ISBN: 978-80-244-6213-4 | ISBN online: 978-80-244-6214-1 | DOI: 10.5507/ff.22.24462134

Let‘s Play

Edukačné videá a vzdelávanie počas pandémie Covid-19 v Českej a Slovenskej republike

Gabriel Kňažek, Martin Dolejš, Barbora Považanová, Katarína Banárová, Michal Čerešník

Výskumným zámerom štúdie je overenie efektivity edukačných videí vo vzdelávacom procese. Videá sú populárnou formou trávenia voľného času u mladistvých. V tejto súvislosti by videá mohli byť považované za účinnú školskú pomôcku. Výskumy poukazujú na to, že edukačné videá napomáhajú vytvoreniu pamäťovej stopy, ale i na sociálny presah, kedy študenti a študentky viac interagujú vďaka videám zadaným od pedagógov/pedagogičiek. Výskum je zameraný na zisťovanie informácií o používaní edukačných videí študentmi a študentkami stredných škôl vo veku od 15 do 19 rokov v ČR a SR. Zaujíma nás kvalita ich exekutívnych funkcií, motivácia, triedna klíma a prospech respondentov/respondentiek vo vzťahu s používaním edukačných videí.

1. vydání, Publikováno: 2022, online: 2022, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Abidin, C. (2018). Internet celebrity: Understanding fame online. Emerald Group Publishing. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Ahunovna, M. D. (2021). Important Aspects of the Psychological Characteristics of Adolescence. JournalNX, 7(2), 59-61. Získáno z https://repo.journalnx.com/index.php/nx/article/view/1437
  3. Albarello, F., Crocetti, E., & Rubini, M. (2018). I and us: A longitudinal study on the interplay of personal and social identity in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 47(4), 689-702. https://doi.org/10.1007/s10964-017-0791-4 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Al-Fraihat, D., Joy, M., Masa'deh, R., & Sinclair, J. (2020). Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Computers in Human Behavior, 102, 67-86. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.08.004 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Allen, K. A., Ryan, T., Gray, D. L., McInerney, D. M., & Waters, L. (2014). Social media use and social connectedness in adolescents: The positives and the potential pitfalls. The Australian Educational and Developmental Psychologist, 31(1), 18-31. https://doi.org/10.1017/edp.2014.2 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Althoff, T., Jindal, P., & Leskovec, J. (2017). Online actions with offline impact. Proceedings of the Tenth ACM International Conference on Web Search and Data Mining, 537-546. https://doi.org/10.1145/3018661.3018672 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Andrews, J. L., Foulkes, L., & Blakemore, S. (2020). Peer influence in adolescence: Public-health implications for COVID-19. Trends in Cognitive Sciences, 24(8), 585-587. https://doi.org/10.1016/j.tics.2020.05.001 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. https://doi.org/10.1037/0003-066x.55.5.469 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Arnett, J. J. (2004). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press.
  10. Arnett, J. J. (2007a). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for? Child Development Perspectives, 1(2), 68-73. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2007.00016.x Přejít k původnímu zdroji...
  11. Arnett, J. J. (2007b). Suffering, selfish, slackers? Myths and reality about emerging adults. Journal of Youth and Adolescence, 36(1), 23-29. https://doi.org/10.1007/s10964-006-9157-z Přejít k původnímu zdroji...
  12. Arnett, J. J. (2014). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Arnold, P., Kilian, L., Thillosen, A., & Zimmer, G. M. (2018). Handbuch E-learning: Lehren und Lernen MIT digitalen Medien. UTB. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Asamoah, M. K. (2018). The two side coin of the online social media: Eradicating the negatives and augmenting the positives. International Journal of Ethics Education, 4(1), 3-21. https://doi.org/10.1007/s40889-018-0062-6 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Ashton, J. J., & Beattie, R. M. (2019). Screen time in children and adolescents: Is there evidence to guide parents and policy? The Lancet Child & Adolescent Health, 3(5), 292-294. https://doi.org/10.1016/s2352-4642(19)30062-8 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Atkinson, R. L. (2003). Psychologie. Portal.
  17. Baker, J. A. (2006). Contributions of teacher-child relationships to positive school adjustment during elementary school. Journal of School Psychology, 44(3), 211- 229. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.02.002 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Ballarotto, G., Volpi, B., & Tambelli, R. (2021). Adolescent attachment to parents and peers and the use of Instagram: The mediation role of Psychopathological risk. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8), 3965. https://doi.org/10.3390/ijerph18083965 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Bandura, A. (1977). Social learning theory. Pearson.
  20. Bandura, A., Ross, D., & Ross, S. A. (1963). Vicarious reinforcement and imitative learning. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 67(6), 601-607. https://doi.org/10.1037/h0045550 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Barbeau, K., Carbonneau, N., & Pelletier, L. (2022). Family members and peers' negative and positive body talk: How they relate to adolescent girls' body talk and eating disorder attitudes. Body Image, 40, 213-224. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.12.010 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Barrett-Lennard, G. T. (1998). Carl Rogers' helping system: Journey & substance. SAGE. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Basak, S. K., Wotto, M., & Bélanger, P. (2018). E-learning, M-learning and D-learning: Conceptual definition and comparative analysis. E-Learning and Digital Media, 15(4), 191-216. https://doi.org/10.1177/2042753018785180 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Behzadi, Z., & Ghaffari, A. (2011). Characteristics of Online Education and Traditional Education. Life Science Journal, 8(3), 54-58. http://www.lifesciencesite.com/lsj/life0803/011_5719life0803_54_58.pdf
  25. Bergman, M. K. (2001). White paper: The Deep Web: Surfacing hidden value. The Journal of Electronic Publishing, 7(1). https://doi.org/10.3998/3336451.0007.104 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International Society for Technology in Education.
  27. Bhattacharya, M. (2006). Technologically enhanced PBL environment for preparing lifelong learners. Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), 1125-1126. https://doi.org/10.1109/icalt.2006.1652655 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Blakemore, S. (2018). Avoiding social risk in adolescence. Current Directions in Psychological Science, 27(2), 116-122. https://doi.org/10.1177/0963721417738144 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Blumer, T., & Döring, N. (2012). Are we the same online? The expression of the five factor personality traits on the computer and the internet. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 6(3). https://doi.org/10.5817/cp2012-3-5 Přejít k původnímu zdroji...
  30. Bodovskaya, E., Dombrovskaya, A., Gibaulin, R., Kazachenko, S., & Batalina, I. (2016). Internet-Behavior Typology and Characteristic Features: Cross-National Comparative Analysis. Global Media Journal, 14(27). Získáno z: https://www.globalmediajournal.com/open-access/internetbehavior-typologyand-characteristic-features-crossnational-comparative-analysis.php?aid=83237
  31. Bouton, E., Tal, S. B., & Asterhan, C. S. (2021). Students, social network technology and learning in higher education: Visions of collaborative knowledge construction vs. the reality of knowledge sharing. The Internet and Higher Education, 49. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2020.100787 Přejít k původnímu zdroji...
