads/sites/73/2015/06/Allyson-Devers-2015.pdf
- DEWEY, John. Democracy and Education. In: A Penn State Electronic Classics Series Publication [online]. Last updated October 14; 2001. 368 s. [cit. 12.10.2014]. Dostupné z: http://www2.hn.psu.edu/faculty/jmanis/johndewey.htm
- DONNELLAN, Brent M., TRZESNIEWSKI, Kali H. a ROBINS, Richard W. Self-esteem: Enduring issues and controversies. In: CHAMORRO-PREMUZIC, Tomas, STUMM, Sophie Von a FURNHAM, Adrian, eds. The Wiley-Blackwell handbooks of personality and individual differences [online]. 2011, s. 718-746 [cit. 26.1.2019]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/286003768_Self-Esteem_Enduring_Issues_and_Controversies
Přejít k původnímu zdroji...
- DWECK, Carol S. Mindset: The new psychology of success. New York: Random House, 2006. 320 s. ISBN 13: 9781400062751
- ELLIS, Albert. The Myth of Self-esteem: How Rational Emotive Behavior Therapy Can Change Your Life Forever. New York: Prometheus Books, 2005. 344 s. ISBN 1-59102-354-8
- FESTINGER, LEON. A Theory of Cognitive Dissonance. Stanford: Stanford University Press, 1957. 291 s. ISBN 9780804709118
Přejít k původnímu zdroji...
- FOOS, Paul W., MORA, Joseph, TKACZ, Sharon. Student study techniques and the generation effect. Journal of Educational Psychology [online]. 1994, vol. 86, s. 567-576 [cit. 9.7.2020]. ISSN 1939-2176. Dostupné z: DOI 10.1037/0022-0663.86.4.567
Přejít k původnímu zdroji...
- GAVORA, Peter. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Bratislava: SPN, 2012.
- GEHRING, William J., GOSS, Brian, COLES, Michael G. H., MEYER, David E. a DONCHIN, Emanuel. A neural system for error detection and compensation. Psychological Science [online]. 1993, vol. 4, s. 385-390 [cit. 18.7.2018]. ISSN 1467-9280. Dostupné z: DOI:10.1111/j.1467-9280.1993.tb00586.x
Přejít k původnímu zdroji...
- GLASERSFELD, Ernst. Radical Constructivism: A Way of Knowing and Learning. Studies in Mathematics Education Series: 6. Bristol: Falmer Press, 1995. 231 s. ISBN 0-7507-0387-3
- GOLLWITZER, Peter M., HECKHAUSEN, Heinz a RATAJCZAK, Heike. From weighing to willing. Approaching a change decision through pre- or post-decisional mentation. Organizational Behavior and Human Decision Processes [online]. 1990, 45(1) s. 41-65 [cit. 15.1.2019]. ISSN 1095-9920. Dostupné z: DOI 10.1016/0749-5978(90)90004-S
Přejít k původnímu zdroji...
- GRUCA, Thomas S., CIPRIANO, Michael. The Power of Priors: How Confirmation Bias Impacts Market Prices. The Journal of Prediction Markets [online]. 2014, 8(3) [cit. 10.4.2017]. Dostupné z: DOI 10.5750/jpm.v8i3.974
Přejít k původnímu zdroji...
- GUSKEY, Thomas R. Grades versus comments: Research on student feedback. Phi Delta Kappan [online]. 2019, vol. 101, s. 42-47. [cit. 20.7.2020]. ISSN 1940-6487. Dostupné z: DOI 10.1177/0031721719885920
Přejít k původnímu zdroji...
- HAJCAK, Greg a FOTI, Dan. Errors Are Aversive: Defensive Motivation and the Error-Related Negativity. Psychological Science [online]. 2007, 19(2), s. 103-108. [cit. 4.7.2018]. ISSN 1467-9280. Dostupné z: DOI 10.1111/j.1467-9280.2008.02053.x
Přejít k původnímu zdroji...
- HARTL, Pavel a HARTLOVÁ, Helena. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010. 797 s. ISBN 978-80-7367-686-5
- HATTIE, John. Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Abingdon: Routledge, 2008. 392 s. ISBN 978-0-415-47618-8
Přejít k původnímu zdroji...
