ISBN: 978-80-244-5951-6 | ISBN online: 978-80-244-5952-3 | DOI: 10.5507/pdf.21.24459516

Společné vzdělávání a role rodičů

Dagmar Sedláčková, Jiří Kantor, Pavlína Baslerová, Michal Růžička


Předložená publikace prezentuje několik výzkumných šetření, která byla realizována ve spolupráci akademických pracovníků a studentů Ústavu speciálněpedagogických studií na Univerzitě Palackého v Olomouci v rámci projektu IGA_PdF_2020_028: Výzkum inkluze u jedinců se speciálními potřebami. Tento projekt navázal na tematicky obdobně zaměřené projekty realizované v letech 2017–2019, které byly zaměřeny na problematiku inkluze v kontextu škol a školských poradenských pracovišť.
Cílem této publikace je prozkoumat problematiku vzdělávání žáků se speciálními potřebami z perspektivy jejich rodičů. V první kapitole je představena studie s formou scoping review. Tato studie nabízí prostřednictvím systematického vyhledávání ve vědeckých databázích a zdrojích šedé a nepublikované literatury přehled dostupné výzkumné literatury zaměřené na zkušenosti rodičů žáků se speciálními potřebami, kteří se vzdělávají v inkluzivních školách. Tato studie byla realizována ve spolupráci s výzkumníky z nedávno založeného Center of Evidence-Based Education and Arts Therapies: A JBI Affiliated Group.
Druhá kapitola navazuje na knowledge gap, který byl identifikován prostřednictvím výsledků scoping review z první kapitoly. Na bázi kvalitativní studie vypracované na základě metodiky Van Manena pro analýzu žitých zkušeností jsou představeny zkušenosti tří rodin dětí s dětskou mozkovou obrnou. Hloubková analýza jejich zkušeností nám umožňuje porozumět zkušenostem těchto rodin v kontextu českého vzdělávacího prostředí. Nicméně výsledky této studie jsou podnětné také z hlediska mezinárodní perspektivy, neboť postrádáme obdobné studie zaměřené na tuto populaci žáků i v mezinárodním prostředí.
Třetí kapitola nabízí průřezovou studii na bázi dotazníkového průzkumu, která byla realizována jako reakce na pandemickou situaci od počátku března 2020. Cílem studie je zjistit, jak vnímají současnou (pandemickou) situaci pracovníci škol zřízených dle §16 odst.9. v Olomouckém kraji vzhledem k potřebám výuky i dopadům na rodiny žáků. Kapitola vznikla ve spolupráci s Odborem školství a mládeže oddělení krajského vzdělávání Krajského úřadu Olomouckého kraje.
Všechny kapitoly ukazují na významné postavení rodiny ve vzdělávání žáků se speciálními potřebami. Zejména v inkluzivním vzdělávacím prostředí, jež nenabízí tolik příležitostí pro interakci mezi učiteli a rodiči, mohou pedagogickým pracovníkům unikat podstatné zkušenosti, kterými si rodiny prošly a které významně ovlivní také interpretace budoucích událostí. Text prvních dvou kapitol ukázal, že tyto zkušenosti jsou pro rodiče v některých případech velmi intimní, až zraňující. Znalost příběhů žáků a jejich rodin nám může pomoci jim lépe porozumět, a v důsledku toho uzpůsobit vzdělávací a poradenské intervence.

1. vydání, Publikováno: 2021, online: 2021, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Baglieri, S., & Shapiro, A. (2012). Disability studies and the inclusive classroom: Critical practices for creating least restrictive attitudes. Routledge.
