
ISBN: 978-80-244-6213-4 | ISBN online: 978-80-244-6214-1 | DOI: 10.5507/ff.22.24462134
Let‘s Play
Edukačné videá a vzdelávanie počas pandémie Covid-19 v Českej a Slovenskej republike
- Gabriel Kňažek, Martin Dolejš, Barbora Považanová, Katarína Banárová, Michal Čerešník
Výskumným zámerom štúdie je overenie efektivity edukačných videí vo vzdelávacom procese. Videá sú populárnou formou trávenia voľného času u mladistvých. V tejto súvislosti by videá mohli byť považované za účinnú školskú pomôcku. Výskumy poukazujú na to, že edukačné videá napomáhajú vytvoreniu pamäťovej stopy, ale i na sociálny presah, kedy študenti a študentky viac interagujú vďaka videám zadaným od pedagógov/pedagogičiek. Výskum je zameraný na zisťovanie informácií o používaní edukačných videí študentmi a študentkami stredných škôl vo veku od 15 do 19 rokov v ČR a SR. Zaujíma nás kvalita ich exekutívnych funkcií, motivácia, triedna klíma a prospech respondentov/respondentiek vo vzťahu s používaním edukačných videí.
1. vydání, Publikováno: 2022, online: 2022, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- Abidin, C. (2018). Internet celebrity: Understanding fame online. Emerald Group Publishing.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ahunovna, M. D. (2021). Important Aspects of the Psychological Characteristics of Adolescence. JournalNX, 7(2), 59-61. Získáno z https://repo.journalnx.com/index.php/nx/article/view/1437
- Albarello, F., Crocetti, E., & Rubini, M. (2018). I and us: A longitudinal study on the interplay of personal and social identity in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 47(4), 689-702. https://doi.org/10.1007/s10964-017-0791-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Al-Fraihat, D., Joy, M., Masa'deh, R., & Sinclair, J. (2020). Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Computers in Human Behavior, 102, 67-86. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.08.004
Přejít k původnímu zdroji...
- Allen, K. A., Ryan, T., Gray, D. L., McInerney, D. M., & Waters, L. (2014). Social media use and social connectedness in adolescents: The positives and the potential pitfalls. The Australian Educational and Developmental Psychologist, 31(1), 18-31. https://doi.org/10.1017/edp.2014.2
Přejít k původnímu zdroji...
- Althoff, T., Jindal, P., & Leskovec, J. (2017). Online actions with offline impact. Proceedings of the Tenth ACM International Conference on Web Search and Data Mining, 537-546. https://doi.org/10.1145/3018661.3018672
Přejít k původnímu zdroji...
- Andrews, J. L., Foulkes, L., & Blakemore, S. (2020). Peer influence in adolescence: Public-health implications for COVID-19. Trends in Cognitive Sciences, 24(8), 585-587. https://doi.org/10.1016/j.tics.2020.05.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. https://doi.org/10.1037/0003-066x.55.5.469
Přejít k původnímu zdroji...
- Arnett, J. J. (2004). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press.
- Arnett, J. J. (2007a). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for? Child Development Perspectives, 1(2), 68-73. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2007.00016.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Arnett, J. J. (2007b). Suffering, selfish, slackers? Myths and reality about emerging adults. Journal of Youth and Adolescence, 36(1), 23-29. https://doi.org/10.1007/s10964-006-9157-z
Přejít k původnímu zdroji...
- Arnett, J. J. (2014). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Arnold, P., Kilian, L., Thillosen, A., & Zimmer, G. M. (2018). Handbuch E-learning: Lehren und Lernen MIT digitalen Medien. UTB.
Přejít k původnímu zdroji...
- Asamoah, M. K. (2018). The two side coin of the online social media: Eradicating the negatives and augmenting the positives. International Journal of Ethics Education, 4(1), 3-21. https://doi.org/10.1007/s40889-018-0062-6
Přejít k původnímu zdroji...
- Ashton, J. J., & Beattie, R. M. (2019). Screen time in children and adolescents: Is there evidence to guide parents and policy? The Lancet Child & Adolescent Health, 3(5), 292-294. https://doi.org/10.1016/s2352-4642(19)30062-8
Přejít k původnímu zdroji...
- Atkinson, R. L. (2003). Psychologie. Portal.
- Baker, J. A. (2006). Contributions of teacher-child relationships to positive school adjustment during elementary school. Journal of School Psychology, 44(3), 211- 229. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.02.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Ballarotto, G., Volpi, B., & Tambelli, R. (2021). Adolescent attachment to parents and peers and the use of Instagram: The mediation role of Psychopathological risk. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8), 3965. https://doi.org/10.3390/ijerph18083965
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (1977). Social learning theory. Pearson.
- Bandura, A., Ross, D., & Ross, S. A. (1963). Vicarious reinforcement and imitative learning. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 67(6), 601-607. https://doi.org/10.1037/h0045550
Přejít k původnímu zdroji...
- Barbeau, K., Carbonneau, N., & Pelletier, L. (2022). Family members and peers' negative and positive body talk: How they relate to adolescent girls' body talk and eating disorder attitudes. Body Image, 40, 213-224. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.12.010
Přejít k původnímu zdroji...
- Barrett-Lennard, G. T. (1998). Carl Rogers' helping system: Journey & substance. SAGE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Basak, S. K., Wotto, M., & Bélanger, P. (2018). E-learning, M-learning and D-learning: Conceptual definition and comparative analysis. E-Learning and Digital Media, 15(4), 191-216. https://doi.org/10.1177/2042753018785180
Přejít k původnímu zdroji...
- Behzadi, Z., & Ghaffari, A. (2011). Characteristics of Online Education and Traditional Education. Life Science Journal, 8(3), 54-58. http://www.lifesciencesite.com/lsj/life0803/011_5719life0803_54_58.pdf
- Bergman, M. K. (2001). White paper: The Deep Web: Surfacing hidden value. The Journal of Electronic Publishing, 7(1). https://doi.org/10.3998/3336451.0007.104
Přejít k původnímu zdroji...
- Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International Society for Technology in Education.
- Bhattacharya, M. (2006). Technologically enhanced PBL environment for preparing lifelong learners. Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), 1125-1126. https://doi.org/10.1109/icalt.2006.1652655
Přejít k původnímu zdroji...
- Blakemore, S. (2018). Avoiding social risk in adolescence. Current Directions in Psychological Science, 27(2), 116-122. https://doi.org/10.1177/0963721417738144
Přejít k původnímu zdroji...
- Blumer, T., & Döring, N. (2012). Are we the same online? The expression of the five factor personality traits on the computer and the internet. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 6(3). https://doi.org/10.5817/cp2012-3-5
Přejít k původnímu zdroji...
