ISBN: 978-80-244-6182-3 | ISBN online: 978-80-244-6183-0 | DOI: 10.5507/ftk.22.24461823

Volný čas dětí a mládeže

zábava, odpočinek a příležitost pro rozvoj

Zdeňek Hamřík


Volný čas hraje nepostradatelnou roli pro člověka i společnost. Přispívá ke kvalitě života a životní spokojenosti, rozvoji mezilidských vztahů a tvorbě sociálního kapitálu. V životě mladých lidí často představuje příležitost pro osobní i profesní rozvoj. Publikace popisuje současné trendy v oblasti trávení organizovaných i neorganizovaných volnočasových aktivit dětí a mládeže v kontextu zdraví a životního stylu.

1. vydání, Publikováno: 2022, online: 2022, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Aguiar, M., & Hurst, E. (2009). A summary of trends in American time allocation: 1965-2005. Social Indicators Research, 93(1), 57-64. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Ap, J. (1986). Recreation trends and implications for government. In R. Castle, D. Lewis & J. Mangan (eds.), Work, Leisure and Technology. Melbourne, Longman Cheshire, 167-83, 167.
  3. Barnett, L. A. (2006). Accounting for leisure preferences from within: The relative contributions of gender, race or ethnicity, personality, affective style, and motivational orientation. Journal of Leisure Research, 38(4), 445-474. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Barnett, L. A., & Klitzing, S. W. (2006). Boredom in free time: Relationships with personality, affect, and motivation for different gender, racial and ethnic student groups. Leisure sciences, 28(3), 223-244. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Caldwell, L. L., Darling, N., Payne, L. L., & Dowdy, B. (1999). "Why are you bored?": An examination of psychological and social control causes of boredom among adolescents. Journal of Leisure Research, 31(2), 103-121. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Chick, G. (2010). Leisure - An Overview. In: Payne, L., Ainsworth & Godbey (Eds.). Leisure, Health and Wellness: Making the Connections. State College, Venture Publishing.
  7. De Grazia, S. (1962). Of Time, Work, and Leisure. Garden City, NY: Doubleday and Company.
  8. Dumazedier, J. (1967). Toward a society of leisure. New York, NY: Free Press.
  9. Dumazedier, J. (1962). Vers une civilisation du loisir? Paris: Éditions du Seuil.
  10. Dumazedier, J. (1966). Volný čas. Sociologický časopis, 2(3), 443-447.
  11. Floyd, M. F., Shinew, K. J., McGuire, F. A., & Noe, F. P. (1994). Race, class, and leisure activity preferences: Marginality and ethnicity revisited. Journal of Leisure Research, 26(2), 158-173. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Goodin, R. E., Rice, J. M., Bittman, M., & Saunders, P. (2005). The time-pressure illusion: Discretionary time vs. free time. Social Indicators Research, 73(1), 43-70. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Guralnik, D.B. (Ed.). (1974). Webster's new world dictionary (second college ed.). New York: William Collins & World Publishing.
  14. Hammitt, W. E. (2005). A restorative definition for outdoor recreation. In In: Bricker, Kelly, comp., ed. 2005. Proceedings of the 2004 Northeastern Recreation Research Symposium. Gen. Tech. Rep. NE-326. Newtown Square, PA: US Department of Agriculture, Forest Service, Northeastern Research Station: 1-5.
  15. Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál.
  16. Hobza, V., Maracek, M., & Hamrik, Z. (2022). Organized Sport Activities of 11 to 15-Year-Old Adolescents: Trends from 2010-2018 and Socioeconomic Context. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(10), 6074. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
  18. Hulteen, R. M., Smith, J. J., Morgan, P. J., Barnett, L. M., Hallal, P. C., Colyvas, K., & Lubans, D. R. (2017). Global participation in sport and leisure-time physical activities: A systematic review and meta-analysis. Preventive medicine, 95, 14-25. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Kaplánek, M. (2012). Čas volnosti-čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál.