- HATTIE, John a TIMPERLEY, Helen. The Power of Feedback. Review of Educational Research [online]. 2007, vol. 77, s. 81-¬¬112. [cit. 2.6.2018]. ISSN 1935-1046. Dostupné z: DOI 10.3102/003465430298487
Přejít k původnímu zdroji...
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2
- HOBSON, Nicholas, SAUNDERS, Blair, AL-KHINDI, Timour a INZLICHT, Michael. Emotion down-regulation diminishes cognitive control: a neurophysiological investigation. Emotion [online]. 2014, 14 (6), s. 1014-1026. [cit. 2.7.2018]. ISSN 1528-3542. Dostupné z: DOI 10.1037/a0038028
Přejít k původnímu zdroji...
- HOLROYD, Clay B. a COLES, Michael G. H. The neural basis of error processing: reinforcement learning; dopamine; and the error-related negativity. Psychological Review [online]. 2002, 109 (4), s. 679-709. [cit. 2.7.2018]. ISSN 1939-1471. Dostupné z: DOI 10.1037/0033-295X.109.4.679
Přejít k původnímu zdroji...
- CHAMBERLIN, Kelsey, MAÏ, Yasué a CHIANG, Iris. The impact of grades on student motivation. Active Learning in Higher Education [online]. 2018, nestránkováno. [cit. 18.6.2020]. ISSN 1469-7874. Dostupné z: DOI10.1177/1469787418819728
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu Základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4
- JANÍK, Tomáš. Kvalita výuky: vymezení pojmu a způsobů jeho užívání. Pedagogika. 2012, 62(3), s. 244-261. ISSN 0031-3815
- JANÍK, Tomáš, LOKAJÍČKOVÁ, Veronika a JANKO, Tomáš. Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění. Orbis Scholae. 2012, 6(3), s. 27-55. ISSN 1802-4637.
Přejít k původnímu zdroji...
- JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. 224 s. ISBN 978-80-725-4329-8
- KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4
- KAPUR, Manu a BIELACZYC, Kate. Designing for Productive Failure. Journal of the Learning Sciences [online]. 2012, 21(1), s. 45-83. [cit. 1.2.2018]. ISSN 1532-7809. Dostupné z: DOI 10.1080/10508406.2011.591717
Přejít k původnímu zdroji...
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení ve výuce: teorie - výzkum - realita. Pedagogika. 2017, 67(2), s. 106-125. ISSN 0031-3815
Přejít k původnímu zdroji...
- KINGSTON, Neal a NASH, Brooke L. Formative assessment: A meta-analysis and a call for research. Educational Measurement: Issues and Practice [online]. 2011, 30 (4), s. 28-37 [cit. 30.5.2020]. ISSN 1745-3992. Dostupné z: DOI 10.1111/J.1745-3992.2011.00220.X
Přejít k původnímu zdroji...
- KLINKA, Tomáš. Problematika chyby a chybování se zřetelem k výuce francouzštiny jako dalšího cizího jazyka na základní škole. [online]. Praha, 2014. Disertační práce. Karlova Univerzita. [cit. 1.2.2020]. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/63159
- KLUGE, Susann. Empirically Grounded Construction of Types and Typologies in Qualitative Social Research. Forum qualitative social research [online]. 2000, 1(1), 37 [cit. 30.5.2021]. ISSN 1438-5627. Dostupné z: DOI 10.17169/FQS-1.1.1124
Přejít k původnímu zdroji...
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 8073671816
- KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2005. 263 s. ISBN 80-7262-314-1
- KOVALIK, Susan. Integrovaná tematická výuka - model. Kroměříž: Spirála, 1995. 302 s. ISBN 80-901873-0-7
- KUHL, Julius. Action versus state orientation: Psychometric properties of the action control scale (ACS-90). In: KUHL, Julius a BECKMANN, Jürgen, eds. Volition and personality: Action versus state orientation. Seattle; WA: Hogrefe & Huber, 1994, s. 47-59. ISBN 088937029X
- KUNCEL, Nathan R., CREDE, Marcus a THOMAS, Lisa L. The Validity of Self-Reported Grade Point Averages; Class Ranks; and Test Scores: A Meta-Analysis and Review of the Literature. Review of Educational Research [online]. 2005, 75(1), s. 63-82 [cit. 1.7.2020]. Dostupné z: DOI 10.3102/00346543075001063
Přejít k původnímu zdroji...
