ISBN: 978-80-244-6558-6 | ISBN online: 978-80-244-6559-3 | DOI: 10.5507/ff.25.24465586

Bez rozpaků

O sexuální výchově pro pestrou mládež

Karolína Olive Křížová


Pojem "sexuální výchova" vyvolává řadu emocí a reakcí. Může budit nejistotu, obavy i odpor. Téma sexuální výchovy je navíc o to komplikovanější, čím více se v celospolečenské debatě otevírají otázky genderové a sexuální rozmanitosti. Pletora názorů, postojů a dezinformací ve veřejném diskurzu nás může vést k (nešťastnému) závěru, že nejjistější je se ožehavým otázkám s dětmi a dospívajícími vyhnout. Tato monografie ukazuje, že sexuální výchova je především příležitost. Dává nám šanci položit základ zdravým vztahům dětí v pozdějším (nejen) intimním životě a ochránit je před riziky. Její absence naopak může být podhoubím celého spektra problémů a nebezpečí.
Tato kniha nabízí odpovědi na nejpalčivější otázky související se sexuální výchovou: Co si pod tímto pojmem vůbec představit? Proč je sexuální výchova potřeba? Patří sexuální výchova do školy, nebo má být záležitostí rodiny? Jaká je situace v Česku a jaké zdroje jsou dostupné vyučujícím, rodičům a dalším dospělým, kteří se s dětmi setkávají? A hlavně - jak má tedy kvalitní sexuální výchova vypadat?
Publikace se zároveň věnuje problematice genderových a sexuálních identit. Porozumění této problematice je pro poskytování kvalitní sexuální výchovy zásadní. Čtenářstvu pomůže zorientovat se v LGBTQ+ terminologii a přiblíží situaci LGBTQ+ lidí v Česku. Uvádí na pravou míru běžné mýty a dezinterpretace. Nechybí ani zjištění z výzkumné studie, která přibližují pohled samotných českých LGBTQ+ dospívajících a doporučení do praxe, díky kterým může být sexuální výchova skutečně užitečná a přínosná pro všechny děti a dospívající.

1. vydání, Publikováno: 2025, online: 2025, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5. vydání). https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Amnesty International ČR. (n. d.). Živé knihovny. Amnesty International. Získáno 4. listopadu 2023 z https://www.amnesty.cz/vzdelavani/zive-knihy
  3. Amnesty International ČR. (2022, 25. května). LGBTI+ v České republice. Získáno 13. listopadu 2023 z https://www.amnesty.cz/lgbti/v-cr
  4. Barr, E. M., Goldfarb, E. S., Russell, S., Seabert, D., Wallen, M., & Wilson, K. L. (2014). Improving sexuality education: the development of teacher-preparation standards. The Journal of school health, 84(6), 396-415. https://doi.org/10.1111/josh.12156 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Barreto, L. T., & Boislard, M.-A. (2023). The influence of shame in the psychological well-being of asexual people who experienced discrimination: A mediation model. The Canadian Journal of Human Sexuality, 32(2), 164-177. https://doi.org/10.3138/cjhs.2023-0015 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Bengtsson, J., & Bolander, E. (2020). Strategies for inclusion and equality - 'norm-critical' sex education in Sweden. Sex Education, 20(2), 154-169. https://doi.org/10.1080/14681811.2019.1634042 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Berman, N., & White, A. (2013). Refusing the stereotype: Decoding negative gender imagery through a school-based digital media literacy program. Youth Studies Australia, 32(4), 38-47. https://www.researchgate.net/publication/289423666_Refusing_the_stereotype_Decoding_negative_gender_imagery_through_a_school-based_digital_media_literacy_program
  8. Blackmore, E., & Sanderson, B. (2017). Framing equality toolkit. ILGA-Europe & PIRC. https://www.ilga-europe.org/files/uploads/2022/06/Framing-Equality-Toolkit-1.pdf
  9. Bogaert, A. F. (2012). Understanding asexuality. Rowman & Littlefield. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Bogaert, A. F. (2015). Asexuality: What it is and why it matters. The Journal of Sex Research, 52(4), 362-379. https://doi.org/10.1080/00224499.2015.1015713 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Bradford, N. J., DeWitt, J., Decker, J., Berg, D. R., Spencer, K. G., & Ross, M. W. (2019). Sex education and transgender youth: 'Trust means material by and for queer and trans people'. Sex Education, 19(1), 84-98. https://doi.org/10.1080/14681811.2018.1478808 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa Přejít k původnímu zdroji...
  13. Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. In H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA handbook of research methods in psychology, Vol. 2. Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological (s. 57-71). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-004 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Braun, V., & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: a practical guide for beginners. Sage Publications.
  15. Brown, A. (2022, 7. června). About 5 % of young adults in the U.S. say their gender is different from their sex assigned at birth. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/short-reads/2022/06/07/about-5-of-young-adults-in-the-u-s-say-their-gender-is-different-from-their-sex-assigned-at-birth/
  16. Brown, A. (2023, 23. června). 5 key findings about LGBTQ+ Americans. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/06/23/5-key-findings-about-lgbtq-americans/
  17. Brunning, L., & McKeever, N. (2021). Asexuality. Journal of Applied Philosophy, 38(3), 497-517. https://doi.org/10.1111/japp.12472 Přejít k původnímu zdroji...