  20. Kelly, J. R. (1996). Leisure (third ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  21. Mannell, R. C, Zuzanek, J., & Larson, R. W. (1988). Leisure states and "flow" experiences: Testing perceived freedom and intrinsic motivation hypotheses. Journal of Leisure Research, 20(4), 289-304. Přejít k původnímu zdroji...
  22. May, H. & Petgen, D. (1960). Leisure and its uses. New York, NY: A.S.Barnes.
  23. Meier, A., Hartmann, B. S., & Larson, R. (2018). A quarter century of participation in school-based extracurricular activities: Inequalities by race, class, gender and age? Journal of Youth and Adolescence, 47(6), 1299-1316. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Newman, D. B., Tay, L., & Diener, E. (2013). Leisure and Subjective Well-Being: A Model of Psychological Mechanisms as Mediating Factors. Journal of Happiness Studies, 15(3), 555-578. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Neulinger, J. (1974). The psychology of leisure: Research approaches to the study of leisure. Springfield: Charles C. Thomas, Publ.
  26. Pepin, J. R., Sayer, L. C., & Casper, L. M. (2018). Marital status and mothers' time use: Childcare, housework, leisure, and sleep. Demography, 55(1), 107-133. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Pieper, J. (1965). Leisure: The Basis of Culture. London: Fontana.
  28. Quarmby, T., & Dagkas, S. (2010). Children's engagement in leisure time physical activity: exploring family structure as a determinant. Leisure Studies, 29(1), 53-66. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Shaw, S. M. (1986). Leisure, recreation or free time? Measuring time usage. Journal of Leisure Research, 18(3), 177-189. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Stamps Jr., S. M., & Stamps, M. B. (1985). Race, class and leisure activities of urban residents. Journal of Leisure Research, 17(1), 40-56. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Stebbins, R. A. (1992). Amateurs, professionals, and serious leisure. Montreal, PQ: McGill-Queen's University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Vážanský, M. (2001). Základy pedagogiky volného času. Brno: Typia.
  33. Veal, A. J. (1992) Definitions of leisure and recreation. Australian Journal of Leisure and Recreation, 2(4), 44-48.
  34. Veal, A. J. (2015). Human rights, leisure and leisure studies. World Leisure Journal, 57(4), 249-272. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Veal, A. J. (2019). Joffre Dumazedier and the definition of leisure. Loisir et Société/Society and Leisure, 42(2), 187-200. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Veal, A. J. (2021). International assessment of the right to leisure time. World Leisure Journal, 63(2), 141-151. Přejít k původnímu zdroji...
  37. United Nations (2020). Universal Declaration of Human Rights. New York: United Nations.
  38. Zuzanek, J. (2006). Leisure and Time. In. Rojek, Ch., Shaw, S. M. & Veal, A. J. (Eds.). A Handbook of Leisure Studies. New Yourk, NY: Palgrave Macmillan. Přejít k původnímu zdroji...
  39. World Leisure Organization (2021). Who we are. Retrieved from 25.5.2021 from https://www.worldleisure.org/about-us/
  40. Badura, P., Hamrik, Z., Dierckens, M., Gobiņa, I., Malinowska-Cieślik, M., Furstova, J.... & Pickett, W. (2021). After the bell: Adolescents' organised leisure-time activities and well-being in the context of social and socioeconomic inequalities. J Epidemiol Community Health, 75(7), 628-636. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Bohnert, A. M., Aikins, J. W., & Arola, N. T. (2013). Regrouping: Organized activity involvement and social adjustment across the transition to high school. New Directions for Child and Adolescent Development, 2013(140), 57-75. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Bohnert, A., Fredricks, J., & Randall, E. (2010). Capturing unique dimensions of youth organized activity involvement: Theoretical and methodological considerations. Review of Educational Research, 80(4), 576-610. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Eccles, J., Gootman, J.A. (Eds.). (2002). Community programs to promote youth development. National Council on Research and Institute of Medecine. Washongton, DC: University of Illinois Press.
  44. Havitz, M. E., & Mannell, R. C. (2005). Enduring involvement, situational involvement, and flow in leisure and non-leisure activities. Journal of Leisure Research, 37(2), 152-177 Přejít k původnímu zdroji...
