
ISBN: 978-80-244-6558-6 | ISBN online: 978-80-244-6559-3 | DOI: 10.5507/ff.25.24465586
Bez rozpaků
O sexuální výchově pro pestrou mládež
- Karolína Olive Křížová
Pojem "sexuální výchova" vyvolává řadu emocí a reakcí. Může budit nejistotu, obavy i odpor. Téma sexuální výchovy je navíc o to komplikovanější, čím více se v celospolečenské debatě otevírají otázky genderové a sexuální rozmanitosti. Pletora názorů, postojů a dezinformací ve veřejném diskurzu nás může vést k (nešťastnému) závěru, že nejjistější je se ožehavým otázkám s dětmi a dospívajícími vyhnout. Tato monografie ukazuje, že sexuální výchova je především příležitost. Dává nám šanci položit základ zdravým vztahům dětí v pozdějším (nejen) intimním životě a ochránit je před riziky. Její absence naopak může být podhoubím celého spektra problémů a nebezpečí.
Tato kniha nabízí odpovědi na nejpalčivější otázky související se sexuální výchovou: Co si pod tímto pojmem vůbec představit? Proč je sexuální výchova potřeba? Patří sexuální výchova do školy, nebo má být záležitostí rodiny? Jaká je situace v Česku a jaké zdroje jsou dostupné vyučujícím, rodičům a dalším dospělým, kteří se s dětmi setkávají? A hlavně - jak má tedy kvalitní sexuální výchova vypadat?
Publikace se zároveň věnuje problematice genderových a sexuálních identit. Porozumění této problematice je pro poskytování kvalitní sexuální výchovy zásadní. Čtenářstvu pomůže zorientovat se v LGBTQ+ terminologii a přiblíží situaci LGBTQ+ lidí v Česku. Uvádí na pravou míru běžné mýty a dezinterpretace. Nechybí ani zjištění z výzkumné studie, která přibližují pohled samotných českých LGBTQ+ dospívajících a doporučení do praxe, díky kterým může být sexuální výchova skutečně užitečná a přínosná pro všechny děti a dospívající.
1. vydání, Publikováno: 2025, online: 2025, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5. vydání). https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
Přejít k původnímu zdroji...
- Amnesty International ČR. (n. d.). Živé knihovny. Amnesty International. Získáno 4. listopadu 2023 z https://www.amnesty.cz/vzdelavani/zive-knihy
- Amnesty International ČR. (2022, 25. května). LGBTI+ v České republice. Získáno 13. listopadu 2023 z https://www.amnesty.cz/lgbti/v-cr
- Barr, E. M., Goldfarb, E. S., Russell, S., Seabert, D., Wallen, M., & Wilson, K. L. (2014). Improving sexuality education: the development of teacher-preparation standards. The Journal of school health, 84(6), 396-415. https://doi.org/10.1111/josh.12156
Přejít k původnímu zdroji...
- Barreto, L. T., & Boislard, M.-A. (2023). The influence of shame in the psychological well-being of asexual people who experienced discrimination: A mediation model. The Canadian Journal of Human Sexuality, 32(2), 164-177. https://doi.org/10.3138/cjhs.2023-0015
Přejít k původnímu zdroji...
- Bengtsson, J., & Bolander, E. (2020). Strategies for inclusion and equality - 'norm-critical' sex education in Sweden. Sex Education, 20(2), 154-169. https://doi.org/10.1080/14681811.2019.1634042
Přejít k původnímu zdroji...
- Berman, N., & White, A. (2013). Refusing the stereotype: Decoding negative gender imagery through a school-based digital media literacy program. Youth Studies Australia, 32(4), 38-47. https://www.researchgate.net/publication/289423666_Refusing_the_stereotype_Decoding_negative_gender_imagery_through_a_school-based_digital_media_literacy_program
- Blackmore, E., & Sanderson, B. (2017). Framing equality toolkit. ILGA-Europe & PIRC. https://www.ilga-europe.org/files/uploads/2022/06/Framing-Equality-Toolkit-1.pdf
- Bogaert, A. F. (2012). Understanding asexuality. Rowman & Littlefield.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bogaert, A. F. (2015). Asexuality: What it is and why it matters. The Journal of Sex Research, 52(4), 362-379. https://doi.org/10.1080/00224499.2015.1015713
Přejít k původnímu zdroji...
- Bradford, N. J., DeWitt, J., Decker, J., Berg, D. R., Spencer, K. G., & Ross, M. W. (2019). Sex education and transgender youth: 'Trust means material by and for queer and trans people'. Sex Education, 19(1), 84-98. https://doi.org/10.1080/14681811.2018.1478808
Přejít k původnímu zdroji...
- Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Přejít k původnímu zdroji...
- Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. In H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA handbook of research methods in psychology, Vol. 2. Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological (s. 57-71). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-004
Přejít k původnímu zdroji...
- Braun, V., & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: a practical guide for beginners. Sage Publications.
- Brown, A. (2022, 7. června). About 5 % of young adults in the U.S. say their gender is different from their sex assigned at birth. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/short-reads/2022/06/07/about-5-of-young-adults-in-the-u-s-say-their-gender-is-different-from-their-sex-assigned-at-birth/
- Brown, A. (2023, 23. června). 5 key findings about LGBTQ+ Americans. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/06/23/5-key-findings-about-lgbtq-americans/
- Brunning, L., & McKeever, N. (2021). Asexuality. Journal of Applied Philosophy, 38(3), 497-517. https://doi.org/10.1111/japp.12472
Přejít k původnímu zdroji...
- BZgA. (2016). Standards for sexuality education in Europe: Frequently asked questions. https://www.bzga-whocc.de/en/publications/standards-for-sexuality-education/
- Cahill, S., & Tobias, S. (2006). Policy issues affecting lesbian, gay, bisexual, and transgender families. University of Michigan Press. https://doi.org/10.3998/mpub.92262
Přejít k původnímu zdroji...
- Callis, A. S. (2014). Bisexual, pansexual, queer: Non-binary identities and the sexual borderlands. Sexualities, 17(1-2), 63-80. https://doi.org/10.1177/1363460713511094
Přejít k původnímu zdroji...