- Bodovskaya, E., Dombrovskaya, A., Gibaulin, R., Kazachenko, S., & Batalina, I. (2016). Internet-Behavior Typology and Characteristic Features: Cross-National Comparative Analysis. Global Media Journal, 14(27). Získáno z: https://www.globalmediajournal.com/open-access/internetbehavior-typologyand-characteristic-features-crossnational-comparative-analysis.php?aid=83237
- Bouton, E., Tal, S. B., & Asterhan, C. S. (2021). Students, social network technology and learning in higher education: Visions of collaborative knowledge construction vs. the reality of knowledge sharing. The Internet and Higher Education, 49. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2020.100787
Přejít k původnímu zdroji...
- Bowlby, J. (1958). The nature of the child's tie to his mother. The International Journal of Psychoanalysis, 39(5), 350-373.
- Brown, G., & Greenfield, P. M. (2021). Staying connected during stay-at-home: Communication with family and friends and its association with well-being. Human Behavior with Emerging Technologies, 3(1), 147-156. https://doi.org/10.1002/hbe2.246
Přejít k původnímu zdroji...
- Burgoon, J. K., Manusov, V., & Guerrero, L. K. (2021). Nonverbal communication (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003095552
Přejít k původnímu zdroji...
- BusinessInfo. (2020, September 27). Češi v roce 2019 utratili v e-shopech rekordních 161 miliard. Nakupovaly tam hlavně ženy. BusinessInfo.cz. Získáno z: https://www.businessinfo.cz/clanky/cesi-v-roce-2019-utratili-v-e-shopechrekordnich-161-miliard-nakupovaly-tam-hlavne-zeny/
- Candel, O., & Jitaru, M. (2021). COVID-19 and romantic relationships. Encyclopedia, 1(4), 1038-1046. https://doi.org/10.3390/encyclopedia1040079
Přejít k původnímu zdroji...
- Castells, M. (2019). Communication power: Mass communication, mass selfcommunication and power relationships in the network society. Media and Society. https://doi.org/10.5040/9781501340765.ch-005
Přejít k původnímu zdroji...
- Cattelino, E., Morelli, M., Baiocco, R., & Chirumbolo, A. (2019). From external regulation to school achievement: The mediation of self-efficacy at school. Journal of Applied Developmental Psychology, 60, 127-133. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2018.09.007
Přejít k původnímu zdroji...
- Cejpek, V., Gavalcová, T., Nantlová, S., Pabian, P., Rajmon, R., & Valová, L. (2014). Jak rozvíjet kvalitní vysokoškolské vzdělávání (Doporučení pro vyučující, vedení škol a vzdělávací politiku). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Získáno z: https://www.slideshare.net/ipnkvalita/jak-rozvjet-kvalitn-vysokokolsk-vzdlvn
- Chen, F., Lui, A. M., & Martinelli, S. M. (2017). A systematic review of the effectiveness of flipped classrooms in medical education. Medical Education, 51(6), 585-597. https://doi.org/10.1111/medu.13272
Přejít k původnímu zdroji...
- Chernev, B. (2021, June 10). 29 astonishing E-learning statistics for 2021. TechJury. Získáno z: https://techjury.net/blog/elearning-statistics/#gref
- Cheung, A. C., & Slavin, R. E. (2013). The effectiveness of educational technology applications for enhancing mathematics achievement in K-12 classrooms: A meta-analysis. Educational Research Review, 9, 88-113. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.01.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Christopher, F. S., McKenney, S. J., & Poulsen, F. O. (2015). Early adolescents' "crushing". Journal of Social and Personal Relationships, 33(4), 515-533. https://doi.org/10.1177/0265407515583169
Přejít k původnímu zdroji...
- Cidral, W. A., Oliveira, T., Di Felice, M., & Aparicio, M. (2018). E-learning success determinants: Brazilian empirical study. Computers & Education, 122, 273-290. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.12.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Cipro, M. (2001). Slovník pedagogů. Miroslav Cipro.
- Clithero-Eridon, A., Fleg, A., Harris, J., Markham, R., Shore, X., Myers, O., & Woollard, R. (2021). Pandemic Positives: A Mixed Methods Exploration of Global Perspectives. International Journal of Community Medicine & Public Health, 1(1), 1-9. Získáno z https://www.columbuspublishers.com/uploads/reviews/IJCMPH-2021-03.pdf
- Cornelius-White, J. H., Hoey, A., Cornelius-White, C., Motschnig-Pitrik, R., & Figl, K. (2004). Person-Centered Education: A Meta-Analysis of Care in Progress. Journal of Border Educational Research, 3(1), 81-87. Získáno z http://www.pri.univie.ac.at/Publications/2004/Motschnig_JBER_Person_Centered_Education_A_Meta_Analysis_of_Care_in_Progress.pdf
- Crone, E. A., & Konijn, E. A. (2018). Media use and brain development during adolescence. Nature Communications, 9(1). https://doi.org/10.1038/s41467-018-03126-x
Přejít k původnímu zdroji...
- Cuzzocrea, V. (2018). Moratorium or waithood? Forms of time-taking and the changing shape of youth. Time & Society, 28(2), 567-586. https://doi.org/10.1177/0961463x18763680
Přejít k původnímu zdroji...
- CZSO. (2018). Evropská unie je rájem e-shopů. Český statistický úřad | ČSÚ. Získáno z: https://www.czso.cz/csu/stoletistatistiky/evropska-unie-je-rajem-e-shopu
- Červenková, I. (2013). Výukové metódy a organizace vyučování. Ostravská univerzita v Ostravě. Získáno z: https://projekty.osu.cz/svp/opory/pdfcervenkova-vyukove-metody-a-organizace-vyucovani.pdf
- ČMPS. (2017). Etický kodex psychologické profese. Českomoravská psychologická společnost - etická komise. Získáno z https://cmpsy.cz/files/EK/Eticky-kodex-psychologicke-profese-12-2017.pdf
- Darák, M. (1994). Výchovná požiadavka a rozvoj aktivity detských skupín. Pedagogická orientace, 4(11), 49-58. Získáno z https://journals.muni.cz/pedor/article/view/11032/9839
- DataReportal SR. (2020, February 18). Digital 2020: Slovakia - DataReportal - Global digital insights. DataReportal - Global Digital Insights. Získáno z https://datareportal.com/reports/digital-2020-slovakia?rq=slovakia
- DataReportal SR. (2022, February 15). Digital 2022: Slovakia - DataReportal - Global digital insights. DataReportal - Global Digital Insights. Získáno z https://datareportal.com/reports/digital-2022-slovakia?rq=slovakia
- DataReportal World. (2021, April 26). 60% of the world's population is now online - DataReportal - Global digital insights. DataReportal - Global Digital Insights. Získáno z: https://datareportal.com/reports/6-in-10-people-around-the-worldnow-use-the-internet
- DataReportal ČR. (2020, February 17). Digital 2020: The Czech Republic - DataReportal - Global digital insights. DataReportal - Global Digital Insights. Získáno z https://datareportal.com/reports/digital-2020-czech-republic?rq=czech
- DataReportal ČR. (2022, February 15). Digital 2022: Czechia - DataReportal - Global digital insights. DataReportal - Global Digital Insights. Získáno z https://datareportal.com/reports/digital-2022-czechia?rq=czech
- Dawson, P., & Guare, R. (2010). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention (2nd ed.). Guilford Press.