  18. BZgA. (2016). Standards for sexuality education in Europe: Frequently asked questions. https://www.bzga-whocc.de/en/publications/standards-for-sexuality-education/
  19. Cahill, S., & Tobias, S. (2006). Policy issues affecting lesbian, gay, bisexual, and transgender families. University of Michigan Press. https://doi.org/10.3998/mpub.92262 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Callis, A. S. (2014). Bisexual, pansexual, queer: Non-binary identities and the sexual borderlands. Sexualities, 17(1-2), 63-80. https://doi.org/10.1177/1363460713511094 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Clarke, V., Braun, V., & Hayfield, N. (2015). Thematic analysis. In J. A. Smith (Ed.), Qualitative psychology: A practical guide to research methods (s. 222-248). Sage Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Commissioner for Human Rights. (2023). Commissioner for Human Rights of the Council of Europe Dunja Mijatović: Report following her visit to the Czech Republic from 20 to 24 February 2023. Rada Evropy. https://rm.coe.int/report-on-czech-republic-by-dunja-mijatovic-commissioner-for-human-rig/1680ac88cd
  23. Čechová, H., & Hajdíková, L. (2016). Duhová příručka pro vyučující: Jak přispívat k bezpečnému a zdravému klimatu v prostředí školy na příkladu prevence homofobní šikany. Platforma pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu, z. s. (PROUD). http://proud.cz/o-proudu/dokumenty.html
  24. Čechovská, L., & Kvapilová, K. (2020). Školka pro mě: Jak si užít školku zábavně a citlivě 2. Nesehnutí. https://nesehnuti.cz/skolka-pro-me-2/
  25. Česká středoškolská unie (ČSU). (2020). Zpráva z průzkumu: Sexuální výchova na středních školách. https://stredoskolskaunie.cz/wp-content/uploads/2020/11/Zprava-z-pruzkumu-sexualni-vychova-na-strednich-skolach.pdf
  26. Deakin, H., & Wakefield, K. (2014). Skype interviewing: Reflections of two PhD researchers. Qualitative Research, 14(5), 603-616. https://doi.org/10.1177/1468794113488126 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Doležalová, P., Heumann, V., Orlíková, B., Hull-Rochelle, G., Pavlica, K., Procházka, J., Escotorin-Soza, P., Graglia, M., Baione, M., Bonvicini, F., Malkova, M., Brando-Garrido, C., Cardoner, N., Casoni, C., Catilino, F., Espelt, C., Giuliani, S., Goldberg, X., Marino, M., …, Salzillo, S. (2021). Rozvoj duševní pohody u transgender klientů. Poznatky a holisticky orientovaný terapeutický přístup. Národní ústav duševního zdraví. https://www.nudz.cz/fileadmin/user_upload/Ke_stazeni/Publikace_ke_stazeni/rozvoj-dusevni-pohody-u-transgender-klientu.pdf
  28. Dolský, M., Janská, H., Klicperová, L., Soukupová, A., Šály, J., & Vlasáková, R. (Socionaut, z. s.). (2023). Analýza dopadu workshopů sexuální a vztahové výchovy (Závěrečná zpráva). Konsent, z. s.
  29. Dozier, R. (2005). Beards, breasts, and bodies: Doing sex in a gendered world. Gender & Society, 19(3), 297-859. https://doi.org/10.1177/0891243204272153 Přejít k původnímu zdroji...
  30. Dunlop, B. J., Hartley, S., Oladokun, O., & Taylor, P. J. (2020). Bisexuality and non-suicidal self-injury (NSSI): A narrative synthesis of associated variables and a meta-analysis of risk. Journal of Affective Disorders, 276, 1159-1172. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.07.103 Přejít k původnímu zdroji...
  31. Du Pontavice, C. (2021). Sex a láska ve skutečném životě: Povídání o sexu a sexualitě svobodně a zodpovědně. Vašut.
  32. Dušková, Š., Fafejta, M., & Sloboda, Z. (2022). Trampoty s pohlavím: sociální a právní aspekty života intersex lidí. Wolters Kluwer.
  33. EDUin. (2010, 16. srpna). Sexuální výchova vybraná témata. https://www.eduin.cz/clanky/sexualni-vychova-vybrana-temata/
  34. Elizabeth, A. (2013). Challenging the binary: Sexual identity that is not duality. Journal of Bisexuality, 13(3), 329-337. https://doi.org/10.1080/15299716.2013.813421 Přejít k původnímu zdroji...
  35. Endrštová, M., & Hejl Hromková, D. (2023, 17. února). Odvolání děkana i sexuální výchova do škol: Balaš reaguje na případy obtěžování. Aktuálně.cz. Získáno 28. října 2023 z https://zpravy.aktualne.cz/domaci/odvolani-dekana-sexualni-vychova-balas-reaguje/r~b145528aad3f11eda25a0cc47ab5f122/
  36. Epstein, D., & Johnson, R. (1998). Schooling sexualities. McGraw-Hill Education.
  37. European Union Agency for Fundamental Rights (FRA). (2013). EU LGBT survey: European Union lesbian, gay, bisexual and transgender survey: Main results. https://fra.europa.eu/sites/default/files/eu-lgbt-survey-results-at-a-glance_en.pdf
  38. European Union Agency for Fundamental Rights (FRA). (2020). A long way to go for LGBTI equality. https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2020-lgbti-equality-1_en.pdf
  39. Farr, R. H. (2017). Does parental sexual orientation matter? A longitudinal follow-up of adoptive families with school-age children. Developmental Psychology, 53(2), 252-264. https://doi.org/10.1037/dev0000228 Přejít k původnímu zdroji...
  40. Fiala, J. (2019, 10. února). Registrované partnerství u nás uzavřelo přes 3 000 párů. Jsme fér. https://www.jsmefer.cz/3000_registraci
  41. Fifková, H., Hricz, M., Jarkovská, L., Kubrichtová, L., Machuta, J., Neklapilová, V., Petrnoušek, P., Písecký, V., Porubský, P., Procházka, I., Sopková, M., Unzeitig, I., Uzel, R., & Veselá, M. (2009). Sexuální výchova - vybraná témata. MŠMT a Výzkumný ústav pedagogický.
  42. Galupo, M. P. (2018). Plurisexual identity labels and the marking of bisexual desire. In D. J. Swan & S. Habibi (Eds.), Bisexuality: Theories, research, and recommendations for the invisible sexuality (s. 61-75). Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Galupo, M. P., Ramirez, J. L., & Pulice-Farrow, L. (2017). "Regardless of their gender": Descriptions of sexual identity among bisexual, pansexual, and queer identified individuals. Journal of Bisexuality, 17(1), 108-124. https://doi.org/10.1080/15299716.2016.1228491 Přejít k původnímu zdroji...
  44. Goldfarb, E. S., & Lieberman, L. D. (2021). Three decades of research: The case for comprehensive sex education. Journal of Adolescent Health, 68(1), 13-27. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.07.036 Přejít k původnímu zdroji...