- KULIČ, Václav. Chyba a učení. Funkce chybného výkonu v učení a v jeho řízení. Praha: SPN, 1971. 244 s.
- KULIČ, Václav. Psychologie řízeného učení. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0447-5
- LAMING, Donald R. J. Information theory of choice-reaction times. London: Academic Press, 1968.
- LEARY, Mark R. a TANGNEY, June P. The self as an organizing construct in the behavioral and social sciences. In: LEARY, Mark R. a TANGNEY, June, eds. Handbook of self and identity [online]. The Guilford Press, 2003, s. 3-14. [cit. 24.1.2019]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/232566969_The_self_as_an_organizing_construct_in_the_behavioral_sciences
- LEE, Nancy. Notions of "Error" and Appropriate Corrective Treatment. Hongkong Papers in Linguistics and Language Teaching [online]. 1991, vol. 14, s. 55-70. [cit. 24.7.2018]. ISSN 1015-2059. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED354747.pdf
- LOCKE, Edwin A. a LATHAM, Gary P. Goal setting theory, 1990. In: LOCKE, E. A. a LATHAM, G. P., eds. New developments in goal setting and task performance [online]. 2013, s. 3-15. Routledge/Taylor & Francis Group [cit. 30.2.2019]. Dostupné z: DOI 10.4324/9780203082744-10
Přejít k původnímu zdroji...
- LITTLEWOOD, William. Communicative language teaching: An Introducion. Cambridge: CUP, 1981. 108 s. ISBN 0521281547
- LINNENBRINK, Elizabeth a PINTRICH, Paul R. Role of Affect in Cognitive Processing in Academic Contexts. In: DAI, David Y. a STERNBERG, Robert J., eds. Motivation, Emotion, and Cognition: Integrative Perspectives on Intellectual Functioning and Development. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2004, s. 57-88. ISBN 1-4106-1051-9
- LUKÁŠOVÁ, Jitka. Analýza příčin neporozumění v řečové dovednosti poslech s porozuměním v češtině jako cizím jazyku. Plzeň, 2012. Disertační práce (Ph.D.) [online]. Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická. [cit. 18.7.2019]. Dostupné z: https://theses.cz/id/8e9b80/?zpet=%2Fth_search%2Fprace_na_stejne_tema%3Fpg%3D1;ks%3Dposlech
- LYSTER, ROY. Negotiation of form; recasts; and explicit correction in relation to error types and learner repair in immersion classrooms. Language Learning [online]. 1998, 48(2), s. 183-218 [cit. 26.5.2020]. Dostupné z: DOI 10.1111/1467-9922.00039
Přejít k původnímu zdroji...
- LYSTER, Roy, SAITO, Kazuya a SATO, Masatoshi. Oral corrective feedback in second language classrooms. Language Teaching [online]. 2012, 46(1), s. 1-40 [cit. 26.5.2020]. Dostupné z: DOI10.1017/S0261444812000365
Přejít k původnímu zdroji...
- MACHEK, Václav. Etymologický slovník jazyka českého. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd. 1957. 627 s.
- MAŇÁK, Josef a JANÍK, Tomáš. Cíle výchovy a vzdělávání. In: PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, s. 132. ISBN 978-80-7367-546-2
- MAREŠ, Jiří a KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 8021010703
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 8024713624
- MOSER, Jason S. et al. Mind Your Errors: Evidence for a Neural Mechanism Linking Growth Mind-Set to Adaptive Posterror Adjustments. Psychological Science [online]. 2011, 22(12) [cit. 25.6.2017]. ISSN 1467-9280. Dostupné z: DOI 10.1177/0956797611419520
Přejít k původnímu zdroji...
- NEYS, Wim De a GLUMICIC, Tamara. Conflict monitoring in dual process theories of reasoning. Cognition [online]. 2008, vol. 106, s. 1248-1299 [cit. 16.5.2019]. ISSN 1467-8721. Dostupné z: DOI 10.1016/j.cognition.2007.06.002
Přejít k původnímu zdroji...