- Clarke, V., Braun, V., & Hayfield, N. (2015). Thematic analysis. In J. A. Smith (Ed.), Qualitative psychology: A practical guide to research methods (s. 222-248). Sage Publications.
Přejít k původnímu zdroji...
- Commissioner for Human Rights. (2023). Commissioner for Human Rights of the Council of Europe Dunja Mijatović: Report following her visit to the Czech Republic from 20 to 24 February 2023. Rada Evropy. https://rm.coe.int/report-on-czech-republic-by-dunja-mijatovic-commissioner-for-human-rig/1680ac88cd
- Čechová, H., & Hajdíková, L. (2016). Duhová příručka pro vyučující: Jak přispívat k bezpečnému a zdravému klimatu v prostředí školy na příkladu prevence homofobní šikany. Platforma pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu, z. s. (PROUD). http://proud.cz/o-proudu/dokumenty.html
- Čechovská, L., & Kvapilová, K. (2020). Školka pro mě: Jak si užít školku zábavně a citlivě 2. Nesehnutí. https://nesehnuti.cz/skolka-pro-me-2/
- Česká středoškolská unie (ČSU). (2020). Zpráva z průzkumu: Sexuální výchova na středních školách. https://stredoskolskaunie.cz/wp-content/uploads/2020/11/Zprava-z-pruzkumu-sexualni-vychova-na-strednich-skolach.pdf
- Deakin, H., & Wakefield, K. (2014). Skype interviewing: Reflections of two PhD researchers. Qualitative Research, 14(5), 603-616. https://doi.org/10.1177/1468794113488126
Přejít k původnímu zdroji...
- Doležalová, P., Heumann, V., Orlíková, B., Hull-Rochelle, G., Pavlica, K., Procházka, J., Escotorin-Soza, P., Graglia, M., Baione, M., Bonvicini, F., Malkova, M., Brando-Garrido, C., Cardoner, N., Casoni, C., Catilino, F., Espelt, C., Giuliani, S., Goldberg, X., Marino, M., …, Salzillo, S. (2021). Rozvoj duševní pohody u transgender klientů. Poznatky a holisticky orientovaný terapeutický přístup. Národní ústav duševního zdraví. https://www.nudz.cz/fileadmin/user_upload/Ke_stazeni/Publikace_ke_stazeni/rozvoj-dusevni-pohody-u-transgender-klientu.pdf
- Dolský, M., Janská, H., Klicperová, L., Soukupová, A., Šály, J., & Vlasáková, R. (Socionaut, z. s.). (2023). Analýza dopadu workshopů sexuální a vztahové výchovy (Závěrečná zpráva). Konsent, z. s.
- Dozier, R. (2005). Beards, breasts, and bodies: Doing sex in a gendered world. Gender & Society, 19(3), 297-859. https://doi.org/10.1177/0891243204272153
Přejít k původnímu zdroji...
- Dunlop, B. J., Hartley, S., Oladokun, O., & Taylor, P. J. (2020). Bisexuality and non-suicidal self-injury (NSSI): A narrative synthesis of associated variables and a meta-analysis of risk. Journal of Affective Disorders, 276, 1159-1172. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.07.103
Přejít k původnímu zdroji...
- Du Pontavice, C. (2021). Sex a láska ve skutečném životě: Povídání o sexu a sexualitě svobodně a zodpovědně. Vašut.
- Dušková, Š., Fafejta, M., & Sloboda, Z. (2022). Trampoty s pohlavím: sociální a právní aspekty života intersex lidí. Wolters Kluwer.
- EDUin. (2010, 16. srpna). Sexuální výchova vybraná témata. https://www.eduin.cz/clanky/sexualni-vychova-vybrana-temata/
- Elizabeth, A. (2013). Challenging the binary: Sexual identity that is not duality. Journal of Bisexuality, 13(3), 329-337. https://doi.org/10.1080/15299716.2013.813421
Přejít k původnímu zdroji...
- Endrštová, M., & Hejl Hromková, D. (2023, 17. února). Odvolání děkana i sexuální výchova do škol: Balaš reaguje na případy obtěžování. Aktuálně.cz. Získáno 28. října 2023 z https://zpravy.aktualne.cz/domaci/odvolani-dekana-sexualni-vychova-balas-reaguje/r~b145528aad3f11eda25a0cc47ab5f122/
- Epstein, D., & Johnson, R. (1998). Schooling sexualities. McGraw-Hill Education.
- European Union Agency for Fundamental Rights (FRA). (2013). EU LGBT survey: European Union lesbian, gay, bisexual and transgender survey: Main results. https://fra.europa.eu/sites/default/files/eu-lgbt-survey-results-at-a-glance_en.pdf
- European Union Agency for Fundamental Rights (FRA). (2020). A long way to go for LGBTI equality. https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2020-lgbti-equality-1_en.pdf
- Farr, R. H. (2017). Does parental sexual orientation matter? A longitudinal follow-up of adoptive families with school-age children. Developmental Psychology, 53(2), 252-264. https://doi.org/10.1037/dev0000228
Přejít k původnímu zdroji...
- Fiala, J. (2019, 10. února). Registrované partnerství u nás uzavřelo přes 3 000 párů. Jsme fér. https://www.jsmefer.cz/3000_registraci
- Fifková, H., Hricz, M., Jarkovská, L., Kubrichtová, L., Machuta, J., Neklapilová, V., Petrnoušek, P., Písecký, V., Porubský, P., Procházka, I., Sopková, M., Unzeitig, I., Uzel, R., & Veselá, M. (2009). Sexuální výchova - vybraná témata. MŠMT a Výzkumný ústav pedagogický.
- Galupo, M. P. (2018). Plurisexual identity labels and the marking of bisexual desire. In D. J. Swan & S. Habibi (Eds.), Bisexuality: Theories, research, and recommendations for the invisible sexuality (s. 61-75). Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Galupo, M. P., Ramirez, J. L., & Pulice-Farrow, L. (2017). "Regardless of their gender": Descriptions of sexual identity among bisexual, pansexual, and queer identified individuals. Journal of Bisexuality, 17(1), 108-124. https://doi.org/10.1080/15299716.2016.1228491
Přejít k původnímu zdroji...
- Goldfarb, E. S., & Lieberman, L. D. (2021). Three decades of research: The case for comprehensive sex education. Journal of Adolescent Health, 68(1), 13-27. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.07.036
Přejít k původnímu zdroji...
