
ISBN: 978-80-244-6182-3 | ISBN online: 978-80-244-6183-0 | DOI: 10.5507/ftk.22.24461823
Volný čas dětí a mládeže
zábava, odpočinek a příležitost pro rozvoj
- Zdeňek Hamřík
Volný čas hraje nepostradatelnou roli pro člověka i společnost. Přispívá ke kvalitě života a životní spokojenosti, rozvoji mezilidských vztahů a tvorbě sociálního kapitálu. V životě mladých lidí často představuje příležitost pro osobní i profesní rozvoj. Publikace popisuje současné trendy v oblasti trávení organizovaných i neorganizovaných volnočasových aktivit dětí a mládeže v kontextu zdraví a životního stylu.
1. vydání, Publikováno: 2022, online: 2022, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- Aguiar, M., & Hurst, E. (2009). A summary of trends in American time allocation: 1965-2005. Social Indicators Research, 93(1), 57-64.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ap, J. (1986). Recreation trends and implications for government. In R. Castle, D. Lewis & J. Mangan (eds.), Work, Leisure and Technology. Melbourne, Longman Cheshire, 167-83, 167.
- Barnett, L. A. (2006). Accounting for leisure preferences from within: The relative contributions of gender, race or ethnicity, personality, affective style, and motivational orientation. Journal of Leisure Research, 38(4), 445-474.
Přejít k původnímu zdroji...
- Barnett, L. A., & Klitzing, S. W. (2006). Boredom in free time: Relationships with personality, affect, and motivation for different gender, racial and ethnic student groups. Leisure sciences, 28(3), 223-244.
Přejít k původnímu zdroji...
- Caldwell, L. L., Darling, N., Payne, L. L., & Dowdy, B. (1999). "Why are you bored?": An examination of psychological and social control causes of boredom among adolescents. Journal of Leisure Research, 31(2), 103-121.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chick, G. (2010). Leisure - An Overview. In: Payne, L., Ainsworth & Godbey (Eds.). Leisure, Health and Wellness: Making the Connections. State College, Venture Publishing.
- De Grazia, S. (1962). Of Time, Work, and Leisure. Garden City, NY: Doubleday and Company.
- Dumazedier, J. (1967). Toward a society of leisure. New York, NY: Free Press.
- Dumazedier, J. (1962). Vers une civilisation du loisir? Paris: Éditions du Seuil.
- Dumazedier, J. (1966). Volný čas. Sociologický časopis, 2(3), 443-447.
- Floyd, M. F., Shinew, K. J., McGuire, F. A., & Noe, F. P. (1994). Race, class, and leisure activity preferences: Marginality and ethnicity revisited. Journal of Leisure Research, 26(2), 158-173.
Přejít k původnímu zdroji...
- Goodin, R. E., Rice, J. M., Bittman, M., & Saunders, P. (2005). The time-pressure illusion: Discretionary time vs. free time. Social Indicators Research, 73(1), 43-70.
Přejít k původnímu zdroji...
- Guralnik, D.B. (Ed.). (1974). Webster's new world dictionary (second college ed.). New York: William Collins & World Publishing.
- Hammitt, W. E. (2005). A restorative definition for outdoor recreation. In In: Bricker, Kelly, comp., ed. 2005. Proceedings of the 2004 Northeastern Recreation Research Symposium. Gen. Tech. Rep. NE-326. Newtown Square, PA: US Department of Agriculture, Forest Service, Northeastern Research Station: 1-5.
- Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál.
- Hobza, V., Maracek, M., & Hamrik, Z. (2022). Organized Sport Activities of 11 to 15-Year-Old Adolescents: Trends from 2010-2018 and Socioeconomic Context. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(10), 6074.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
- Hulteen, R. M., Smith, J. J., Morgan, P. J., Barnett, L. M., Hallal, P. C., Colyvas, K., & Lubans, D. R. (2017). Global participation in sport and leisure-time physical activities: A systematic review and meta-analysis. Preventive medicine, 95, 14-25.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kaplánek, M. (2012). Čas volnosti-čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál.