- Dawson, P., & Guare, R. (2018). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention (3rd ed.). Guilford Press.
- De Goede, I. H., Branje, S. J., & Meeus, W. H. (2009). Developmental changes and gender differences in adolescents' perceptions of friendships. Journal of Adolescence, 32(5), 1105-1123. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2009.03.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Dewey, J. (1997). Experience and education (2nd ed.). Free Press.
- Dolejš, M., & Orel, M. (2017). Rizikové chování u adolescentů a impulzivita jako prediktor tohoto chování. Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dolejš, M., Považanová, B., Vavrysová, L., Kňažek, G., Banárová, K., & Suchá, J. (2022). Čeští a slovenští adolescenti v kyberprostoru (průběžná zpráva) [Conference session]. AT konference 22, Seč.
- Dougherty, R. J., Hoang, T., Launer, L. J., Jacobs, D. R., Sidney, S., & Yaffe, K. (2021). Abstract MP67: Long-term TV viewing is associated with grey matter brain volume in midlife: The coronary artery risk development in young adults (CARDIA) study. Circulation, 143(Suppl 1). https://doi.org/10.1161/circ.143.suppl_1.mp67
Přejít k původnímu zdroji...
- Dreesen, T., Akseer, S., Brossard, M., Dewan, P., Giraldo, J. P., Kamei, A., Mizunoya, S., & Ortiz, J. S. (2020). Promising practices for equitable remote learning. Innocenti Research Briefs. https://doi.org/10.18356/3ec22dd9-en
Přejít k původnímu zdroji...
- Droščák, M. (2015). Úvod do všeobecnej didaktiky pre študentov učiteľstva. Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave.
- Drummond, A., & Sauer, J. D. (2020). Timesplitters: Playing video games before (but not after) school on weekdays is associated with poorer adolescent academic performance. A test of competing theoretical accounts. Computers & Education, 144, 103704. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103704
Přejít k původnímu zdroji...
- Dubuc, M. M., Aubertin-Leheudre, M., & Karelis, A. D. (2019). Lifestyle habits predict academic performance in high school students: The adolescent student academic performance longitudinal study (ASAP). International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1), 243. https://doi.org/10.3390/ijerph17010243
Přejít k původnímu zdroji...
- Duell, N., & Steinberg, L. (2018). Positive risk taking in adolescence. Child Development Perspectives, 13(1), 48-52. https://doi.org/10.1111/cdep.12310
Přejít k původnímu zdroji...
- Ďurič, L. (1981). Úvod do pedagogickej psychológie. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
- Ďurič, L., Grác, J., & Štefanovič, J. (1988). Pedagogická psychológia. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
- Ďurič, L., Grác, J., & Štefanovič, J. (1991). Pedagogická psychológia. Jaspis.
- Ebner, M., Schön, S., Braun, C., Ebner, M., Grigoriadis, Y., Haas, M., Leitner, P., & Taraghi, B. (2020). COVID-19 epidemic as E-learning boost? Chronological development and effects at an Austrian University against the background of the concept of "E-learning readiness". Future Internet, 12(6), 94. https://doi.org/10.3390/fi12060094
Přejít k původnímu zdroji...
- Elleman, A. M., & Oslund, E. L. (2019). Reading comprehension research: Implications for practice and policy. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 6(1), 3-11. https://doi.org/10.1177/2372732218816339
Přejít k původnímu zdroji...
- EPRS. (2020, June 4). Impact of COVID-19: Closure of schools (ISCED 1-3) [Picture]. European Parliamentary Research Service. Získáno z https://epthinktank.eu/2020/06/04/education-in-isolation-in-the-pandemicfollowing-the-path-of-isaac-newton/covideducation-maps-04/
- Erikson, E. H. (1982). The life cycle completed: A review. Norton.
- Falahah, & Rosmala, D. (2012). Study of social networking usage in higher education environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 67, 156-166. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.316
Přejít k původnímu zdroji...
- Fancourt, D., & Steptoe, A. (2019). Television viewing and cognitive decline in older age: Findings from the English Longitudinal Study of Ageing. Scientific Reports, 9(1). https://doi.org/10.1038/s41598-019-39354-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Flipped Learning Network (FLN). (2014, March 12). Definition of flipped learning. Flipped Learning Network Hub. Získáno z https://flippedlearning.org/definition-of-flipped-learning/
- Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Portál.
- Freinet, C. (1994). OEuvres pédagogiques. Seuil.
- Fullwood, C., James, B. M., & Chen-Wilson, C. (2016). Self-concept clarity and online self-presentation in adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19(12), 716-720. https://doi.org/10.1089/cyber.2015.0623
Přejít k původnímu zdroji...
- Grác, J. (1992). Psychológia výchovy. In E. Drlíková, L. Ďurovič & V. Kačáni (Eds.), Učiteľská psychológia (pp. 210-245). SPN.
- Guare, R., & Dawson, P. (2010). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention (2nd ed.). The Guilford Press.
- Guare, R., & Dawson, P. (2018). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention (3rd ed.). The Guilford Press.
- Gutierrez, K. (2013). Facts and stats that reveal the power of eLearning [Infographic]. SHIFT. Získáno z: https://www.shiftelearning.com/blog/bid/301248/15-facts-and-stats-that-reveal-the-power-of-elearning
- Hall, C. S., Lindzey, G., Loehlin, J. C., & Manosevitz, M. (1997). Psychológia osobnosti: Úvod do teórií osobnosti. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
- Hamid, A. A. (2001). e-Learning: Is it the "e" or the learning that matters? The Internet and Higher Education, 4(3-4), 311-316. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(01)00072-0
Přejít k původnímu zdroji...
- Hamza, C. A., Ewing, L., Heath, N. L., & Goldstein, A. L. (2021). When social isolation is nothing new: A longitudinal study on psychological distress during COVID-19 among university students with and without preexisting mental health concerns. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 62(1), 20-30. https://doi.org/10.1037/cap0000255
Přejít k původnímu zdroji...
- Harari, Y. N. (2019). 21 lekcí pro 21. století. Leda.
- Harris, E., & Bardey, A. C. (2019). Do Instagram profiles accurately portray personality? An investigation into idealized online self-presentation. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00871
Přejít k původnímu zdroji...