- Gonel, A. H. (2013). Pansexual identification in online communities: Employing a collaborative queer method to study pansexuality. Graduate Journal of Social Science, 10(1), 36-59. https://www.semanticscholar.org/paper/Pansexual-Identification-in-Online-Communities%3A-a-Gonel/6920f1e5acc8067ea364eeed0925b501875b7366
- Goodman, M., Adams, N., Corneil, T., Kreukels, B., Motmans, J., & Coleman, E. (2019). Size and distribution of transgender and gender nonconforming populations: a narrative review. Endocrinology and Metabolism Clinics, 48(2), 303-321. https://doi.org/10.1016/j.ecl.2019.01.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Hajdíková, L., Slíva, V., & Burešová, Z. (2016). České školy pod lupou: Výzkum homofobie a transfobie na školách. Platforma pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu, z. s. (PROUD). http://proud.cz/o-proudu/dokumenty.html
- Hall, W. J., Jones, B. L., Witkemper, K. D., Collins, T. L., & Rodgers, G. K. (2019). State policy on school-based sex education: A content analysis focused on sexual behaviors, relationships, and identities. American Journal of Health Behavior, 43(3), 506-519. https://doi.org/10.5993/AJHB.43.3.6
Přejít k původnímu zdroji...
- Hayfield, N. (2020). Bisexual and pansexual identities: Exploring and challenging invisibility and invalidation. Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hayfield, N., & Křížová, K. (2021). It's like bisexuality, but it isn't: Pansexual and panromantic people's understandings of their identities and experiences of becoming educated about gender and sexuality. Journal of Bisexuality, 21(2), 167-193. https://doi.org/10.1080/15299716.2021.1911015
Přejít k původnímu zdroji...
- Herman, J. L., Flores, A. R., & O'Neill, K. K. (2022). How many adults and youth identify as transgender in the United States?. The Williams Institute. https://williamsinstitute.law.ucla.edu/wp-content/uploads/Trans-Pop-Update-Jun-2022.pdf
- Hrozová, M. (2015). Výchova ke zdraví v učebnicích 1. stupně ZŠ: výsledky analýzy didaktického aparátu učebnic prvouky/přírodovědy. Pedagogická orientace, 25(2), 249-270. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-2-249
Přejít k původnímu zdroji...
- Huebner, D. M., Thoma, B. C., & Neilands, T. B. (2015). School victimization and substance use among lesbian, gay, bisexual, and transgender adolescents. Prevention Science, 16(5), 734-743. https://doi.org/10.1007/s11121-014-0507-x
Přejít k původnímu zdroji...
- Hunt, L., Vennat, M., & Waters, J. H. (2018). Health and wellness for LGBTQ. Advances in Pediatrics, 65(1), 41-54. https://doi.org/10.1016/j.yapd.2018.04.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Chakrapani, V., Lakshmi, P. V. M., Tsai, A. C., Vijin, P. P., Kumar, P., & Srinivas, V. (2019). The syndemic of violence victimisation, drug use, frequent alcohol use, and HIV transmission risk behaviour among men who have sex with men: Cross-sectional, population-based study in India. SSM - Population Health, 7, článek 100348. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2018.100348
Přejít k původnímu zdroji...
- Chavez Perez, I. (2019). Respekt: Všechno, co kluci potřebují vědět o sexu a lásce. Paseka.
- Chounová, K. (2023). Sexuální výchova na základních školách v České republice [Bakalářská práce, Univerzita Karlova]. Digitální repozitář Univerzity Karlovy. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/183224
- International Planned Parenthood Federation (IPPF). (2010). IPPF framework for comprehensive sexuality education (CSE). https://www.ippf.org/sites/default/files/ippf_framework_for_comprehensive_sexuality_education.pdf
- International Planned Parenthood Federation. (n. d.). About Us. https://www.ippf.org/about-us
- Jąderek, I., & Lew-Starowicz, M. (2018). Changes in the diagnosing of sexual dysfunctions of women in ICD-11 classification. Sexological Review, 2, 12-20. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=757201
- Janghorban, R., Latifnejad Roudsari, R., & Taghipour, A. (2014). Skype interviewing: the new generation of online synchronous interview in qualitative research. International journal of qualitative studies on health and well-being, 9(1), článek 24152. https://doi.org/10.3402/qhw.v9.24152
Přejít k původnímu zdroji...
- Jarkovská, L. (2006). Feminismus a sexuální výchova. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 7(2), 41-45. https://www.genderonline.cz/pdfs/gav/2006/02/08.pdf
- Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Sociologické nakladatelství (SLON) a Masarykova univerzita.
- Jarkovská, L. (2017). Sexuální výchova na proruských webech. In 25. celostátní kongres k sexuální výchově v České republice. Sborník referátů (s. 62-64). Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu.
- Jarkovská, L. (2019). The European Union as a child molester: sex education on pro-Russian websites. Sex Education, 20(2), 138-153. https://doi.org/10.1080/14681811.2019.1634041
Přejít k původnímu zdroji...
- Jarkovská, L., & Lišková, K. (2013). Tradice, její rozpad a záchrana skrze sex: Diskurzivní strategie odpůrců sexuální výchovy. Sociologický časopis, 49(2), 269-290. https://doi.org/10.13060/00380288.2013.49.2.04
Přejít k původnímu zdroji...
- Jones, J. M. (2021, 24. února). LGBT identification rises to 5.6 % in latest U.S. estimate. Gallup. https://news.gallup.com/poll/329708/lgbt-identification-rises-latest-estimate.aspx
- Jones, T. (2011). Saving rhetorical children: sexuality education discourses from conservative to post-modern. Sex Education, 11(4), 369-387. https://doi.org/10.1080/14681811.2011.595229
Přejít k původnímu zdroji...
- Jones, T. (2019). Double-use of LGBT youth in propaganda. Journal of LGBT Youth, 17(4), 408-431. https://doi.org/10.1080/19361653.2019.1670121
Přejít k původnímu zdroji...