- Kelly, J. R. (1996). Leisure (third ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
- Mannell, R. C, Zuzanek, J., & Larson, R. W. (1988). Leisure states and "flow" experiences: Testing perceived freedom and intrinsic motivation hypotheses. Journal of Leisure Research, 20(4), 289-304.
Přejít k původnímu zdroji...
- May, H. & Petgen, D. (1960). Leisure and its uses. New York, NY: A.S.Barnes.
- Meier, A., Hartmann, B. S., & Larson, R. (2018). A quarter century of participation in school-based extracurricular activities: Inequalities by race, class, gender and age? Journal of Youth and Adolescence, 47(6), 1299-1316.
Přejít k původnímu zdroji...
- Newman, D. B., Tay, L., & Diener, E. (2013). Leisure and Subjective Well-Being: A Model of Psychological Mechanisms as Mediating Factors. Journal of Happiness Studies, 15(3), 555-578.
Přejít k původnímu zdroji...
- Neulinger, J. (1974). The psychology of leisure: Research approaches to the study of leisure. Springfield: Charles C. Thomas, Publ.
- Pepin, J. R., Sayer, L. C., & Casper, L. M. (2018). Marital status and mothers' time use: Childcare, housework, leisure, and sleep. Demography, 55(1), 107-133.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pieper, J. (1965). Leisure: The Basis of Culture. London: Fontana.
- Quarmby, T., & Dagkas, S. (2010). Children's engagement in leisure time physical activity: exploring family structure as a determinant. Leisure Studies, 29(1), 53-66.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shaw, S. M. (1986). Leisure, recreation or free time? Measuring time usage. Journal of Leisure Research, 18(3), 177-189.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stamps Jr., S. M., & Stamps, M. B. (1985). Race, class and leisure activities of urban residents. Journal of Leisure Research, 17(1), 40-56.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stebbins, R. A. (1992). Amateurs, professionals, and serious leisure. Montreal, PQ: McGill-Queen's University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vážanský, M. (2001). Základy pedagogiky volného času. Brno: Typia.
- Veal, A. J. (1992) Definitions of leisure and recreation. Australian Journal of Leisure and Recreation, 2(4), 44-48.
- Veal, A. J. (2015). Human rights, leisure and leisure studies. World Leisure Journal, 57(4), 249-272.
Přejít k původnímu zdroji...
- Veal, A. J. (2019). Joffre Dumazedier and the definition of leisure. Loisir et Société/Society and Leisure, 42(2), 187-200.
Přejít k původnímu zdroji...
- Veal, A. J. (2021). International assessment of the right to leisure time. World Leisure Journal, 63(2), 141-151.
Přejít k původnímu zdroji...
- United Nations (2020). Universal Declaration of Human Rights. New York: United Nations.
- Zuzanek, J. (2006). Leisure and Time. In. Rojek, Ch., Shaw, S. M. & Veal, A. J. (Eds.). A Handbook of Leisure Studies. New Yourk, NY: Palgrave Macmillan.
Přejít k původnímu zdroji...
- World Leisure Organization (2021). Who we are. Retrieved from 25.5.2021 from https://www.worldleisure.org/about-us/
- Badura, P., Hamrik, Z., Dierckens, M., Gobiņa, I., Malinowska-Cieślik, M., Furstova, J.... & Pickett, W. (2021). After the bell: Adolescents' organised leisure-time activities and well-being in the context of social and socioeconomic inequalities. J Epidemiol Community Health, 75(7), 628-636.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bohnert, A. M., Aikins, J. W., & Arola, N. T. (2013). Regrouping: Organized activity involvement and social adjustment across the transition to high school. New Directions for Child and Adolescent Development, 2013(140), 57-75.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bohnert, A., Fredricks, J., & Randall, E. (2010). Capturing unique dimensions of youth organized activity involvement: Theoretical and methodological considerations. Review of Educational Research, 80(4), 576-610.