- Hattie, J. A. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Získáno z: https://apprendre.auf.org/wp-content/opera/13-BF-References-et-biblio-RPT-2014/Visible%20Learning_A%20synthesis%20or%20over%20800%20Meta-analyses%20Relating%20to%20Achievement_Hattie%20J%202009%20...pdf
- HBSC. (2019). Sociálne determinanty zdravia školákov. Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. Získáno z https://hbscslovakia.files.wordpress.com/2019/06/nar-sprava-zdravie-11_lq.pdf
- Hell, P., & Slamečka, J. (1999). Medveď v slovenských Karpatoch a vo svete. PaRPRESS.
- Henneberger, A. K., Mushonga, D. R., & Preston, A. M. (2021). Peer influence and adolescent substance use: A systematic review of dynamic social network research. Adolescent Research Review, 6(1), 57-73. https://doi.org/10.1007/s40894-019-00130-0
Přejít k původnímu zdroji...
- Holdoš, J. (2016). Disinhibičný efekt použîvateľov internetu v čase sociálnych sietî. In ALUMNI Conference of Graduates (pp. 63-72). VERBUM. Získáno z: https://www.academia.edu/23055475/Holdo%C5%A1_J._2016_._Disinhibic_n%C3%BD_efekt_pouz_i_vate%C4%BEov_internetu_v_c_ase_socia_lnych_sieti
- Hong, Y., Li, X., Lin, Y., Xie, J., Yan, X., & Lin, Z. (2020). A comparative study of online education and traditional offline education during COVID-19. Research Square. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-61593/v1
Přejít k původnímu zdroji...
- Horák, J., & Kratochvíl, M. (1993). Nástin dějin pedagogiky. Vysoká škola strojní a textilní v Liberci.
- Hurlbut, A. R. (2018). Online vs. traditional learning in teacher education: A comparison of student progress. American Journal of Distance Education, 32(4), 248-266. https://doi.org/10.1080/08923647.2018.1509265
Přejít k původnímu zdroji...
- Irien, L. (2021, July 21). Online education in times of COVID-19 - A challenging transition for European countries. Eyes on Europe. Získáno z: https://www.eyes-on-europe.eu/online-education-in-times-of-covid-19-achallenging-transition-for-european-countries/
- Issa, T., Alqahtani, S. G., Al-Oqily, I., Goktalay, S. B., Köse, U., Issa, T., Abu Salih, B., & Almufaraj, W. K. (2021). Use of social networking in the Middle East: Student perspectives in higher education. Heliyon, 7(4), e06676. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06676
Přejít k původnímu zdroji...
- Jenik, C. (2021, July 30). A Minute on the Internet in 2021 [Picture]. Statista. Získáno z: https://www.statista.com/chart/25443/estimated-amount-of-datacreated-on-the-internet-in-one-minute/
- Jerrim, J., & Shure, N. (2016, December 6). PISA 2015: National report for England. UCL Institute of Education. Získáno z: https://www.gov.uk/government/publications/pisa-2015-national-report-for-england
- Jerry, P., & Tavares-Jones, N. (2012). Reflections on identity and learning in a virtual world: The avatar in second life. Utopia and a Garden Party, 125-136. https://doi.org/10.1163/9781848881402_012
Přejít k původnímu zdroji...
- Josselyn, S. A., & Tonegawa, S. (2020). Memory engrams: Recalling the past and imagining the future. Science, 367(6473). https://doi.org/10.1126/science.aaw4325
Přejít k původnímu zdroji...
- Kasper, T., & Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Grada Publishing.
- Kasíková, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Portál.
- Kelly, D. P., & Rutherford, T. (2017). Khan Academy as supplemental instruction: A controlled study of a computer-based mathematics intervention. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(4), 70-77. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i4.2984
Přejít k původnímu zdroji...
- Khan Academy. (2021). O Khanově škole. Blog Khanovy školy. Získáno z: https://blog.khanovaskola.cz/o-nas/
- Khan Academy. (2022). Khan Academy. Získáno z: https://cs.khanacademy.org/
Přejít k původnímu zdroji...
- Kim, J. K., & Kim, D. J. (2013). Meta-analysis on relations between E-learning research trends and effectiveness of learning. International Journal of Smart Home, 7(6), 35-48. https://doi.org/10.14257/ijsh.2013.7.6.04
Přejít k původnímu zdroji...
- Klaßen, T. F., & Skiera, E. (1993). Handbuch Der reformpädagogischen und alternativen Schulen in Europa. Baltmannsweiler.
- Kolb, A., & Kolb, D. (2018). Eight important things to know about the experiential learning cycle. Australian Educational Leader, 40(3), 8-14. https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.192540196827567
- Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development (2nd ed.). Prentice Hall.
- Kontaş, H., & Özcan, B. (2022). Explaining middle school students' mathematical literacy with sources of self-efficacy, achievement expectation from family, peers and teachers. International Journal of Education and Literacy Studies, 10(1), 198. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.10n.1p.198
Přejít k původnímu zdroji...
- Koroleva, D. (2016). Always Online: Using Mobile Technology and Social Media at Home and at School by Modern Teenagers. Educational Studies, 1, 205-224. Získáno z: https://vo.hse.ru/data/2016/07/21/1128144921/VO%201%202016.pdf#page=221
Přejít k původnímu zdroji...
- Kovaříček, V., & Jedličková, I. (1994). Školství v českých zemích. I. vývoj školských soustav. Olomouc - Hradec Králové.
- Kováčiková, D. (2002). Dejiny školstva a pedagogiky ako súčasť profesionálnej prípravy učiteľa a vychovávateľa. Pedagogická orientace, 12(2), 86-89. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/8290/7451
- Kratochvílová, E., Kudláčová, B., Rajský, A., Lehenová, A., Špánik, M., Kaščák, O., Kapucian, J., Kolláriková, Z., Podmanický, I., Gubricová, J., Lechta, V., Požár, L., & Jablonský, T. (2007). Úvod do pedagogiky. Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
- Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukophadhyay, T., & Scherlis, W. (1998). Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, 53(9), 1017-1031. https://doi.org/10.1037/0003-066x.53.9.1017
Přejít k původnímu zdroji...
- Kumar, S. (2018). Awareness, benefits and challenges of E-LEarning among the students of Kurukshetra University Kurukshetra: A study. International Journal of Information Dissemination and Technology, 8(4), 227. https://doi.org/10.5958/2249-5576.2018.00048.1
Přejít k původnímu zdroji...