- Jones, T. (2020). A student-centred sociology of Australian education: Voices of experience. Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jonsen, K., & Jehn, K. A. (2009). Using triangulation to validate themes in qualitative studies. Qualitative Research in Organizations and Management, 4(2), 123-150. https://doi.org/10.1108/17465640910978391
Přejít k původnímu zdroji...
- Jsme fér. (2020a). Postoje odborníků a odbornic k výchově dětí dvěma matkami nebo dvěma otci. https://assets.nationbuilder.com/themes/58f3c55578b8e25d5e000000/attachments/original/1613568827/Brozura_Postoje_odborniku_a_odbornic_2020.pdf?1613568827
- Jsme fér. (2020b). Proč je manželství pro všechny správné a důležité. https://assets.nationbuilder.com/themes/58f3c55578b8e25d5e000000/attachments/original/1613568910/Brozura_Proc_je_manzelstvi_pro_vsechny_dulezite_2020.pdf?16135689109
- Jsme fér. (2020c, 23. ledna). Podpora manželství pro všechny roste, 67 % Čechů a Češek říká ano. Přijetí podpoří ekonomiku. https://www.jsmefer.cz/podpora_manzelstvi_roste_67_procent
- Jsme fér. (2024, 10. května). Partnerství pro stejnopohlavní páry přijato: Otázky a odpovědi. Získáno 12. května 2024 z https://www.jsmefer.cz/otazky_odpovedi_partnerstvi_prijato
- Kancelář veřejného ochránce práv (KVOP). (2019). Být LGBT+ v Česku: Zkušenosti LGBT+ lidí s předsudky, diskriminací, obtěžováním a násilím z nenávisti. Výzkum veřejného ochránce práv 2019. https://www.ochrance.cz/dokument/byt_lgbt_v_cesku/
- Kaňák, J. (2014). Problematika genderu a sexuality u dětí a dospívajících. In Kolektiv autorů, Děti a jejich sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy (s. 35-52). CPress.
- Kehily, M. J. (2002). Sexing the subject: teachers, pedagogies and sex education. Sex Education, 2(3), 215-231. https://doi.org/10.1080/1468181022000025785
Přejít k původnímu zdroji...
- Ketting, E., Friele, M., Michielsen, K., & European Expert Group on Sexuality Education (2016). Evaluation of holistic sexuality education: A European expert group consensus agreement. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 21(1), 68-80. https://doi.org/10.3109/13625187.2015.1050715
Přejít k původnímu zdroji...
- Ketting, E., & Ivanova, O. (2018). Sexuality education in Europe and central Asia: State of the art and recent developments. An overview of 25 countries. Federal Centre for Health Education (BZgA) & The International Planned Parenthood Federation (IPPF). https://www.bzga-whocc.de/fileadmin/user_upload/Dokumente/BZgA_IPPFEN_ComprehensiveStudyReport_Online.pdf
- Konishi, C., Saewyc, E., Homma, Y., & Poon, C. (2013). Population-level evaluation of school-based interventions to prevent problem substance use among gay, lesbian and bisexual adolescents in Canada. Preventive Medicine, 57(6), 929-933. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2013.06.031
Přejít k původnímu zdroji...
- Konsent, z. s. (n. d.a). Petice za zkvalitnění sexuální výchovy na českých školách. Získáno 1. listopadu 2023 z https://konsent.cz/petice-za-kvalitni-vyuku/
- Konsent, z. s. (n. d.b). Žádná tabu před tabulí. Získáno 10. listopadu 2023 z https://konsent.cz/pro-vyucujici/
- Konsent, z. s. (2021). Dotazníkové šetření mezi vyučujícími ZŠ a SŠ: Jak na školách probíhá výuka sexuální výchovy?. https://konsent.cz/wp-content/uploads/2022/02/Prezentace-Konsent.pptx.pdf
- Konsent, z. s. (2022). Brožura Děti to chtěj vědět taky: O respektujících vztazích a sexuálním zdraví. https://konsent.cz/rodice/
- Konsent, z. s., & NMS Market Research, s. r. o. (2023). Sexuální výchova ve školách: Závěrečná zpráva z výzkumu - listopadový omnibus.
- Kortegast, C. A., Jaekel, K. S., & Nicolazzo, Z. (2021). Thirty years of LGBTQ pre-publication knowledge production in higher education research: A critical summative content analysis of ASHE conference sessions. Journal of Homosexuality, 68(10), 1639-1663. https://doi.org/10.1080/00918369.2019.1702351
Přejít k původnímu zdroji...
- Krčmářová, B. (2014). Coming out neboli objevování vlastní sexuality. In Kolektiv autorů, Děti a jejich sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy (s. 53-76). CPress.
- Krišová, D. (2019). Genderově citlivé vzdělávání jako prostředek k vytváření inkluzivního školního prostředí: Porovnání situace v České republice, Rakousku a Maďarsku. Sociální pedagogika, 7(2), 32-46. https://doi.org/10.7441/soced.2019.07.02.02
Přejít k původnímu zdroji...
- Krišová, D., & Poláčková, M. (2022). Děti to chtěj vědět taky: O respektujících vztazích a sexuálním zdraví. Konsent.
- Kuhar, R., & Zobec, A. (2017). The anti-gender movement in Europe and the educational process in public schools. CEPS Journal, 7(2), 29-46. https://doi.org/10.25656/01:14594
Přejít k původnímu zdroji...
- Lancet, T. (2016). Meeting the unique health-care needs of LGBTQ people. The Lancet, 387(10014), 95. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)00013-1
Přejít k původnímu zdroji...
- Lapointe, A. A. (2017). "It's not pans, it's people": Student and teacher perspectives on bisexuality and pansexuality. Journal of Bisexuality, 17(1), 88-107. https://doi.org/10.1080/15299716.2016.1196157
Přejít k původnímu zdroji...
- Lechnerová, Z. (2007). Prezentace sexuality v materiálech určených pro výuku sexuální výchovy [Bakalářská diplomová práce, Masarykova univerzita]. Informační systém Masarykovy univerzity. https://is.muni.cz/th/t68zb/Lechnerova_-_bakalarska_prace.pdf
- Lobe, B., Morgan, D. L., & Hoffman, K. (2022). A systematic comparison of in-person and video-based online interviewing. International Journal of Qualitative Methods, 21. https://doi.org/10.1177/16094069221127068
Přejít k původnímu zdroji...