  32. Bowlby, J. (1958). The nature of the child's tie to his mother. The International Journal of Psychoanalysis, 39(5), 350-373.
  33. Brown, G., & Greenfield, P. M. (2021). Staying connected during stay-at-home: Communication with family and friends and its association with well-being. Human Behavior with Emerging Technologies, 3(1), 147-156. https://doi.org/10.1002/hbe2.246 Přejít k původnímu zdroji...
  34. Burgoon, J. K., Manusov, V., & Guerrero, L. K. (2021). Nonverbal communication (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003095552 Přejít k původnímu zdroji...
  35. BusinessInfo. (2020, September 27). Češi v roce 2019 utratili v e-shopech rekordních 161 miliard. Nakupovaly tam hlavně ženy. BusinessInfo.cz. Získáno z: https://www.businessinfo.cz/clanky/cesi-v-roce-2019-utratili-v-e-shopechrekordnich-161-miliard-nakupovaly-tam-hlavne-zeny/
  36. Candel, O., & Jitaru, M. (2021). COVID-19 and romantic relationships. Encyclopedia, 1(4), 1038-1046. https://doi.org/10.3390/encyclopedia1040079 Přejít k původnímu zdroji...
  37. Castells, M. (2019). Communication power: Mass communication, mass selfcommunication and power relationships in the network society. Media and Society. https://doi.org/10.5040/9781501340765.ch-005 Přejít k původnímu zdroji...
  38. Cattelino, E., Morelli, M., Baiocco, R., & Chirumbolo, A. (2019). From external regulation to school achievement: The mediation of self-efficacy at school. Journal of Applied Developmental Psychology, 60, 127-133. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2018.09.007 Přejít k původnímu zdroji...
  39. Cejpek, V., Gavalcová, T., Nantlová, S., Pabian, P., Rajmon, R., & Valová, L. (2014). Jak rozvíjet kvalitní vysokoškolské vzdělávání (Doporučení pro vyučující, vedení škol a vzdělávací politiku). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Získáno z: https://www.slideshare.net/ipnkvalita/jak-rozvjet-kvalitn-vysokokolsk-vzdlvn
  40. Chen, F., Lui, A. M., & Martinelli, S. M. (2017). A systematic review of the effectiveness of flipped classrooms in medical education. Medical Education, 51(6), 585-597. https://doi.org/10.1111/medu.13272 Přejít k původnímu zdroji...
  41. Chernev, B. (2021, June 10). 29 astonishing E-learning statistics for 2021. TechJury. Získáno z: https://techjury.net/blog/elearning-statistics/#gref
  42. Cheung, A. C., & Slavin, R. E. (2013). The effectiveness of educational technology applications for enhancing mathematics achievement in K-12 classrooms: A meta-analysis. Educational Research Review, 9, 88-113. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.01.001 Přejít k původnímu zdroji...
  43. Christopher, F. S., McKenney, S. J., & Poulsen, F. O. (2015). Early adolescents' "crushing". Journal of Social and Personal Relationships, 33(4), 515-533. https://doi.org/10.1177/0265407515583169 Přejít k původnímu zdroji...
  44. Cidral, W. A., Oliveira, T., Di Felice, M., & Aparicio, M. (2018). E-learning success determinants: Brazilian empirical study. Computers & Education, 122, 273-290. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.12.001 Přejít k původnímu zdroji...
  45. Cipro, M. (2001). Slovník pedagogů. Miroslav Cipro.
  46. Clithero-Eridon, A., Fleg, A., Harris, J., Markham, R., Shore, X., Myers, O., & Woollard, R. (2021). Pandemic Positives: A Mixed Methods Exploration of Global Perspectives. International Journal of Community Medicine & Public Health, 1(1), 1-9. Získáno z https://www.columbuspublishers.com/uploads/reviews/IJCMPH-2021-03.pdf
  47. Cornelius-White, J. H., Hoey, A., Cornelius-White, C., Motschnig-Pitrik, R., & Figl, K. (2004). Person-Centered Education: A Meta-Analysis of Care in Progress. Journal of Border Educational Research, 3(1), 81-87. Získáno z http://www.pri.univie.ac.at/Publications/2004/Motschnig_JBER_Person_Centered_Education_A_Meta_Analysis_of_Care_in_Progress.pdf
  48. Crone, E. A., & Konijn, E. A. (2018). Media use and brain development during adolescence. Nature Communications, 9(1). https://doi.org/10.1038/s41467-018-03126-x Přejít k původnímu zdroji...
  49. Cuzzocrea, V. (2018). Moratorium or waithood? Forms of time-taking and the changing shape of youth. Time & Society, 28(2), 567-586. https://doi.org/10.1177/0961463x18763680 Přejít k původnímu zdroji...
  50. CZSO. (2018). Evropská unie je rájem e-shopů. Český statistický úřad | ČSÚ. Získáno z: https://www.czso.cz/csu/stoletistatistiky/evropska-unie-je-rajem-e-shopu
  51. Červenková, I. (2013). Výukové metódy a organizace vyučování. Ostravská univerzita v Ostravě. Získáno z: https://projekty.osu.cz/svp/opory/pdfcervenkova-vyukove-metody-a-organizace-vyucovani.pdf
  52. ČMPS. (2017). Etický kodex psychologické profese. Českomoravská psychologická společnost - etická komise. Získáno z https://cmpsy.cz/files/EK/Eticky-kodex-psychologicke-profese-12-2017.pdf
  53. Darák, M. (1994). Výchovná požiadavka a rozvoj aktivity detských skupín. Pedagogická orientace, 4(11), 49-58. Získáno z https://journals.muni.cz/pedor/article/view/11032/9839
  54. DataReportal SR. (2020, February 18). Digital 2020: Slovakia - DataReportal - Global digital insights. DataReportal - Global Digital Insights. Získáno z https://datareportal.com/reports/digital-2020-slovakia?rq=slovakia
  55. DataReportal SR. (2022, February 15). Digital 2022: Slovakia - DataReportal - Global digital insights. DataReportal - Global Digital Insights. Získáno z https://datareportal.com/reports/digital-2022-slovakia?rq=slovakia
  56. DataReportal World. (2021, April 26). 60% of the world's population is now online - DataReportal - Global digital insights. DataReportal - Global Digital Insights. Získáno z: https://datareportal.com/reports/6-in-10-people-around-the-worldnow-use-the-internet
  57. DataReportal ČR. (2020, February 17). Digital 2020: The Czech Republic - DataReportal - Global digital insights. DataReportal - Global Digital Insights. Získáno z https://datareportal.com/reports/digital-2020-czech-republic?rq=czech
  58. DataReportal ČR. (2022, February 15). Digital 2022: Czechia - DataReportal - Global digital insights. DataReportal - Global Digital Insights. Získáno z https://datareportal.com/reports/digital-2022-czechia?rq=czech
  59. Dawson, P., & Guare, R. (2010). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention (2nd ed.). Guilford Press.