  2. Barbieri, M. C., Castro, G. V. D. Z. B., Wernet, M., Lima, R. A. G. de, & Dupas, G. (2019). School experience of the child and adolescent with visual impairment: Family experience. Revista Brasileira de Enfermagem, 72(suppl 3), 132-138. https://doi.org/10/ggw4s8 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Brusegaard, C. M. (2018). Identifying Barriers to Inclusive Education for Children who are Blind and Visually Impaired in the Federated States of Micronesia. [University of Massachusetts Boston] https://www.proquest.com/dissertations-theses/identifying-barriers-inclusive-education-children/docview/2051797174/se-2?accountid=16730
  4. Cavet, J. (2000). Research Section: 'It's a Delicate Thing': Coping with a Hidden Disability in Mainstream Schools. British Journal of Special Education, 27(3), 154-159. https://doi.org/10/dp77md Přejít k původnímu zdroji...
  5. Cook, A., Ogden, J., & Winstone, N. (2016). The experiences of learning, friendship and bullying of boys with autism in mainstream and special settings: A qualitative study: The experiences of learning, friendship and bullying of boys with autism in mainstream and special settings: a qualitative study. British Journal of Special Education, 43(3), 250-271. https://doi.org/10/ggw455 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Egan, R., Robertson, M., Wilson, R., Scandiffio, J., Ross-White, A. (2019). The lived experience of barriers and facilitators of students with disabilities in low- and middle-income African countries: a systematic review of qualitative evidence. PROSPERO. CRD42019137951 Available from: https://www.crd.york.ac.uk/prospero/display_record.php?ID=CRD42019137951
  7. El-Salahi, S., Khaki, Z., Vohora, R. (2020). Perspectives on inclusive education for students on the autism spectrum in the United Kingdom: a systematic review. PROSPERO. CRD42020158737 Available from: https://www.crd.york.ac.uk/prospero/display_record.php?ID=CRD42020158737
  8. Forteza, D., Fuster, L., & Moreno-Tallón, F. (2019). Barreras para el Aprendizaje y la Participación en la Escuela del Alumnado con Dislexia: Voces de Familias. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 113. https://doi.org/10/ggw4vr Přejít k původnímu zdroji...
  9. Gatt, S., Ojala, M., & Soler, M. (2011). Promoting social inclusion counting with everyone: Learning Communities and INCLUD-ED. International Studies in Sociology of Education, 21(1), 33-47. https://doi.org/10/fmtfkw Přejít k původnímu zdroji...
  10. Giavrimis, P. (2018). Social Inequalities and Educational Inclusion for Children with Disabilities in Greece. In J. Price & C. Blanc (Eds.), Social integration and inclusion: Predictors, practices and obstacles (s. 1-46). Nova Science Publishers.
  11. Gillan, D., & Coughlan, B. (2010). Transition from Special Education into Postschool Services for Young Adults With Intellectual Disability: Irish Parents' Experience: Transition from Special Education into Adult Life. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 7(3), 196-203. https://doi.org/10/fhb49s Přejít k původnímu zdroji...
  12. Gray, C. (2005a). Inclusion, Impact and Need: Young Children with a Visual Impairment. Child Care in Practice, 11(2), 179-190. https://doi.org/10/b9hb8g Přejít k původnímu zdroji...
  13. Hewitt-Taylor, J. (2009). Children who have complex health needs: Parents' experiences of their child's education. Child: Care, Health and Development, 35(4), 521-526. https://doi.org/10/cfhgt6 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Hodges, A., Joosten, A., Bourke-Taylor, H., & Cordier, R. (2020). School participation: The shared perspectives of parents and educators of primary school students on the autism spectrum. Research in Developmental Disabilities, 97, 103550. https://doi.org/10/ggw4tg Přejít k původnímu zdroji...
  15. Holt, L., Bowlby, S., & Lea, J. (2019). Disability, special educational needs, class, capitals, and segregation in schools: A population geography perspective: DISABILITY, SEND, CLASS AND CAPITAL IN SCHOOLS. Population, Space and Place, 25(4), e2229. https://doi.org/10/ggw43c Přejít k původnímu zdroji...