  45. Gonel, A. H. (2013). Pansexual identification in online communities: Employing a collaborative queer method to study pansexuality. Graduate Journal of Social Science, 10(1), 36-59. https://www.semanticscholar.org/paper/Pansexual-Identification-in-Online-Communities%3A-a-Gonel/6920f1e5acc8067ea364eeed0925b501875b7366
  46. Goodman, M., Adams, N., Corneil, T., Kreukels, B., Motmans, J., & Coleman, E. (2019). Size and distribution of transgender and gender nonconforming populations: a narrative review. Endocrinology and Metabolism Clinics, 48(2), 303-321. https://doi.org/10.1016/j.ecl.2019.01.001 Přejít k původnímu zdroji...
  47. Hajdíková, L., Slíva, V., & Burešová, Z. (2016). České školy pod lupou: Výzkum homofobie a transfobie na školách. Platforma pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu, z. s. (PROUD). http://proud.cz/o-proudu/dokumenty.html
  48. Hall, W. J., Jones, B. L., Witkemper, K. D., Collins, T. L., & Rodgers, G. K. (2019). State policy on school-based sex education: A content analysis focused on sexual behaviors, relationships, and identities. American Journal of Health Behavior, 43(3), 506-519. https://doi.org/10.5993/AJHB.43.3.6 Přejít k původnímu zdroji...
  49. Hayfield, N. (2020). Bisexual and pansexual identities: Exploring and challenging invisibility and invalidation. Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Hayfield, N., & Křížová, K. (2021). It's like bisexuality, but it isn't: Pansexual and panromantic people's understandings of their identities and experiences of becoming educated about gender and sexuality. Journal of Bisexuality, 21(2), 167-193. https://doi.org/10.1080/15299716.2021.1911015 Přejít k původnímu zdroji...
  51. Herman, J. L., Flores, A. R., & O'Neill, K. K. (2022). How many adults and youth identify as transgender in the United States?. The Williams Institute. https://williamsinstitute.law.ucla.edu/wp-content/uploads/Trans-Pop-Update-Jun-2022.pdf
  52. Hrozová, M. (2015). Výchova ke zdraví v učebnicích 1. stupně ZŠ: výsledky analýzy didaktického aparátu učebnic prvouky/přírodovědy. Pedagogická orientace, 25(2), 249-270. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-2-249 Přejít k původnímu zdroji...
  53. Huebner, D. M., Thoma, B. C., & Neilands, T. B. (2015). School victimization and substance use among lesbian, gay, bisexual, and transgender adolescents. Prevention Science, 16(5), 734-743. https://doi.org/10.1007/s11121-014-0507-x Přejít k původnímu zdroji...
  54. Hunt, L., Vennat, M., & Waters, J. H. (2018). Health and wellness for LGBTQ. Advances in Pediatrics, 65(1), 41-54. https://doi.org/10.1016/j.yapd.2018.04.002 Přejít k původnímu zdroji...
  55. Chakrapani, V., Lakshmi, P. V. M., Tsai, A. C., Vijin, P. P., Kumar, P., & Srinivas, V. (2019). The syndemic of violence victimisation, drug use, frequent alcohol use, and HIV transmission risk behaviour among men who have sex with men: Cross-sectional, population-based study in India. SSM - Population Health, 7, článek 100348. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2018.100348 Přejít k původnímu zdroji...
  56. Chavez Perez, I. (2019). Respekt: Všechno, co kluci potřebují vědět o sexu a lásce. Paseka.
  57. Chounová, K. (2023). Sexuální výchova na základních školách v České republice [Bakalářská práce, Univerzita Karlova]. Digitální repozitář Univerzity Karlovy. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/183224
  58. International Planned Parenthood Federation (IPPF). (2010). IPPF framework for comprehensive sexuality education (CSE). https://www.ippf.org/sites/default/files/ippf_framework_for_comprehensive_sexuality_education.pdf
  59. International Planned Parenthood Federation. (n. d.). About Us. https://www.ippf.org/about-us
  60. Jąderek, I., & Lew-Starowicz, M. (2018). Changes in the diagnosing of sexual dysfunctions of women in ICD-11 classification. Sexological Review, 2, 12-20. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=757201
  61. Janghorban, R., Latifnejad Roudsari, R., & Taghipour, A. (2014). Skype interviewing: the new generation of online synchronous interview in qualitative research. International journal of qualitative studies on health and well-being, 9(1), článek 24152. https://doi.org/10.3402/qhw.v9.24152 Přejít k původnímu zdroji...
  62. Jarkovská, L. (2006). Feminismus a sexuální výchova. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 7(2), 41-45. https://www.genderonline.cz/pdfs/gav/2006/02/08.pdf
  63. Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Sociologické nakladatelství (SLON) a Masarykova univerzita.
  64. Jarkovská, L. (2017). Sexuální výchova na proruských webech. In 25. celostátní kongres k sexuální výchově v České republice. Sborník referátů (s. 62-64). Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu.
  65. Jarkovská, L. (2019). The European Union as a child molester: sex education on pro-Russian websites. Sex Education, 20(2), 138-153. https://doi.org/10.1080/14681811.2019.1634041 Přejít k původnímu zdroji...
  66. Jarkovská, L., & Lišková, K. (2013). Tradice, její rozpad a záchrana skrze sex: Diskurzivní strategie odpůrců sexuální výchovy. Sociologický časopis, 49(2), 269-290. https://doi.org/10.13060/00380288.2013.49.2.04 Přejít k původnímu zdroji...
  67. Jones, J. M. (2021, 24. února). LGBT identification rises to 5.6 % in latest U.S. estimate. Gallup. https://news.gallup.com/poll/329708/lgbt-identification-rises-latest-estimate.aspx
  68. Jones, T. (2011). Saving rhetorical children: sexuality education discourses from conservative to post-modern. Sex Education, 11(4), 369-387. https://doi.org/10.1080/14681811.2011.595229 Přejít k původnímu zdroji...
  69. Jones, T. (2019). Double-use of LGBT youth in propaganda. Journal of LGBT Youth, 17(4), 408-431. https://doi.org/10.1080/19361653.2019.1670121 Přejít k původnímu zdroji...
  70. Jones, T. (2020). A student-centred sociology of Australian education: Voices of experience. Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  71. Jonsen, K., & Jehn, K. A. (2009). Using triangulation to validate themes in qualitative studies. Qualitative Research in Organizations and Management, 4(2), 123-150. https://doi.org/10.1108/17465640910978391 Přejít k původnímu zdroji...