  45. Kleiber, D. (1999). Leisure experience and human development: a dialectical interpretation. New York: Basic Books.
  46. Larson, R. W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55(1), 170. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Mahoney, J. L., Larson, R. W., Eccles, J. S., & Lord, H. (2008). Organized Activities as Developmental Contexts for Children and Adolescents. In. Mahoney, J. L., Larson, R. W., & Eccles, J. S. (Eds.), Organized Activities ac Contexts of Development: Extracurricilar Activities, After-School and Community Programs. London: Taylor & Francis Group.
  48. Osgood, D. W., Anderson, A. L., & Shaffer, J. N. (2005). Unstructured leisure in the after-school hours. In J. L. Mahoney, Larson, R. W. & Eccles, J. S. (Ed.), Organized activities as contexts of development: extracurricular activities, afterschool and community programs. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  49. Säfvenbom, R., Wheaton, B., & Agans, J. P. (2018). 'How can you enjoy sports if you are under control by others?'Self-organized lifestyle sports and youth development. Sport in Society, 21(12), 1990-2009. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Stebbins, R. A. (1982). Serious leisure: A conceptual statement. Pacific sociological review, 25(2), 251-272. Přejít k původnímu zdroji...
  51. Stebbins, R. A. (1997). Casual leisure: A conceptual statement. Leisure studies, 16(1), 17-25. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Stebbins, R. A. (2001). Serious leisure. Society, 38(4), 53. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Stebbins, R. A. (2007). Serious leisure: A Perspective for Our Time. New Jersey: Transaction Publishers.
  54. Rojek, C., Shaw, S., & Veal, A. (Eds.). (2006). A handbook of leisure studies. New York: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Vandell, D. L., Larson, R. W., Mahoney, J. L., & Watts, T. W. (2015). Children's organized activities. In Lerner, M. (2015). Handbook of Child Psychology and Developmental Science. New York, NY: John Wiley & Sons. Přejít k původnímu zdroji...
  56. The Serious Leisure Perspective Website (2022). Retrieved 12.2.2022 from www.seriousleisure.net
  57. Adachi-Mejia, A. M., Chambers, J. J. G., Li, Z., & Sargent, J. D. (2014). The relative roles of types of extracurricular activity on smoking and drinking initiation among tweens. Academic pediatrics, 14(3), 271-278. Přejít k původnímu zdroji...
  58. Adams, K. B., Leibbrandt, S., & Moon, H. (2011). A critical review of the literature on social and leisure activity and wellbeing in later life. Ageing & Society, 31(4), 683-712. Přejít k původnímu zdroji...
  59. Badura, P., Geckova, A. M., Sigmundova, D., van Dijk, J. P., & Reijneveld, S. A. (2015). When children play, they feel better: organized activity participation and health in adolescents. BMC public health, 15(1), 1090. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Badura, P., Sigmund, E., Madarasova Geckova, A., Sigmundova, D., Sirucek, J., van Dijk, J. P., & Reijneveld, S. A. (2016). Is participation in organized leisure-time activities associated with school performance in adolescence? PLoS One, 11(4), e0153276. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Badura, P., Sigmundova, D., Sigmund, E., Geckova, A. M., van Dijk, J. P., & Reijneveld, S. A. (2017). Participation in organized leisure-time activities and risk behaviors in Czech adolescents. International journal of public health, 62(3), 387-396. Přejít k původnímu zdroji...
  62. Brooks, B. A., Floyd, F., Robins, D. L., & Chan, W. Y. (2015). Extracurricular activities and the development of social skills in children with intellectual and specific learning disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 59(7), 678-687. Přejít k původnímu zdroji...
  63. Celen-Demirtas, S., Konstam, V., & Tomek, S. (2015). Leisure activities in unemployed emerging adults: Links to career adaptability and subjective well-being. The Career Development Quarterly, 63(3), 209-222 Přejít k původnímu zdroji...
  64. Coleman, D., & Iso-Ahola, S. E. (1993). Leisure and health: The role of social support and self-determination. Journal of leisure research, 25(2), 111-128. Přejít k původnímu zdroji...