  60. Dawson, P., & Guare, R. (2018). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention (3rd ed.). Guilford Press.
  61. De Goede, I. H., Branje, S. J., & Meeus, W. H. (2009). Developmental changes and gender differences in adolescents' perceptions of friendships. Journal of Adolescence, 32(5), 1105-1123. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2009.03.002 Přejít k původnímu zdroji...
  62. Dewey, J. (1997). Experience and education (2nd ed.). Free Press.
  63. Dolejš, M., & Orel, M. (2017). Rizikové chování u adolescentů a impulzivita jako prediktor tohoto chování. Univerzita Palackého v Olomouci. Přejít k původnímu zdroji...
  64. Dolejš, M., Považanová, B., Vavrysová, L., Kňažek, G., Banárová, K., & Suchá, J. (2022). Čeští a slovenští adolescenti v kyberprostoru (průběžná zpráva) [Conference session]. AT konference 22, Seč.
  65. Dougherty, R. J., Hoang, T., Launer, L. J., Jacobs, D. R., Sidney, S., & Yaffe, K. (2021). Abstract MP67: Long-term TV viewing is associated with grey matter brain volume in midlife: The coronary artery risk development in young adults (CARDIA) study. Circulation, 143(Suppl 1). https://doi.org/10.1161/circ.143.suppl_1.mp67 Přejít k původnímu zdroji...
  66. Dreesen, T., Akseer, S., Brossard, M., Dewan, P., Giraldo, J. P., Kamei, A., Mizunoya, S., & Ortiz, J. S. (2020). Promising practices for equitable remote learning. Innocenti Research Briefs. https://doi.org/10.18356/3ec22dd9-en Přejít k původnímu zdroji...
  67. Droščák, M. (2015). Úvod do všeobecnej didaktiky pre študentov učiteľstva. Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave.
  68. Drummond, A., & Sauer, J. D. (2020). Timesplitters: Playing video games before (but not after) school on weekdays is associated with poorer adolescent academic performance. A test of competing theoretical accounts. Computers & Education, 144, 103704. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103704 Přejít k původnímu zdroji...
  69. Dubuc, M. M., Aubertin-Leheudre, M., & Karelis, A. D. (2019). Lifestyle habits predict academic performance in high school students: The adolescent student academic performance longitudinal study (ASAP). International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1), 243. https://doi.org/10.3390/ijerph17010243 Přejít k původnímu zdroji...
  70. Duell, N., & Steinberg, L. (2018). Positive risk taking in adolescence. Child Development Perspectives, 13(1), 48-52. https://doi.org/10.1111/cdep.12310 Přejít k původnímu zdroji...
  71. Ďurič, L. (1981). Úvod do pedagogickej psychológie. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  72. Ďurič, L., Grác, J., & Štefanovič, J. (1988). Pedagogická psychológia. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  73. Ďurič, L., Grác, J., & Štefanovič, J. (1991). Pedagogická psychológia. Jaspis.
  74. Ebner, M., Schön, S., Braun, C., Ebner, M., Grigoriadis, Y., Haas, M., Leitner, P., & Taraghi, B. (2020). COVID-19 epidemic as E-learning boost? Chronological development and effects at an Austrian University against the background of the concept of "E-learning readiness". Future Internet, 12(6), 94. https://doi.org/10.3390/fi12060094 Přejít k původnímu zdroji...
  75. Elleman, A. M., & Oslund, E. L. (2019). Reading comprehension research: Implications for practice and policy. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 6(1), 3-11. https://doi.org/10.1177/2372732218816339 Přejít k původnímu zdroji...
  76. EPRS. (2020, June 4). Impact of COVID-19: Closure of schools (ISCED 1-3) [Picture]. European Parliamentary Research Service. Získáno z https://epthinktank.eu/2020/06/04/education-in-isolation-in-the-pandemicfollowing-the-path-of-isaac-newton/covideducation-maps-04/
  77. Erikson, E. H. (1982). The life cycle completed: A review. Norton.
  78. Falahah, & Rosmala, D. (2012). Study of social networking usage in higher education environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 67, 156-166. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.316 Přejít k původnímu zdroji...
  79. Fancourt, D., & Steptoe, A. (2019). Television viewing and cognitive decline in older age: Findings from the English Longitudinal Study of Ageing. Scientific Reports, 9(1). https://doi.org/10.1038/s41598-019-39354-4 Přejít k původnímu zdroji...
  80. Flipped Learning Network (FLN). (2014, March 12). Definition of flipped learning. Flipped Learning Network Hub. Získáno z https://flippedlearning.org/definition-of-flipped-learning/
  81. Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Portál.
  82. Freinet, C. (1994). OEuvres pédagogiques. Seuil.
  83. Fullwood, C., James, B. M., & Chen-Wilson, C. (2016). Self-concept clarity and online self-presentation in adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19(12), 716-720. https://doi.org/10.1089/cyber.2015.0623 Přejít k původnímu zdroji...
  84. Grác, J. (1992). Psychológia výchovy. In E. Drlíková, L. Ďurovič & V. Kačáni (Eds.), Učiteľská psychológia (pp. 210-245). SPN.
  85. Guare, R., & Dawson, P. (2010). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention (2nd ed.). The Guilford Press.
  86. Guare, R., & Dawson, P. (2018). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention (3rd ed.). The Guilford Press.
  87. Gutierrez, K. (2013). Facts and stats that reveal the power of eLearning [Infographic]. SHIFT. Získáno z: https://www.shiftelearning.com/blog/bid/301248/15-facts-and-stats-that-reveal-the-power-of-elearning
  88. Hall, C. S., Lindzey, G., Loehlin, J. C., & Manosevitz, M. (1997). Psychológia osobnosti: Úvod do teórií osobnosti. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  89. Hamid, A. A. (2001). e-Learning: Is it the "e" or the learning that matters? The Internet and Higher Education, 4(3-4), 311-316. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(01)00072-0 Přejít k původnímu zdroji...
  90. Hamza, C. A., Ewing, L., Heath, N. L., & Goldstein, A. L. (2021). When social isolation is nothing new: A longitudinal study on psychological distress during COVID-19 among university students with and without preexisting mental health concerns. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 62(1), 20-30. https://doi.org/10.1037/cap0000255 Přejít k původnímu zdroji...
  91. Harari, Y. N. (2019). 21 lekcí pro 21. století. Leda.
  92. Harris, E., & Bardey, A. C. (2019). Do Instagram profiles accurately portray personality? An investigation into idealized online self-presentation. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00871 Přejít k původnímu zdroji...