  72. Jsme fér. (2020a). Postoje odborníků a odbornic k výchově dětí dvěma matkami nebo dvěma otci. https://assets.nationbuilder.com/themes/58f3c55578b8e25d5e000000/attachments/original/1613568827/Brozura_Postoje_odborniku_a_odbornic_2020.pdf?1613568827
  73. Jsme fér. (2020b). Proč je manželství pro všechny správné a důležité. https://assets.nationbuilder.com/themes/58f3c55578b8e25d5e000000/attachments/original/1613568910/Brozura_Proc_je_manzelstvi_pro_vsechny_dulezite_2020.pdf?16135689109
  74. Jsme fér. (2020c, 23. ledna). Podpora manželství pro všechny roste, 67 % Čechů a Češek říká ano. Přijetí podpoří ekonomiku. https://www.jsmefer.cz/podpora_manzelstvi_roste_67_procent
  75. Jsme fér. (2024, 10. května). Partnerství pro stejnopohlavní páry přijato: Otázky a odpovědi. Získáno 12. května 2024 z https://www.jsmefer.cz/otazky_odpovedi_partnerstvi_prijato
  76. Kancelář veřejného ochránce práv (KVOP). (2019). Být LGBT+ v Česku: Zkušenosti LGBT+ lidí s předsudky, diskriminací, obtěžováním a násilím z nenávisti. Výzkum veřejného ochránce práv 2019. https://www.ochrance.cz/dokument/byt_lgbt_v_cesku/
  77. Kaňák, J. (2014). Problematika genderu a sexuality u dětí a dospívajících. In Kolektiv autorů, Děti a jejich sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy (s. 35-52). CPress.
  78. Kehily, M. J. (2002). Sexing the subject: teachers, pedagogies and sex education. Sex Education, 2(3), 215-231. https://doi.org/10.1080/1468181022000025785 Přejít k původnímu zdroji...
  79. Ketting, E., Friele, M., Michielsen, K., & European Expert Group on Sexuality Education (2016). Evaluation of holistic sexuality education: A European expert group consensus agreement. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 21(1), 68-80. https://doi.org/10.3109/13625187.2015.1050715 Přejít k původnímu zdroji...
  80. Ketting, E., & Ivanova, O. (2018). Sexuality education in Europe and central Asia: State of the art and recent developments. An overview of 25 countries. Federal Centre for Health Education (BZgA) & The International Planned Parenthood Federation (IPPF). https://www.bzga-whocc.de/fileadmin/user_upload/Dokumente/BZgA_IPPFEN_ComprehensiveStudyReport_Online.pdf
  81. Konishi, C., Saewyc, E., Homma, Y., & Poon, C. (2013). Population-level evaluation of school-based interventions to prevent problem substance use among gay, lesbian and bisexual adolescents in Canada. Preventive Medicine, 57(6), 929-933. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2013.06.031 Přejít k původnímu zdroji...
  82. Konsent, z. s. (n. d.a). Petice za zkvalitnění sexuální výchovy na českých školách. Získáno 1. listopadu 2023 z https://konsent.cz/petice-za-kvalitni-vyuku/
  83. Konsent, z. s. (n. d.b). Žádná tabu před tabulí. Získáno 10. listopadu 2023 z https://konsent.cz/pro-vyucujici/
  84. Konsent, z. s. (2021). Dotazníkové šetření mezi vyučujícími ZŠ a SŠ: Jak na školách probíhá výuka sexuální výchovy?. https://konsent.cz/wp-content/uploads/2022/02/Prezentace-Konsent.pptx.pdf
  85. Konsent, z. s. (2022). Brožura Děti to chtěj vědět taky: O respektujících vztazích a sexuálním zdraví. https://konsent.cz/rodice/
  86. Konsent, z. s., & NMS Market Research, s. r. o. (2023). Sexuální výchova ve školách: Závěrečná zpráva z výzkumu - listopadový omnibus.
  87. Kortegast, C. A., Jaekel, K. S., & Nicolazzo, Z. (2021). Thirty years of LGBTQ pre-publication knowledge production in higher education research: A critical summative content analysis of ASHE conference sessions. Journal of Homosexuality, 68(10), 1639-1663. https://doi.org/10.1080/00918369.2019.1702351 Přejít k původnímu zdroji...
  88. Krčmářová, B. (2014). Coming out neboli objevování vlastní sexuality. In Kolektiv autorů, Děti a jejich sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy (s. 53-76). CPress.
  89. Krišová, D. (2019). Genderově citlivé vzdělávání jako prostředek k vytváření inkluzivního školního prostředí: Porovnání situace v České republice, Rakousku a Maďarsku. Sociální pedagogika, 7(2), 32-46. https://doi.org/10.7441/soced.2019.07.02.02 Přejít k původnímu zdroji...
  90. Krišová, D., & Poláčková, M. (2022). Děti to chtěj vědět taky: O respektujících vztazích a sexuálním zdraví. Konsent.
  91. Kuhar, R., & Zobec, A. (2017). The anti-gender movement in Europe and the educational process in public schools. CEPS Journal, 7(2), 29-46. https://doi.org/10.25656/01:14594 Přejít k původnímu zdroji...
  92. Lancet, T. (2016). Meeting the unique health-care needs of LGBTQ people. The Lancet, 387(10014), 95. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)00013-1 Přejít k původnímu zdroji...
  93. Lapointe, A. A. (2017). "It's not pans, it's people": Student and teacher perspectives on bisexuality and pansexuality. Journal of Bisexuality, 17(1), 88-107. https://doi.org/10.1080/15299716.2016.1196157 Přejít k původnímu zdroji...
  94. Lechnerová, Z. (2007). Prezentace sexuality v materiálech určených pro výuku sexuální výchovy [Bakalářská diplomová práce, Masarykova univerzita]. Informační systém Masarykovy univerzity. https://is.muni.cz/th/t68zb/Lechnerova_-_bakalarska_prace.pdf
  95. Lobe, B., Morgan, D. L., & Hoffman, K. (2022). A systematic comparison of in-person and video-based online interviewing. International Journal of Qualitative Methods, 21. https://doi.org/10.1177/16094069221127068 Přejít k původnímu zdroji...
  96. Loeber, O., Reuter, S., Apter, D., van der Doef, S., Lazdane, G., & Pinter, B. (2010). Aspects of sexuality education in Europe - definitions, differences and developments. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 15(3), 169-176. https://doi.org/10.3109/13625181003797280 Přejít k původnímu zdroji...