  65. Denault, A. S., Ratelle, C. F., Duchesne, S., & Guay, F. (2019). Extracurricular activities and career indecision: A look at the mediating role of vocational exploration. Journal of Vocational Behavior, 110, 43-53. Přejít k původnímu zdroji...
  66. Dumazedier, J. (1962). Vers une civilisation du loisir? Paris: Éditions du Seuil.
  67. Eime, R. M., Young, J. A., Harvey, J. T., Charity, M. J., & Payne, W. R. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: informing development of a conceptual model of health through sport. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(1), 1-21. Přejít k původnímu zdroji...
  68. Feldman, J. S., Zhou, Y., Weaver Krug, C., Wilson, M. N., Lemery-Chalfant, K., & Shaw, D. S. (2021). Extracurricular involvement in the school-age period and adolescent problem behavior among low-income youth. Journal of consulting and clinical psychology, 89(11), 947. Přejít k původnímu zdroji...
  69. Fletcher, A. C., Nickerson, P., & Wright, K. L. (2003). Structured leisure activities in middle childhood: Links to well-being. Journal of Community Psychology, 31(6), 641-659. Přejít k původnímu zdroji...
  70. Fredricks, J. A. (2012). Extracurricular participation and academic outcomes: Testing the over-scheduling hypothesis. Journal of Youth and Adolescence, 41(3), 295-306. Přejít k původnímu zdroji...
  71. Fredricks, J. A., & Eccles, J. S. (2006). Is extracurricular participation associated with beneficial outcomes? Concurrent and longitudinal relations. Developmental Psychology, 42(4), 698-713. Přejít k původnímu zdroji...
  72. Fröberg, A., Lindroos, A. K., Ekblom, Ö., & Nyberg, G. (2020). Organised physical activity during leisure time is associated with more objectively measured physical activity among Swedish adolescents. Acta Paediatrica, 109(9), 1815-1824. Přejít k původnímu zdroji...
  73. Gilbert, A. S., Schmidt, L., Beck, A., Kepper, M. M., Mazzucca, S., & Eyler, A. (2021). Associations of physical activity and sedentary behaviors with child mental well-being during the COVID-19 pandemic. BMC public health, 21(1), 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  74. Haghighat, M. D., & Knifsend, C. A. (2019). The longitudinal influence of 10th grade extracurricular activity involvement: implications for 12th grade academic practices and future educational attainment. Journal of youth and adolescence, 48(3), 609-619. Přejít k původnímu zdroji...
  75. Heo, J., Stebbins, R. A., Kim, J., & Lee, I. (2013). Serious leisure, life satisfaction, and health of older adults. Leisure Sciences, 35(1), 16-32. Přejít k původnímu zdroji...
  76. Henderson, K. A. (2014). Promoting health and well-being through leisure: Introduction to the special issue. World Leisure Journal, 56(2), 96-98. Přejít k původnímu zdroji...
  77. Howie, L. D., Lukacs, S. L., Pastor, P. N., Reuben, C. A., & Mendola, P. (2010). Participation in activities outside of school hours in relation to problem behavior and social skills in middle childhood. Journal of school Health, 80(3), 119-125. Přejít k původnímu zdroji...
  78. Iwasaki, Y. (2007). Leisure and quality of life in an international and multicultural context: What are major pathways linking leisure to quality of life?. Social Indicators Research, 82(2), 233-264. Přejít k původnímu zdroji...
  79. Iwasaki, Y. (2017). Contributions of leisure to "meaning-making" and its implications for leisure studies and services. Annals of Leisure Research, 20(4), 416-426. Přejít k původnímu zdroji...
  80. Iwasaki, Y., MacKay, K., Mactavish, J., Ristock, J., & Bartlett, J. (2006). Voices from the margins: Stress, active living, and leisure as a contributor to coping with stress. Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal, 28, 163-180. Přejít k původnímu zdroji...
  81. Janssen, I., & LeBlanc, A. G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. International journal of behavioral nutrition and physical activity, 7(1), 1-16. Přejít k původnímu zdroji...
  82. Kiernan, G., Gormley, M., & MacLachlan, M. (2004). Outcomes associated with participation in a therapeutic recreation camping programme for children from 15 European countries: Data from the 'Barretstown Studies'. Social science & medicine, 59(5), 903-913. Přejít k původnímu zdroji...