- NOTEBAERT, Wim et al. Post-error slowing: An orienting account. Cognition [online]. 2009, 111(2), s. 275-279 [cit. 16.9.2018]. ISSN 0010-0277. Dostupné z: DOI 10.1016/j.cognition.2009.02.002
Přejít k původnímu zdroji...
- NUCCI, Larry P. Education in the Moral Domain. New York: Cambridge University Press, 2001, 242 s. ISBN 0511173989
- NÚÑEZ-PEÑA, Isabel M., TUBAU, Elisabet a SUÁREZ-PELLICIONI, Macarena. Post-error response inhibition in high math-anxious individuals: Evidence from a multi-digit addition task. Acta psychologica [online]. 2017, vol. 177, s. 17-22 [cit. 16.9.2018]. Dostupné z: DOI 10.1016/j.actpsy.2017.04.002
Přejít k původnímu zdroji...
- OLVET, Doreen a HAJCAK, Greg. Reliability of error-related brain activity. Brain Research [online]. 2009a, vol. 1284, s. 89-99 [cit. 16.7.2018]. ISSN 0006-8993. Dostupné z: DOI 10.1016/j.brainres.2009.05.079
Přejít k původnímu zdroji...
- OLVET, Doreen a HAJCAK, Greg. The stability of error-related brain activity with increasing trials. Psychophysiology [online]. 2009b, 46, s. 957-961 [cit. 16.7.2018]. ISSN 1469-8986. Dostupné z: DOI 10.1111/j.1469-8986.2009.00848.x
Přejít k původnímu zdroji...
- ORTH, Ulrich a ROBINS, Richard W. The Development of Self-Esteem. Current Directions in Psychological Science [online]. 2014, 23(5), s. 381-387 [cit. 26.1.2019]. ISSN 1467-8721. Dostupné z: DOI 10.1177/0963721414547414
Přejít k původnímu zdroji...
- PAGE, Ellis B. Teacher comments and student performance: A seventy-four classroom experiment in school motivation. Journal of Educational Psychology [online]. 1958, 49 (2), s. 173-181. [cit. 16.7.2020]. ISSN 1467-8721. Dostupné z: DOI 10.1037/H0041940
Přejít k původnímu zdroji...
- PEKRUN, Reinhard. The control-value theory of achievement emotions: Assumptions; corollaries; and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review [online]. 2006, vol. 18, s. 315-341 [cit. 16.7. 2021]. ISSN 1573-336X. Dostupné z: DOI 10.1007/S10648-006-9029-9
Přejít k původnímu zdroji...
- PEKRUN, Reinhard, ELLIOT, Andrew J. a MAIER, Markus A. Achievement goals and achievement emotions: Testing a model of their joint relations with academic performance. Journal of Educational Psychology [online]. 2009, 101(1), s. 115-135. [cit. 16.9.2018]. Dostupné z: DOI 10.1037/a0013383
Přejít k původnímu zdroji...
- PEKRUN, Reinhard, GOETZ, Thomas, TITZ, Wolfram a PERRY, Raymond P. Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A Program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist [online]. 2002, vol. 37, s. 91-105 [cit. 16.7.2021]. ISSN 1532-6985. Dostupné z: DOI 10.1207/S15326985EP3702_4
Přejít k původnímu zdroji...
- PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. 166 s. ISBN 8071783099
- RABUŠICOVÁ, Milada. Rodina a škola. In: PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, s. 320. ISBN 978-80-7367-546-2
- PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník: 3., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2
- RACH, Stefanie, UFER, Stefan a HEINZE, Aiso. Learning from errors: effects of teachers training on students' attitudes towards and their individual use of errors. In TSO, Y. T., ed. Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education [online]. 2012, vol. 3 [cit. 30.9.2016]. Dostupné z: DOI 10.30827/PNA.V8I1.6122
Přejít k původnímu zdroji...
- RAMDASS, Darshanand a ZIMMERMAN, Barry J. Effects of Self-Correction Strategy Training on Middle School Students' Self-Efficacy, Self-Evaluation, and Mathematics Division Learning. Journal of Advanced Academics [online]. 2008, 20(1) [cit. 15.1.2019]. Dostupné z: DOI 10.4219/jaa-2008-869
Přejít k původnímu zdroji...