  97. MacInnis, C. C., & Hodson, G. (2012). Intergroup bias toward "Group X": Evidence of prejudice, dehumanization, avoidance, and discrimination against asexuals. Group Processes & Intergroup Relations, 15(6), 725-743. https://doi.org/10.1177/1368430212442419 Přejít k původnímu zdroji...
  98. Maliepaard, E. (2021). Bisexuality/plurisexuality in romantic relationships: Making space for bisexuality/plurisexuality?. Journal of Bisexuality, 21(4), 560-580. https://doi.org/10.1080/15299716.2022.2031369 Přejít k původnímu zdroji...
  99. Mastercard. (2022, 2. srpna). Podle průzkumu True Name více než 1/3 lidí v ČR má pochopení pro identitu nebinárních a trans lidí. https://www.mastercard.com/news/europe/cs-cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/cs-cz/2022/srpen/podle-pruzkumu-true-name-vice-nez-1-3-lidi-v-cr-ma-pochopeni-pro-identitu-nebinarnich-a-trans-lidi/
  100. Matsuno, E., Webb, A., Hashtpari, H., Budge, S., Krishnan, M., & Basam, K. (2021). Nonbinary fact sheet. APA Div. 44: The Society for the Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity. https://www.apadivisions.org/division-44/resources/nonbinary-fact-sheet.pdf
  101. Mádrová, E. (2000). Rodinná výchova: Zdravý životní styl 2. Fortuna.
  102. Misterka, M. T. (2023, 20. května). Perverzní kniha o sexuální výchově dětí: Staví na vědci, který stranil pedofilům. Echo24. https://echo24.cz/a/HPxqh/uhel-pohledu-perverzni-kniha-sexualni-vychova-deti-aliance-pro-rodinu
  103. Mitchell, R. C., Davis, K. S., & Galupo, M. P. (2015). Comparing perceived experiences of prejudice among self-identified plurisexual individuals. Psychology & Sexuality, 6(3), 245-257. https://doi.org/10.1080/19419899.2014.940372 Přejít k původnímu zdroji...
  104. Mizock, L., & Hopwood, R. (2016). Conflation and interdependence in the intersection of gender and sexuality among transgender individuals. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 3(1), 93-103. https://doi.org/10.1037/sgd0000157 Přejít k původnímu zdroji...
  105. Moe, J. L. (2016). Wellness and distress in LGBTQ populations: A meta-analysis. Journal of LGBT Issues in Counseling, 10(2), 112-129. https://doi.org/10.1080/15538605.2016.1163520 Přejít k původnímu zdroji...
  106. MŠMT. (n. d.). RVP - Rámcové vzdělávací programy. Edu.cz. Získáno 1. listopadu 2023 z https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/
  107. MŠMT. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v ČR: Bílá kniha. Tauris. https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelani-v-cr
  108. MŠMT. (2010a). Doporučení k realizaci sexuální výchovy v základních školách. Získáno 28. října 2023 z https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/doporuceni-msmt-k-realizaci-sexualni-vychovy-v-zakladnich
  109. MŠMT. (2010b). Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (č.j. 21291/2010-28), Příloha 18 - Rizikové sexuální chování. Získáno 28. října 2023 z https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
  110. MŠMT. (2010c). Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (č.j. 21291/2010-28), Příloha 8 - Homofobie. Získáno 28. října 2023 z https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
  111. MŠMT. (2010d). Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních (č.j.: 21291/2010-28). Získáno 28. října 2023 z https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
  112. MŠMT. (2010e, 6. srpna). Setkání ministra školství se zástupci výboru na obranu rodičovských práv. https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/setkani-ministra-skolstvi-se-zastupci-vyboru-na-obranu
  113. MŠMT. (2011). Desatero MŠMT k sexuální výchově. Získáno 28. října 2023 z http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/desatero-msmt-k-sexualni-vychove
  114. MŠMT. (2021). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Získáno 28. října 2023 z https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/
  115. MŠMT. (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Získáno 1. listopadu 2023 z https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/
  116. Muška, Š. (2023, 18. října). Žádostí o změnu pohlaví v Česku každým rokem přibývá, loni jich bylo přes dvě stě. ČT24. https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3622376-zadosti-o-zmenu-pohlavi-v-cesku-kazdym-rokem-pribyva-loni-jich-bylo-pres-dve-ste
  117. Myers, W., Turanovic, J. J., Lloyd, K. M., & Pratt, T. C. (2020). The victimization of LGBTQ students at school: A meta-analysis. Journal of School Violence, 19(4), 421-432. https://doi.org/10.1080/15388220.2020.1725530 Přejít k původnímu zdroji...
  118. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES. Evropská unie.
  119. National Sexual Violence Resource Center (NSVRC). (2021). Key findings from "Comprehensive sexuality education as a primary prevention strategy for sexual violence perpertation". https://www.nsvrc.org/resource/2500/key-finding-comprehensive-sexuality-education-primary-prevention-strategy-sexual
  120. Národní pedagogický institut (NPI). (n. d.a). Co revize přinese žákům, školám i celé společnosti: Průvodce procesem tvorby a zavádění nových rámcových vzdělávacích programů. Získáno 12. května 2024 z https://revize.rvp.cz/revize-rvp
  121. Národní pedagogický institut (NPI). (n. d.b). Člověk a zdraví. Získáno 12. května 2024 z https://velke-revize-zv.rvp.cz/clovek-a-zdravi
  122. Národní pedagogický institut (NPI). (n. d.c). Metodický portál RVP.CZ. https://rvp.cz/
  123. Národní pedagogický institut (NPI). (n. d.d). Veřejná konzultace rámcových vzdělávacích programů. Získáno 12. května 2024 z https://revize.rvp.cz/verejna-konzultace
  124. O'Connor, H., & Madge, C. (2017). Online interviewing. In N. G. Fielding, R. M. Lee, & G. Blank (Eds.), The SAGE Handbook of Online Research Methods (s. 416-434). SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781473957992 Přejít k původnímu zdroji...