  83. Kleiber, D. A., Hutchinson, S. L., & Williams, R. (2002). Leisure as a resource in transcending negative life events: Self-protection, self-restoration, and personal transformation. Leisure Sciences, 24(2), 219-235. Přejít k původnímu zdroji...
  84. Kono, S., & Shinew, K. J. (2015). Roles of leisure in the post-disaster psychological recovery after the Great East Japan Earthquake and Tsunami. Leisure Sciences, 37(1), 1-19. Přejít k původnímu zdroji...
  85. Lynch, B. M., Cerin, E., Owen, N., & Aitken, J. F. (2007). Associations of leisure-time physical activity with quality of life in a large, population-based sample of colorectal cancer survivors. Cancer Causes & Control, 18(7), 735-742. Přejít k původnímu zdroji...
  86. Mahoney, J. L., Larson, R. W., & Eccles, J. S. (Eds.). (2005). Organized activities as contexts of development: Extracurricular activities, after school and community programs. New Jersey: Psychology Press. Přejít k původnímu zdroji...
  87. Mason, M. J., Schmidt, C., Abraham, A., Walker, L., & Tercyak, K. (2009). Adolescents' social environment and depression: social networks, extracurricular activity, and family relationship influences. Journal of clinical psychology in medical settings, 16(4), 346-354 Přejít k původnímu zdroji...
  88. Morgan, J., & Farsides, T. (2009). Psychometric evaluation of the meaningful life measure. Journal of Happiness Studies, 10(3), 351-366. Přejít k původnímu zdroji...
  89. Oberle, E., Ji, X. R., Kerai, S., Guhn, M., Schonert-Reichl, K. A., & Gadermann, A. M. (2020). Screen time and extracurricular activities as risk and protective factors for mental health in adolescence: A population-level study. Preventive Medicine, 141, 106291. Přejít k původnímu zdroji...
  90. Opaschowski, H. W. (1976). Pädagogik der Freizeit. Grundlegung für Wissenschaft und Praxis, Bad Heilbrunn: OBB.
  91. O'Donnell, A. W., Stuart, J., Barber, B. L., & Abkhezr, P. (2020). Sport participation may protect socioeconomically disadvantaged youths with refugee backgrounds from experiencing behavioral and emotional difficulties. Journal of Adolescence, 85, 148-152. Přejít k původnímu zdroji...
  92. Silverstein, M., & Parker, M. G. (2002). Leisure activities and quality of life among the oldest old in Sweden. Research on aging, 24(5), 528-547. Přejít k původnímu zdroji...
  93. Simantov, E., Schoen, C., & Klein, J. D. (2000). Health-compromising behaviors: why do adolescents smoke or drink?: identifying underlying risk and protective factors. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 154(10), 1025-1033. Přejít k původnímu zdroji...
  94. Stack, J. A., & Iwasaki, Y. (2009). The role of leisure pursuits in adaptation processes among Afghan refugees who have immigrated to Winnipeg, Canada. Leisure Studies, 28(3), 239-259. Přejít k původnímu zdroji...
  95. Aguiar, M., & Hurst, E. (2007). Measuring trends in leisure: The allocation of time over five decades. The Quarterly Journal of Economics, 122(3), 969-1006. Přejít k původnímu zdroji...
  96. Fredricks, J. A. (2012). Extracurricular participation and academic outcomes: Testing the over-scheduling hypothesis. Journal of Youth and Adolescence, 41(3), 295-306. Přejít k původnímu zdroji...
  97. Hofferth, S. L., & Sandberg, J. F. (2001). How American children spend their time. Journal of Marriage and Family, 63(2), 295-308. Přejít k původnímu zdroji...
  98. Gimenez-Nadal, J. I., & Sevilla, A. (2012). Trends in time allocation: A cross-country analysis. European Economic Review, 56(6), 1338-1359. Přejít k původnímu zdroji...