  93. Hattie, J. A. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Získáno z: https://apprendre.auf.org/wp-content/opera/13-BF-References-et-biblio-RPT-2014/Visible%20Learning_A%20synthesis%20or%20over%20800%20Meta-analyses%20Relating%20to%20Achievement_Hattie%20J%202009%20...pdf
  94. HBSC. (2019). Sociálne determinanty zdravia školákov. Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. Získáno z https://hbscslovakia.files.wordpress.com/2019/06/nar-sprava-zdravie-11_lq.pdf
  95. Hell, P., & Slamečka, J. (1999). Medveď v slovenských Karpatoch a vo svete. PaRPRESS.
  96. Henneberger, A. K., Mushonga, D. R., & Preston, A. M. (2021). Peer influence and adolescent substance use: A systematic review of dynamic social network research. Adolescent Research Review, 6(1), 57-73. https://doi.org/10.1007/s40894-019-00130-0 Přejít k původnímu zdroji...
  97. Holdoš, J. (2016). Disinhibičný efekt použîvateľov internetu v čase sociálnych sietî. In ALUMNI Conference of Graduates (pp. 63-72). VERBUM. Získáno z: https://www.academia.edu/23055475/Holdo%C5%A1_J._2016_._Disinhibic_n%C3%BD_efekt_pouz_i_vate%C4%BEov_internetu_v_c_ase_socia_lnych_sieti
  98. Hong, Y., Li, X., Lin, Y., Xie, J., Yan, X., & Lin, Z. (2020). A comparative study of online education and traditional offline education during COVID-19. Research Square. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-61593/v1 Přejít k původnímu zdroji...
  99. Horák, J., & Kratochvíl, M. (1993). Nástin dějin pedagogiky. Vysoká škola strojní a textilní v Liberci.
  100. Hurlbut, A. R. (2018). Online vs. traditional learning in teacher education: A comparison of student progress. American Journal of Distance Education, 32(4), 248-266. https://doi.org/10.1080/08923647.2018.1509265 Přejít k původnímu zdroji...
  101. Irien, L. (2021, July 21). Online education in times of COVID-19 - A challenging transition for European countries. Eyes on Europe. Získáno z: https://www.eyes-on-europe.eu/online-education-in-times-of-covid-19-achallenging-transition-for-european-countries/
  102. Issa, T., Alqahtani, S. G., Al-Oqily, I., Goktalay, S. B., Köse, U., Issa, T., Abu Salih, B., & Almufaraj, W. K. (2021). Use of social networking in the Middle East: Student perspectives in higher education. Heliyon, 7(4), e06676. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06676 Přejít k původnímu zdroji...
  103. Jenik, C. (2021, July 30). A Minute on the Internet in 2021 [Picture]. Statista. Získáno z: https://www.statista.com/chart/25443/estimated-amount-of-datacreated-on-the-internet-in-one-minute/
  104. Jerrim, J., & Shure, N. (2016, December 6). PISA 2015: National report for England. UCL Institute of Education. Získáno z: https://www.gov.uk/government/publications/pisa-2015-national-report-for-england
  105. Jerry, P., & Tavares-Jones, N. (2012). Reflections on identity and learning in a virtual world: The avatar in second life. Utopia and a Garden Party, 125-136. https://doi.org/10.1163/9781848881402_012 Přejít k původnímu zdroji...
  106. Josselyn, S. A., & Tonegawa, S. (2020). Memory engrams: Recalling the past and imagining the future. Science, 367(6473). https://doi.org/10.1126/science.aaw4325 Přejít k původnímu zdroji...
  107. Kasper, T., & Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Grada Publishing.
  108. Kasíková, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Portál.
  109. Kelly, D. P., & Rutherford, T. (2017). Khan Academy as supplemental instruction: A controlled study of a computer-based mathematics intervention. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(4), 70-77. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i4.2984 Přejít k původnímu zdroji...
  110. Khan Academy. (2021). O Khanově škole. Blog Khanovy školy. Získáno z: https://blog.khanovaskola.cz/o-nas/
  111. Khan Academy. (2022). Khan Academy. Získáno z: https://cs.khanacademy.org/ Přejít k původnímu zdroji...
  112. Kim, J. K., & Kim, D. J. (2013). Meta-analysis on relations between E-learning research trends and effectiveness of learning. International Journal of Smart Home, 7(6), 35-48. https://doi.org/10.14257/ijsh.2013.7.6.04 Přejít k původnímu zdroji...
  113. Klaßen, T. F., & Skiera, E. (1993). Handbuch Der reformpädagogischen und alternativen Schulen in Europa. Baltmannsweiler.
  114. Kolb, A., & Kolb, D. (2018). Eight important things to know about the experiential learning cycle. Australian Educational Leader, 40(3), 8-14. https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.192540196827567
  115. Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development (2nd ed.). Prentice Hall.
  116. Kontaş, H., & Özcan, B. (2022). Explaining middle school students' mathematical literacy with sources of self-efficacy, achievement expectation from family, peers and teachers. International Journal of Education and Literacy Studies, 10(1), 198. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.10n.1p.198 Přejít k původnímu zdroji...
  117. Koroleva, D. (2016). Always Online: Using Mobile Technology and Social Media at Home and at School by Modern Teenagers. Educational Studies, 1, 205-224. Získáno z: https://vo.hse.ru/data/2016/07/21/1128144921/VO%201%202016.pdf#page=221 Přejít k původnímu zdroji...
  118. Kovaříček, V., & Jedličková, I. (1994). Školství v českých zemích. I. vývoj školských soustav. Olomouc - Hradec Králové.
  119. Kováčiková, D. (2002). Dejiny školstva a pedagogiky ako súčasť profesionálnej prípravy učiteľa a vychovávateľa. Pedagogická orientace, 12(2), 86-89. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/8290/7451
  120. Kratochvílová, E., Kudláčová, B., Rajský, A., Lehenová, A., Špánik, M., Kaščák, O., Kapucian, J., Kolláriková, Z., Podmanický, I., Gubricová, J., Lechta, V., Požár, L., & Jablonský, T. (2007). Úvod do pedagogiky. Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
  121. Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukophadhyay, T., & Scherlis, W. (1998). Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, 53(9), 1017-1031. https://doi.org/10.1037/0003-066x.53.9.1017 Přejít k původnímu zdroji...
  122. Kumar, S. (2018). Awareness, benefits and challenges of E-LEarning among the students of Kurukshetra University Kurukshetra: A study. International Journal of Information Dissemination and Technology, 8(4), 227. https://doi.org/10.5958/2249-5576.2018.00048.1 Přejít k původnímu zdroji...
  123. Kuruc, M. (2017). Príručka pre používanie dotazníka SRQ-Academic v pedagogickej praxi. Univerzita Komenského v Bratislave. Získáno z https://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/pdf/Sucasti/Ustavy/Ustav_pedagogickych_vied_a_studii/diagnostika/SRQ_A_HANDBOOK_1.pdf
  124. Kuruc, M., Dvorská, D., & Csandová, E. (2017). Prečo v škole pracujem. In Príručka pre používanie dotazníka SRQ-Academic v pedagogickej praxi. Univerzita Komenského v Bratislave. Získáno z https://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/pdf/Sucasti/Ustavy/Ustav_pedagogickych_vied_a_studii/diagnostika/SRQ_A_HANDBOOK_1.pdf
  125. Kühn, S., & Gallinat, J. (2014). Brain structure and functional connectivity associated with pornography consumption. JAMA Psychiatry, 71(7), 827. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2014.93 Přejít k původnímu zdroji...