- Loeber, O., Reuter, S., Apter, D., van der Doef, S., Lazdane, G., & Pinter, B. (2010). Aspects of sexuality education in Europe - definitions, differences and developments. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 15(3), 169-176. https://doi.org/10.3109/13625181003797280
Přejít k původnímu zdroji...
- MacInnis, C. C., & Hodson, G. (2012). Intergroup bias toward "Group X": Evidence of prejudice, dehumanization, avoidance, and discrimination against asexuals. Group Processes & Intergroup Relations, 15(6), 725-743. https://doi.org/10.1177/1368430212442419
Přejít k původnímu zdroji...
- Maliepaard, E. (2021). Bisexuality/plurisexuality in romantic relationships: Making space for bisexuality/plurisexuality?. Journal of Bisexuality, 21(4), 560-580. https://doi.org/10.1080/15299716.2022.2031369
Přejít k původnímu zdroji...
- Mastercard. (2022, 2. srpna). Podle průzkumu True Name více než 1/3 lidí v ČR má pochopení pro identitu nebinárních a trans lidí. https://www.mastercard.com/news/europe/cs-cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/cs-cz/2022/srpen/podle-pruzkumu-true-name-vice-nez-1-3-lidi-v-cr-ma-pochopeni-pro-identitu-nebinarnich-a-trans-lidi/
- Matsuno, E., Webb, A., Hashtpari, H., Budge, S., Krishnan, M., & Basam, K. (2021). Nonbinary fact sheet. APA Div. 44: The Society for the Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity. https://www.apadivisions.org/division-44/resources/nonbinary-fact-sheet.pdf
- Mádrová, E. (2000). Rodinná výchova: Zdravý životní styl 2. Fortuna.
- Misterka, M. T. (2023, 20. května). Perverzní kniha o sexuální výchově dětí: Staví na vědci, který stranil pedofilům. Echo24. https://echo24.cz/a/HPxqh/uhel-pohledu-perverzni-kniha-sexualni-vychova-deti-aliance-pro-rodinu
- Mitchell, R. C., Davis, K. S., & Galupo, M. P. (2015). Comparing perceived experiences of prejudice among self-identified plurisexual individuals. Psychology & Sexuality, 6(3), 245-257. https://doi.org/10.1080/19419899.2014.940372
Přejít k původnímu zdroji...
- Mizock, L., & Hopwood, R. (2016). Conflation and interdependence in the intersection of gender and sexuality among transgender individuals. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 3(1), 93-103. https://doi.org/10.1037/sgd0000157
Přejít k původnímu zdroji...
- Moe, J. L. (2016). Wellness and distress in LGBTQ populations: A meta-analysis. Journal of LGBT Issues in Counseling, 10(2), 112-129. https://doi.org/10.1080/15538605.2016.1163520
Přejít k původnímu zdroji...
- MŠMT. (n. d.). RVP - Rámcové vzdělávací programy. Edu.cz. Získáno 1. listopadu 2023 z https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/
- MŠMT. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v ČR: Bílá kniha. Tauris. https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelani-v-cr
- MŠMT. (2010a). Doporučení k realizaci sexuální výchovy v základních školách. Získáno 28. října 2023 z https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/doporuceni-msmt-k-realizaci-sexualni-vychovy-v-zakladnich
- MŠMT. (2010b). Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (č.j. 21291/2010-28), Příloha 18 - Rizikové sexuální chování. Získáno 28. října 2023 z https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
- MŠMT. (2010c). Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (č.j. 21291/2010-28), Příloha 8 - Homofobie. Získáno 28. října 2023 z https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
- MŠMT. (2010d). Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních (č.j.: 21291/2010-28). Získáno 28. října 2023 z https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
- MŠMT. (2010e, 6. srpna). Setkání ministra školství se zástupci výboru na obranu rodičovských práv. https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/setkani-ministra-skolstvi-se-zastupci-vyboru-na-obranu
- MŠMT. (2011). Desatero MŠMT k sexuální výchově. Získáno 28. října 2023 z http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/desatero-msmt-k-sexualni-vychove
- MŠMT. (2021). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Získáno 28. října 2023 z https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/
- MŠMT. (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Získáno 1. listopadu 2023 z https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/
- Muška, Š. (2023, 18. října). Žádostí o změnu pohlaví v Česku každým rokem přibývá, loni jich bylo přes dvě stě. ČT24. https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3622376-zadosti-o-zmenu-pohlavi-v-cesku-kazdym-rokem-pribyva-loni-jich-bylo-pres-dve-ste
- Myers, W., Turanovic, J. J., Lloyd, K. M., & Pratt, T. C. (2020). The victimization of LGBTQ students at school: A meta-analysis. Journal of School Violence, 19(4), 421-432. https://doi.org/10.1080/15388220.2020.1725530
Přejít k původnímu zdroji...
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES. Evropská unie.
- National Sexual Violence Resource Center (NSVRC). (2021). Key findings from "Comprehensive sexuality education as a primary prevention strategy for sexual violence perpertation". https://www.nsvrc.org/resource/2500/key-finding-comprehensive-sexuality-education-primary-prevention-strategy-sexual
- Národní pedagogický institut (NPI). (n. d.a). Co revize přinese žákům, školám i celé společnosti: Průvodce procesem tvorby a zavádění nových rámcových vzdělávacích programů. Získáno 12. května 2024 z https://revize.rvp.cz/revize-rvp
- Národní pedagogický institut (NPI). (n. d.b). Člověk a zdraví. Získáno 12. května 2024 z https://velke-revize-zv.rvp.cz/clovek-a-zdravi
- Národní pedagogický institut (NPI). (n. d.c). Metodický portál RVP.CZ. https://rvp.cz/
- Národní pedagogický institut (NPI). (n. d.d). Veřejná konzultace rámcových vzdělávacích programů. Získáno 12. května 2024 z https://revize.rvp.cz/verejna-konzultace
- O'Connor, H., & Madge, C. (2017). Online interviewing. In N. G. Fielding, R. M. Lee, & G. Blank (Eds.), The SAGE Handbook of Online Research Methods (s. 416-434). SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781473957992
Přejít k původnímu zdroji...