  99. Nguyen, H. T., Brinkman, S., Le, H. T., Zubrick, S. R., & Mitrou, F. (2022). Gender differences in time allocation contribute to differences in developmental outcomes in children and adolescents. Economics of Education Review, 89, 102270. Přejít k původnímu zdroji...
  100. Sharif, M. A., Mogilner, C., & Hershfield, H. E. (2021). Having too little or too much time is linked to lower subjective well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 121(4), 933-947. Přejít k původnímu zdroji...
  101. Šamanová, G. (2010). Volný čas. Tisková zpráva CVVM. Retrieved 15.6.2022 from: https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a496/f9/100994s_OZ100114.pdf
  102. Badura, P., Hamrik, Z., Dierckens, M., Gobiņa, I., Malinowska-Cieślik, M., Furstova, J.... & Pickett, W. (2021). After the bell: Adolescents' organised leisure-time activities and well-being in the context of social and socioeconomic inequalities. Journal of Epidemiology and Community Health, 75(7), 628-636. Přejít k původnímu zdroji...
  103. Berman, M. G., Jonides, J., & Kaplan, S. (2008). The cognitive benefits of interacting with nature. Psychological science, 19(12), 1207-1212. Přejít k původnímu zdroji...
  104. Bohnert, A., Fredricks, J., & Randall, E. (2010). Capturing unique dimensions of youth organized activity involvement: Theoretical and methodological considerations. Review of Educational Research, 80(4), 576-610. Přejít k původnímu zdroji...
  105. Český statistický úřad (2020). Příjmy a životní podmínky domácností - 2020. Praha: Author. Retrieved 20.2.2022 from: https://www.czso.cz/csu/czso/prijmy-a-zivotni-podminky-domacnosti-cdknb922a5
  106. Dibben, C., Playford, C., & Mitchell, R. (2017). Be (ing) prepared: Guide and Scout participation, childhood social position and mental health at age 50-a prospective birth cohort study. Journal of Epidemiology and Community Health, 71(3), 275-281. Přejít k původnímu zdroji...
  107. Dům dětí a mládeže hlavního města Prahy (2022). O nás. Retriever 20.2.2022 from https://ddmpraha.cz/O_nas
  108. Eccles, J., Gootman, J.A. (Eds.). (2002). Community programs to promote youth development. National Council on Research and Institute of Medecine. Washington, DC: University of Illinois Press.
  109. Eime, R. M., Young, J. A., Harvey, J. T., Charity, M. J., & Payne, W. R. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: informing development of a conceptual model of health through sport. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(1), 1-21. Přejít k původnímu zdroji...
  110. Hobza, V., Maracek, M., & Hamrik, Z. (2022). Organized Sport Activities of 11 to 15-Year-Old Adolescents: Trends from 2010-2018 and Socioeconomic Context. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(10), 6074. Přejít k původnímu zdroji...
  111. Larson, R. W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55(1), 170. Přejít k původnímu zdroji...
  112. Lerner, R. M. (2005). Promoting positive youth development: Theoretical and empirical bases. In: White paper prepared for the workshop on the science of adolescent health and development, national research council/institute of medicine. Washington, DC: National Academies of Science.
  113. Lerner, R. M., Lerner, J. V., Almerigi, J. B., Theokas, C., Phelps, E., Gestsdottir, S.... & Smith, L. M. (2005). Positive youth development, participation in community youth development programs, and community contributions of fifth-grade adolescents: Findings from the first wave of the 4-H study of positive youth development. The Journal of Early Adolescence, 25(1), 17-71. Přejít k původnímu zdroji...
  114. Lerner, R. M., Lerner, J. V., Lewin-Bizan, S., Bowers, E. P., Boyd, M. J., Mueller, M. K.... & Napolitano, C. M. (2011). Positive youth development: Processes, programs, and problematics. Journal of Youth Development, 6(3), 38-62. Přejít k původnímu zdroji...
  115. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2020). Střediska volného času. Retrieved 15.1.2020 from www: https://www.msmt.cz/mladez/strediska-volneho-casu
  116. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2021). Vyhláška č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání. Praha: MŠMT. Retrieved 10.2.2022 from www: https://www.msmt.cz/mladez/zajmove-vzdelavani-1
  117. O´Neill, S. A. (2008). Youth Music Engagement in Diverse Context. In: Mahoney, J. L., Larson, R. W., & Eccles, J. S. (Eds.) Organized Activities ac Contexts of Development: Extracurricilar Activities, After-School and Community Programs. London: Taylor & Francis Group.