  126. Kňažek, G., Suchá, J., Dolejš, M., & Pipová, H. (2021). Prevalence of computergaming in the general population of adolescents: Results from a Czech population-based survey. Behaviour & Information Technology, 40(11), 1169- 1176. https://doi.org/10.1080/0144929x.2021.1891461 Přejít k původnímu zdroji...
  127. Kňažek, G., & Čerešník, M. (2019a). Dotazník sociodemografických údajů.
  128. Kňažek, G., & Čerešník, M. (2019b). Všeobecné informace o studiu.
  129. Kňažek, G., & Čerešník, M. (2019c). Dotazník seberegulace (Self-regulation Questionnaire - Academic; SRQ-A).
  130. Kňažek, G., & Čerešník, M. (2019d). Klima školní třídy (KLIT).
  131. Lašek, J. (2001). Klima školní třídy a možnosti jeho měření. Získáno z: https://adoc.pub/klima-kolni-tidy-a-monosti-jeho-meni.html
  132. Lee, P. S., Leung, L., Lo, V., Xiong, C., & Wu, T. (2010). Internet communication versus face-to-face interaction in quality of life. Social Indicators Research, 100(3), 375-389. https://doi.org/10.1007/s11205-010-9618-3 Přejít k původnímu zdroji...
  133. Li, C., & Lalani, F. (2020, April 29). The COVID-19 pandemic has changed education forever. This is how. World Economic Forum. Získáno z https://www.weforum.org/agenda/2020/04/coronavirus-education-globalcovid19-online-digital-learning/
  134. Lieberman, A., & Schroeder, J. (2020). Two social lives: How differences between online and offline interaction influence social outcomes. Current Opinion in Psychology, 31, 16-21. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.06.022 Přejít k původnímu zdroji...
  135. Liessmann, K. P. (2009). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Academia.
  136. Loeb, S. (2020, December 2). How effective is online learning? What the research does and doesn't tell us (Opinion). Education Week. Získáno z: https://www.edweek.org/technology/opinion-how-effective-is-online-learningwhat-the-research-does-and-doesnt-tell-us/2020/03
  137. Luo, C., Jiang, Z. J., & Yi, C. (2012). Effects of Undesired Choice on Behavior and Attitude. In Thirty Third International Conference on Information Systems (pp. 1-11). Visual Media, Orlando. Získáno z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.690.9639&rep=rep1&type=pdf
  138. Macek, P. (2003). Adolescence (2nd ed.). Portál.
  139. Maldonado-Carreño, C., & Votruba-Drzal, E. (2011). Teacher-child relationships and the development of academic and behavioral skills during elementary school: A within- and between-child analysis. Child Development, 82(2), 601-616. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01533.x Přejít k původnímu zdroji...
  140. Malonda, E., Llorca, A., Mesurado, B., Samper, P., & Mestre, M. V. (2019). Parents or peers? Predictors of prosocial behavior and aggression: A longitudinal study. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02379 Přejít k původnímu zdroji...
  141. Manea, A. D., & Stan, C. (2016). On-line communication. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences. https://doi.org/10.15405/epsbs.2016.12.40 Přejít k původnímu zdroji...
  142. Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551-558. https://doi.org/10.1037/h0023281 Přejít k původnímu zdroji...
  143. Marinoni, G., Van't Land, H., & Jensen, T. (2020). The Impact of COVID-19 on Higher Education Around The World: IAU Global Survey Report (1). International Association of Universities. Získáno z: https://www.uniss.it/sites/default/files/news/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf
  144. Marková, P. (2020, November 25). Veľký prehľad slovenskej e-Commerce. Spravujte feedy pre porovnávače. | Mergado.sk. Získáno z https://www.mergado.sk/blog/prehlad_SK_ecomm
  145. Mathews, E., & Balu, N. (2022, February 4). Zuckerberg loses $29 billion in net worth, Bezos gains $20 billion. Reuters. Získáno z: https://www.reuters.com/technology/zuckerberg-loses-29-billion-day-meta-shares-crash-2022-02-03/
  146. Matviyenko, S. (2010). Cyberbody as drag. Digital Creativity, 21(1), 39-45. https://doi.org/10.1080/14626261003654269 Přejít k původnímu zdroji...
  147. Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. Cambridge University Press. Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Paido.
  148. Mbarek, R., & El Gharbi, J. (2013). A Meta - analysis of e-learning effectiveness antecedent. International Journal of Innovation and Applied Studies, 3(1), 48-58. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.300.1269&rep=rep1&type=pdf
  149. McPherson, M. S., & Bacow, L. S. (2015). Online higher education: Beyond the hype cycle. Journal of Economic Perspectives, 29(4), 135-154. https://doi.org/10.1257/jep.29.4.135 Přejít k původnímu zdroji...
  150. Meta. (2021). Welcome to Meta. Company Info and News | Meta. Získáno z: https://about.facebook.com/meta/
  151. Metodický portál. (2022). Správa vzdělávacích zdrojů. Správa vzdělávacích zdrojů. Získáno z: https://ema.rvp.cz/co-je-ema.html
  152. Mikolášová, D., & Macejáková, L. (2021, February 10). Školský psychológ a jeho práca v čase koronakrízy. Soundcloud [Audio podcast]. Získáno z: https://vudpap.sk/odborne-na-slovicko-skolsky-psycholog-a-jeho-praca-v-casekoronakrizy/
  153. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. (n.d.). Výchova a vzdelávanie v základných školách. Získáno z https://www.minedu.sk/vychova-a-vzdelavanie-v-zakladnych-skolach/
  154. Mojžíšek, L. (1975). Vyučovací formy. SPN.
  155. Mojžíšek, L. (1979). Didaktika I. Díl 1. Sv. 1., Vzdělání, vyučovací proces, základy a činitelé. SPN - pedagogické nakladatelství.
  156. Motschnig-Pitrik, R., & Santos, A. M. (2006). The Person Centered Approach to Teaching and Learning as Exemplified in a Course in Organizational Development. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 1(4), 5-30. Získáno z: http://www.zfhe.de/index.php?id=169 Přejít k původnímu zdroji...
  157. Mughal, A. (2021). Think!: Metacognition-powered primary teaching. SAGE Publications Ltd.
  158. Mukhtar, K., Javed, K., Arooj, M., & Sethi, A. (2020). Advantages, limitations and recommendations for online learning during COVID-19 pandemic era. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(COVID19-S4). https://doi.org/10.12669/pjms.36.covid19-s4.2785 Přejít k původnímu zdroji...