- Office for National Statistics. (2025, 29. ledna). Sexual orientation, UK: 2023. Získáno 25. ledna 2025 z https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/culturalidentity/sexuality/bulletins/sexualidentityuk/2023
- Olive Křížová, K. (2024). Zkušenosti českých LGBTQ+ dospívajících se sexuální výchovou a její vnímání. [Magisterská diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci]. UPOL. https://library.upol.cz/arl-upol/cs/csg/?repo=upolrepo&key=1604228289
- Pavlica, K., Heumann, V., Kučera, Ch. et al. (2018). Obavy a přání trans lidí: Výsledná zpráva z výzkumu realizovaného spolkem Transparent v roce 2018. Transparent. https://jsmetransparent.cz/wp-content/uploads/2022/07/Transparent_Obavy-a-prani-trans-lidi_2019_978-80-906362-4-8.pdf
- Pálová, A. (2021, 12. května). Data o LGBT+ lidech státu chybí: Sčítání lidu promarnilo příležitost, tvrdí odborník. Aktuálně.cz. https://zpravy.aktualne.cz/domaci/data-o-lgbt-lidech-statu-chybi-scitani-lidu-promarnilo-prile/r~6414685eac2211eb89ccac1f6b220ee8/
- Pešáková, K., Čechovská, L., Havlíková, P., Kvapilová, K., Bartáková, E., & Čechovská, D. (2018). Školka pro mě: Jak si užít školku zábavně a citlivě. Nesehnutí. https://nesehnuti.cz/skolka-pro-me-jak-si-uzit-skolku-zabavne-a-citlive/
- Pew Research Center. (2013). The global divide on homosexuality: Greater acceptance in more secular and affluent countries. https://www.pewresearch.org/global/2013/06/04/the-global-divide-on-homosexuality/
- Pew Research Center. (2022, 7. června). The experiences, challenges and hopes of transgender and nonbinary U.S. adults: Findings from Pew Research Center focus groups. https://www.pewresearch.org/social-trends/2022/06/07/the-experiences-challenges-and-hopes-of-transgender-and-nonbinary-u-s-adults/
- Pfeffer, C. A., & Jones, K. B. (2020). Transgender-parent families. In A. E. Golberg, & K. R. Allen (Eds.), LGBTQ-parent Families. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-35610-1_12
Přejít k původnímu zdroji...
- Pitoňák, M. (2014). Queer prostor(y). In R. Matoušek & R. Osman (Eds.), Prostor(y) geografie. Karolinum.
- Pitoňák, M. (2017a). Mental health in non-heterosexuals: Minority stress theory and related explanation frameworks review. Mental Health and Prevention, 5, 63-73. https://doi.org/10.1016/j.mhp.2016.10.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Pitoňák, M. (2017b). Rozdíly v duševním zdraví mezi ne-heterosexuály a heterosexuály: Přehledová studie. Československá psychologie, LXI(6), 575-592. https://www.researchgate.net/publication/322228234_Rozdily_v_dusevnim_zdravi_mezi_ne-heterosexualy_a_heterosexualy_prehledova_studie
- Pitoňák, M. (2021). Sexual orientation as an overlooked variable: terminological, methodological, and contextual issues concerning sexuality measurement as part of "representative" surveys. Do 4 % still count?. Československá psychologie, 65(5), 440-458. https://doi.org/10.51561/cspsych.65.5.440
Přejít k původnímu zdroji...
- Pitoňák, M., & Macháčková, M. (2022). Standardy a doporučení pro zjišťování společenského postavení, diskriminace a násilí vůči neheterosexuálním a genderově rozmanitým osobám. Národní ústav duševního zdraví. https://queergeography.cz/standardy-pro-zjistovani-postaveni-lgbt-osob/
- Pitoňák, M., & Macháčková, M. (2023). Být LGBTQ+ v Česku 2022. Národní ústav duševního zdraví. https://lgbt-zdravi.cz/WEB/wp-content/uploads/2023/02/BytLGBTQvCesku2022_report.pdf
- Pitoňák, M., & Spilková, J. (2016). Homophobic prejudice in Czech youth: a sociodemographic analysis of young people's opinions on homosexuality. Sexuality Research and Social Policy, 13, 215-229. https://doi.org/10.1007/s13178-015-0215-8
Přejít k původnímu zdroji...
- Pocock, T., Smith, M., & Wiles, J. (2021). Recommendations for virtual qualitative health research during a pandemic. Qualitative Health Research, 31(13), 2403-2413. https://doi.org/10.1177/10497323211036891
Přejít k původnímu zdroji...
- Pollitt, A. M., Reczek, C., & Umberson, D. (2020). LGBTQ-parent families and health. In A. E. Golberg, & K. R. Allen (Eds.), LGBTQ-Parent families. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-35610-1_12
Přejít k původnímu zdroji...
- Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky. (n. d.). Sněmovní tisk 241 Novela z. - občanský zákoník. Získáno 12. května 2024 z https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=9&T=241
- Potužníková, J. (2024, 10. května). Stát by měl říct, jaké hodnoty v sexuální výchově zastává, říká lektorka organizace Konsent. EDUzín. https://eduzin.cz/wp/2024/05/10/stat-by-mel-rict-jake-hodnoty-v-sexualni-vychove-zastava-rika-lektorka-organizace-konsent/
- Poushter, J., & Kent, N. (2020, 25. června). The global divide on homosexuality persists: But increasing acceptance in many countries over past two decades. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/global/2020/06/25/global-divide-on-homosexuality-persists/
- Prague Pride, z. s. (n. d.). Jak psát o Prague Pride a LGBT tématech. Návodný slovníček pojmů. https://praguepride.cz/cs/kdo-jsme/media-download/tiskove-zpravy/59-slovnicek-pro-komunikaci-o-lgbt/file
- Prague Pride, z. s., Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Mezipatra, z. s., & Transparent, z. s. (n. d.). Ucimolgbt.cz. https://ucimolgbt.praguepride.com/
- Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník (7. vydání). Portál.
- Raifman, J., Moscoe, E., Austin, S. B., & McConnell, M. (2017). Difference-indifferences analysis of the association between state same-sex marriage policies and adolescent suicide attempts. JAMA Pediatrics, 171(4), 350-356. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2016.4529
Přejít k původnímu zdroji...