  118. Vandell, D. L., Larson, R. W., Mahoney, J. L., & Watts, T. W. (2015). Children's organized activities. In Lerner, M. (2015). Handbook of Child Psychology and Developmental Science. New York, NY: John Wiley & Sons. Přejít k původnímu zdroji...
  119. World Bank (2018). Gini Index (World Bank Estimate). Data. Retrieved 28.3.2022 from: https://data.worldbank.org/indicator/SI.POV.GINI?most_recent_value_desc=false
  120. Zarobe, L., & Bungay, H. (2017). The role of arts activities in developing resilience and mental wellbeing in children and young people a rapid review of the literature. Perspectives in Public Health, 137(6), 337-347. Přejít k původnímu zdroji...
  121. Albertos, A., Koning, I., Benítez, E., & De Irala, J. (2021). Adolescents' Alcohol Use: Does the Type of Leisure Activity Matter? A Cross-National Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(21), 11477. Přejít k původnímu zdroji...
  122. Appelhans, B. M., & Li, H. (2016). Organized sports and unstructured active play as physical activity sources in children from low-income Chicago households. Pediatric Exercise Science, 28(3), 381-387. Přejít k původnímu zdroji...
  123. Augustyn, M. B., & McGloin, J. M. (2013). The risk of informal socializing with peers: Considering gender differences across predatory delinquency and substance use. Justice Quarterly, 30(1), 117-143. Přejít k původnímu zdroji...
  124. Badura, P., Madarasova Geckova, A., Sigmundova, D., Sigmund, E., van Dijk, J. P., & Reijneveld, S. A. (2018). Can organized leisure-time activities buffer the negative outcomes of unstructured activities for adolescents' health?. International journal of public health, 63(6), 743-751. Přejít k původnímu zdroji...
  125. Bangsbo, J., Krustrup, P., Duda, J., Hillman, C., Andersen, L. B., Weiss, M.... & Elbe, A. M. (2016). The Copenhagen Consensus Conference 2016: children, youth, and physical activity in schools and during leisure time. British Journal of Sports Medicine, 50(19), 1177-1178. Přejít k původnímu zdroji...
  126. Barker, J. E., Semenov, A. D., Michaelson, L., Provan, L. S., Snyder, H. R., & Munakata, Y. (2014). Less-structured time in children's daily lives predicts self-directed executive functioning. Frontiers in psychology, 5:593. Přejít k původnímu zdroji...
  127. Behrens, T. K., Holeva-Eklund, W. M., Luna, C., Carpenter, D., Tucker, E., Field, J., & Kelly, C. (2019). An evaluation of an unstructured and structured approach to increasing recess physical activity. Journal of School Health, 89(8), 636-642. Přejít k původnímu zdroji...
  128. Chen, C. Y., Wang, I. A., Wang, N., Lu, M. C., Liu, C. Y., & Chen, W. J. (2019). Leisure activity participation in relation to alcohol purchasing and consumption in adolescence. Addictive Behaviors, 90, 294-300. Přejít k původnímu zdroji...
  129. Janeckova, K., Hamrik, Z., Matusova, M., & Badura, P. (2021). "I am going out!"-lifestyle sports and physical activity in adolescents. BMC Public Health, 21(1), 1-10. Přejít k původnímu zdroji...
  130. Hale, L., & Guan, S. (2015). Screen time and sleep among school-aged children and adolescents: a systematic literature review. Sleep Medicine Reviews, 21, 50-58. Přejít k původnímu zdroji...
  131. Kleiber, D. (1999). Leisure experience and human development: a dialectical interpretation. New York: Basic Books.
  132. Lissak, G. (2018). Adverse physiological and psychological effects of screen time on children and adolescents: Literature review and case study. Environmental Research, 164, 149-157. Přejít k původnímu zdroji...