  159. Murphy, R., Gallagher, L., Krumm, A., Mislevy, J., & Hafter, A. (2014). Research on the Use of Khan Academy in Schools. SRI Education. Získáno z: http://www.mifras.org/know/wp-content/uploads/2014/04/Research-on-theUse-of-Khan-academy-in-schools.pdf
  160. Muñoz-Carril, P., Dans-Álvarez-de-Sotomayor, I., & González-Sanmamed, M. (2019). Social networks and their uses in the Field of secondary education. Social Network Analytics, 203-226. https://doi.org/10.1016/b978-0-12-815458-8.00011-6 Přejít k původnímu zdroji...
  161. MV ČR. (n.d.). Legislativa - Ochrana osobních údajů. Ministerstvo vnitra České republiky. Získáno 30. 11. 2021 z https://www.mvcr.cz/gdpr/clanek/gdpr-web-legislativa-legislativa.aspx
  162. MŠMT. (2022). Podpora MŠMT V době COVID-19. edu.cz. Získáno 22. 2. 2022 z: https://www.edu.cz/covid-19/ Přejít k původnímu zdroji...
  163. MŠVVaŠ. (2022). Manuál na prípravu vzdelávania v školskom roku 2020/2021. Domov | ucimenadialku.sk. Získáno 22. 2. 2022 z https://www.ucimenadialku.sk/
  164. Naddeo, A., Califano, R., & Fiorillo, I. (2021). Identifying factors that influenced wellbeing and learning effectiveness during the sudden transition into eLearning due to the COVID-19 lockdown. Work, 68(1), 45-67. https://doi.org/10.3233/wor-203358 Přejít k původnímu zdroji...
  165. Nagy, P., & Koles, B. (2014). The digital transformation of human identity. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 20(3), 276-292. https://doi.org/10.1177/1354856514531532 Přejít k původnímu zdroji...
  166. NANOG. (2021). The North American Network Operators' Group. NANOG Homepage. Získáno z: https://www.nanog.org/
  167. Ober, T. M., Brooks, P. J., Homer, B. D., & Rindskopf, D. (2020). Executive functions and decoding in children and adolescents: A meta-analytic investigation. Educational Psychology Review, 32(3), 735-763. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09526-0 Přejít k původnímu zdroji...
  168. O'Connor, E., & McCartney, K. (2007). Examining teacher-child relationships and achievement as part of an ecological model of development. American Educational Research Journal, 44(2), 340-369. https://doi.org/10.3102/0002831207302172 Přejít k původnímu zdroji...
  169. Palmarová, V. (2008). Teórie učenia a ich aplikácia v e-podpore vyučovania. ISKI 2008: vedecko-výskumná činnosť v oblasti využívania IKT, 78-81.
  170. Palvia, S., Aeron, P., Gupta, P., Mahapatra, D., Parida, R., Rosner, R., & Sindhi, S. (2018). Online education: Worldwide status, challenges, trends, and implications. Journal of Global Information Technology Management, 21(4), 233-241. https://doi.org/10.1080/1097198x.2018.1542262 Přejít k původnímu zdroji...
  171. Petersen, L., Fallou, L., Reilly, P., & Serafinelli, E. (2021). Expectations vs. Practice in Critical Infrastructure Operator Crisis Communication: Lessons Learned From Portugal, France, Norway, and Sweden. In J. W. Beard (Ed.), Information Technology Applications for Crisis Response and Management (pp. 24-50). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7210-8.ch002 Přejít k původnímu zdroji...
  172. Petersen, P. (1937). Pädagogik Der Gegenwart: Ein Handbuch Der neuen Erziehungswissenschaft und Pädagogik. Mittler.
  173. Petlák, E. (1997). Všeobecná didaktika. Iris.
  174. Pham, L., Limbu, Y. B., Bui, T. K., Nguyen, H. T., & Pham, H. T. (2019). Does E-lEarning service quality influence E-lEarning student satisfaction and loyalty? Evidence from Vietnam. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1). https://doi.org/10.1186/s41239-019-0136-3 Přejít k původnímu zdroji...
  175. Pipová, H., Dolejš, M., Suchá, J., Kostková, M., & Urešová, A. (2021). Stravování a vztah k jídlu u českých adolescentů ve 21. století. Togga. https://doi.org/10.5507/ff.20.24458212 Přejít k původnímu zdroji...
  176. PISA. (2019). Programme for International Student Assessment. OECD. Získáno z: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_SVK.pdf
  177. Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Academia.
  178. Poulsen, A. T., Kamronn, S., Dmochowski, J., Parra, L. C., & Hansen, L. K. (2017). EEG in the classroom: Synchronised neural recordings during video presentation. Scientific Reports, 7(1). https://doi.org/10.1038/srep43916 Přejít k původnímu zdroji...
  179. Prestiadi, D., Maisyaroh, Arifin, I., & Bhayangkara, A. N. (2020). Meta-analysis of online learning implementation in learning effectiveness. 6th International Conference on Education and Technology (ICET). https://doi.org/10.1109/icet51153.2020.9276557 Přejít k původnímu zdroji...
  180. Priporas, C., Stylos, N., & Fotiadis, A. K. (2017). Generation Z consumers' expectations of interactions in smart retailing: A future agenda. Computers in Human Behavior, 77, 374-381. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.01.058 Přejít k původnímu zdroji...
  181. Procházka, R., Suchá, J., Dostál, D., Dominik, T., Dolejš, M., Šmahaj, J., Kolařík, M., Glaser, O., Viktorová, L., & Friedlová, M. (2021). Internet addiction among Czech adolescents. PsyCh Journal, 10(5), 679-687. https://doi.org/10.1002/pchj.454 Přejít k původnímu zdroji...
  182. Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání (3. vyd.). Portál.
  183. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník (4. vyd.). Portál.
  184. Příhoda, V. (1930). Racionalisace školství: Funkcionální organisace školské soustavy. Orbis.
  185. Rawson, M. (2021). Steiner Waldorf pedagogy in schools: A critical introduction. Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  186. Ribeiro, J. C. (2009). The increase of the experience of the self through the practice of multiple virtual identities. PsychNology Journal, 7(3), 291-302. Získáno z: http://www.psychnology.org/File/PNJ7(3)/PSYCHNOLOGY_JOURNAL_7_3_RIBEIRO.pdf
  187. Ricketts, J., Lervåg, A., Dawson, N., Taylor, L. A., & Hulme, C. (2019). Reading and oral vocabulary development in early adolescence. Scientific Studies of Reading, 24(5), 380-396. https://doi.org/10.1080/10888438.2019.1689244 Přejít k původnímu zdroji...
  188. Rogers, C. R. (1961). On becoming a person: A therapist's view of psychotherapy. Houghton Mifflin Company.
  189. Rogers, C. R. (1983). Freedom to learn for the 80's. C.E. Merill Publishing Company.
  190. Rogers, C. R. (2014). Způsob bytí: Klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele (J. Krejčí, Trans.) (2. vyd.). Praha: Portál.