- Kuruc, M. (2017). Príručka pre používanie dotazníka SRQ-Academic v pedagogickej praxi. Univerzita Komenského v Bratislave. Získáno z https://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/pdf/Sucasti/Ustavy/Ustav_pedagogickych_vied_a_studii/diagnostika/SRQ_A_HANDBOOK_1.pdf
- Kuruc, M., Dvorská, D., & Csandová, E. (2017). Prečo v škole pracujem. In Príručka pre používanie dotazníka SRQ-Academic v pedagogickej praxi. Univerzita Komenského v Bratislave. Získáno z https://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/pdf/Sucasti/Ustavy/Ustav_pedagogickych_vied_a_studii/diagnostika/SRQ_A_HANDBOOK_1.pdf
- Kühn, S., & Gallinat, J. (2014). Brain structure and functional connectivity associated with pornography consumption. JAMA Psychiatry, 71(7), 827. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2014.93
Přejít k původnímu zdroji...
- Kňažek, G., Suchá, J., Dolejš, M., & Pipová, H. (2021). Prevalence of computergaming in the general population of adolescents: Results from a Czech population-based survey. Behaviour & Information Technology, 40(11), 1169- 1176. https://doi.org/10.1080/0144929x.2021.1891461
Přejít k původnímu zdroji...
- Kňažek, G., & Čerešník, M. (2019a). Dotazník sociodemografických údajů.
- Kňažek, G., & Čerešník, M. (2019b). Všeobecné informace o studiu.
- Kňažek, G., & Čerešník, M. (2019c). Dotazník seberegulace (Self-regulation Questionnaire - Academic; SRQ-A).
- Kňažek, G., & Čerešník, M. (2019d). Klima školní třídy (KLIT).
- Lašek, J. (2001). Klima školní třídy a možnosti jeho měření. Získáno z: https://adoc.pub/klima-kolni-tidy-a-monosti-jeho-meni.html
- Lee, P. S., Leung, L., Lo, V., Xiong, C., & Wu, T. (2010). Internet communication versus face-to-face interaction in quality of life. Social Indicators Research, 100(3), 375-389. https://doi.org/10.1007/s11205-010-9618-3
Přejít k původnímu zdroji...
- Li, C., & Lalani, F. (2020, April 29). The COVID-19 pandemic has changed education forever. This is how. World Economic Forum. Získáno z https://www.weforum.org/agenda/2020/04/coronavirus-education-globalcovid19-online-digital-learning/
- Lieberman, A., & Schroeder, J. (2020). Two social lives: How differences between online and offline interaction influence social outcomes. Current Opinion in Psychology, 31, 16-21. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.06.022
Přejít k původnímu zdroji...
- Liessmann, K. P. (2009). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Academia.
- Loeb, S. (2020, December 2). How effective is online learning? What the research does and doesn't tell us (Opinion). Education Week. Získáno z: https://www.edweek.org/technology/opinion-how-effective-is-online-learningwhat-the-research-does-and-doesnt-tell-us/2020/03
- Luo, C., Jiang, Z. J., & Yi, C. (2012). Effects of Undesired Choice on Behavior and Attitude. In Thirty Third International Conference on Information Systems (pp. 1-11). Visual Media, Orlando. Získáno z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.690.9639&rep=rep1&type=pdf
- Macek, P. (2003). Adolescence (2nd ed.). Portál.
- Maldonado-Carreño, C., & Votruba-Drzal, E. (2011). Teacher-child relationships and the development of academic and behavioral skills during elementary school: A within- and between-child analysis. Child Development, 82(2), 601-616. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01533.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Malonda, E., Llorca, A., Mesurado, B., Samper, P., & Mestre, M. V. (2019). Parents or peers? Predictors of prosocial behavior and aggression: A longitudinal study. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02379
Přejít k původnímu zdroji...
- Manea, A. D., & Stan, C. (2016). On-line communication. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences. https://doi.org/10.15405/epsbs.2016.12.40
Přejít k původnímu zdroji...
- Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551-558. https://doi.org/10.1037/h0023281
Přejít k původnímu zdroji...
- Marinoni, G., Van't Land, H., & Jensen, T. (2020). The Impact of COVID-19 on Higher Education Around The World: IAU Global Survey Report (1). International Association of Universities. Získáno z: https://www.uniss.it/sites/default/files/news/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf
- Marková, P. (2020, November 25). Veľký prehľad slovenskej e-Commerce. Spravujte feedy pre porovnávače. | Mergado.sk. Získáno z https://www.mergado.sk/blog/prehlad_SK_ecomm
- Mathews, E., & Balu, N. (2022, February 4). Zuckerberg loses $29 billion in net worth, Bezos gains $20 billion. Reuters. Získáno z: https://www.reuters.com/technology/zuckerberg-loses-29-billion-day-meta-shares-crash-2022-02-03/
- Matviyenko, S. (2010). Cyberbody as drag. Digital Creativity, 21(1), 39-45. https://doi.org/10.1080/14626261003654269
Přejít k původnímu zdroji...
- Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. Cambridge University Press. Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Paido.
- Mbarek, R., & El Gharbi, J. (2013). A Meta - analysis of e-learning effectiveness antecedent. International Journal of Innovation and Applied Studies, 3(1), 48-58. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.300.1269&rep=rep1&type=pdf
- McPherson, M. S., & Bacow, L. S. (2015). Online higher education: Beyond the hype cycle. Journal of Economic Perspectives, 29(4), 135-154. https://doi.org/10.1257/jep.29.4.135
Přejít k původnímu zdroji...
- Meta. (2021). Welcome to Meta. Company Info and News | Meta. Získáno z: https://about.facebook.com/meta/
- Metodický portál. (2022). Správa vzdělávacích zdrojů. Správa vzdělávacích zdrojů. Získáno z: https://ema.rvp.cz/co-je-ema.html
- Mikolášová, D., & Macejáková, L. (2021, February 10). Školský psychológ a jeho práca v čase koronakrízy. Soundcloud [Audio podcast]. Získáno z: https://vudpap.sk/odborne-na-slovicko-skolsky-psycholog-a-jeho-praca-v-casekoronakrizy/
- Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. (n.d.). Výchova a vzdelávanie v základných školách. Získáno z https://www.minedu.sk/vychova-a-vzdelavanie-v-zakladnych-skolach/
- Mojžíšek, L. (1975). Vyučovací formy. SPN.
- Mojžíšek, L. (1979). Didaktika I. Díl 1. Sv. 1., Vzdělání, vyučovací proces, základy a činitelé. SPN - pedagogické nakladatelství.
- Motschnig-Pitrik, R., & Santos, A. M. (2006). The Person Centered Approach to Teaching and Learning as Exemplified in a Course in Organizational Development. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 1(4), 5-30. Získáno z: http://www.zfhe.de/index.php?id=169
Přejít k původnímu zdroji...
- Mughal, A. (2021). Think!: Metacognition-powered primary teaching. SAGE Publications Ltd.
- Mukhtar, K., Javed, K., Arooj, M., & Sethi, A. (2020). Advantages, limitations and recommendations for online learning during COVID-19 pandemic era. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(COVID19-S4). https://doi.org/10.12669/pjms.36.covid19-s4.2785
Přejít k původnímu zdroji...