  125. Office for National Statistics. (2025, 29. ledna). Sexual orientation, UK: 2023. Získáno 25. ledna 2025 z https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/culturalidentity/sexuality/bulletins/sexualidentityuk/2023
  126. Olive Křížová, K. (2024). Zkušenosti českých LGBTQ+ dospívajících se sexuální výchovou a její vnímání. [Magisterská diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci]. UPOL. https://library.upol.cz/arl-upol/cs/csg/?repo=upolrepo&key=1604228289
  127. Pavlica, K., Heumann, V., Kučera, Ch. et al. (2018). Obavy a přání trans lidí: Výsledná zpráva z výzkumu realizovaného spolkem Transparent v roce 2018. Transparent. https://jsmetransparent.cz/wp-content/uploads/2022/07/Transparent_Obavy-a-prani-trans-lidi_2019_978-80-906362-4-8.pdf
  128. Pálová, A. (2021, 12. května). Data o LGBT+ lidech státu chybí: Sčítání lidu promarnilo příležitost, tvrdí odborník. Aktuálně.cz. https://zpravy.aktualne.cz/domaci/data-o-lgbt-lidech-statu-chybi-scitani-lidu-promarnilo-prile/r~6414685eac2211eb89ccac1f6b220ee8/
  129. Pešáková, K., Čechovská, L., Havlíková, P., Kvapilová, K., Bartáková, E., & Čechovská, D. (2018). Školka pro mě: Jak si užít školku zábavně a citlivě. Nesehnutí. https://nesehnuti.cz/skolka-pro-me-jak-si-uzit-skolku-zabavne-a-citlive/
  130. Pew Research Center. (2013). The global divide on homosexuality: Greater acceptance in more secular and affluent countries. https://www.pewresearch.org/global/2013/06/04/the-global-divide-on-homosexuality/
  131. Pew Research Center. (2022, 7. června). The experiences, challenges and hopes of transgender and nonbinary U.S. adults: Findings from Pew Research Center focus groups. https://www.pewresearch.org/social-trends/2022/06/07/the-experiences-challenges-and-hopes-of-transgender-and-nonbinary-u-s-adults/
  132. Pfeffer, C. A., & Jones, K. B. (2020). Transgender-parent families. In A. E. Golberg, & K. R. Allen (Eds.), LGBTQ-parent Families. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-35610-1_12 Přejít k původnímu zdroji...
  133. Pitoňák, M. (2014). Queer prostor(y). In R. Matoušek & R. Osman (Eds.), Prostor(y) geografie. Karolinum.
  134. Pitoňák, M. (2017a). Mental health in non-heterosexuals: Minority stress theory and related explanation frameworks review. Mental Health and Prevention, 5, 63-73. https://doi.org/10.1016/j.mhp.2016.10.002 Přejít k původnímu zdroji...
  135. Pitoňák, M. (2017b). Rozdíly v duševním zdraví mezi ne-heterosexuály a heterosexuály: Přehledová studie. Československá psychologie, LXI(6), 575-592. https://www.researchgate.net/publication/322228234_Rozdily_v_dusevnim_zdravi_mezi_ne-heterosexualy_a_heterosexualy_prehledova_studie
  136. Pitoňák, M. (2021). Sexual orientation as an overlooked variable: terminological, methodological, and contextual issues concerning sexuality measurement as part of "representative" surveys. Do 4 % still count?. Československá psychologie, 65(5), 440-458. https://doi.org/10.51561/cspsych.65.5.440 Přejít k původnímu zdroji...
  137. Pitoňák, M., & Macháčková, M. (2022). Standardy a doporučení pro zjišťování společenského postavení, diskriminace a násilí vůči neheterosexuálním a genderově rozmanitým osobám. Národní ústav duševního zdraví. https://queergeography.cz/standardy-pro-zjistovani-postaveni-lgbt-osob/
  138. Pitoňák, M., & Macháčková, M. (2023). Být LGBTQ+ v Česku 2022. Národní ústav duševního zdraví. https://lgbt-zdravi.cz/WEB/wp-content/uploads/2023/02/BytLGBTQvCesku2022_report.pdf
  139. Pitoňák, M., & Spilková, J. (2016). Homophobic prejudice in Czech youth: a sociodemographic analysis of young people's opinions on homosexuality. Sexuality Research and Social Policy, 13, 215-229. https://doi.org/10.1007/s13178-015-0215-8 Přejít k původnímu zdroji...
  140. Pocock, T., Smith, M., & Wiles, J. (2021). Recommendations for virtual qualitative health research during a pandemic. Qualitative Health Research, 31(13), 2403-2413. https://doi.org/10.1177/10497323211036891 Přejít k původnímu zdroji...
  141. Pollitt, A. M., Reczek, C., & Umberson, D. (2020). LGBTQ-parent families and health. In A. E. Golberg, & K. R. Allen (Eds.), LGBTQ-Parent families. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-35610-1_12 Přejít k původnímu zdroji...
  142. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky. (n. d.). Sněmovní tisk 241 Novela z. - občanský zákoník. Získáno 12. května 2024 z https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=9&T=241
  143. Potužníková, J. (2024, 10. května). Stát by měl říct, jaké hodnoty v sexuální výchově zastává, říká lektorka organizace Konsent. EDUzín. https://eduzin.cz/wp/2024/05/10/stat-by-mel-rict-jake-hodnoty-v-sexualni-vychove-zastava-rika-lektorka-organizace-konsent/
  144. Poushter, J., & Kent, N. (2020, 25. června). The global divide on homosexuality persists: But increasing acceptance in many countries over past two decades. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/global/2020/06/25/global-divide-on-homosexuality-persists/
  145. Prague Pride, z. s. (n. d.). Jak psát o Prague Pride a LGBT tématech. Návodný slovníček pojmů. https://praguepride.cz/cs/kdo-jsme/media-download/tiskove-zpravy/59-slovnicek-pro-komunikaci-o-lgbt/file
  146. Prague Pride, z. s., Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Mezipatra, z. s., & Transparent, z. s. (n. d.). Ucimolgbt.cz. https://ucimolgbt.praguepride.com/
  147. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník (7. vydání). Portál.
  148. Raifman, J., Moscoe, E., Austin, S. B., & McConnell, M. (2017). Difference-indifferences analysis of the association between state same-sex marriage policies and adolescent suicide attempts. JAMA Pediatrics, 171(4), 350-356. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2016.4529 Přejít k původnímu zdroji...
  149. Rašková, M. (2007). 5 otázek k sexuální výchově dětí předškolního a mladšího školního věku (3-11 let): Informativní příručka o sexuální výchově nejen pro studenty, učitele, vychovatele a rodiče. Univerzita Palackého.