  16. Hoy, K., Parsons, S., & Kovshoff, H. (2018). Inclusive school practices supporting the primary to secondary transition for autistic children: Pupil, teacher, and parental perspectives. Advances in Autism, 4(4), 184-196. https://doi.org/10/ggw44r Přejít k původnímu zdroji...
  17. Jekanowski, E.C. (2017). District Leadership and Systemic Inclusion: A Case Study of One Inclusive and Effective School District. [Thesis Florida Atlantic University]. https://search.proquest.com/openview/c78b34ffabc11ef7a0a688d92707617b/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y
  18. Khairuddin, K. F., & Miles, S. (2020). School staff members' and parents' experiences of the inclusion of deaf children in Malaysian mainstream schools. Education 3-13, 48(3), 273-287. https://doi.org/10/ggw42g Přejít k původnímu zdroji...
  19. Khanal, D. (2015). Children from the Dalit community in rural Nepal: A challenge to inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 19(7), 710-720. https://doi.org/10/ggw4rp Přejít k původnímu zdroji...
  20. Kluth, P., Biklen, D., English-Sand, P., & Smukler, D. (2007). Going Away to School: Stories of Families Who Move to Seek Inclusive Educational Experiences for Their Children With Disabilities. Journal of Disability Policy Studies, 18(1), 43-56. https://doi.org/10/cskfhg Přejít k původnímu zdroji...
  21. Lai, Y. C., & Gill, J. (2019). The benefits and challenges of the integrated programme for children with disabilities in mainstream kindergarten-cum-child care centres in the Hong Kong Special Administrative Region: Implications for social change. Early Years, 39(2), 132-147. https://doi.org/10/ggw43j Přejít k původnímu zdroji...
  22. Larcombe, T. J., Joosten, A. V., Cordier, R., & Vaz, S. (2019). Preparing Children with Autism for Transition to Mainstream School and Perspectives on Supporting Positive School Experiences. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(8), 3073-3088. https://doi.org/10/ggw4st Přejít k původnímu zdroji...
  23. Leonhardt, A. (2009). Integration Into Regular School of Pupils With Hearing Impairments: History, Results, and Prospects of the Munich Research Program. The Japanese Journal of Special Education, 46(6), 391-404. https://doi.org/10/ggw4zd Přejít k původnímu zdroji...
  24. Lilley, R. (2015). Trading places: Autism Inclusion Disorder and school change. International Journal of Inclusive Education, 19(4), 379-396. https://doi.org/10/ggw4w5 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Llabrés, J., Muntaner, J. J., & De la Iglesia, B. (2019). Aprender Juntos en la Escuela: Un Derecho Inexcusable y un Beneficio Social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 147. https://doi.org/10/ggw4vm Přejít k původnímu zdroji...
  26. Lown, J. (2005). Returning pupils to mainstream schools successfully, following permanent exclusion: participant perceptions. http://etheses.whiterose.ac.uk/10278/1/421083.pdf
  27. Luiz, F. M. R., & Nascimento, L. C. (2012). Inclusão escolar de crianças com síndrome de down: Experiências contadas pelas famílias. Revista Brasileira de Educação Especial, 18(1), 127-140. https://doi.org/10/ggw4xv Přejít k původnímu zdroji...
  28. Mariga, L., MacConkey, R., & Myezwa, H. (2014). Inclusive education in low-income countries. Disability Innovations Africa.
  29. Markose, S. J., & Simpson, A. (2016). 'I want them better than me': Pedagogical strategies employed by four immigrant parents in the face of perceived forms of exclusion by school authorities. Race Ethnicity and Education, 19(3), 659-682. https://doi.org/10/ggw46c Přejít k původnímu zdroji...