- Murphy, R., Gallagher, L., Krumm, A., Mislevy, J., & Hafter, A. (2014). Research on the Use of Khan Academy in Schools. SRI Education. Získáno z: http://www.mifras.org/know/wp-content/uploads/2014/04/Research-on-theUse-of-Khan-academy-in-schools.pdf
- Muñoz-Carril, P., Dans-Álvarez-de-Sotomayor, I., & González-Sanmamed, M. (2019). Social networks and their uses in the Field of secondary education. Social Network Analytics, 203-226. https://doi.org/10.1016/b978-0-12-815458-8.00011-6
Přejít k původnímu zdroji...
- MV ČR. (n.d.). Legislativa - Ochrana osobních údajů. Ministerstvo vnitra České republiky. Získáno 30. 11. 2021 z https://www.mvcr.cz/gdpr/clanek/gdpr-web-legislativa-legislativa.aspx
- MŠMT. (2022). Podpora MŠMT V době COVID-19. edu.cz. Získáno 22. 2. 2022 z: https://www.edu.cz/covid-19/
Přejít k původnímu zdroji...
- MŠVVaŠ. (2022). Manuál na prípravu vzdelávania v školskom roku 2020/2021. Domov | ucimenadialku.sk. Získáno 22. 2. 2022 z https://www.ucimenadialku.sk/
- Naddeo, A., Califano, R., & Fiorillo, I. (2021). Identifying factors that influenced wellbeing and learning effectiveness during the sudden transition into eLearning due to the COVID-19 lockdown. Work, 68(1), 45-67. https://doi.org/10.3233/wor-203358
Přejít k původnímu zdroji...
- Nagy, P., & Koles, B. (2014). The digital transformation of human identity. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 20(3), 276-292. https://doi.org/10.1177/1354856514531532
Přejít k původnímu zdroji...
- NANOG. (2021). The North American Network Operators' Group. NANOG Homepage. Získáno z: https://www.nanog.org/
- Ober, T. M., Brooks, P. J., Homer, B. D., & Rindskopf, D. (2020). Executive functions and decoding in children and adolescents: A meta-analytic investigation. Educational Psychology Review, 32(3), 735-763. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09526-0
Přejít k původnímu zdroji...
- O'Connor, E., & McCartney, K. (2007). Examining teacher-child relationships and achievement as part of an ecological model of development. American Educational Research Journal, 44(2), 340-369. https://doi.org/10.3102/0002831207302172
Přejít k původnímu zdroji...
- Palmarová, V. (2008). Teórie učenia a ich aplikácia v e-podpore vyučovania. ISKI 2008: vedecko-výskumná činnosť v oblasti využívania IKT, 78-81.
- Palvia, S., Aeron, P., Gupta, P., Mahapatra, D., Parida, R., Rosner, R., & Sindhi, S. (2018). Online education: Worldwide status, challenges, trends, and implications. Journal of Global Information Technology Management, 21(4), 233-241. https://doi.org/10.1080/1097198x.2018.1542262
Přejít k původnímu zdroji...
- Petersen, L., Fallou, L., Reilly, P., & Serafinelli, E. (2021). Expectations vs. Practice in Critical Infrastructure Operator Crisis Communication: Lessons Learned From Portugal, France, Norway, and Sweden. In J. W. Beard (Ed.), Information Technology Applications for Crisis Response and Management (pp. 24-50). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7210-8.ch002
Přejít k původnímu zdroji...
- Petersen, P. (1937). Pädagogik Der Gegenwart: Ein Handbuch Der neuen Erziehungswissenschaft und Pädagogik. Mittler.
- Petlák, E. (1997). Všeobecná didaktika. Iris.
- Pham, L., Limbu, Y. B., Bui, T. K., Nguyen, H. T., & Pham, H. T. (2019). Does E-lEarning service quality influence E-lEarning student satisfaction and loyalty? Evidence from Vietnam. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1). https://doi.org/10.1186/s41239-019-0136-3
Přejít k původnímu zdroji...
- Pipová, H., Dolejš, M., Suchá, J., Kostková, M., & Urešová, A. (2021). Stravování a vztah k jídlu u českých adolescentů ve 21. století. Togga. https://doi.org/10.5507/ff.20.24458212
Přejít k původnímu zdroji...
- PISA. (2019). Programme for International Student Assessment. OECD. Získáno z: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_SVK.pdf
- Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Academia.
- Poulsen, A. T., Kamronn, S., Dmochowski, J., Parra, L. C., & Hansen, L. K. (2017). EEG in the classroom: Synchronised neural recordings during video presentation. Scientific Reports, 7(1). https://doi.org/10.1038/srep43916
Přejít k původnímu zdroji...
- Prestiadi, D., Maisyaroh, Arifin, I., & Bhayangkara, A. N. (2020). Meta-analysis of online learning implementation in learning effectiveness. 6th International Conference on Education and Technology (ICET). https://doi.org/10.1109/icet51153.2020.9276557
Přejít k původnímu zdroji...
- Priporas, C., Stylos, N., & Fotiadis, A. K. (2017). Generation Z consumers' expectations of interactions in smart retailing: A future agenda. Computers in Human Behavior, 77, 374-381. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.01.058
Přejít k původnímu zdroji...
- Procházka, R., Suchá, J., Dostál, D., Dominik, T., Dolejš, M., Šmahaj, J., Kolařík, M., Glaser, O., Viktorová, L., & Friedlová, M. (2021). Internet addiction among Czech adolescents. PsyCh Journal, 10(5), 679-687. https://doi.org/10.1002/pchj.454
Přejít k původnímu zdroji...
- Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání (3. vyd.). Portál.
- Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník (4. vyd.). Portál.
- Příhoda, V. (1930). Racionalisace školství: Funkcionální organisace školské soustavy. Orbis.
- Rawson, M. (2021). Steiner Waldorf pedagogy in schools: A critical introduction. Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ribeiro, J. C. (2009). The increase of the experience of the self through the practice of multiple virtual identities. PsychNology Journal, 7(3), 291-302. Získáno z: http://www.psychnology.org/File/PNJ7(3)/PSYCHNOLOGY_JOURNAL_7_3_RIBEIRO.pdf
- Ricketts, J., Lervåg, A., Dawson, N., Taylor, L. A., & Hulme, C. (2019). Reading and oral vocabulary development in early adolescence. Scientific Studies of Reading, 24(5), 380-396. https://doi.org/10.1080/10888438.2019.1689244
Přejít k původnímu zdroji...
- Rogers, C. R. (1961). On becoming a person: A therapist's view of psychotherapy. Houghton Mifflin Company.
- Rogers, C. R. (1983). Freedom to learn for the 80's. C.E. Merill Publishing Company.