Přejít k původnímu zdroji...
- Eccles, J., Gootman, J.A. (Eds.). (2002). Community programs to promote youth development. National Council on Research and Institute of Medecine. Washongton, DC: University of Illinois Press.
- Havitz, M. E., & Mannell, R. C. (2005). Enduring involvement, situational involvement, and flow in leisure and non-leisure activities. Journal of Leisure Research, 37(2), 152-177
Přejít k původnímu zdroji...
- Kleiber, D. (1999). Leisure experience and human development: a dialectical interpretation. New York: Basic Books.
- Larson, R. W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55(1), 170.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mahoney, J. L., Larson, R. W., Eccles, J. S., & Lord, H. (2008). Organized Activities as Developmental Contexts for Children and Adolescents. In. Mahoney, J. L., Larson, R. W., & Eccles, J. S. (Eds.), Organized Activities ac Contexts of Development: Extracurricilar Activities, After-School and Community Programs. London: Taylor & Francis Group.
- Osgood, D. W., Anderson, A. L., & Shaffer, J. N. (2005). Unstructured leisure in the after-school hours. In J. L. Mahoney, Larson, R. W. & Eccles, J. S. (Ed.), Organized activities as contexts of development: extracurricular activities, afterschool and community programs. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
- Säfvenbom, R., Wheaton, B., & Agans, J. P. (2018). 'How can you enjoy sports if you are under control by others?'Self-organized lifestyle sports and youth development. Sport in Society, 21(12), 1990-2009.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stebbins, R. A. (1982). Serious leisure: A conceptual statement. Pacific sociological review, 25(2), 251-272.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stebbins, R. A. (1997). Casual leisure: A conceptual statement. Leisure studies, 16(1), 17-25.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stebbins, R. A. (2001). Serious leisure. Society, 38(4), 53.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stebbins, R. A. (2007). Serious leisure: A Perspective for Our Time. New Jersey: Transaction Publishers.
- Rojek, C., Shaw, S., & Veal, A. (Eds.). (2006). A handbook of leisure studies. New York: Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vandell, D. L., Larson, R. W., Mahoney, J. L., & Watts, T. W. (2015). Children's organized activities. In Lerner, M. (2015). Handbook of Child Psychology and Developmental Science. New York, NY: John Wiley & Sons.
Přejít k původnímu zdroji...
- The Serious Leisure Perspective Website (2022). Retrieved 12.2.2022 from www.seriousleisure.net
- Adachi-Mejia, A. M., Chambers, J. J. G., Li, Z., & Sargent, J. D. (2014). The relative roles of types of extracurricular activity on smoking and drinking initiation among tweens. Academic pediatrics, 14(3), 271-278.
Přejít k původnímu zdroji...
- Adams, K. B., Leibbrandt, S., & Moon, H. (2011). A critical review of the literature on social and leisure activity and wellbeing in later life. Ageing & Society, 31(4), 683-712.
Přejít k původnímu zdroji...
- Badura, P., Geckova, A. M., Sigmundova, D., van Dijk, J. P., & Reijneveld, S. A. (2015). When children play, they feel better: organized activity participation and health in adolescents. BMC public health, 15(1), 1090.
Přejít k původnímu zdroji...
- Badura, P., Sigmund, E., Madarasova Geckova, A., Sigmundova, D., Sirucek, J., van Dijk, J. P., & Reijneveld, S. A. (2016). Is participation in organized leisure-time activities associated with school performance in adolescence? PLoS One, 11(4), e0153276.
Přejít k původnímu zdroji...
- Badura, P., Sigmundova, D., Sigmund, E., Geckova, A. M., van Dijk, J. P., & Reijneveld, S. A. (2017). Participation in organized leisure-time activities and risk behaviors in Czech adolescents. International journal of public health, 62(3), 387-396.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brooks, B. A., Floyd, F., Robins, D. L., & Chan, W. Y. (2015). Extracurricular activities and the development of social skills in children with intellectual and specific learning disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 59(7), 678-687.