- REINDL, Marion, TULIS-OSWALD, Maria a DRESEL, Markus. Profiles of emotional- and motivational self-regulation following errors among teacher trainees and their associations with learning outcomes. Learning and Individual Differences [online]. 2020, vol. 77 [cit. 16.6. 2021]. Dostupné z: DOI 10.1016/j.lindif.2019.101806
Přejít k původnímu zdroji...
- RIDDERINKHOF, Richard. Micro- and macro-adjustments of task set: Activation and suppression in conflict tasks. Psychological Research [online]. 2002, 66(4), s. 312-323, 105 [cit. 16.9. 2018]. Dostupné z: DOI 10.1007/S00426-002-0104-7
Přejít k původnímu zdroji...
- ROKEACH, Milton. Nature of Human Values. 2. vyd. New York: Free Press, 1973. 438 s. ISBN 0029267501
- SANTAGATA, Rossella. Practices and beliefs in mistake-handling activities: a video study of Italian and US mathematics lessons. Teaching and Teacher Education [online]. 2005, vol. 21, s. 491-508 [cit. 25.5.2020]. Dostupné z: DOI 10.1016/J.TATE.2005.03.004
Přejít k původnímu zdroji...
- SEIFRIED, Jürgen a WUTTKE, Eveline. Student errors: How teachers diagnose and respond to them. Empirical research in vocational education and training [online]. 2010, 2(2) [cit. 20.7.2017]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/233707062_Student_errors_How_teachers_diagnose_and_respond_to_them
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHLEPPENBACH, Meg et al. Teacher responses to student mistakes in Chinese and U.S. mathematics classrooms. Elementary School Journal [online]. 2007, vol. 108, s. 131-147 [cit. 25.5.2020]. Dostupné z: DOI 10.1086/525551
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHUNK, Dale H. a ERTMER, Peggy A. Self-regulation and academic learning: Self-efficacy enhancing interventions. In BOEKARTS, M., PINTRICH, P. R. a ZEIDNER, M., eds. Handbook of self-regulation [online]. 2000, s. 631-649. San Diego: Academic Press [cit. 15.1.2019]. Dostupné z: DOI 10.1016/B978-012109890-2/50048-2
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHWARTZ, Shalom H. Basic individual values: Sources and consequences. In SANDER, D. a BROSCH, T., eds. Handbook of value [online]. 2015, Oxford; UK: Oxford University Press [cit. 25.8.2017]. Dostupné z: DOI 10.1093/acprof:oso/9780198716600.003.0004
Přejít k původnímu zdroji...
- SIEGLER, Robert S. Microgenetic studies of self-explanation. In: GRANOTT, N. a PARZIALE, J., eds. Microdevelopment. Transition processes in development and learning [online]. 2002, s. 31-58. Cambridge: Cambridge University Press [cit. 25.8.2018]. Dostupné z: DOI 10.1017/CBO9780511489709.002
Přejít k původnímu zdroji...
- SLAVÍK, Jan. Problém chyby v tvořivě výrazové výchově [online]. Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 2, [cit. 14.2.2017]. ISSN 2336-2189. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=3287 SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: Východiska a nové metody pro praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9
- STARÝ, Karel, LAUFKOVÁ, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. 176 s. ISBN 978-80-262-1001-6
- STAUER, Gabriele a DRESEL, Markus. A constructive error climate as an element of effective learning environments. Psychological Test and Assessment Modeling [online]. 2015, 57(2) [cit. 29.9.2016]. Dostupné z: http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/ptam/2-2015_20150624/08_Steuer.pdf
- STAUER, Gabriele, ROSENTRITT-BRUNN, Gisela a DRESEL, Markus. Dealing with errors in mathematics classrooms. Structure and relevance of perceived error climate. Contemporary Educational Psychology [online]. 2013, 38(3) [cit. 24.6.2017]. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0361476X1300012X
Přejít k původnímu zdroji...
- STÖRIG, Hans J. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. 653 s. ISBN 978-80-7195-206-0
- ŠEĎOVÁ, Klára a ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0
- THOMAS, David R. General Inductive Approach for Analyzing Qualitative Evaluation Data. American Journal of Evaluation [online]. 2006, 27(2), s. 237-246 [cit. 4.1.2022]. Dostupné z: DOI 10.1177/1098214005283748
Přejít k původnímu zdroji...