  30. Mooney, L. R., & Lashewicz, B. (2015). For the Love of the Child: Bestowing Value amidst Inconsistent Inclusive Education Beliefs and Practices for One Student with Severe Disabilities. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l'éducation, 38(4), 1-28. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/1741
  31. Morelle, M., & Tabane, R. (2019). Challenges experienced by learners with visual impairments in South African township mainstream primary schools. South African Journal of Education, 39(3), 1-6. https://doi.org/10/ggw4tv Přejít k původnímu zdroji...
  32. Mortier, K., Van Hove, G., & De Schauwer, E. (2010). Supports for children with disabilities in regular education classrooms: An account of different perspectives in Flanders. International Journal of Inclusive Education, 14(6), 543-561. https://doi.org/10/frkx82 Přejít k původnímu zdroji...
  33. Nilay Kayhan, N. & Ozaydin, L. (2018). The Quality of Mainstreaming in Preschool: The Views of Parents of Children with Down Syndrome. Journal of Education and Learning. 7(2), 157-173. http://www.ccsenet.org/journal/index.php/jel/article/view/72631 Přejít k původnímu zdroji...
  34. Nelson, M. (2017). Indigenous parents of students with special needs in education: The lived experience. https://doi.org/10/gkghpr
  35. Paliokosta, P., & Blandford, S. (2010). Inclusion in school: A policy, ideology or lived experience? Similar findings in diverse school cultures. Support for Learning, 25(4), 179-186. https://doi.org/10/c4tqc5 Přejít k původnímu zdroji...
  36. Paul, T., Cahill, P., Kim, E., Campbell, W. (2020). Perspectives of children with disabilities about their experiences in inclusive education: A meta-aggregative review. PROSPERO. CRD42020172148 Available from: https://www.crd.york.ac.uk/prospero/display_record.php?ID=CRD42020172148
  37. Phelan, S., Reeves, P., Eckl, D., McKie, D., & Harris, M. (2019). Making it work: The invisible work of parents of children with intellectual and neurodevelopmental impairments in the pursuit of inclusion in school settings. Journal of Intellectual Disability Research, 63(7), 767-768. https://doi.org/10/ggw486
  38. Priestley, M., & Rabiee, P. (2002). Hopes and fears: Stakeholder views on the transfer of special school resources towards inclusion. International Journal of Inclusive Education, 6(4), 371-390. https://doi.org/10/b2vbgv Přejít k původnímu zdroji...
  39. Reupert, A., Deppeler, J. M., & Sharma, U. (2015). Enablers for Inclusion: The Perspectives of Parents of Children With Autism Spectrum Disorder. Australasian Journal of Special Education, 39(1), 85-96. https://doi.org/10/ggw4vt Přejít k původnímu zdroji...
  40. Rizvi, S. (2018). There's never going to be a perfect school that ticks every box: Minority perspectives of inclusion and placement preferences. Journal of Research in Special Educational Needs, 18(S1), 59-69. https://doi.org/10/ggw4q7 Přejít k původnímu zdroji...
  41. Rosa, F. D., Matsukura, T. S., & Squassoni, C. E. (2019). Escolarização de pessoas com Transtornos do Espectro Autista (TEA) em idade adulta: Relatos e perspectivas de pais e cuidadores de adultos com TEA. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 27(2), 302-316. https://doi.org/10/ggw4sx Přejít k původnímu zdroji...
  42. Rose, R., & Shevlin, M. (2020). Support provision for students with Special Educational Needs in Irish Primary Schools. Journal of Research in Special Educational Needs, 20(1), 51-63. https://doi.org/10/ggw4q5 Přejít k původnímu zdroji...
  43. Rouvali, A., & Riga, V. (2021). Listening to the voice of a pupil with autism spectrum condition in the educational design of a mainstream early years setting. Education 3-13, 49(4), 464-480. https://doi.org/10/ggw4x9 Přejít k původnímu zdroji...