  150. Rašková, M. (2008). Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Univerzita Palackého.
  151. Rašková, M. (2012). Užití metod sexuální výchovy z pohledu historie a současnosti českého školství. Arnica, 2011(2), 49-55. https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2011/rozdelene_clanky/3ClanekARNICA22011.pdf
  152. Rivers, I. (2001). The bullying of sexual minorities at school: its nature and long-term correlates. Educational and Child Psychology, 18(1), 32-46. https://doi.org/10.53841/bpsecp.2001.18.1.32 Přejít k původnímu zdroji...
  153. Rivers, I. (2004). Recollections of bullying at school and their long-term implications for lesbians, gay men, and bisexuals. Crisis: The Journal of Crisis Intervention and Suicide Prevention, 25(4), 169-175. https://doi.org/10.1027/0227-5910.25.4.169 Přejít k původnímu zdroji...
  154. Roselli, C. E., Larkin, K., Schrunk, J. M., & Stormshak, F. (2004). Sexual partner preference, hypothalamic morphology, and aromatase in rams. Physiology & Behavior, 83, 233-245. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2004.08.017 Přejít k původnímu zdroji...
  155. Rostosky, S. S., & Riggle, E. D. B. (2017). Same-sex relationships and minority stress. Current Opinion in Psychology, 13, 29-38. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2016.04.011 Přejít k původnímu zdroji...
  156. Rostosky, S. S., Riggle, E. D. B., Horne, S. G., Denton, F. N., & Huellemeier, J. D. (2010). Lesbian, gay, and bisexual individuals' psychological reactions to amendments denying access to civil marriage. American Journal of Orthopsychiatry, 80(3), 302-310. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2010.01033.x Přejít k původnímu zdroji...
  157. Rostosky, S. S., Riggle, E. D. B., Horne, S. G., & Miller, A. D. (2009). Marriage amendments and psychological distress in lesbian, gay, and bisexual (LGB) adults. Journal of Counseling Psychology, 56(1), 56-66. https://doi.org/10.1037/a0013609 Přejít k původnímu zdroji...
  158. Sadková, T. (2018). Současný stav sexuální výchovy v rámci základního vzdělávání v České republice - systematický přehled teorie a praxe. Adiktologie, 18(1), 48-58. https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2018/10/Pages-from-Adiktologie_I_24-48-58-1.pdf
  159. Sadková, T. (2019). Sexuální výchova na 1. stupni základních škol v České republice [Dizertační práce, Univerzita Palackého v Olomouci]. Theses.cz. https://theses.cz/id/iyysdo/33272130
  160. Scull, T. M., Dodson, C. V., Geller, J. G., Reeder, L. C., & Stump, K. N. (2022). A media literacy education approach to high school sexual health education: Immediate effects of Media Aware on adolescents' media, sexual health, and communication outcomes. Journal of Youth and Adolescence, 51(4), 708-723. https://doi.org/10.1007/s10964-021-01567-0 Přejít k původnímu zdroji...
  161. Scull, T., Malik Dodson, C. V., & Kupersmidt, J. (2014). A media literacy education approach to teaching adolescents comprehensive sexual health education. Journal of Media Literacy Education, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.23860/jmle-6-1-1 Přejít k původnímu zdroji...
  162. Sejbalová, P., & Martincová, J. (2021). Průzkum na téma: Děti ohrožené pornografií a on-line sexuálními agresory. Psychiatrie pro praxi, 22(e3), e34-e46. https://doi.org/10.36290/psy.2021.040 Přejít k původnímu zdroji...
  163. Silverberg, C., & Smyth, F. (2022). Sex je vtipný slovo: Kniha o tělech, pocitech a o tobě. Idea.
  164. Sloboda, Z. (2010). "Co vědět o sexuálních menšinách, jak o nich se žáky a žákyněmi mluvit a jak se na ně dívat." Metodická příručka k filmům s LGBT tematikou. Poradna pro občanství.
  165. Sloboda, Z. (2016). Dospívání, rodičovství a (homo)sexualita. Pasparta.
  166. Smetáčková, I., & Braun, R. (2009). Homofobie v žákovských kolektivech: Homofobní obtěžování a šikana na základních a středních školách - jak se projevuje a jak se proti ní bránit. Doplňkový výukový materiál pro základní a střední školy. Úřad vlády ČR. https://www.vlada.cz/assets/ppov/rlp/vybory/sexualni-mensiny/dokumenty/homofob_web_NEW.pdf
  167. Smetáčková, I., & Machovcová, K. (2022). LGBT+ studující a témata ve školách: Výzkumná zpráva z projektu OUT. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. https://kps.pedf.cuni.cz/vyzkumna-zprava-projektu-out/
  168. Smolak, L., & Levine, M. P. (2001). Body image in children. In J. K. Thompson & L. Smolak (Eds.), Body Image, Eating Disorders, and Obesity in Youth: Assessment, Prevention, and Treatment (s. 41-66). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10404-002 Přejít k původnímu zdroji...
  169. Sondag, K. A., Johnson, A. G., & Parrish, M. E. (2022). School sex education: Teachers' and young adults' perceptions of relevance for LGBT students. Journal of LGBT Youth, 19(3), 247-267. https://doi.org/10.1080/19361653.2020.1789530 Přejít k původnímu zdroji...
  170. Spizzirri, G., Eufrásio, R., Lima, M. C. P., de Carvalho Nunes, H. R., Kreukels, B. P., Steensma, T. D., & Abdo, C. H. N. (2021). Proportion of people identified as transgender and non-binary gender in Brazil. Scientific Reports, 11(1), 1-7. https://doi.org/10.1038/s41598-021-81411-4 Přejít k původnímu zdroji...
  171. Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu, z. s. (SPRSV). (2017). Standardy pro sexuální výchovu v Evropě. Získáno 29. října 2023 z https://planovanirodiny.cz/storage/Standardy_pro_sexualni_vychovu_v_Evrope.pdf
  172. Stretti, S., & Kaňák, J. (2014). Jak s dětmi mluvit o sexualitě. In Kolektiv autorů, Děti a jejich sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy (s. 163-194). CPress.