- TULIS, Maria a AINLEY, Mary. Interest, enjoyment and pride after failure experiences? Predictors of students' state-emotions after success and failure during learning in mathematics. Educational Psychology [online]. 2011, 31(7), s. 1-29 [cit. 14.5.2017]. Dostupné z: DOI 10.1080/01443410.2011.608524
Přejít k původnímu zdroji...
- TULIS, Maria a FULMER, Sara M. Students' motivational and emotional experiences and their relationship to persistence during academic challenge in mathematics and reading. Learning and Individual Differences [online]. 2013, vol. 27, s. 35-47 [cit. 4.6.2018]. Dostupné z: DOI 10.1016/J.LINDIF.2013.06.003
Přejít k původnímu zdroji...
- TULIS, Maria. Error management behavior in classrooms: Teachers' responses to student Mistakes. Teaching and Teacher Education [online]. 2013, vol. 33 [cit. 18.9.2016]. Dostupné z: DOI 10.1016/j.tate.2013.02.003
Přejít k původnímu zdroji...
- TULIS, Maria, STAUER, Gabriele, DRESEL, Markus. Learning from errors: Process and contextual conditions: Towards a model of individual processes within contexts. In: GARTMEIER, M. et al., eds. Fehler: Ihre Funktionen im Kontext individueller und gesellschaftlicher Entwicklung. [online]. 2015, Münster: © Waxmann Verlag GmbH [cit. 24.8.2018]. Dostupné z: https://opus.bibliothek.uni-augsburg.de/opus4/frontdoor/deliver/index/docId/37738/file/Learning+from+errors.pdf
- TURIEL, Elliot. The development of social knowledge: Morality and convention. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. ISBN 0521273056
- VEENMAN, Marcel V. J., HOUT-WOLTERS, Bernadette a AFFLERBACH, Peter P. Metacognition and learning: conceptual and methodological considerations. Metacognition Learning [online]. 2006, vol. 1, s. 3-14 [cit. 8.1.2019]. ISSN 1556-1631. Dostupné z: DOI 10.1007/s11409-006-6893-0
Přejít k původnímu zdroji...
- VYGOTSKY, Lev S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. 1. vyd. Cambridge, MASS: Harvard University Press, 1978. ISBN 978-0674576292
- WALDINGER, Robert, COHEN, Shiri, SCHULZ, Marc S. a CROWELL, Judith. Security of Attachment to Spouses in Late Life: Concurrent and Prospective Links With Cognitive and Emotional Well-Being. Clinical Psychological Science [online]. 2015, 3(4), s. 516-529 [cit. 24.5.2020]. ISSN 2167-7034
Přejít k původnímu zdroji...
- WILIAM, Dylan a LEAHYOVÁ, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení: Praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: Čtení pomáhá, EDUkační laboratoř, 2016. ISBN 978-80-906082-5-2
- XENOFON. Vzpomínky na Sókrata. Přeložil V. Bahník. Praha: Svoboda, 1972. 450 s.
- ZANDER, Lysann, KREUTZMANN, Madeleine a WOLTER, Ilka. Constructive handling of mistakes in the classroom: The conjoint power of collaborative networks and self-efficacy beliefs. Z Erziehungswiss [online]. 2014, 17(5) [cit. 4.10.2018]. ISSN 1862-5215. Dostupné z: DOI 10.1007/S11618-014-0558-6
Přejít k původnímu zdroji...
- ZEIDNER, Moshe. Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum, 1998. ISBN 978-0306457296
- ZEIGLER-HILL, Virgil. Self-Esteem. Hove: Psychology Press, 2013. 185 s. ISBN 9781848721449
Přejít k původnímu zdroji...
- ZHAO, Bin a OLIVERA, Fernando. Error Reporting in Organizations. The Academy of Management Review [online]. 2006, 31(4), s. 1012-1030 [cit. 4.10.2018]. ISSN 1930-3807. Dostupné z: DOI10.5465/AMR.2006.22528167
Přejít k původnímu zdroji...