Přejít k původnímu zdroji...
- Celen-Demirtas, S., Konstam, V., & Tomek, S. (2015). Leisure activities in unemployed emerging adults: Links to career adaptability and subjective well-being. The Career Development Quarterly, 63(3), 209-222
Přejít k původnímu zdroji...
- Coleman, D., & Iso-Ahola, S. E. (1993). Leisure and health: The role of social support and self-determination. Journal of leisure research, 25(2), 111-128.
Přejít k původnímu zdroji...
- Denault, A. S., Ratelle, C. F., Duchesne, S., & Guay, F. (2019). Extracurricular activities and career indecision: A look at the mediating role of vocational exploration. Journal of Vocational Behavior, 110, 43-53.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dumazedier, J. (1962). Vers une civilisation du loisir? Paris: Éditions du Seuil.
- Eime, R. M., Young, J. A., Harvey, J. T., Charity, M. J., & Payne, W. R. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: informing development of a conceptual model of health through sport. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(1), 1-21.
Přejít k původnímu zdroji...
- Feldman, J. S., Zhou, Y., Weaver Krug, C., Wilson, M. N., Lemery-Chalfant, K., & Shaw, D. S. (2021). Extracurricular involvement in the school-age period and adolescent problem behavior among low-income youth. Journal of consulting and clinical psychology, 89(11), 947.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fletcher, A. C., Nickerson, P., & Wright, K. L. (2003). Structured leisure activities in middle childhood: Links to well-being. Journal of Community Psychology, 31(6), 641-659.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fredricks, J. A. (2012). Extracurricular participation and academic outcomes: Testing the over-scheduling hypothesis. Journal of Youth and Adolescence, 41(3), 295-306.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fredricks, J. A., & Eccles, J. S. (2006). Is extracurricular participation associated with beneficial outcomes? Concurrent and longitudinal relations. Developmental Psychology, 42(4), 698-713.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fröberg, A., Lindroos, A. K., Ekblom, Ö., & Nyberg, G. (2020). Organised physical activity during leisure time is associated with more objectively measured physical activity among Swedish adolescents. Acta Paediatrica, 109(9), 1815-1824.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gilbert, A. S., Schmidt, L., Beck, A., Kepper, M. M., Mazzucca, S., & Eyler, A. (2021). Associations of physical activity and sedentary behaviors with child mental well-being during the COVID-19 pandemic. BMC public health, 21(1), 1-12.
Přejít k původnímu zdroji...
- Haghighat, M. D., & Knifsend, C. A. (2019). The longitudinal influence of 10th grade extracurricular activity involvement: implications for 12th grade academic practices and future educational attainment. Journal of youth and adolescence, 48(3), 609-619.
Přejít k původnímu zdroji...
- Heo, J., Stebbins, R. A., Kim, J., & Lee, I. (2013). Serious leisure, life satisfaction, and health of older adults. Leisure Sciences, 35(1), 16-32.
Přejít k původnímu zdroji...
- Henderson, K. A. (2014). Promoting health and well-being through leisure: Introduction to the special issue. World Leisure Journal, 56(2), 96-98.
Přejít k původnímu zdroji...
- Howie, L. D., Lukacs, S. L., Pastor, P. N., Reuben, C. A., & Mendola, P. (2010). Participation in activities outside of school hours in relation to problem behavior and social skills in middle childhood. Journal of school Health, 80(3), 119-125.
Přejít k původnímu zdroji...
- Iwasaki, Y. (2007). Leisure and quality of life in an international and multicultural context: What are major pathways linking leisure to quality of life?. Social Indicators Research, 82(2), 233-264.
Přejít k původnímu zdroji...
- Iwasaki, Y. (2017). Contributions of leisure to "meaning-making" and its implications for leisure studies and services. Annals of Leisure Research, 20(4), 416-426.