  44. Ryndak, D. L., Taub, D., Jorgensen, C. M., Gonsier-Gerdin, J., Arndt, K., Sauer, J., Ruppar, A. L., Morningstar, M. E., & Allcock, H. (2014). Policy and the Impact on Placement, Involvement, and Progress in General Education: Critical Issues That Require Rectification. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 39(1), 65-74. https://doi.org/10/f6mf53 Přejít k původnímu zdroji...
  45. Soodak, L. C., Erwin, E. J., Winton, P., Brotherson, M. J., Turnbull, A. P., Hanson, M. J., & Brault, L. M. J. (2002). Implementing Inclusive Early Childhood Education: A Call for Professional Empowerment. Topics in Early Childhood Special Education, 22(2), 91-102. https://doi.org/10/brm5rw Přejít k původnímu zdroji...
  46. Specht, J., & Bennet., S. (2019). What matters in the education of students with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 63(7), 759-776. https://doi.org/10.1111/jir.12658 Přejít k původnímu zdroji...
  47. Tran, K. V. (2014a). Exploring the experience of children with disabilities at school settings in Vietnam context. SpringerPlus, 3(1), 103. https://doi.org/10/ggvbps Přejít k původnímu zdroji...
  48. Tso, M., & Strnadová, I. (2017). Students with autism transitioning from primary to secondary schools: Parents' perspectives and experiences. International Journal of Inclusive Education, 21(4), 389-403. https://doi.org/10/ggw45h Přejít k původnímu zdroji...
  49. Villeneuve, M.A., Chatenoud, C., Hutchinson, N., Minnes, P., Perry, A., Dionne, C., Frankel, E., Isaacs, B., Loh, A., Versnel, J., & Weiss, J. (2013). The experience of parents as their children with developmental disabilities transition from early intervention to kindergarten. Canadian Journal of Education, 36, 4-43.
  50. Waitoller, F. R., & Kozleski, E. B. (2013). Working in boundary practices: Identity development and learning in partnerships for inclusive education. Teaching and Teacher Education, 31, 35-45. https://doi.org/10/f4qg29 Přejít k původnímu zdroji...
  51. Webster, A., & Roberts, J. (2020). Implementing the school-wide autism competency model to improve outcomes for students on the autism spectrum: A multiple case study of three schools. International Journal of Inclusive Education, 1-19. https://doi.org/10/ggw4tm Přejít k původnímu zdroji...
  52. Archer, K. (2013). How mothers of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder experience educational psychology support. [Masters Thesis University ofPretoria]. http://hdl.handle.net/2263/36807
  53. Auerbach, S. (2007). From Moral Supporters to Struggling Advocates: Reconceptualizing Parent Roles in Education Through the Experience of Working-Class Families of Color. Urban Education, 42(3), 250-283. https://doi.org/10/cw78kv Přejít k původnímu zdroji...
  54. Brydges, C., & Mkandawire, P. (2020). Perceptions and experiences of inclusive education among parents of children with disabilities in Lagos, Nigeria. International Journal of Inclusive Education, 24(6), 645-659. https://doi.org/10/ggw4x3 Přejít k původnímu zdroji...
  55. Cologon, K. (2020). Is inclusive education really for everyone? Family stories of children and young people labelled with 'severe and multiple' or 'profound' 'disabilities'. Research Papers in Education, 1-23. https://doi.org/10.1080/02671522.2020.1849372 Přejít k původnímu zdroji...
  56. Correnty, J. M. (2005). Inclusion: Where have we been? Where are we going? And how will we get there? [Doctoral Dissertation University of Connecticut]. https://opencommons.uconn.edu/dissertations/AAI3180194
  57. De Villiers, A. J. (2015). Stories of school reintegration following traumatic brain injury (TBI): The experiences of children, their primary caregivers and educators in the Western Cape. [Thesis University of Cape Town]. http://hdl.handle.net/11427/15500
  58. Feguson, G. (2014). Including Children with Disabilities in Mainstream Education: An Exploration of the Challenges and Considerations for Parents and Primary School Teachers. [Masters Dissertation, Technological University Dublin]. https://doi.org/10.21427/D74N4H Přejít k původnímu zdroji...