- ZIMMERMAN, Barry J. Self-regulation involves more than metacognition: A social cognitive perspective, Educational Psychologist [online]. 1995, 30(4), s. 217-221 [cit. 4.1.2019]. ISSN 1532-6985. Dostupné z: DOI 10.1207/s15326985ep3004_8
Přejít k původnímu zdroji...
- ZIMMERMAN, Barry J. a KITSANTAS, Anastasia. The Hidden Dimension of Personal Competence: Self-Regulated Learning and Practice. In: ELLIOT, A. J. a DWECK, C. S., eds. Handbook of competence and motivation [online]. Guilford Publications, 2005, s. 509-526 [cit. 5.1.2019]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/232506053
- ZIMMERMAN, Barry J. a SCHUNK, Dale H., eds. Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. New York: Routledge/Taylor & Francis Group, 2011. ISBN 9780415871112
- ZIMMERMAN, Barry J. a SCHUNK, Dale H. Motivation: An essential dimension of self-regulated learning. In: SCHUNK, D. H. a ZIMMERMAN, B. J., eds. Motivation and self-regulated learning: Theory, research and applications [online]. New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2008, s. 1-30 [cit. 5.1.2019]. Dostupné z: DOI 10.4324/9780203831076-6
Přejít k původnímu zdroji...
- 12 klíčových principů. Hejného metoda. [online] © 2022 H-mat, o.p.s. [cit. 5.1.2022]. Dostupné z: https://www.h-mat.cz
- BATTELLE FOR KIDS. Partnership for 21st Century Learning. [online]. Battelle for Kids © Ohio [cit. 12.5.2021]. Dostupné z: http://battelleforkids.org/networks/p21
- BOBONICH, Christopher a MORRISON, Donald R., eds. Socrates and Eudaimonia. In: STANFORD UNIVERSITY. Depatment of Philosophy. [online]. © Stanford University. Stanford, California, 2011 [cit. 19.7.2019]. Dostupné z: https://philosophy.stanford.edu/publications/socrates-and-eudaimonia
- Carol Dweck on Perfectionism. In: Youtube [online]. 31.7.2013 [cit. 23.6.2019]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=XgUF5WalyDk. Kanál uživatele The School of Life.
- ČŠI. Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020: Výroční zpráva České školní inspekce [online]. Praha: 2020. ISBN 978-80-88087-43-4 [cit. 23.10.2021]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/2020/Vyrocni_zprava_CSI_2019_2020/html5/index.html?&locale=CSY&pn=5
- HARPER, Douglas. Error. In: Online Etymology Dictionary [online]. © Douglas Harper 2001-2019 [cit. 13.6.2019]. Dostupné z: https://www.etymonline.com/search?q=error
- KRATOCHVÍL, Zdeněk. Hérakleitos z Efesu. Fisis: Zlomky DK 22 B 111 [online]. Praha: 2009 [cit. 4.7. 2019]. Dostupné z: http://www.fysis.cz/presokratici/22/bcz.htm#B%20111
- KRATOCHVÍL, Zdeněk. Hérakleitos z Efesu. Fisis: HIPPOKRATÉS, De victu: C 1,3 [online]. Praha: 2009. [cit. 5.7.2019]. Dostupné z: http://www.fysis.cz/presokratici/22/ccz.htm
- MŠMT. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ [online]. MŠMT © 2013-2022. Praha [cit. 12.10.2021]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030
- MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017. [cit. 19.3.2019]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
- "The Ideal Education" - Sir Ken Robinson with Sadhguru. In: Youtube [online]. 6.3.2017 [cit. 23.6.2019]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=PAaWZTFRP9Q. Kanál uživatele Sadhguru.
- WELLS, Justin. What's Wrong With Points? In: Edutopia.org [online]. ©2022 George Lucas Educational Foundation, April 2022 [cit. 4.1.2022]. Dostupné z: https://www.edutopia.org/article/whats-wrong-points
- Z Hejného si berou logiku, z klasiky dril. Jak školy učí matiku, když dětem nejde násobilka. Eduzín [online]. © 2022 EDUzín - magazín o všem podstatném ve vzdělávání [cit. 12.1.2022]. Dostupné z: https://eduzin.cz/wp/2021/10/28/z-hejneho-si-berou-logiku-z-klasiky-dril-jak-skoly-uci-matiku-kdyz-detem-nejde-nasobilka/