Přejít k původnímu zdroji...
- Iwasaki, Y., MacKay, K., Mactavish, J., Ristock, J., & Bartlett, J. (2006). Voices from the margins: Stress, active living, and leisure as a contributor to coping with stress. Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal, 28, 163-180.
Přejít k původnímu zdroji...
- Janssen, I., & LeBlanc, A. G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. International journal of behavioral nutrition and physical activity, 7(1), 1-16.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kiernan, G., Gormley, M., & MacLachlan, M. (2004). Outcomes associated with participation in a therapeutic recreation camping programme for children from 15 European countries: Data from the 'Barretstown Studies'. Social science & medicine, 59(5), 903-913.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kleiber, D. A., Hutchinson, S. L., & Williams, R. (2002). Leisure as a resource in transcending negative life events: Self-protection, self-restoration, and personal transformation. Leisure Sciences, 24(2), 219-235.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kono, S., & Shinew, K. J. (2015). Roles of leisure in the post-disaster psychological recovery after the Great East Japan Earthquake and Tsunami. Leisure Sciences, 37(1), 1-19.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lynch, B. M., Cerin, E., Owen, N., & Aitken, J. F. (2007). Associations of leisure-time physical activity with quality of life in a large, population-based sample of colorectal cancer survivors. Cancer Causes & Control, 18(7), 735-742.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mahoney, J. L., Larson, R. W., & Eccles, J. S. (Eds.). (2005). Organized activities as contexts of development: Extracurricular activities, after school and community programs. New Jersey: Psychology Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mason, M. J., Schmidt, C., Abraham, A., Walker, L., & Tercyak, K. (2009). Adolescents' social environment and depression: social networks, extracurricular activity, and family relationship influences. Journal of clinical psychology in medical settings, 16(4), 346-354
Přejít k původnímu zdroji...
- Morgan, J., & Farsides, T. (2009). Psychometric evaluation of the meaningful life measure. Journal of Happiness Studies, 10(3), 351-366.
Přejít k původnímu zdroji...
- Oberle, E., Ji, X. R., Kerai, S., Guhn, M., Schonert-Reichl, K. A., & Gadermann, A. M. (2020). Screen time and extracurricular activities as risk and protective factors for mental health in adolescence: A population-level study. Preventive Medicine, 141, 106291.
Přejít k původnímu zdroji...
- Opaschowski, H. W. (1976). Pädagogik der Freizeit. Grundlegung für Wissenschaft und Praxis, Bad Heilbrunn: OBB.
- O'Donnell, A. W., Stuart, J., Barber, B. L., & Abkhezr, P. (2020). Sport participation may protect socioeconomically disadvantaged youths with refugee backgrounds from experiencing behavioral and emotional difficulties. Journal of Adolescence, 85, 148-152.
Přejít k původnímu zdroji...
- Silverstein, M., & Parker, M. G. (2002). Leisure activities and quality of life among the oldest old in Sweden. Research on aging, 24(5), 528-547.
Přejít k původnímu zdroji...
- Simantov, E., Schoen, C., & Klein, J. D. (2000). Health-compromising behaviors: why do adolescents smoke or drink?: identifying underlying risk and protective factors. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 154(10), 1025-1033.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stack, J. A., & Iwasaki, Y. (2009). The role of leisure pursuits in adaptation processes among Afghan refugees who have immigrated to Winnipeg, Canada. Leisure Studies, 28(3), 239-259.
Přejít k původnímu zdroji...