  173. Sullivan, J. R. (2012). Skype: An appropriate method of data collection for qualitative interviews?. The Hilltop Review, 6(1), článek 10. https://scholarworks.wmich.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1074&context=hilltopreview
  174. Takács, J. (2006). Social exclusion of young lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) people in Europe. ILGA-Europe and IGLYO. https://www.ilga-europe.org/files/uploads/2022/05/social-exclusion-young-lgbt-people-europe.pdf
  175. Takács, J., & Szalma, I. (2011). Homophobia and same-sex partnership legislation in Europe. Equality, Diversity and Inclusion, 30(5), 356-378. https://doi.org/10.1108/02610151111150627 Přejít k původnímu zdroji...
  176. Tasker, F., & Lavender-Stott, E. S. (2020). LGBTQ parenting post-heterosexual relationship dissolution. In A. E. Golberg, & K. R. Allen (Eds.), LGBTQ-Parent families. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-35610-1_12 Přejít k původnímu zdroji...
  177. Titlbach, F. (2022). Byli jsme tu vždycky. N media.
  178. Transparent, z. s. (n. d.a). Pro média. Získáno 20. října 2023 z https://jsmetransparent.cz/pro-media/
  179. Transparent, z. s. (n. d.b). Transgender dítě ve škole a jeho duševní zdraví. Získáno 7. listopadu 2023 z https://jsmetransparent.cz/transgender-dite-ve-skole-a-jeho-dusevni-zdravi/
  180. UNESCO. (2018). International technical guidance on sexuality education. An evidence-informed approach (revidované vydání). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260770
  181. Úmluva o právech dítěte, 20. listopadu, 1989. https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/crc.aspx
  182. Ústavní soud. (2024a, 24. dubna). Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 52/23. https://www.usoud.cz/fileadmin/user_upload/Tiskova_mluvci/Publikovane_nalezy/2024/Pl-52-23_AN_s_disenty.pdf
  183. Ústavní soud. (2024b, 7. května). Chirurgický zákrok včetně sterilizace jako podmínka úřední změny pohlaví neobstál před Ústavním soudem. https://www.usoud.cz/aktualne/chirurgicky-zakrok-vcetne-sterilizace-jako-podminka-uredni-zmeny-pohlavi-neobstal-pred-ustavnim-soudem
  184. ÚZIS. (2024). Mezinárodní klasifikace nemocí a souvisejících zdravotních problémů, 10. revize. Dostupné z https://mkn10.uzis.cz
  185. Vaisová, Š. (2021). Postoje rodičů k vybraným tématům sexuální výchovy na prvním stupni základní školy [Magisterská diplomová práce, Technická univerzita v Liberci]. TUL. https://dspace.tul.cz/handle/15240/160122
  186. Valencia, R., Wang, L. Y., Dunville, R., Sharma, A., Sanchez, T., & Rosenberg, E. (2018). Sexual risk behaviors in adolescent sexual minority males: A systematic review and meta-analysis. The Journal of Primary Prevention 39, 619-645. https://doi.org/10.1007/s10935-018-0525-8 Přejít k původnímu zdroji...
  187. van den Akker, H., van der Ploeg, R., & Scheepers, P. (2013). Disapproval of homosexuality: Comparative research on individual and national determinants of disapproval of homosexuality in 20 European countries. International Journal of Public Opinion Research, 25(1), 64-86. https://doi.org/10.1093/ijpor/edr058 Přejít k původnímu zdroji...
  188. Vivancos, R., Abubakar, I., Phillips-Howard, P., & Hunter, P. R. (2013). School-based sex education is associated with reduced risky sexual behaviour and sexually transmitted infections in young adults. Public Health, 127(1), 53-57. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2012.09.016 Přejít k původnímu zdroji...
  189. Vláda ČR. (2024, 8. dubna). TZ: Rada vlády pro rovnost žen a mužů podpořila nový zákon o domácím násilí i Chartu proti domácímu násilí. https://vlada.gov.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/tz-rada-vlady-pro-rovnost-zen-a-muzu-podporila-novy-zakon-o-domacim-nasili-i-chartu-proti-domacimu-nasili-212787/
  190. Warner, M. (2000). The trouble with normal: Sex, politics, and the ethics of queer life. Harvard University Press.
  191. Weiss, P., Brichcín, S., Dunovský, J., Fifková, H., Kolářský, A., Mitlöhner, M., Procházka, I., Pöthe, P., Spilková, J., Uzel, R., Täubner, V., Trojan, O., Weiss, P., Zvěřina, J., & Želásko, P. (2005). Sexuální zneužívání dětí. Grada.
  192. Weiss, P., & Zvěřina, J. (2012). Sexuální chování v ČR - situace a trendy. Portál.
  193. White, M. (2017). Conflating sexual orientation and gender identity. The British Journal of Psychiatry, 211(6), 398-399. https://doi.org/10.1192/bjp.211.6.398b Přejít k původnímu zdroji...
  194. Williams, A. J., Jones, C., Arcelus, J., Townsend, E., Lazaridou, A., & Michail, M. (2021). A systematic review and meta-analysis of victimisation and mental health prevalence among LGBTQ+ young people with experiences of self-harm and suicide. PLoS ONE 16(1), článek e0245268. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245268 Přejít k původnímu zdroji...
  195. WHO. (n. d.). Gender incongruence and transgender health in the ICD. https://www.who.int/standards/classifications/frequently-asked-questions/gender-incongruence-and-transgender-health-in-the-icd
  196. WHO. (2019). International statistical classification of diseases and related health problems (11. vydání). https://icd.who.int/
  197. WHO Regional Office for Europe, & BZgA. (2010). Standards for sexuality education in Europe. A framework for policy makers, educational and health authorities and specialists. Federal Centre for Health Education (BZgA). https://www.bzga-whocc.de/en/publications/standards-for-sexuality-education/
  198. WHO Regional Office for Europe, & BZgA. (2017). Training matters: A framework for core competencies of sexuality educators. Federal Centre for Health Education (BZgA). https://www.bzga-whocc.de/en/publications/concepts/training-matters-a-framework/
  199. Wight, R. G., Leblanc, A. J., & Lee Badgett, M. V. (2013). Same-sex legal marriage and psychological well-being: findings from the California Health Interview Survey. American Journal of Public Health, 103(2), 339-346. https://doi.org/10.2105/AJPH.2012.301113 Přejít k původnímu zdroji...
  200. Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. Česká republika.
  201. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Česká republika.