- Rogers, C. R. (2014). Způsob bytí: Klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele (J. Krejčí, Trans.) (2. vyd.). Praha: Portál.
- Rotondi, V., Stanca, L., & Tomasuolo, M. (2017). Connecting alone: Smartphone use, quality of social interactions and well-being. Journal of Economic Psychology, 63, 17-26. https://doi.org/10.1016/j.joep.2017.09.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Runtian, Z. (2020). The Game and Integration between Online Education and Traditional School Education. In Proceedings of the 2020 11th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management, and E-Learning. IC4E. https://doi.org/10.1145/3377571.3379437
Přejít k původnímu zdroji...
- Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57(5), 749-761. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.5.749
Přejít k původnímu zdroji...
- Sainio, P. J., Eklund, K. M., Ahonen, T. P., & Kiuru, N. H. (2019). The role of learning difficulties in adolescents' academic emotions and academic achievement. Journal of Learning Disabilities, 52(4), 287-298. https://doi.org/10.1177/0022219419841567
Přejít k původnímu zdroji...
- Salmerón, L., García, A., & Vidal-Abarca, E. (2018). The development of adolescents' comprehension-based internet reading activities. Learning and Individual Differences, 61, 31-39. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.11.006
Přejít k původnímu zdroji...
- Sawyer, S. M., Azzopardi, P. S., Wickremarathne, D., & Patton, G. C. (2018). The age of adolescence…and young adulthood - Authors' reply. The Lancet. Child & Adolescent Health, 2(4), e7. https://doi.org/10.1016/s2352-4642(18)30075-0
Přejít k původnímu zdroji...
- Sheehan, K. B. (2002). Of surfing, searching, and newshounds: A typology of internet users' online sessions. Journal of Advertising Research, 42(5), 62-71. https://doi.org/10.2501/jar-42-5-62-71
Přejít k původnímu zdroji...
- Shen, L., Schie, J., Ditchburn, G., Brook, L., & Bei, B. (2018). Positive and negative emotions: Differential associations with sleep duration and quality in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 47(12), 2584-2595. https://doi.org/10.1007/s10964-018-0899-1
Přejít k původnímu zdroji...
- Skinner, B. F. (1956). A case history in scientific method. American Psychologist, 11(5), 221-233. https://doi.org/10.1037/h0047662
Přejít k původnímu zdroji...
- Slade, E. G. (2021). Montessori in action: Building resilient Montessori schools. John Wiley & Sons.
- Slov-lex. (2008, July 2). 245/2008 Z.z. - Zákon o výchove a vzdelávaní (skols... - SLOV-LEX. Získáno z https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2008/245/
- Soenens, B., Vansteenkiste, M., & Beyers, W. (2019). Parenting adolescents. In M. H. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting: Children and parenting (pp. 111-167). https://doi.org/10.4324/9780429440847-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Spilt, J. L., Hughes, J. N., Wu, J., & Kwok, O. (2012). Dynamics of teacher-student relationships: Stability and change across elementary school and the influence on children's academic success. Child Development, 83(4), 1180-1195. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2012.01761.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Spitzer, M. (2016). Kybernemoc! Jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. Host.
- Spitzer, M. (2018). Digitálna demencia: Ako pripravujeme seba a naše deti o rozum. Citadella.
- Squires, P. C. (1927). "Wolf children" of India. The American Journal of Psychology, 38(2), 313. https://doi.org/10.2307/1415228
Přejít k původnímu zdroji...
- Srogoň, T., Cach, J., Mátej, J., & Schubert, J. (1986). Dejiny školstva a pedagogiky. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
- Statista Cyber-crime. (2021, January 31). Biggest online data breaches worldwide 2021. Statista. Získáno z: https://www.statista.com/statistics/290525/cybercrime-biggest-online-data-breaches-worldwide/
- Statista Device. (2020, March 23). Coronavirus impact: Global device usage increase by country 2020. Statista. Získáno z: https://www.statista.com/statistics/1106607/device-usage-coronavirus-worldwide-by-country/
- Statista Video. (2022, January 26). Top video content type by global reach 2021. Statista. Získáno z: https://www.statista.com/statistics/1254810/top-videocontent-type-by-global-reach/
- Statista Websites. (2021, July 21). Most popular websites worldwide as of June 2021, by total visits. Statista. Získáno z https://www.statista.com/statistics/1201880/most-visited-websites-worldwide/
- Statista Worldwide. (2021, January 27). Internet users in the world 2021. Statista. Získáno z https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/
- Statista. (2021, October 6). User-generated internet content per minute 2021. Získáno z: https://www.statista.com/statistics/195140/new-user-generatedcontent-uploaded-by-users-per-minute/
- Strait, J. E., Dawson, P., Walther, C. A., Strait, G. G., Barton, A. K., & Brunson McClain, M. (2019). Refinement and psychometric evaluation of the executive skills questionnaire-revised. Contemporary School Psychology, 24(4), 378-388. https://doi.org/10.1007/s40688-018-00224-x
Přejít k původnímu zdroji...
- Subrahmanyam, K., & Greenfield, P. (2008). Online communication and adolescent relationships. The Future of Children, 18(1), 119-146. https://doi.org/10.1353/foc.0.0006
Přejít k původnímu zdroji...
- Suchá, J., Dolejš, M., & Pipová, H. (2019). Hraní digitálních her u českých adolescentů. Zaostřeno, 5(4), 1-16. Získáno z https://www.drogy-info.cz/data/obj_files/33090/861/Zaostreno_2019-04_Hrani%20digitalnich%20her%20u%20adolescentu.pdf
- Sun, A., & Chen, X. (2016). Online education and its effective practice: A research review. Journal of Information Technology Education: Research, 15, 157-190. https://doi.org/10.28945/3502
Přejít k původnímu zdroji...
- Supervía, P. U., & Bordás, C. S. (2020). Burnout, goal orientation and academic performance in adolescent students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), 6507. https://doi.org/10.3390/ijerph17186507
Přejít k původnímu zdroji...
- Šebo, M. (2013). Súčastné trendy vo vzdelávaní. Trendy ve vzdělávání, 6(1), 337- 340. Získáno z: https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2013/01/74.pdf
- Štverák, V. (1988). Stručné dějiny pedagogiky (2. vyd.). SPN.
- Štverák, V., & Čadská, M. (2001). Stručný průvodce dějinami pedagogiky (2. vyd.). Karolinum.
- Štátny pedagogický ústav. (2022b). Inovovaný ŠVP pre gymnáziá so štvorročným a päťročným vzdelávacím programom. Statpedu.sk. Získáno z: https://www.statpedu.sk/sk/svp/inovovany-statny-vzdelavaci-program/inovovany-svp-1.stupen-zs/
- Štátny pedagogický ústav. (2022a). Vzdelávacie štandardy. Statpedu.sk. Získáno z: https://www.statpedu.sk/sk/Statny-vzdelavaci-program/Statny-vzdelavaciprogrampre-1-stupen-zakladnych-skol-ISCED-1/Vzdelavacie-standardy.alej
- Švec, Š. (1995). Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Iris.