- Aguiar, M., & Hurst, E. (2007). Measuring trends in leisure: The allocation of time over five decades. The Quarterly Journal of Economics, 122(3), 969-1006.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fredricks, J. A. (2012). Extracurricular participation and academic outcomes: Testing the over-scheduling hypothesis. Journal of Youth and Adolescence, 41(3), 295-306.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hofferth, S. L., & Sandberg, J. F. (2001). How American children spend their time. Journal of Marriage and Family, 63(2), 295-308.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gimenez-Nadal, J. I., & Sevilla, A. (2012). Trends in time allocation: A cross-country analysis. European Economic Review, 56(6), 1338-1359.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nguyen, H. T., Brinkman, S., Le, H. T., Zubrick, S. R., & Mitrou, F. (2022). Gender differences in time allocation contribute to differences in developmental outcomes in children and adolescents. Economics of Education Review, 89, 102270.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sharif, M. A., Mogilner, C., & Hershfield, H. E. (2021). Having too little or too much time is linked to lower subjective well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 121(4), 933-947.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šamanová, G. (2010). Volný čas. Tisková zpráva CVVM. Retrieved 15.6.2022 from: https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a496/f9/100994s_OZ100114.pdf
- Badura, P., Hamrik, Z., Dierckens, M., Gobiņa, I., Malinowska-Cieślik, M., Furstova, J.... & Pickett, W. (2021). After the bell: Adolescents' organised leisure-time activities and well-being in the context of social and socioeconomic inequalities. Journal of Epidemiology and Community Health, 75(7), 628-636.
Přejít k původnímu zdroji...
- Berman, M. G., Jonides, J., & Kaplan, S. (2008). The cognitive benefits of interacting with nature. Psychological science, 19(12), 1207-1212.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bohnert, A., Fredricks, J., & Randall, E. (2010). Capturing unique dimensions of youth organized activity involvement: Theoretical and methodological considerations. Review of Educational Research, 80(4), 576-610.
Přejít k původnímu zdroji...
- Český statistický úřad (2020). Příjmy a životní podmínky domácností - 2020. Praha: Author. Retrieved 20.2.2022 from: https://www.czso.cz/csu/czso/prijmy-a-zivotni-podminky-domacnosti-cdknb922a5
- Dibben, C., Playford, C., & Mitchell, R. (2017). Be (ing) prepared: Guide and Scout participation, childhood social position and mental health at age 50-a prospective birth cohort study. Journal of Epidemiology and Community Health, 71(3), 275-281.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dům dětí a mládeže hlavního města Prahy (2022). O nás. Retriever 20.2.2022 from https://ddmpraha.cz/O_nas
- Eccles, J., Gootman, J.A. (Eds.). (2002). Community programs to promote youth development. National Council on Research and Institute of Medecine. Washington, DC: University of Illinois Press.
- Eime, R. M., Young, J. A., Harvey, J. T., Charity, M. J., & Payne, W. R. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: informing development of a conceptual model of health through sport. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(1), 1-21.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hobza, V., Maracek, M., & Hamrik, Z. (2022). Organized Sport Activities of 11 to 15-Year-Old Adolescents: Trends from 2010-2018 and Socioeconomic Context. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(10), 6074.
Přejít k původnímu zdroji...
- Larson, R. W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55(1), 170.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lerner, R. M. (2005). Promoting positive youth development: Theoretical and empirical bases. In: White paper prepared for the workshop on the science of adolescent health and development, national research council/institute of medicine. Washington, DC: National Academies of Science.
- Lerner, R. M., Lerner, J. V., Almerigi, J. B., Theokas, C., Phelps, E., Gestsdottir, S.... & Smith, L. M. (2005). Positive youth development, participation in community youth development programs, and community contributions of fifth-grade adolescents: Findings from the first wave of the 4-H study of positive youth development. The Journal of Early Adolescence, 25(1), 17-71.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lerner, R. M., Lerner, J. V., Lewin-Bizan, S., Bowers, E. P., Boyd, M. J., Mueller, M. K.... & Napolitano, C. M. (2011). Positive youth development: Processes, programs, and problematics. Journal of Youth Development, 6(3), 38-62.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2020). Střediska volného času. Retrieved 15.1.2020 from www: https://www.msmt.cz/mladez/strediska-volneho-casu
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2021). Vyhláška č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání. Praha: MŠMT. Retrieved 10.2.2022 from www: https://www.msmt.cz/mladez/zajmove-vzdelavani-1
- O´Neill, S. A. (2008). Youth Music Engagement in Diverse Context. In: Mahoney, J. L., Larson, R. W., & Eccles, J. S. (Eds.) Organized Activities ac Contexts of Development: Extracurricilar Activities, After-School and Community Programs. London: Taylor & Francis Group.