  191. Rotondi, V., Stanca, L., & Tomasuolo, M. (2017). Connecting alone: Smartphone use, quality of social interactions and well-being. Journal of Economic Psychology, 63, 17-26. https://doi.org/10.1016/j.joep.2017.09.001 Přejít k původnímu zdroji...
  192. Runtian, Z. (2020). The Game and Integration between Online Education and Traditional School Education. In Proceedings of the 2020 11th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management, and E-Learning. IC4E. https://doi.org/10.1145/3377571.3379437 Přejít k původnímu zdroji...
  193. Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57(5), 749-761. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.5.749 Přejít k původnímu zdroji...
  194. Sainio, P. J., Eklund, K. M., Ahonen, T. P., & Kiuru, N. H. (2019). The role of learning difficulties in adolescents' academic emotions and academic achievement. Journal of Learning Disabilities, 52(4), 287-298. https://doi.org/10.1177/0022219419841567 Přejít k původnímu zdroji...
  195. Salmerón, L., García, A., & Vidal-Abarca, E. (2018). The development of adolescents' comprehension-based internet reading activities. Learning and Individual Differences, 61, 31-39. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.11.006 Přejít k původnímu zdroji...
  196. Sawyer, S. M., Azzopardi, P. S., Wickremarathne, D., & Patton, G. C. (2018). The age of adolescence…and young adulthood - Authors' reply. The Lancet. Child & Adolescent Health, 2(4), e7. https://doi.org/10.1016/s2352-4642(18)30075-0 Přejít k původnímu zdroji...
  197. Sheehan, K. B. (2002). Of surfing, searching, and newshounds: A typology of internet users' online sessions. Journal of Advertising Research, 42(5), 62-71. https://doi.org/10.2501/jar-42-5-62-71 Přejít k původnímu zdroji...
  198. Shen, L., Schie, J., Ditchburn, G., Brook, L., & Bei, B. (2018). Positive and negative emotions: Differential associations with sleep duration and quality in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 47(12), 2584-2595. https://doi.org/10.1007/s10964-018-0899-1 Přejít k původnímu zdroji...
  199. Skinner, B. F. (1956). A case history in scientific method. American Psychologist, 11(5), 221-233. https://doi.org/10.1037/h0047662 Přejít k původnímu zdroji...
  200. Slade, E. G. (2021). Montessori in action: Building resilient Montessori schools. John Wiley & Sons.
  201. Slov-lex. (2008, July 2). 245/2008 Z.z. - Zákon o výchove a vzdelávaní (skols... - SLOV-LEX. Získáno z https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2008/245/
  202. Soenens, B., Vansteenkiste, M., & Beyers, W. (2019). Parenting adolescents. In M. H. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting: Children and parenting (pp. 111-167). https://doi.org/10.4324/9780429440847-4 Přejít k původnímu zdroji...
  203. Spilt, J. L., Hughes, J. N., Wu, J., & Kwok, O. (2012). Dynamics of teacher-student relationships: Stability and change across elementary school and the influence on children's academic success. Child Development, 83(4), 1180-1195. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2012.01761.x Přejít k původnímu zdroji...
  204. Spitzer, M. (2016). Kybernemoc! Jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. Host.
  205. Spitzer, M. (2018). Digitálna demencia: Ako pripravujeme seba a naše deti o rozum. Citadella.
  206. Squires, P. C. (1927). "Wolf children" of India. The American Journal of Psychology, 38(2), 313. https://doi.org/10.2307/1415228 Přejít k původnímu zdroji...
  207. Srogoň, T., Cach, J., Mátej, J., & Schubert, J. (1986). Dejiny školstva a pedagogiky. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  208. Statista Cyber-crime. (2021, January 31). Biggest online data breaches worldwide 2021. Statista. Získáno z: https://www.statista.com/statistics/290525/cybercrime-biggest-online-data-breaches-worldwide/
  209. Statista Device. (2020, March 23). Coronavirus impact: Global device usage increase by country 2020. Statista. Získáno z: https://www.statista.com/statistics/1106607/device-usage-coronavirus-worldwide-by-country/
  210. Statista Video. (2022, January 26). Top video content type by global reach 2021. Statista. Získáno z: https://www.statista.com/statistics/1254810/top-videocontent-type-by-global-reach/
  211. Statista Websites. (2021, July 21). Most popular websites worldwide as of June 2021, by total visits. Statista. Získáno z https://www.statista.com/statistics/1201880/most-visited-websites-worldwide/
  212. Statista Worldwide. (2021, January 27). Internet users in the world 2021. Statista. Získáno z https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/
  213. Statista. (2021, October 6). User-generated internet content per minute 2021. Získáno z: https://www.statista.com/statistics/195140/new-user-generatedcontent-uploaded-by-users-per-minute/
  214. Strait, J. E., Dawson, P., Walther, C. A., Strait, G. G., Barton, A. K., & Brunson McClain, M. (2019). Refinement and psychometric evaluation of the executive skills questionnaire-revised. Contemporary School Psychology, 24(4), 378-388. https://doi.org/10.1007/s40688-018-00224-x Přejít k původnímu zdroji...
  215. Subrahmanyam, K., & Greenfield, P. (2008). Online communication and adolescent relationships. The Future of Children, 18(1), 119-146. https://doi.org/10.1353/foc.0.0006 Přejít k původnímu zdroji...
  216. Suchá, J., Dolejš, M., & Pipová, H. (2019). Hraní digitálních her u českých adolescentů. Zaostřeno, 5(4), 1-16. Získáno z https://www.drogy-info.cz/data/obj_files/33090/861/Zaostreno_2019-04_Hrani%20digitalnich%20her%20u%20adolescentu.pdf
  217. Sun, A., & Chen, X. (2016). Online education and its effective practice: A research review. Journal of Information Technology Education: Research, 15, 157-190. https://doi.org/10.28945/3502 Přejít k původnímu zdroji...
  218. Supervía, P. U., & Bordás, C. S. (2020). Burnout, goal orientation and academic performance in adolescent students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), 6507. https://doi.org/10.3390/ijerph17186507 Přejít k původnímu zdroji...
  219. Šebo, M. (2013). Súčastné trendy vo vzdelávaní. Trendy ve vzdělávání, 6(1), 337- 340. Získáno z: https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2013/01/74.pdf
  220. Štverák, V. (1988). Stručné dějiny pedagogiky (2. vyd.). SPN.
  221. Štverák, V., & Čadská, M. (2001). Stručný průvodce dějinami pedagogiky (2. vyd.). Karolinum.
  222. Štátny pedagogický ústav. (2022b). Inovovaný ŠVP pre gymnáziá so štvorročným a päťročným vzdelávacím programom. Statpedu.sk. Získáno z: https://www.statpedu.sk/sk/svp/inovovany-statny-vzdelavaci-program/inovovany-svp-1.stupen-zs/
  223. Štátny pedagogický ústav. (2022a). Vzdelávacie štandardy. Statpedu.sk. Získáno z: https://www.statpedu.sk/sk/Statny-vzdelavaci-program/Statny-vzdelavaciprogrampre-1-stupen-zakladnych-skol-ISCED-1/Vzdelavacie-standardy.alej
  224. Švec, Š. (1995). Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Iris.