- Rašková, M. (2007). 5 otázek k sexuální výchově dětí předškolního a mladšího školního věku (3-11 let): Informativní příručka o sexuální výchově nejen pro studenty, učitele, vychovatele a rodiče. Univerzita Palackého.
- Rašková, M. (2008). Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Univerzita Palackého.
- Rašková, M. (2012). Užití metod sexuální výchovy z pohledu historie a současnosti českého školství. Arnica, 2011(2), 49-55. https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2011/rozdelene_clanky/3ClanekARNICA22011.pdf
- Rivers, I. (2001). The bullying of sexual minorities at school: its nature and long-term correlates. Educational and Child Psychology, 18(1), 32-46. https://doi.org/10.53841/bpsecp.2001.18.1.32
Přejít k původnímu zdroji...
- Rivers, I. (2004). Recollections of bullying at school and their long-term implications for lesbians, gay men, and bisexuals. Crisis: The Journal of Crisis Intervention and Suicide Prevention, 25(4), 169-175. https://doi.org/10.1027/0227-5910.25.4.169
Přejít k původnímu zdroji...
- Roselli, C. E., Larkin, K., Schrunk, J. M., & Stormshak, F. (2004). Sexual partner preference, hypothalamic morphology, and aromatase in rams. Physiology & Behavior, 83, 233-245. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2004.08.017
Přejít k původnímu zdroji...
- Rostosky, S. S., & Riggle, E. D. B. (2017). Same-sex relationships and minority stress. Current Opinion in Psychology, 13, 29-38. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2016.04.011
Přejít k původnímu zdroji...
- Rostosky, S. S., Riggle, E. D. B., Horne, S. G., Denton, F. N., & Huellemeier, J. D. (2010). Lesbian, gay, and bisexual individuals' psychological reactions to amendments denying access to civil marriage. American Journal of Orthopsychiatry, 80(3), 302-310. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2010.01033.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Rostosky, S. S., Riggle, E. D. B., Horne, S. G., & Miller, A. D. (2009). Marriage amendments and psychological distress in lesbian, gay, and bisexual (LGB) adults. Journal of Counseling Psychology, 56(1), 56-66. https://doi.org/10.1037/a0013609
Přejít k původnímu zdroji...
- Sadková, T. (2018). Současný stav sexuální výchovy v rámci základního vzdělávání v České republice - systematický přehled teorie a praxe. Adiktologie, 18(1), 48-58. https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2018/10/Pages-from-Adiktologie_I_24-48-58-1.pdf
- Sadková, T. (2019). Sexuální výchova na 1. stupni základních škol v České republice [Dizertační práce, Univerzita Palackého v Olomouci]. Theses.cz. https://theses.cz/id/iyysdo/33272130
- Scull, T. M., Dodson, C. V., Geller, J. G., Reeder, L. C., & Stump, K. N. (2022). A media literacy education approach to high school sexual health education: Immediate effects of Media Aware on adolescents' media, sexual health, and communication outcomes. Journal of Youth and Adolescence, 51(4), 708-723. https://doi.org/10.1007/s10964-021-01567-0
Přejít k původnímu zdroji...
- Scull, T., Malik Dodson, C. V., & Kupersmidt, J. (2014). A media literacy education approach to teaching adolescents comprehensive sexual health education. Journal of Media Literacy Education, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.23860/jmle-6-1-1
Přejít k původnímu zdroji...
- Sejbalová, P., & Martincová, J. (2021). Průzkum na téma: Děti ohrožené pornografií a on-line sexuálními agresory. Psychiatrie pro praxi, 22(e3), e34-e46. https://doi.org/10.36290/psy.2021.040
Přejít k původnímu zdroji...
- Silverberg, C., & Smyth, F. (2022). Sex je vtipný slovo: Kniha o tělech, pocitech a o tobě. Idea.
- Sloboda, Z. (2010). "Co vědět o sexuálních menšinách, jak o nich se žáky a žákyněmi mluvit a jak se na ně dívat." Metodická příručka k filmům s LGBT tematikou. Poradna pro občanství.
- Sloboda, Z. (2016). Dospívání, rodičovství a (homo)sexualita. Pasparta.
- Smetáčková, I., & Braun, R. (2009). Homofobie v žákovských kolektivech: Homofobní obtěžování a šikana na základních a středních školách - jak se projevuje a jak se proti ní bránit. Doplňkový výukový materiál pro základní a střední školy. Úřad vlády ČR. https://www.vlada.cz/assets/ppov/rlp/vybory/sexualni-mensiny/dokumenty/homofob_web_NEW.pdf
- Smetáčková, I., & Machovcová, K. (2022). LGBT+ studující a témata ve školách: Výzkumná zpráva z projektu OUT. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. https://kps.pedf.cuni.cz/vyzkumna-zprava-projektu-out/
- Smolak, L., & Levine, M. P. (2001). Body image in children. In J. K. Thompson & L. Smolak (Eds.), Body Image, Eating Disorders, and Obesity in Youth: Assessment, Prevention, and Treatment (s. 41-66). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10404-002
Přejít k původnímu zdroji...
- Sondag, K. A., Johnson, A. G., & Parrish, M. E. (2022). School sex education: Teachers' and young adults' perceptions of relevance for LGBT students. Journal of LGBT Youth, 19(3), 247-267. https://doi.org/10.1080/19361653.2020.1789530
Přejít k původnímu zdroji...
- Spizzirri, G., Eufrásio, R., Lima, M. C. P., de Carvalho Nunes, H. R., Kreukels, B. P., Steensma, T. D., & Abdo, C. H. N. (2021). Proportion of people identified as transgender and non-binary gender in Brazil. Scientific Reports, 11(1), 1-7. https://doi.org/10.1038/s41598-021-81411-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu, z. s. (SPRSV). (2017). Standardy pro sexuální výchovu v Evropě. Získáno 29. října 2023 z https://planovanirodiny.cz/storage/Standardy_pro_sexualni_vychovu_v_Evrope.pdf
- Stretti, S., & Kaňák, J. (2014). Jak s dětmi mluvit o sexualitě. In Kolektiv autorů, Děti a jejich sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy (s. 163-194). CPress.