- Vandell, D. L., Larson, R. W., Mahoney, J. L., & Watts, T. W. (2015). Children's organized activities. In Lerner, M. (2015). Handbook of Child Psychology and Developmental Science. New York, NY: John Wiley & Sons.
Přejít k původnímu zdroji...
- World Bank (2018). Gini Index (World Bank Estimate). Data. Retrieved 28.3.2022 from: https://data.worldbank.org/indicator/SI.POV.GINI?most_recent_value_desc=false
- Zarobe, L., & Bungay, H. (2017). The role of arts activities in developing resilience and mental wellbeing in children and young people a rapid review of the literature. Perspectives in Public Health, 137(6), 337-347.
Přejít k původnímu zdroji...
- Albertos, A., Koning, I., Benítez, E., & De Irala, J. (2021). Adolescents' Alcohol Use: Does the Type of Leisure Activity Matter? A Cross-National Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(21), 11477.
Přejít k původnímu zdroji...
- Appelhans, B. M., & Li, H. (2016). Organized sports and unstructured active play as physical activity sources in children from low-income Chicago households. Pediatric Exercise Science, 28(3), 381-387.
Přejít k původnímu zdroji...
- Augustyn, M. B., & McGloin, J. M. (2013). The risk of informal socializing with peers: Considering gender differences across predatory delinquency and substance use. Justice Quarterly, 30(1), 117-143.
Přejít k původnímu zdroji...
- Badura, P., Madarasova Geckova, A., Sigmundova, D., Sigmund, E., van Dijk, J. P., & Reijneveld, S. A. (2018). Can organized leisure-time activities buffer the negative outcomes of unstructured activities for adolescents' health?. International journal of public health, 63(6), 743-751.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bangsbo, J., Krustrup, P., Duda, J., Hillman, C., Andersen, L. B., Weiss, M.... & Elbe, A. M. (2016). The Copenhagen Consensus Conference 2016: children, youth, and physical activity in schools and during leisure time. British Journal of Sports Medicine, 50(19), 1177-1178.
Přejít k původnímu zdroji...
- Barker, J. E., Semenov, A. D., Michaelson, L., Provan, L. S., Snyder, H. R., & Munakata, Y. (2014). Less-structured time in children's daily lives predicts self-directed executive functioning. Frontiers in psychology, 5:593.
Přejít k původnímu zdroji...
- Behrens, T. K., Holeva-Eklund, W. M., Luna, C., Carpenter, D., Tucker, E., Field, J., & Kelly, C. (2019). An evaluation of an unstructured and structured approach to increasing recess physical activity. Journal of School Health, 89(8), 636-642.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chen, C. Y., Wang, I. A., Wang, N., Lu, M. C., Liu, C. Y., & Chen, W. J. (2019). Leisure activity participation in relation to alcohol purchasing and consumption in adolescence. Addictive Behaviors, 90, 294-300.
Přejít k původnímu zdroji...
- Janeckova, K., Hamrik, Z., Matusova, M., & Badura, P. (2021). "I am going out!"-lifestyle sports and physical activity in adolescents. BMC Public Health, 21(1), 1-10.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hale, L., & Guan, S. (2015). Screen time and sleep among school-aged children and adolescents: a systematic literature review. Sleep Medicine Reviews, 21, 50-58.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kleiber, D. (1999). Leisure experience and human development: a dialectical interpretation. New York: Basic Books.
- Lissak, G. (2018). Adverse physiological and psychological effects of screen time on children and adolescents: Literature review and case study. Environmental Research, 164, 149-157.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lovelock, B., Walters, T., Jellum, C., & Thompson-Carr, A. (2016). The participation of children, adolescents, and young adults in nature-based recreation. Leisure Sciences, 38(5), 441-460.