  59. Grove, K. A., & Fisher, D. (1999). Entrepreneurs of Meaning: Parents and the Process of Inclusive Education. Remedial and Special Education, 20(4), 208-215. https://doi.org/10/czn3zh Přejít k původnímu zdroji...
  60. Hasewinkel, S. E. (2015). An exploratory case study at Timour Hall Primary School of the perception of parents of children with ADHD concerning their parental challenges and coping strategies. [Thesis University of Cape Town]. http://hdl.handle.net/11427/13667
  61. Chan, C. (2016). A cross-cultural study: parental attitudes and experiences of the inclusion of special educational needs in preschools. https://www.semanticscholar.org/paper/A-cross-cultural-study-%3A-parental-attitudes-and-of-Chan/a9204700da443cd8b2254d167fb3f238bd62740a
  62. Miller, K. D., Schleien, S., White, A. L., & Harrington, L. (2018). "Letting Go": Parent Perspectives on the Outcomes of an Inclusive Postsecondary Education Experience for Students with Developmental Disabilities. The Journal of Postsecondary Education and Disability, 31, 267-285
  63. Magumise, J., & Sefotho, M. M. (2020). Parent and teacher perceptions of inclusive education in Zimbabwe. International Journal of Inclusive Education, 24(5), 544-560. https://doi.org/10/ggw4p5 Přejít k původnímu zdroji...
  64. Mann, G. (2017). An exploration of parental decisions to transfer children from regular to special schools. [Doctoral Dissertation The University of Queensland]. https://eprints.qut.edu.au/129228/
  65. McLaren, S. J. (2013). Is Inclusive Education Right for Every Child? An Account by the Parent of a Child with High and Complex Needs Due to Autism Spectrum Disorder. Kairaranga, 14(2), 26-34. https://eric.ed.gov/?id=EJ1025671
  66. Rogers, C. (2007). Experiencing an 'inclusive' education: Parents and their children with 'special educational needs'. British Journal of Sociology of Education, 28(1), 55-68. https://doi.org/10/b762b4 Přejít k původnímu zdroji...
  67. Ryndak, D. L., Storch, J. F., & Hoppey, D. (2008). One family's perspective of their experiences with school and district personnel over time related to inclusive educational services for a family member with significant disabilities. International Journal of Whole Schooling, 4(2), 29-51.
  68. Soodak, L. C., & Erwin, E. J. (1995). Parents, Professionals, and Inclusive Education: A Call for Collaboration. Journal of Educational and Psychological Consultation, 6(3), 257-276. https://doi.org/10/dwhv7j Přejít k původnímu zdroji...
  69. Bax, M., Goldstein, M., Rosenbaum, P., Leviton, A., Paneth, N., Dan, B., Jacobsson, B., & Damiano, D. (2005). Proposed definition and classification of cerebral palsy, April 2005. Developmental Medicine & Child Neurology, 47(8), 571-576. https://doi.org/10.1017/S001216220500112X Přejít k původnímu zdroji...
  70. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa Přejít k původnímu zdroji...
  71. Cavet, J. (2000). Research Section: 'It's a Delicate Thing': Coping with a Hidden Disability in Mainstream Schools. British Journal of Special Education, 27(3), 154-159. https://doi.org/10.1111/1467-8527.00179 Přejít k původnímu zdroji...
  72. Cologon, K. (2020). Is inclusive education really for everyone? Family stories of children and young people labelled with 'severe and multiple' or 'profound' 'disabilities'. Research Papers in Education, 1-23. https://doi.org/10.1080/02671522.2020.1849372 Přejít k původnímu zdroji...