- Sullivan, J. R. (2012). Skype: An appropriate method of data collection for qualitative interviews?. The Hilltop Review, 6(1), článek 10. https://scholarworks.wmich.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1074&context=hilltopreview
- Takács, J. (2006). Social exclusion of young lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) people in Europe. ILGA-Europe and IGLYO. https://www.ilga-europe.org/files/uploads/2022/05/social-exclusion-young-lgbt-people-europe.pdf
- Takács, J., & Szalma, I. (2011). Homophobia and same-sex partnership legislation in Europe. Equality, Diversity and Inclusion, 30(5), 356-378. https://doi.org/10.1108/02610151111150627
Přejít k původnímu zdroji...
- Tasker, F., & Lavender-Stott, E. S. (2020). LGBTQ parenting post-heterosexual relationship dissolution. In A. E. Golberg, & K. R. Allen (Eds.), LGBTQ-Parent families. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-35610-1_12
Přejít k původnímu zdroji...
- Titlbach, F. (2022). Byli jsme tu vždycky. N media.
- Transparent, z. s. (n. d.a). Pro média. Získáno 20. října 2023 z https://jsmetransparent.cz/pro-media/
- Transparent, z. s. (n. d.b). Transgender dítě ve škole a jeho duševní zdraví. Získáno 7. listopadu 2023 z https://jsmetransparent.cz/transgender-dite-ve-skole-a-jeho-dusevni-zdravi/
- UNESCO. (2018). International technical guidance on sexuality education. An evidence-informed approach (revidované vydání). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260770
- Úmluva o právech dítěte, 20. listopadu, 1989. https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/crc.aspx
- Ústavní soud. (2024a, 24. dubna). Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 52/23. https://www.usoud.cz/fileadmin/user_upload/Tiskova_mluvci/Publikovane_nalezy/2024/Pl-52-23_AN_s_disenty.pdf
- Ústavní soud. (2024b, 7. května). Chirurgický zákrok včetně sterilizace jako podmínka úřední změny pohlaví neobstál před Ústavním soudem. https://www.usoud.cz/aktualne/chirurgicky-zakrok-vcetne-sterilizace-jako-podminka-uredni-zmeny-pohlavi-neobstal-pred-ustavnim-soudem
- ÚZIS. (2024). Mezinárodní klasifikace nemocí a souvisejících zdravotních problémů, 10. revize. Dostupné z https://mkn10.uzis.cz
- Vaisová, Š. (2021). Postoje rodičů k vybraným tématům sexuální výchovy na prvním stupni základní školy [Magisterská diplomová práce, Technická univerzita v Liberci]. TUL. https://dspace.tul.cz/handle/15240/160122
- Valencia, R., Wang, L. Y., Dunville, R., Sharma, A., Sanchez, T., & Rosenberg, E. (2018). Sexual risk behaviors in adolescent sexual minority males: A systematic review and meta-analysis. The Journal of Primary Prevention 39, 619-645. https://doi.org/10.1007/s10935-018-0525-8
Přejít k původnímu zdroji...
- van den Akker, H., van der Ploeg, R., & Scheepers, P. (2013). Disapproval of homosexuality: Comparative research on individual and national determinants of disapproval of homosexuality in 20 European countries. International Journal of Public Opinion Research, 25(1), 64-86. https://doi.org/10.1093/ijpor/edr058
Přejít k původnímu zdroji...
- Vivancos, R., Abubakar, I., Phillips-Howard, P., & Hunter, P. R. (2013). School-based sex education is associated with reduced risky sexual behaviour and sexually transmitted infections in young adults. Public Health, 127(1), 53-57. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2012.09.016
Přejít k původnímu zdroji...
- Vláda ČR. (2024, 8. dubna). TZ: Rada vlády pro rovnost žen a mužů podpořila nový zákon o domácím násilí i Chartu proti domácímu násilí. https://vlada.gov.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/tz-rada-vlady-pro-rovnost-zen-a-muzu-podporila-novy-zakon-o-domacim-nasili-i-chartu-proti-domacimu-nasili-212787/
- Warner, M. (2000). The trouble with normal: Sex, politics, and the ethics of queer life. Harvard University Press.
- Weiss, P., Brichcín, S., Dunovský, J., Fifková, H., Kolářský, A., Mitlöhner, M., Procházka, I., Pöthe, P., Spilková, J., Uzel, R., Täubner, V., Trojan, O., Weiss, P., Zvěřina, J., & Želásko, P. (2005). Sexuální zneužívání dětí. Grada.
- Weiss, P., & Zvěřina, J. (2012). Sexuální chování v ČR - situace a trendy. Portál.
- White, M. (2017). Conflating sexual orientation and gender identity. The British Journal of Psychiatry, 211(6), 398-399. https://doi.org/10.1192/bjp.211.6.398b
Přejít k původnímu zdroji...
- Williams, A. J., Jones, C., Arcelus, J., Townsend, E., Lazaridou, A., & Michail, M. (2021). A systematic review and meta-analysis of victimisation and mental health prevalence among LGBTQ+ young people with experiences of self-harm and suicide. PLoS ONE 16(1), článek e0245268. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245268
Přejít k původnímu zdroji...
- WHO. (n. d.). Gender incongruence and transgender health in the ICD. https://www.who.int/standards/classifications/frequently-asked-questions/gender-incongruence-and-transgender-health-in-the-icd
- WHO. (2019). International statistical classification of diseases and related health problems (11. vydání). https://icd.who.int/
- WHO Regional Office for Europe, & BZgA. (2010). Standards for sexuality education in Europe. A framework for policy makers, educational and health authorities and specialists. Federal Centre for Health Education (BZgA). https://www.bzga-whocc.de/en/publications/standards-for-sexuality-education/
- WHO Regional Office for Europe, & BZgA. (2017). Training matters: A framework for core competencies of sexuality educators. Federal Centre for Health Education (BZgA). https://www.bzga-whocc.de/en/publications/concepts/training-matters-a-framework/
- Wight, R. G., Leblanc, A. J., & Lee Badgett, M. V. (2013). Same-sex legal marriage and psychological well-being: findings from the California Health Interview Survey. American Journal of Public Health, 103(2), 339-346. https://doi.org/10.2105/AJPH.2012.301113
Přejít k původnímu zdroji...
- Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. Česká republika.
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Česká republika.