Přejít k původnímu zdroji...
- Moore, S., & Ohtsuka, K. (2000). The structure of young people's leisure and their gambling behaviour. Behaviour Change, 17(3), 167-177.
Přejít k původnímu zdroji...
- Morrow, R., Rodriguez, A., & King, N. (2017). Back to basics: can unstructured camping promote wellbeing?. Therapeutic Communities: The International Journal of Therapeutic Communities., 38(1), 49-56.
Přejít k původnímu zdroji...
- Oropesa, F., Moreno, C., Pérez, P., & Muñoz-Tinoco, V. (2014). Routine leisure activities: Opportunity and risk in adolescence/Rutinas de tiempo libre: oportunidad y riesgo en la adolescencia. Cultura y Educación, 26(1), 159-183.
Přejít k původnímu zdroji...
- Osgood, D. W., Anderson, A. L., & Shaffer, J. N. (2005). Unstructured leisure in the after-school hours. In J. L. Mahoney, Larson, R. W. & Eccles, J. S. (Ed.), Organized activities as contexts of development: extracurricular activities, afterschool and community programs. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
- Primack, B. A., Carroll, M. V., McNamara, M., Klem, M. L., King, B., Rich, M.... & Nayak, S. (2012). Role of video games in improving health-related outcomes: a systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 42(6), 630-638.
Přejít k původnímu zdroji...
- Säfvenbom, R., Wheaton, B., & Agans, J. P. (2018). 'How can you enjoy sports if you are under control by others?'Self-organized lifestyle sports and youth development. Sport in Society, 21(12), 1990-2009.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zelazo, P. D., Carlson, S. M., and Kesek, A. (2008). "The development of executive function in childhood," in Handbook of Developmental Cognitive Neuroscience, 2nd Edn. eds C. Nelson and M. Luciana (Cambridge, MA: MIT Press), 553-574
- Andersen, P. L., & Bakken, A. (2019). Social class differences in youths' participation in organized sports: What are the mechanisms?. International Review for the Sociology of Sport, 54(8), 921-937.
Přejít k původnímu zdroji...
- Boyce, W., Torsheim, T., Currie, C., & Zambon, A. (2006). The family affluence scale as a measure of national wealth: validation of an adolescent self-report measure. Social Indicators Research, 78(3), 473-487.
Přejít k původnímu zdroji...
- Currie, C., Gabhainn, S. N., Godeau, E., & International HBSC Network Coordinating Committee (2009). The Health Behaviour in School-aged Children: WHO Collaborative Cross-National (HBSC) Study: origins, concept, history and development 1982-2008. International Journal of Public Health, 54(Suppl 2), 131-139.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hobza, V., Hamrik, Z., Bucksch, J., & De Clercq, B. (2017). The family affluence scale as an indicator for socioeconomic status: Validation on regional income differences in the Czech Republic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(12), 1540.
Přejít k původnímu zdroji...
- Inchley, J., Currie, D., Young, T., Samdal, O., Torsheim, T., Augustson, L.... Barnekow, V. (Eds.). (2016). Growing up unequal: gender and socioeconomic differences in young people's health and well-being. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
- Inchley, J., Currie, D., Cosma, A., & Samdal, O. (Eds.). (2018). Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study Protocol: background, methodology and mandatory items for the 2017/18 survey. St Andrews: CAHRU.
- Kehoe, S., & O'Hare, L. (2010). The reliability and validity of the Family Affluence Scale. Effective Education, 2(2), 155-164.
Přejít k původnímu zdroji...
- Liu, Y., Wang, M., Villberg, J., Torsheim, T., Tynjälä, J., Lv, Y., & Kannas, L. (2012). Reliability and validity of Family Affluence Scale (FAS II) among adolescents in Beijing, China. Child Indicators Research, 5(2), 235-251.
Přejít k původnímu zdroji...