  73. Colver, A., Rapp, M., Eisemann, N., Ehlinger, V., Thyen, U., Dickinson, H. O., Parkes, J., Parkinson, K., Nystrand, M., Fauconnier, J., Marcelli, M., Michelsen, S. I., & Arnaud, C. (2015). Self-reported quality of life of adolescents with cerebral palsy: A cross-sectional and longitudinal analysis. The Lancet, 385(9969), 705-716. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(14)61229-0 Přejít k původnímu zdroji...
  74. De Villiers, A. J. (2015). Stories of school reintegration following traumatic brain injury (TBI): The experiences of children, their primary caregivers and educators in the Western Cape. [Thesis University of Cape Town]. http://hdl.handle.net/11427/15500
  75. Dubin, N. (2009). Šikana dětí s poruchami autistického spektra. Portál.
  76. Flynt, S. W., & Rhonda, C. M. (2004). Bullying and children with disabilities. Journal of Instructional Psychology, 31(4), 330-333. https://www.proquest.com/scholarly-journals/bullying-children-with-disabilities/docview/213907917/se-2?accountid=16730
  77. Forteza, D., Fuster, L., & Moreno-Tallón, F. (2019). Barreras para el Aprendizaje y la Participación en la Escuela del Alumnado con Dislexia: Voces de Familias. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 113-130. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.006 Přejít k původnímu zdroji...
  78. Garrote, A., Felder, F., Krähenmann, H., Schnepel, S., Sermier Dessemontet, R., & Moser Opitz, E. (2020). Social Acceptance in Inclusive Classrooms: The Role of Teacher Attitudes Toward Inclusion and Classroom Management. Frontiers in Education, 5, 582873. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.582873 Přejít k původnímu zdroji...
  79. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Paido.
  80. Grove, K. A., & Fisher, D. (1999). Entrepreneurs of Meaning: Parents and the Process of Inclusive Education. Remedial and Special Education, 20(4), 208-215. https://doi.org/10.1177/074193259902000404 Přejít k původnímu zdroji...
  81. Giavrimis, P. (2018). Social Inequalities and Educational Inclusion for Children with Disabilities in Greece. In J. Price & C. Blanc (Ed.). Social integration and inclusion: Predictors, practices and obstacles (s. 1-46). Nova Science Publishers.
  82. Hattie, J. (2010). The contributions from the home. In Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement (Reprinted). Routledge.
  83. Jekanowski, E. (2017). District Leadership and Systemic Inclusion: A Case Study of One Inclusive and Effective School District. [Doctoral dissertation Florida Atlantic University, Pro- Quest Dissertations Publishing]
  84. Jeynes, W. (2012). A Meta-Analysis of the Efficacy of Different Types of Parental Involvement Programs for Urban Students. Urban Education, 47(4), 706-742. https://doi.org/10.1177/0042085912445643 Přejít k původnímu zdroji...
  85. Jonášková, V. (2001). Dítě s poruchou mobility. In Müller, O., et al. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Univerzita Palackého v Olomouci.
  86. Kantor, J., Michalíková, M., Ludíková, L., & Kantorová, Z., (2015). Žité zkušenosti rodin dětí s těžkým kombinovaným postižením. Univerzita Palackého v Oomouci.
  87. Kantor, J. (2013). Psychosociální aspekty omezení hybnosti. Univerzita Palackého v Olomouci.
  88. Krastina, E., Berzina, Z., Kraukle, S., & Zake, D. (2006). Inclusion and the role of parent involvement. Transilvanian journal of psychology.
  89. Lemos, L. (2016). Voices of adult Latinos with physical disabilities and their families. [PhD. diss., University of Southern California]
  90. Lelgemann, R., Singer, P., Walter-Klose, CH., & Lubbeke, J. (2012). Conditions Supporting the Inclusion of Children and Teenagers with Physical Disabilities. Zeitschrift für Heilpädagogik. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED539056.pdf
  91. Michalík, J., Baslerová, P., & Felcmanová, L. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: Obecná část. Univerzita Palackého v Oomouci.