  225. Takeuchi, H., Taki, Y., Hashizume, H., Asano, K., Asano, M., Sassa, Y., Yokota, S., Kotozaki, Y., Nouchi, R., & Kawashima, R. (2013). The impact of television viewing on brain structures: Cross-sectional and longitudinal analyses. Cerebral Cortex, 25(5), 1188-1197. https://doi.org/10.1093/cercor/bht315 Přejít k původnímu zdroji...
  226. Telzer, E. H., Van Hoorn, J., Rogers, C. R., & Do, K. T. (2018). Social influence on positive youth development: A developmental neuroscience perspective. Advances in Child Development and Behavior, 54, 215-258. https://doi.org/10.1016/bs.acdb.2017.10.003 Přejít k původnímu zdroji...
  227. Thijs, J. T., & Koomen, H. M. (2008). Task-related interactions between kindergarten children and their teachers: The role of emotional security. Infant and Child Development, 17(2), 181-197. https://doi.org/10.1002/icd.552 Přejít k původnímu zdroji...
  228. Thomas, V., De Backer, F., Peeters, J., & Lombaerts, K. (2019). Parental involvement and adolescent school achievement: The mediational role of self-regulated learning. Learning Environments Research, 22(3), 345-363. https://doi.org/10.1007/s10984-019-09278-x Přejít k původnímu zdroji...
  229. Toto, R., & Nguyen, H. (2009). Flipping the Work Design in an Industrial Engineering Course. In Proceedings of the 39th IEEE international conference on Frontiers in education conference. IEEE Press. Získáno z http://archive.fie-conference.org/fie2009/papers/1261.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  230. Trifonova, A., & Ronchetti, M. (2006). Mobile learning: Is anytime + anywhere = always online? Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06). https://doi.org/10.1109/icalt.2006.1652539 Přejít k původnímu zdroji...
  231. Turek, I. (2014). Didaktika. Wolters Kluwer.
  232. Tîrziu, A., & Vrabie, C. I. (2015). Education 2.0: E-Learning Methods. In 5th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership, WCLTA (p. 376-380). Social and Behavioral Sciences. Přejít k původnímu zdroji...
  233. U.S. News. (2022). Best Global Universities for Environment/Ecology. Získáno 14. 2. 2022 z: https://www.usnews.com/education/best-global-universities/environment-ecology
  234. Ulzen, A. A., Adefolalu, A. O., & Van Schalkwyk, S. (2020). Simulation in medical education: Perceptions of medical students' learning experience in a historytaking module. European Journal of Medical and Health Sciences, 2(3). https://doi.org/10.24018/ejmed.2020.2.3.264 Přejít k původnímu zdroji...
  235. UNESCO. (2020, July 7). Distance learning solutions. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/solutions
  236. Van Loon, A. W., Creemers, H. E., Beumer, W. Y., Okorn, A., Vogelaar, S., Saab, N., Miers, A. C., Westenberg, P. M., & Asscher, J. J. (2020). Can schools reduce adolescent psychological stress? A multilevel meta-analysis of the effectiveness of school-based intervention programs. Journal of Youth and Adolescence, 49(6), 1127-1145. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01201-5 Přejít k původnímu zdroji...
  237. Vermeulen, A., Vandebosch, H., & Heirman, W. (2018). #Smiling, #venting, or both? Adolescents' social sharing of emotions on social media. Computers in Human Behavior, 84, 211-219. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.02.022 Přejít k původnímu zdroji...
  238. Vijayakumar, N., Op de Macks, Z., Shirtcliff, E. A., & Pfeifer, J. H. (2018). Puberty and the human brain: Insights into adolescent development. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 92, 417-436. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2018.06.004 Přejít k původnímu zdroji...
  239. Voutilainen, A., Saaranen, T., & Sormunen, M. (2017). Conventional vs. e-learning in nursing education: A systematic review and meta-analysis. Nurse Education Today, 50, 97-103. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.12.020 Přejít k původnímu zdroji...
  240. Vrabcová, D., & Janiš, K. (2007). Vybrané pedagogické osobnosti východních Čech: sborník studijních textů. Gaudeamus.
  241. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. Portál.
  242. Wachs, S., Junger, M., & Sittichai, R. (2015). Traditional, cyber and combined bullying roles: Differences in risky online and offline activities. Societies, 5(1), 109-135. https://doi.org/10.3390/soc5010109 Přejít k původnímu zdroji...
  243. WHO. (2020). Timeline: WHO's COVID-19 response. WHO | World Health Organization. Získáno 16. 12. 2021 z: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/interactive-timeline
  244. Wiederhold, B. K. (2018). When second life becomes real life: The evolution of selfpresentation. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(1), 1-2. https://doi.org/10.1089/cyber.2017.29095.bkw Přejít k původnímu zdroji...
  245. Wildt, B. T., Kowalewski, E., Meibeyer, F., & Huber, T. (2006). Identität und Dissoziation im cyberspace. Der Nervenarzt, 77(1), 81-84. https://doi.org/10.1007/s00115-005-1893-x Přejít k původnímu zdroji...
  246. Worldometer. (2021). World population clock: 7.9 billion people (2021). Worldometer - real time world statistics. Získáno 27. 10. 2021 z: https://www.worldometers.info/world-population/
  247. Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237 Přejít k původnímu zdroji...
  248. Youniss, J., & Smollar, J. (1985). Adolescent relations with mothers, fathers and friends. University of Chicago Press.
  249. Yuwono, K. T., & Sujono, H. D. (2018). The Effectiveness of E-Learning: A MetaAnalysis. Journal of Physics: Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1140/1/012024 Přejít k původnímu zdroji...
  250. Zelina, M. (2000). Alternatívne školstvo: Alternatívne školy, alternatívna pedagogika, alternatívne pedagogické koncepcie a smery. Iris.
  251. Zhang, D., Zhao, J. L., Zhou, L., & Nunamaker, J. F. (2004). Can e-learning replace classroom learning? Communications of the ACM, 47(5), 75-79. https://doi.org/10.1145/986213.986216 Přejít k původnímu zdroji...
  252. Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior, 24(5), 1816-1836. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.02.012 Přejít k původnímu zdroji...
  253. Zhou, L., Wu, S., Zhou, M., & Li, F. (2020). 'School's out, but class' on', the largest online education in the world today: Taking China's practical exploration during the COVID-19 epidemic prevention and control as an example. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3555520 Přejít k původnímu zdroji...
  254. Zucconi, A. (2015). Person-Centered Education. Promoting Leadership in Thought that Leads to Action, 2(5), 59-61. Získáno z http://cadmusjournal.org/files/pdfreprints/vol2issue5/cadmus-v2-i5-personcentered-education-azucconi-reprint.pdf