- Takeuchi, H., Taki, Y., Hashizume, H., Asano, K., Asano, M., Sassa, Y., Yokota, S., Kotozaki, Y., Nouchi, R., & Kawashima, R. (2013). The impact of television viewing on brain structures: Cross-sectional and longitudinal analyses. Cerebral Cortex, 25(5), 1188-1197. https://doi.org/10.1093/cercor/bht315
Přejít k původnímu zdroji...
- Telzer, E. H., Van Hoorn, J., Rogers, C. R., & Do, K. T. (2018). Social influence on positive youth development: A developmental neuroscience perspective. Advances in Child Development and Behavior, 54, 215-258. https://doi.org/10.1016/bs.acdb.2017.10.003
Přejít k původnímu zdroji...
- Thijs, J. T., & Koomen, H. M. (2008). Task-related interactions between kindergarten children and their teachers: The role of emotional security. Infant and Child Development, 17(2), 181-197. https://doi.org/10.1002/icd.552
Přejít k původnímu zdroji...
- Thomas, V., De Backer, F., Peeters, J., & Lombaerts, K. (2019). Parental involvement and adolescent school achievement: The mediational role of self-regulated learning. Learning Environments Research, 22(3), 345-363. https://doi.org/10.1007/s10984-019-09278-x
Přejít k původnímu zdroji...
- Toto, R., & Nguyen, H. (2009). Flipping the Work Design in an Industrial Engineering Course. In Proceedings of the 39th IEEE international conference on Frontiers in education conference. IEEE Press. Získáno z http://archive.fie-conference.org/fie2009/papers/1261.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- Trifonova, A., & Ronchetti, M. (2006). Mobile learning: Is anytime + anywhere = always online? Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06). https://doi.org/10.1109/icalt.2006.1652539
Přejít k původnímu zdroji...
- Turek, I. (2014). Didaktika. Wolters Kluwer.
- Tîrziu, A., & Vrabie, C. I. (2015). Education 2.0: E-Learning Methods. In 5th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership, WCLTA (p. 376-380). Social and Behavioral Sciences.
Přejít k původnímu zdroji...
- U.S. News. (2022). Best Global Universities for Environment/Ecology. Získáno 14. 2. 2022 z: https://www.usnews.com/education/best-global-universities/environment-ecology
- Ulzen, A. A., Adefolalu, A. O., & Van Schalkwyk, S. (2020). Simulation in medical education: Perceptions of medical students' learning experience in a historytaking module. European Journal of Medical and Health Sciences, 2(3). https://doi.org/10.24018/ejmed.2020.2.3.264
Přejít k původnímu zdroji...
- UNESCO. (2020, July 7). Distance learning solutions. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/solutions
- Van Loon, A. W., Creemers, H. E., Beumer, W. Y., Okorn, A., Vogelaar, S., Saab, N., Miers, A. C., Westenberg, P. M., & Asscher, J. J. (2020). Can schools reduce adolescent psychological stress? A multilevel meta-analysis of the effectiveness of school-based intervention programs. Journal of Youth and Adolescence, 49(6), 1127-1145. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01201-5
Přejít k původnímu zdroji...
- Vermeulen, A., Vandebosch, H., & Heirman, W. (2018). #Smiling, #venting, or both? Adolescents' social sharing of emotions on social media. Computers in Human Behavior, 84, 211-219. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.02.022
Přejít k původnímu zdroji...
- Vijayakumar, N., Op de Macks, Z., Shirtcliff, E. A., & Pfeifer, J. H. (2018). Puberty and the human brain: Insights into adolescent development. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 92, 417-436. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2018.06.004
Přejít k původnímu zdroji...
- Voutilainen, A., Saaranen, T., & Sormunen, M. (2017). Conventional vs. e-learning in nursing education: A systematic review and meta-analysis. Nurse Education Today, 50, 97-103. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.12.020
Přejít k původnímu zdroji...
- Vrabcová, D., & Janiš, K. (2007). Vybrané pedagogické osobnosti východních Čech: sborník studijních textů. Gaudeamus.
- Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. Portál.
- Wachs, S., Junger, M., & Sittichai, R. (2015). Traditional, cyber and combined bullying roles: Differences in risky online and offline activities. Societies, 5(1), 109-135. https://doi.org/10.3390/soc5010109
Přejít k původnímu zdroji...
- WHO. (2020). Timeline: WHO's COVID-19 response. WHO | World Health Organization. Získáno 16. 12. 2021 z: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/interactive-timeline
- Wiederhold, B. K. (2018). When second life becomes real life: The evolution of selfpresentation. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(1), 1-2. https://doi.org/10.1089/cyber.2017.29095.bkw
Přejít k původnímu zdroji...
- Wildt, B. T., Kowalewski, E., Meibeyer, F., & Huber, T. (2006). Identität und Dissoziation im cyberspace. Der Nervenarzt, 77(1), 81-84. https://doi.org/10.1007/s00115-005-1893-x
Přejít k původnímu zdroji...
- Worldometer. (2021). World population clock: 7.9 billion people (2021). Worldometer - real time world statistics. Získáno 27. 10. 2021 z: https://www.worldometers.info/world-population/
- Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
Přejít k původnímu zdroji...
- Youniss, J., & Smollar, J. (1985). Adolescent relations with mothers, fathers and friends. University of Chicago Press.
- Yuwono, K. T., & Sujono, H. D. (2018). The Effectiveness of E-Learning: A MetaAnalysis. Journal of Physics: Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1140/1/012024
Přejít k původnímu zdroji...
- Zelina, M. (2000). Alternatívne školstvo: Alternatívne školy, alternatívna pedagogika, alternatívne pedagogické koncepcie a smery. Iris.
- Zhang, D., Zhao, J. L., Zhou, L., & Nunamaker, J. F. (2004). Can e-learning replace classroom learning? Communications of the ACM, 47(5), 75-79. https://doi.org/10.1145/986213.986216
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior, 24(5), 1816-1836. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.02.012
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhou, L., Wu, S., Zhou, M., & Li, F. (2020). 'School's out, but class' on', the largest online education in the world today: Taking China's practical exploration during the COVID-19 epidemic prevention and control as an example. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3555520
Přejít k původnímu zdroji...
- Zucconi, A. (2015). Person-Centered Education. Promoting Leadership in Thought that Leads to Action, 2(5), 59-61. Získáno z http://cadmusjournal.org/files/pdfreprints/vol2issue5/cadmus-v2-i5-personcentered-education-azucconi-reprint.pdf