  92. Mitchell, D. (2014). What really works in special and inclusive education: Using evidence-based teaching strategies (Second edition). Routledge.
  93. Panteliadis, C. P., Hagel, C., Karch, D., & Heinemann, K. (2015). Cerebral Palsy: A Lifelong Challenge Asks for Early Intervention. The Open Neurology Journal, 9(1), 45-52. https://doi.org/10.2174/1874205X01509010045 Přejít k původnímu zdroji...
  94. Reupert, A., Deppeler, J. M., & Sharma, U. (2015). Enablers for Inclusion: The Perspectives of Parents of Children With Autism Spectrum Disorder. Australasian Journal of Special Education, 39(1), 85-96. https://doi.org/10.1017/jse.2014.17 Přejít k původnímu zdroji...
  95. Rogers, C. (2007). Experiencing an 'inclusive' education: Parents and their children with 'special educational needs'. British Journal of Sociology of Education, 28(1), 55-68. https://doi.org/10.1080/01425690600996659 Přejít k původnímu zdroji...
  96. Sedláčková, D. (2018). Pupils with Physical Disabilities and their Experience with Inclusive Education. 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2018. https://elibrary.ru/item.asp?id=42636576 Přejít k původnímu zdroji...
  97. Sedláčková, D. (2018). Pupils with Physical Disabilities and their Experience with Inclusive Education, Review of Czech Sources. 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGE 2018. https://elibrary.ru/item.asp?id=42636578 Přejít k původnímu zdroji...
  98. Spivak, A. L., & Durlak, J. A. (2016). School Intervention and Prosocial Behaviour. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2166.1209 Přejít k původnímu zdroji...
  99. Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících.
  100. Tran, K. V. (2014). Exploring the experience of children with disabilities at school settings in Vietnam context. Springer Plus, 3(1), 103. https://doi.org/10.1186/2193-1801-3-103 Přejít k původnímu zdroji...
  101. Van Manen, M. (2016). Researching Lived Experience. Taylor and Francis. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true≻ope=site&db=nlebk&db=nlabk&AN=1253267
  102. Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Paido.
  103. Watier, L., (2016). Ubylo žáků se zdravotním postižením, [25-05-2016] Statistika & my. https://www.statistikaamy.cz/2016/05/24/ubylo-zaku-se-zdravotnim-postizenim/
  104. Daulay, N. (2021). Home education for children with autism spectrum disorder during the COVID-19 pandemic: Indonesian mothers experience. Research in Developmental Disabilities, 114, 103954. https://doi.org/10/gkhwjr Přejít k původnímu zdroji...
  105. G. McGowan, R. Conrad, & H. Potts. (2020). 51.2 Challenges with Managing Children and Adolescents with ADHD During the COVID-19 Pandemic: a Review of the Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 59(10). EPISTEMONIKOS. http://www.epistemonikos.org/documents/41950d2eb8b78208226dad62116ea3e6a28d4972 Přejít k původnímu zdroji...
  106. McDevitt, S. E. (2021). While quarantined: An online parent education and training model for families of children with autism in China. Research in Developmental Disabilities, 109, 103851. https://doi.org/10/gkhwmc Přejít k původnímu zdroji...
  107. Operational Strategy for K-12 Schools through Phased Prevention. (2021). [15-05-2021] https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/operation-strategy.html?CDC_AA_refVal=https%3A%2F%2Fwww.cdc.gov%2Fcoronavirus%2F2019-ncov%2Fcommunity%2Fschools-childcare%2Findicators.html
  108. Viner, R., Russell, S., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., Mytton, O., & Booy, R. (2020). School Closure and Management Practices During Coronavirus Outbreaks Including COVID-19: A Rapid Narrative Systematic Review. The Lancet. Child & Adolescent Health, 4(5), 397-404EPISTEMONIKOS. https://doi.org/10/ggq95h Přejít k původnímu zdroji...