  133. Lovelock, B., Walters, T., Jellum, C., & Thompson-Carr, A. (2016). The participation of children, adolescents, and young adults in nature-based recreation. Leisure Sciences, 38(5), 441-460. Přejít k původnímu zdroji...
  134. Moore, S., & Ohtsuka, K. (2000). The structure of young people's leisure and their gambling behaviour. Behaviour Change, 17(3), 167-177. Přejít k původnímu zdroji...
  135. Morrow, R., Rodriguez, A., & King, N. (2017). Back to basics: can unstructured camping promote wellbeing?. Therapeutic Communities: The International Journal of Therapeutic Communities., 38(1), 49-56. Přejít k původnímu zdroji...
  136. Oropesa, F., Moreno, C., Pérez, P., & Muñoz-Tinoco, V. (2014). Routine leisure activities: Opportunity and risk in adolescence/Rutinas de tiempo libre: oportunidad y riesgo en la adolescencia. Cultura y Educación, 26(1), 159-183. Přejít k původnímu zdroji...
  137. Osgood, D. W., Anderson, A. L., & Shaffer, J. N. (2005). Unstructured leisure in the after-school hours. In J. L. Mahoney, Larson, R. W. & Eccles, J. S. (Ed.), Organized activities as contexts of development: extracurricular activities, afterschool and community programs. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  138. Primack, B. A., Carroll, M. V., McNamara, M., Klem, M. L., King, B., Rich, M.... & Nayak, S. (2012). Role of video games in improving health-related outcomes: a systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 42(6), 630-638. Přejít k původnímu zdroji...
  139. Säfvenbom, R., Wheaton, B., & Agans, J. P. (2018). 'How can you enjoy sports if you are under control by others?'Self-organized lifestyle sports and youth development. Sport in Society, 21(12), 1990-2009. Přejít k původnímu zdroji...
  140. Zelazo, P. D., Carlson, S. M., and Kesek, A. (2008). "The development of executive function in childhood," in Handbook of Developmental Cognitive Neuroscience, 2nd Edn. eds C. Nelson and M. Luciana (Cambridge, MA: MIT Press), 553-574
  141. Andersen, P. L., & Bakken, A. (2019). Social class differences in youths' participation in organized sports: What are the mechanisms?. International Review for the Sociology of Sport, 54(8), 921-937. Přejít k původnímu zdroji...
  142. Boyce, W., Torsheim, T., Currie, C., & Zambon, A. (2006). The family affluence scale as a measure of national wealth: validation of an adolescent self-report measure. Social Indicators Research, 78(3), 473-487. Přejít k původnímu zdroji...
  143. Currie, C., Gabhainn, S. N., Godeau, E., & International HBSC Network Coordinating Committee (2009). The Health Behaviour in School-aged Children: WHO Collaborative Cross-National (HBSC) Study: origins, concept, history and development 1982-2008. International Journal of Public Health, 54(Suppl 2), 131-139. Přejít k původnímu zdroji...
  144. Hobza, V., Hamrik, Z., Bucksch, J., & De Clercq, B. (2017). The family affluence scale as an indicator for socioeconomic status: Validation on regional income differences in the Czech Republic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(12), 1540. Přejít k původnímu zdroji...
  145. Inchley, J., Currie, D., Young, T., Samdal, O., Torsheim, T., Augustson, L.... Barnekow, V. (Eds.). (2016). Growing up unequal: gender and socioeconomic differences in young people's health and well-being. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
  146. Inchley, J., Currie, D., Cosma, A., & Samdal, O. (Eds.). (2018). Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study Protocol: background, methodology and mandatory items for the 2017/18 survey. St Andrews: CAHRU.
  147. Kehoe, S., & O'Hare, L. (2010). The reliability and validity of the Family Affluence Scale. Effective Education, 2(2), 155-164. Přejít k původnímu zdroji...
  148. Liu, Y., Wang, M., Villberg, J., Torsheim, T., Tynjälä, J., Lv, Y., & Kannas, L. (2012). Reliability and validity of Family Affluence Scale (FAS II) among adolescents in Beijing, China. Child Indicators Research, 5(2), 235-251. Přejít k původnímu zdroji...